فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

کاربرد پردازش تصویر در اتوماسیون صنعتی

با استفاده از تکنیکهای پردازش تصویر می توان دگرگونی اساسی در خطوط تولید ایجاد کرد. بسیاری از پروسه های صنعتی که تا چند ده پیش  پیاده سازیشان دور از انتظار بود، هم اکنون با بهرگیری از پردازش هوشمند تصاویر به مرحله عمل رسیده اند. از جمله منافع  کاربرد پردازش تصویر به شرح زیر است.

  •  افزایش سرعت و کیفیت تولید

  • کاهش ضایعات

  • اصلاح روند تولید

  • گسترش کنترل کیفیت 

 

در ادامه نمونه ای از پروژه های انجام شده  دراتوماسیون صنعتی معرفی می شود:

تشخیص اشیاء خارجی درون قوطی روغن  

 دربیشتر مراکز تولید روغن و سایر محصولات بسته بندی معمولا قوطی های تولید شده برای مدتی در انبار نگهداری شده و به مرور قوطی ها پر می شوند. در بسیاری از موارد درون قوطیها مواد خارجی از جمله خرده شیشه ، سنگ، کاغذ و سایر اجسام خارجی یا حشارات موذی  دیده شده است. بسیاری از کارخانه ها به دنبال حل این مشکل هستند. لذا با استفاده از روشهای مختلف درون قوطی پایش می شود و درصورت وجود جسم خارجی قوطی از  خط فرمان خارج می شود.

 برای اولین بار در ایران نرم افزار تشخیص اشیاء خارجی درون انواع قوطی توسط محققین این سایت طراحی شد و پیاده سازیهای اولیه در شرکت بهشهر کاملا موفقیت آمیز بوده است.

 این نرم افزار با ترکیب تصاویر دو دوربین تمامی سطح و کف قوطی را مورد بررسی قرار می دهد. شکلهای زیر نمونه ای از این نرم افزار را نشان می دهد.

اندازه گیری

در بعضی کارگاهای قطعه سازی نیاز است تا دقت ادوات ساخته شده اندازه گیری شود . و در صورتی که تراشهاو سوراخ کاریها  درست انجام نشده یا اندازه های استاندارد رعایت نشده باشند قطعه برگشت بخورد . محققان این سایت در همکاری با قطعه سازان سیستمی را برای خودروسازان فراهم آورده اند تا بتوانند فواصلی را روی قطعه مرجع مشخص کند. سپس روی هر قطعه که درون سیستم قرار گیرد این فواصل اندازه گرفته شده و با فاصله استاندارد مقایسه می شود در صورت تفاوت بیش از حد مطلوب باشد ، قطعه مرجوع می شود. به این شکل خطای کاربر  در سنجش اندازه ها از بین می رود و اتلاف وقت کاهش می یابد.

     نمایی از سیستم اندازه گیر و انتخاب فواصلی  روی قطعه که باید اندازه گرفته شوند.

اتوماسیون سیستمهای قدیمی

در بسیاری از سیستمهای قدیمی امکان handshaking و تبادل اطلاعات وجود ندارد. لذا اتوماسیون و انتقال پارامترهای این دستگاها میسر نیست و نیاز است که یک اپراتور انسانی پارامترهای دستگاه را خوانده و وارد سیستم مرکزی می کند.برای اجتناب از خطای اپراتور و افزایش بهره وری محققان این سایت سیستمهایی برای خوندن اطلاعات نشانگرهای سون سگمنت و عقربه ای  و انتقال آنها به سیستم اتوماسیون مرکزی  ارائه داده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد