فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

کارت ‌‌هوشمند ملی ‌کارتی‌‌ برای ‌همه‌ ایرانیان‌

توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال های اخیر تحولات شگرفی را در زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر به وجود آورده و در فعالیت های مختلف انسانها مزایای فراوانی داشته که از جمله آن می‌توان به بهبود بهره وری و کارایی، کاهش هزینه ها و استفاده از مدل های جدید کسب و کار اشاره کرد.
در این میان یکی از مهم ترین بخش های صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات طراحی و پیاده سازی ابزارهای ارائه خدمات متناسب با نیازها و ماهیت خدمات الکترونیک است و یکی از این ابزارها ارائه خدمات کارت ها است که در انواع کارت هوشمند، کارت مغناطیسی و کارت حافظه وجود دارد.
در این میان استفاده از زیر ساخت امن در ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات در کارت های هوشمند، آنها را به ابزار نیرومندی برای تشخیص هویت افراد و استفاده مدیریت پرداخت های الکترونیکی و به طور کلی خدمات الکترونیکی تبدیل کرده است.

در این راستا، مهندس عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار کلیک، درباره رویکرد سازمان ثبت احوال در پیوستن به طرح ایران‌کارت می‌گوید: سازمان ثبت احوال، تلاش فراوانی برای امکان‌سنجی استفاده از تراشه و هوشمند کردن کارت شناسایی ملی انجام داده و این تلاش همچنان ادامه دارد.

وی می‌افزاید: با توجه به وضعیت موجود در تعاملات اجتماعی و اهمیت فرآیند تشخیص هویت برای انجام امور مختلف مردم و نیز رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از کارت هوشمند برای احراز هویت می‌تواند در جهت سهولت خدمت‌رسانی به مردم از سوی دولت تاثیر چشم‌گیرداشته باشد.

ریاضی معتقد است: با توجه به این‌که هم‌اکنون ارائه هر خدمتی از طرف دستگاه‌های اجرایی نظیر صدور گذرنامه، صدور گواهینامه، پرداخت حقوق و مزایا، ثبت و ضبط اسناد رسمی و دریافت بیمه درمانی نیاز به احراز هویت دارد، با به کارگیری کارت هوشمند دستگاه‌های اجرایی با اطمینان و دقت و سرعت مناسب خدمات خود را ارائه می‌دهند.

وی درباره نیازمندی‌های مخابراتی و ارتباطی این بخش خاطرنشان می‌کند: با توجه به قول مساعد شرکت مخابرات ایران برای واگذاری خطوط اختصاصی به سازمان ثبت احوال، تخصیص و واگذاری بستر ارتباطی در روند پیشرفت و توسعه کارت هوشمند مفید است.

ریاضی، همچنین درباره نیازمندی‌های امنیتی این بخش تصریح می‌کند: ملاحظات امنیتی مورد نیاز کارت هوشمند در حوزه شناسایی شامل استاندارد 10373 ISO/IEC، خصیصه‌های امنیتی، طراحی امنیتی، چاپ امنیتی با مرکب‌های امنیتی، پوشش امنیتی، امضای دیجیتالی، مخفی‌سازی اطلاعات در زمینه کارت و یکی بودن کارت و کد ملی برای هر فرد است.

او استفاده مطلوب از خدمات کارت هوشمند ایران‌کارت درجامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب رسانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط برای اطلاع‌رسانی و طریقه استفاده صحیح از این خدمات می‌داند و می‌گوید: ارتباط با بستر مخابراتی در حوزه مشتریان و در حوزه بانک‌ها برای استقرار و استفاده از سیستم‌های مورد نیاز جهت ارائه سرویس پرداخت الکترونیکی حائز اهمیت است.

ریاضی، خاطرنشان می‌کند: گمرک نیز در حوزه ورود کالاهای مورد نیاز برای استقرار کارت هوشمند از بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از نهادهای تاثیرگذار محسوب می‌شود.

وی همچنین حمایت دولت در تحقق اهداف ایران‌کارت را مهم خوانده و تاکید می‌کند: این طرح، حمایت‌های لازم را به صورت جامع و فراگیرمحقق می‌سازد.

معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که مشکلات اولیه پیوستن سازمان‌ها به ایران‌کارت هموار شده است، تصریح می‌کند: وضعیت آمادگی الکترونیکی سه نهاد وزارت بهداشت، سازمان ثبت احوال کشور و بانک‌ها برای پیوستن به طرح ایران‌کارت، با چهار زیرساخت اصلی توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات شامل زیرساخت‌های ارتباطی و فنی و استانداردها و فرهنگ درون سازمانی قابل بررسی است.

ریاضی تصریح می‌کند: هم‌اکنون سازمان‌های مختلف برای پذیرش طرح ایران کارت در شرایط مناسبی از آمادگی قرار گرفته‌اند و زیرساخت‌های درون سازمان‌ها نیز پاسخگوی نیازمندی‌های طرح ایران‌کارت شده اند.

وی مهم‌ترین نکته مورد توجه و نیازمند برنامه‌ریزی مستمر و ویژه را حمایت دولت از این بخش‌ها ذکر کرده و با بیان این‌ مطلب که طرح ایران‌کارت به همراه خود، این حمایت را به صورت جامع و فراگیر محقق می‌سازد، می‌گوید: با این وصف، بسیاری از مشکلات اولیه برای ارتقای آمادگی سازمان‌ها برای پیوستن به طرح ایران کارت هموار شده است.

مهندس ریاضی، همچنین با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیوستن به طرح ایران‌کارت اظهار می‌دارد: در حوزه بهداشت و درمان، با این‌که استفاده از این فناوری دیرتر از سایر حوزه‌ها آغاز شده است، اما اساس بهداشت و درمان از دیدگاه ارائه‌دهندگان این نوع خدمات به صورت شبکه یکپارچه و مبتنی بر اطلاعات منتقل شده در اجزای این شبکه درسطح کلان است.

وی می‌افزاید: با توجه به مطلب فوق پی می‌بریم که فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش غیرقابل انکاری را در حوزه بهداشت و درمان ایفا کند.

ریاضی تصریح می‌کند: کارت هوشمند، به عنوان یکی از ابزارهایی که می‌تواند در ارائه بهتر خدمات بهداشتی و درمانی ایفای نقش کند، در نظرگرفته می‌شود و از طرف دیگر این کارت به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات ضروری بین ارائه‌دهندگان خدمات و مشتریان کاربرد دارد.

او ادامه می‌دهد: استفاده از این ابزار، سبب کاهش خطا حین خدمات‌رسانی شده و صرفه‌جویی اقتصادی و اتلاف زمان کمتر را در ارائه خدمات بهداشت و درمان در پی دارد.

ریاضی اهداف توسعه کارت هوشمند سلامت را در راستای توسعه استفاده از ICT در حوزه بهداشت و درمان می‌داند و می‌گوید: این موضوع باعث ایجاد بستری برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر برای مشتریان و ارائه خدماتی با هزینه و خطای کمتر و کیفیت و سرعت بیشتر برای ارائه‌دهندگان می‌شود.


منبع: کلیک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد