فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

سیستم نظارت الکترونیکیEAS

سیستمهای امنیتی EAS بصورت گسترده به عنوان دزدگیرهای فروشگاهی و نیز تامین امنیت کتابخانه و نمایشگاهها استفاده میشود. از ابزارهای مؤثر جهت جلوگیری از سرقت در فروشگاهها می توان از دوربین مداربسته و سیستم EAS نام برد البته با ترکیب این دو سیستم می توان کارایی بیشتری را انتظار داشت.

سیستم EAS نه تنها میزان سرقت را کاهش می دهد بلکه هزینه های اضافی بابت نیروهای کاری را کاهش داده و در ضمن سرعت تهیه تعداد موجودی انبار را نیز بهبود می بخشد.در سیستم EAS یک تگ یا برچسب به کالا الصاق می گردد. اگر تگ از نوع سخت(قابل استفاده مجدد) باشد به وسیله جداکننده Detacher از کالا جهت استفاده مدد جدا خواهد شد و اگر تگ از نوع نرم(برچسب) باشد از صفحه خنثی کننده برای غیرفعال کردن آن استفاده می شود. در صورتیکه برچسب یا تگ از کالا جدا نشده باشد(غیرفعال) در زمان خروج با صدای آلارم سیستم مواجه خواهد شد. البته شایان ذکر است که این سیستم مشکل سرقت را به طور صد در صد رفع نخواهد نمود بلکه آنرا تا 60 یا 70 درصد کاهش خواهد داد. ساختار فیزیکی برچسب یا تگ مشخص کننده فرکانس کار سیستم EAS است، فرکانس کار سیستم EAS میتواند از خیلی پائین تا فرکانس های رادیویی انتخاب شود.

 انواع سیستم EAS

-

-

سیستم امواج رادیویی RF-Radio Frequency Systems

سیستم RF یکی از پر مصرف ترین سیستم های EAS در ایالات متحده می باشد. تصویر ذیل نحوه عملکرد این سیستم را شرح می دهد:برچسب الصاق شده به کالا به امواج ارسال شده توسط آنتن پاسخ می دهد، پاسخ ارسال شده به وسیله آنتن گیرنده دریافت شده و باعث فعال شدن آلارم سیستم می گردد.
میزان مسافت پوششی یک آنتن حدود 90سانتی متر و فاصله بین دو آنتن می تواند تا 180 سانتی متر باشد. فرکانس کار سیستمهای
RF از 2مگاهرتز تا 10مگاهرتز می باشد که در خیلی از کشورها بصورت استاندارد در آمده است. در خیلی از موارد سیستمهای RF
از یک سیگنال جاروب جهت آشکار کردن انواع تگ استفاده می کنند.در بعضی از اوقات آنتن فرستنده و آنتن گیرنده در یک پایه قرار می گیرند که به این نوع سیستمها سیستم تک پایه گفته می شود که میتواند بصورت پالس یا سیگنال جاروب یا ترکیبی از هر دو روش عمل نماید. سیستمهای تک پایه برای فروشگاهای کوچک خیلی مناسب هستند. سیستمهای تک پایه معمولا با تگ سخت عمل می کند که معمولا از نوع برچسبی آن گرانتر است آنتها از خود امواج ضعیفی ارسال می کنند تا تگها را تشخیص دهند.

برای تشخیص تفاوت بین نویز و امواج بازتابانیده شده تکنولوژی پردازش دیجیتال سیگنال (DSP) به کار می رود.

این سیستم باعث کاهش آلارم خطا می شود و در ضمن امکان نصب مخفی آنتن فرستنده و گیرنده وجود دارد ولی وجود آنتن بصورت پایه قابل رویت دزدیها را بیشتر کاهش می دهد.این برچسب در ابعاد مختلف در بازار موجود است که در طرف دیگر آن کاغذ معمولی با قابلیت چاپ(بارکد یا متن) وجود داردراههای زیادی برای اجرا کردن یک سیستم RF وجود دارد. ایده ابتدایی این است که یک حلقه مارپیچی از آلومینیوم بر روی کاغذ ایجاد کنیم که نقش آنتن را بازی کند و در انتهای آنتن یک دیود کوچک یا یک مدار RC (خازن و مقاومتی) اضافه کنیم تا امواج پاسخ به سیگنال آنتن را ارسال نماید.

برای غیر فعال کردن برچسب یک پالس قوی RF لازم داریم تا دیود یا مدار RC را بسوزاند برچسب سوخته اگر بین دو آنتن قرار بگیرد هیچ سیگنال پاسخی ارسال نمی کند، در نتیجه هیچ آلارمی صادر نمی شود. 

سیستم مغناطیسی در محدوده امواج صوتی  AM- Acousto Magnetic system

سیستم جدید AM دارای قابلیت پوشش عرضهای زیاد با امکان تشخیص حرکت سریع بر چسب یا تگ می باشد. آنتن فرستنده یک موج رادیویی با فرکانس 58 کیلو هرتز ارسال می کند که باعث باردار شدن تگ می گردد و تگ شروع به نوسان می کند (مانند دیا پازون) سپس آنتن فرستنده خاموش می گردد و آنتن گl','sans-serif'"> نوسان می کند.اگر شما با یک تگ وارد می8

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد