فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

گزارش برگزاری دومین همایش سراسری ایران کد

نقطه رسانه ای : دومین همایش سراسری نظام ملی شماره گذاری کالاوخدمات ایران –ایران کد-یکشنبه 20 مردادماه  درمرکز همایش های بین المللی صداوسیما وبااستقبال قابل توجه جامعه تولیدی-تجاری کشور برگزارشد.
به گزارش خبرنگارماطبق برنامه قبلی دکتر میرکاظمی وزیر بازرگانی،معاونین وخانواده بازرگانی کشور ،جمعی از اعضای برگزیده خانواده تولیدی،تجاری وصنعتی کشور ،نمایندگان ایران کددرکشوروجمعی از کارشناسان ارشد تجارت الکترونیک دراین همایش  حضورداشتند.
همچنین حضور نمایندگان رسانه های گروهی دراین همایش چشمگیر بود.
هدف ازبرگزاری این همایش آشناسازی واطلاع رسانی به خانواده اقتصادی وتجاری کشور پیرامون تاثیرات والزامات ایران کد بود.براساس مصوبه قانونی دولت کلیه عناصر تولیدی،توزیعی وخدماتی کشور از سال آینده باید به عضویت ایران کددرآمده وشناسنامه ملی کالا دریافت کنند.در غیراین صورت برای ادامه فعالیت با محدودیت های قانونی همچون محرومیت از فروش کالا به دستگاهها وشرکت های دولتی وممنوعیت در یافت یا تمدید کارت بازرگانی مواجه خواهند شد.
باتوجه به این مصوبه، مرکز ملی شماره گذاری کالاوخدمات ایران به عنوان مجری ایران کددروزارت بازرگانی قصدداشت ازطریق این همایش تولیدکنندگان ،توزیع کنندگان وتجاررا با پدیده ایران کد ،مزایا، تاثیرات ونقشی که به زودی دراقتصاد کشور ایفا می کند آشنا ساخته ودر خصوص الزامات قانونی که به زودی برقرار می شود به آنان اطلاع رسانی نماید.
این همایش در2 نوبت صبح وعصر برگزار شده ودرنوبت صبح علاوه بروزیر بازرگانی و معاونین این وزارتخانه ،تنی چند ازمدیران شرکت های عضوایران کد سخنرانی کردند.همچنین به 17 عضو برترایران کد که نقش موثری در حمایت وپیشبرد اهداف این نظام ملی  داشته اند تندیس ولوح تقدیر اهدا شد.
این گزارش می افزاید:در نوبت عصر نیز دو پانل علمی –تخصصی با موضوع ایران کد وتجارت الکترونیک وایران کد واطلاع رسانی برگزار شد.ریاست پانل اول رادکترجلالی محقق وپژوهشگر برتر تجارت الکترونیک کشور وریاست پانل دوم را دکترداود زارعیان استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برعهده داشتند.


ایران کد موثر دراصلاح نظام توزیع


براساس این گزارش  سید مسعود میرکاظمی  وزیر بازرگانی در این همایش با اشاره به اجرای طرح "ایران کد" برای کالاها گفت : اصلی ترین بخش این طرح که طبقه بندی کالاهاست انجام شده است و اجرای این طرح در اصلاح ساختار نظام توزیع موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون درباره میزان و آمار تولید ، توزیع و فروش کالاها ساماندهی منسجمی وجود ندارد ، گفت : طرح هایی از جمله کدینگ و شناسایی اصناف ،‌ طراحی شبکه خرده فروشی و فراهم کردن زیرساخت تجارت الکترونیک در حال بررسی و رو به اتمام است که راه اندازی آنها به مدیریت تولید و توزیع کالا کمک می کند.

وزیر بازرگانی در ادامه گفت: باید برای روان سازی جریان اطلاعات در اقتصاد کشور تلاش کنیم.

سید مسعودمیرکاظمی افزود: راه اندازی و گسترش شبکه کدینگ یا ارایه ایران کد به همه کالا ها و محصولات تولیدی کشور برای روان سازی جریان اطلاعات در اقتصاد ضروری است.

وی گفت: هنوز در عرصه تجارت و کسب و کار کشور ابهام ها و سوال های فراوانی در زمینه مشخص نبودن ابعاد مختلف تولید و انتقال کالا وجود دارد که لازمه پاسخ گویی به انها، اصلاح روش ها و تسهیل جریان اطلاعات است.

میرکاظمی گفت : از این طریق علاوه برارتقای کیفیت محصول ، هزینه های تمام شده نیز کاهش می یابد و سرعت خدمات دهی نیز بیشتر می شود.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه به منظور تکمیل نظام کدینگ ، طبقه بندی همه کالاها و طراحی لازم صورت گرفته است افزود: تاکنون برای 80 هزار قلم کالا و محصول ایران کد تعیین شده است.

وزیر بازرگانی با اشاره به سیستمهای مطلوب موجود در ایران کد، گفت: طبقه بندی و شماره گذاری ملی اصناف یکی از این پروژه ها است که مراحل کار آن ادامه دارد.
سید مسعود میرکاظمی با اشاره به تحولات صورت گرفته در کسب وکار جهان، گفت: تنوع کالاها به صورت تصاعدی روز به افزایش بوده و در مقابل چرخه عمر کوتاه برای محصولات متصور است، این درحالی است که درخواستهای مشتری به سرعت باید اجابت شده و در نهایت خواست وی پیاده سازی شود.

وزیر بازرگانی افزود: این اتفاقات در اقتصاد و تجارت  دنیا در حال شکل گیری است به نحوی که طبق آمارها در سال 2006 ، 25 درصد تجارت الکترونیکی بوده و رشد 35 درصدی را داشته است.

وی تصریح کرد: این امر نشانگر این است که در آینده نه چندان دور ایران نیز ناگزیر است افزایش نوع تعاملات خود  با منطقه  و حرکت پرسرعت به سمت برقراری ارتباط  با بازار است.

به گفته میرکاظمی گردش دارایی ها پایین در یک بنگاه اقتصادی حاکی از عدم تحرک و گردش برخی کالاها در سازمان های  اقتصادی است که نشانگر رسوب کالا و خواب سرمایه بالای در بنگاههای اقتصادی است. که این خود هزینه هایی را به همراه دارد.

وزیر بازرگانی اظهار داشت: یکی از تکالیف وزارت بازرگانی مدیریت اقتصاد در سطح ملی و بنگاههای اقتصادی با روشهای متداول جهانی است که باید تلاش شود با اصلاح روشها به دنبال ایجاد یک نظام بهبود مستمر باشیم . که البته این امر نیازمند سرعت در تبادل اطلاعات است.

وی جریان اطلاعات را به مثابه جریان خون  در اقتصاد کشور است به نحوی که اطلاعات و تبادل پرسرعت آن می تواند به ارائه خدمات موثر منجر شود.

میرکاظمی  ادامه داد: هم اکنون طبقه بندی تمامی کالاها تا 6 سطح انجام شده که بر مبنای آن به راحتی می توان کالاها را طبقه بندی و شماره گذاری کرد.

به گفته وزیر بازرگانی راه اندازی سیستم ایران کد شروع تحول جدی درنظام تامین و توزیع است که مزیت های از جمله گردش کالاها  آزاد سازی فضای انبارها ودرنهایت ارتقا رشد اقتصادی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: قطعا ایران اگر بخواهد قدرت برتر منطقه به لحاظ اقتصادی باشد باید با روش های علمی و بهبود یافته جای روش های سنتی و پرهزینه را پر کند.

میرکاظمی با اشاره به تهیه پروژه های متنوعی در وزارت بازرگانی در کنار سیستم طبقه بندی و شماره گذاری کالا، خاطرنشان کرد: ایران کد یک زیر ساخت بزرگ ملی است که در تمامی نظام های طبقه بندی جهانی معین شده و برترین ها در آن به چشم می خورد ، این در حالی است که ارتباط با سایر شبکه های موجود در وزارت بازرگانی از جمله اهداف این سامانه است.

به گفته وزیر بازرگانی یکی از طرح های تحول اقتصادی ، اصلاح و تحول در نظام توزیع است که تعداد زیادی کارگروه بر همین اساس در وزارت بازرگانی تشکیل شده است.

وی شناخت اصناف و کد گذاری ملی آنها را یکی از پروژه های مهم وزارت بازرگانی دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که شماره گذاری ملی برای آنها انجام نشده است.

میرکاظمی تاکید کرد: یکی از ضرورتهای مهم  توزیع کالا به شیوه مناسب ، بهره گیری از روش های تجارت الکترونیک است به نحوی که در این بستر اعتماد و مشارکت بتوان مشتری را به کالای مورد نیاز رساند.

نظام توزیع کالا در ایران نیازمند بازمهندسی است


همچنین معاون وزیر بازرگانی درامور بازرگانی داخلی  با اشاره به وجود نقضهای فراوان در سیستم توزیع کالای کشور، گفت: هم اکنون نظآم توزیع کالا در ایران هوشمند نبوده و نیازمند یک بازمهندسی است.
، محمد صادق مفتح در دومین همایش سراسری ایران کد در تهران افزود : در صحنه توزیع کالا ، کشور نیازمند رقابتی شدن است، زیرا طی 30 سال اخیر سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه صورت گرفته که غالبا منطق ساده ای برای  پشتوانه خود دارد به نحوی که این منطق این گونه بوده که تولید بیشتر به معنای رقابت بیشتر در قیمت کالاها است.

وی اظهارداشت: بر خلاف تصورات اولیه زمانی که این حجم از کالای تولیدی قصد رد شدن از گلوگاه و قیف نظام توزیع را دارد به دلیل عدم رقابتی بودن سیستم توزیع این کار با مشکلات متعددی مواجه می شود.

وی تصریح کرد: اطلاع مردم از قیمت ، کیفیت کالا و گردش سریع اطلاعات از جمله فاکتورهای نظام توزیع رقابتی که هم اکنون نظام توزیع هوشمند نبوده و به همین دلیل کالاها به صورت یکسان درجامعه توزیع نمی شود.

مفتح ادامه داد: این باز مهندسی نظام اقتصادی نیازمند کاهش طبقات عمده فروشی است که متاسفانه بسترهای لازم برای کاهش این طبقات در حد استاندارد مهیا نیست در حالی که باید سطح توقع عمده فروشی را به حداقل کاهش داد.

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: هم اکنون ضریب همبستگی قیمتهای داخلی با نوسانات قیمت جهانی بسیار بالا و در حدود 80 درصد از که در هیچ یک از کشورهای اطراف ایران این موضوع شایعه نیست به نحوی که حتی کشورهایی که در همسایگی ایران قرارداشته و صد درصد مواد اولیه تولیدی خود را از خارج تامین می کند چنین وابستگی را به نوسانات جهانی قیمت ها  تجربه نمی کند.

وی ادامه داد: باید در طبقات عمده فروشی اعم از مواد اولیه  و محصول نهایی نیازمند بازنگری هستیم، ضمن اینکه وجود یک بانک اطلاعاتی قوی برای حرکت به سمت رقابتی  کردن نظام توزیع امری ضروری است.

مفتح با تاکید بر اهمیت ایجاد یک مرجع یک لیدردر بازار اظهار داشت: یکی از خلاهای بزرگ در خرده فروشی نبود یک مرجع است که باید هر چه سریعتر ایجاد شود، ضمن اینکه در این میان ضرورت تغییر بازار از یک بازار فشاری به یک بازار کششی امری ضروری است.

معاون وزیر بازرگانی گفت: یکی از شاخصه های نظام توزیع سنتی نسبت به مدرن فشاری بودن بازار است که به نظر می رسد باید یک زبان مشترک فنی برای این قضیه ایجاد شود به نحوی که کالای بی هویت اجازه توزیع در بازار را نداشته باشد.

به گفته وی نظام کدینگ کالا فراتر از یک کار مفید ، نقطه شروعی برای تمامی تحولات در نظام بازرگانی کشور و بازمهندسی آن است که باید با توجه به تمامی مشخصات ایران هر چه سریعتر به صورت گسترده عملیاتی شود.
 

راه اندازی دو شبکه زنجیره توزیع کالا از اول مهر


از سوی دیگرمعاون وزیر بازرگانی درامور برنامه ریزی واقتصادی از راه اندازی دو شبکه زنجیره توزیع کالا از اول مهر ماه امسال خبر داد.
دکتر مسعود موحدی در دومین همایش سراسری ایران کد گفت: از سال 88 برخی خدمات دولتی فقط به بنگاههای ارائه می شود که به سیستم کد گذاری کالاو خدمات پیوسته باشند به نحوی که خریدهای کوچک ،متوسط و بزرگی که توسط بنگاههای اقتصادی انجام می شود حتما دارای ایران کد باشد چرا که ذیحسابان این مسئله را چک کرده و با تخلفات آن برخورد می کند.

وی افزود: مصوبه اخیر هیئت دولت نیز اجرای طرح ایران کد را الزامی کرده که این الزام به نحوی است که موسسه استاندارد و بهداشت ملزم هستند ارائه علامتها و مجوزهای خود را منوط به شرکتهای دارای ایران کد کنند.

وی تصریح کرد: اگر از دیدگاه کلان اقتصادی به مسئله به ایران کد بنگریم به این نتیجه خواهیم رسید که در فضای کلان اقتصادی کشور باید شرایطی فراهم شود که تولید کننده و تامین کننده کالا بتوانند کالا و خدمات خود را به بازار شناسانده و در سوی دیگر مصر ف کنندگان و مشتریان بتوانند در زنجیره تامین کالا ، کالاهای مطلوب خود را که دارای شناسنامه هستند در یک فضای رقابتی تهیه کنندو.

موحدی خاطرنشان کرد: وجود فضای رقابتی حق انتخاب را برای مشتری فراهم کرده، ضمن اینکه کد گذاری کالا و خدمات باعث فراهم آوردن شرایط عرضه کالا در سطح جهانی و شناساندن کالاهای ایرانی به سایر کشورها می شود.

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی با اشاره به اهمیت مدیریت کلان کالا و خدمات تصریح کرد: باید در عرضه تامین ، توزیع ،حمل و نقل و ذخیره سازی کالا مدیریت اعمال شود.

وی به اهمیت چرخه اطلاعات در اعمال مدیریت کلان اشاره کرد و اظهار داشت: چرخه اطلاعات صحیح پایه اعمال مدیریت کلان است که باید شفاف ، سالم و روشن باشد.

به گفته موحدی طرح تحول اقتصادی 7 حلقه دارد که نیازمند چارچوب اطلاعاتی روشن است تا طرح بتواند به صورت کامل اجرایی شود.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: اهمیت چرخه اطلاعات در نظام توزیع بسیار روشن است چرا که با اطلاعات نادرست و روشهای سنتی نمی توان در نظام توزیع ، اطلاعات اصولی ایجاد کرد.
 


خریدهای دولتی از آذر ماه با ایران کد انجام می‌شود


مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ومجری ایران کد نیز اعلام کرد: از آذر ماه سال جاری کلیه خریدهای دولتی باید بر اساس ایران کد صورت گیرد.
مهندس احمد غلامزاده در دومین همایش سراسری ایران کد در تهران گفت: دولت اخیرا مصوبه ای داشته که بر مبنای آن از آذر ماه سال جاری کلیه خریدهای دولتی باید بر اساس ایران کد صورت گیرد.

وی گفت: در راستای اصلاحات اقتصادی دولت و اصلاح نظام توزیع مصوباتی از سوی دولت تعیین شده که بر اساس آن، ظرف یکسال آینده در صنوف تولیدی و توزیعی 100 هزار عضو با 3 میلیون قلم کالا باید به شبکه ایران کد بپیوندد، البته این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: در فاز اول اقلام مایحتاج عمومی مردم باید وارد شبکه شود که ساماندهی این اقلام نیز از طریق ملت کارت اصناف شناسنامه دار کردن شبکه های پخش در پوشش فعالیتهای خدماتی انجام می پذیرد

غلامزاده گفت: بر اساس مصوبه جدید دولت از آذر ماه جاری تمامی خریدهای شرکتهای دولتی باید بر اساس ایران کد باشد که بر همین اساس نیز مصوبه ثبت سفارش کالا ، مالیات بر ارزش افزوده  باید تحت پوشش ایران کد قرار گیرد.

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات خاطرنشان کرد: هم اکنون مهمترین مشکل ایران کد عدم تمایل فعالان اقتصادی به شفاف سازی اطلاعات و دریافت این کد است.

وی ادامه داد: 5 سال آینده در بخش خدمات 2 میلیون عضو وارد شبکه خواهند شد، این در حالی است که هم اکنون در بخش خدمات با ده هزار عضو و 50 هزار کد خدماتی این شبکه مشغول به کار است.

غلامزاده گفت: برای دستیابی به شبکه همزمان سازی داده های ملی و رعایت حقوق تمامی ذینفعان در حوزه کسب و کار باید بتوانیم استانداردهای توصیف کالا را تعیین کنیم که شامل نامگذاری کالا ،مشخصات فنی و استراتژیک کالاو استانداردهای ساختار اطلاعاتی هستند.

برگرفته از نقطه رسانه ای ایران کد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد