فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

سیستم هوشمند شناسایی خودکار چهره و شمارش عابرین در کشور ساخته شد

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، سعید صمدی با بیان این مطلب افزود: امکانات این سیستم شامل شناسایی خودکار چهره انسان، سامانه کنترل تردد و شمارش عابرین بر مبنای بینایی ماشین، سیستم ماوس، بدون دخالت دست و از طریق بینایی ادراکی رایانه می باشد.

وی با اذعان به این که فعالیت های تحقیقاتی پراکنده ای در این زمینه در ایران صورت گرفته است، ابراز عقیده کرد: بیشتر آن ها نیز بر پایه الگوریتم های غیرتجاری بوده است ولی این سامانه ها برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه در قالب یک محصول تجاری توسط این شرکت طراحی و تولید شده است.

صمدی تاکید کرد: طراحی و تجاری سازی این محصول در حالی در پارک علم و فن‌آوری خراسان انجام شده است که سیستم های جهانی مطرح در این زمینه به دلیل ابعاد امنیتی پروژه برای تست و بررسی قابل دسترسی نبوده اند.

وی در خصوص کاربردهای سامانه یابش و شناسایی خودکار چهره انسان بیان داشت: جستجوی پرونده مجرمین با استفاده از چهره متهم در اداره آگاهی و سازمان زندان ها، کنترل تردد و دسترسی در مراکز حساس صنعتی، سیستم حضور و غیاب پرسنلی و کنترل تردد، پرسنل و عابرین در اماکن پر رفت و آمد بهزیستی و اماکن متروکه برای پیدا کردن افراد گمشده از جمله مهم ترین کاربردهای این سامانه می باشد.

وی ادامه داد: سیستم ماوس بدون دخالت دست که از طریق بینایی ادراکی رایانه کار می کند برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی طراحی شده که به عنوان موشواره می توانند از این محصول استفاده کنند.

حمید رضا ابریشمی، مدیر عامل موسسه فن‌آور ارائه دهنده این سیستم گفت: دلایل انتخاب تولید سیستم های هوشمند مبتنی بر بینایی ادراکی ماشین به عنوان ایده محوری این موسسه، نیاز گسترده مراکز داخل کشور به سیستم های امنیتی منطبق بر علم روز و فن‌آوری جدید دنیا، تحریم های موجود و قیمت بسیار بالای خرید محصولات خارجی و همچنین بعد علمی آن است که امکان دسترسی به فن‌آوری جدید بینایی ادراکی ماشین را که قله علم الکترونیک و کامپیوتر است را در کشور فراهم می آورد.

وی با اشاره به اینکه این محصول برای اولین بار در سطح خاورمیانه در قالب یک محصول عرضه شده است، افزود: هنوز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به این ابزار مجهز نیستند و همچنین رشد چشمگیر فروش این محصولات براساس آمار انجمن بین المللی امنیت رایانه‌یی و انجمن بیومتریک بر ضرورت طراحی و تولید انبوه این سامانه در داخل کشور برای صادرات آن می افزاید.

ابریشمی با بیان اینکه هزینه نصب و راه اندازی این محصولات حدود 60 درصد کمتر از نمونه های مشابه خارجی است تاکید کرد: این مجموعه با حمایت پارک علم و فن‌آوری خراسان و پس از هفت سال فعالیت مداوم و تولید محصولات مختلف بر پایه بینایی ماشین که تمام معیارها و استاندارهای جهانی در آنها رعایت شده موفق شده است نام ایران را در ردیف کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص مشکلات تحقق اهداف، تصریح کرد: عدم آگاهی مدیران و مسوولان سازمان ها و ارگان های دولتی و غیردولتی از وجود سیستم های بیومتریک و کاربردهای فراوان آن در کشورهای توسعه یافته، عدم تعامل بین دستگاه های حمایت کننده دولتی و سازمان هایی مانند امور مالیاتی، بیمه برای تعدیل تعرفه های محصولات با فن‌آوری پیشرفته و حمایت از فن‌آوری های نوین در جهت گسترش صنایع مبتنی بر فن‌آوری‌های نوین در سطح کشور و همچنین موانع دسترسی به اعتبارات صندوق های دولتی برای حمایت از طرح های توسعه ای محصولات مذکور مهم ترین مشکلات فعلی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های حمایتی دولت از موسسات دانش بینان در قالب فرایندهای پارک علم و فن‌آوری و مراکز و ابسته بسیار موثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد