فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

۳۱۱- IrFM روشی نوین برای پرداخت های الکترونیکی

IrFM روشی نوین برای پرداخت های الکترونیکی

سید مصطفی هاشمی

دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب

عضو باشگاه پژوهشگران جوان

جمهوری اسلامی ایران

E-mail: m.hashemi2006@gmail.com

واژگان کلیدی :

 [1]IrFM، [2]IrDA ، پرداخت الکترونیکی ، پرداخت شخصی ، مادون قرمز ، معیارهای ارزیابی سیستم های پرداخت الکترونیکی

چکیده

گستردگی میلیون ها دستگاه متحرک در سراسر جهان ، نظیر تلفن های همراه ، که دارای قابلیت استفاده از مادون قرمز برای مبادله اطلاعات می باشند ، بستر جدیدی برای ارائه یک سیستم پرداخت فراگیر ، فراهم آورده است. IrFM ، یک مدل جدید پرداخت مبتنی بر سخت افزار مادون قرمز و بر پایه استاندارد IrDA است که آینده روشنی برای مقبولیت عمومی به عنوان یک سیستم فراگیر پرداخت های شخصی دارد . در این مقاله با تکیه بر عوامل موثر در کارایی یک سیستم پرداخت دیجیتالی ، نظیر سرعت برقراری ارتباط ، امنیت ، قابلیت اطمینان ، سادگی و سازگاری با سیستم های دیگر ، نقاط ضعف و قدرت این روش در کنار سایر مدل های متداول نظیر بلوتوث ، RFID و شبکه های تلفن همراه ، بررسی می گردد .



[1] Infrared Financial Message

[2] Infrared Data Association

1-  مقدمه

کارت های هوشمند ، اعتباری و خودپرداز (ATM) ، جایگاه خود را به عنوان ابزار پرداخت در بین کاربران در چند سال اخیر باز نموده اند . مقبولیت این کارت ها با مشکلاتی نظیر نیاز به حمل تعداد زیادی کارت پلاستیکی در کیف پول و سردرگمی ناشی از در ارتباط بودن با چندین سیستم متفاوت ، همراه بوده است . در عین حال نگهداری رسیدهای کاغذی که بعد ار استفاده از این نوع پرداخت ها صادر می شود و باید به عنوان مدرک خرید نگهداری شوند ، مشکل دیگری است . با توجه به گم شدن این رسید ها ، نه تنها خریداران بلکه فروشندگان نیز متحمل خساراتی می شوند . سالانه 500 میلیون دلار به فروشندگان به علت عدم امکان ارائه رسید کاغذی به عنوان مدرک خرید در لحظه مقتضی ، خسارت وارد می گردد ]1[ . به همین دلایل ، تمایل زیادی برای ارائه یک سیستم پرداخت یکپارچه با هزینه های کمتر و امنیت بالاتر و خدمات جدید تری مثل رسیدهای الکترونیکی ، احساس می شود .

در دنیای امروز استفاده از دستگاه های الکترونیکی و تلفن همراه به قدری فراگیر شده است که کاربران این ابزارها را به همراه خود به همه جا حمل می کنند . از طرفی چنین دستگاه هایی که هم اکنون قادر به ارسال صدا ، متن و پیام های چند رسانه ای با کیفیت قابل ملاحظه ای هستند ، معمولا از فناوری های به روز دیگر مانند مادون قرمز و بلوتوث نیز برخوردار می باشند که قابلیت بهره برداری از خدمات داده ای جدید را فراهم می آورند . گروه صنعتی IrDA که تا کنون به ارائه استانداردهای ارتباطات بر پایه مادون قرمز پرداخته است ، در پی تلاشی که برای استفاده از استاندارد IrDA در سیستم های پرداخت الکترونیکی به عمل آمده است ، IrFM  را به عنوان مدل پیشنهادی در ژانویه 2003 ارائه نمود ]2[ .

IrFM یک روش سریع و یکپارچه بر پایه استفاده از قابلیت مادون قرمز موجود در دستگاه مورد اعتماد شخصی PTD [1]  مانند تلفن همراه ، برای انجام پرداخت های شخصی می باشد . این کار با ارسال اطلاعات پرداخت ، پول نقد الکترونیکی یا هر ابزار مالی دیگر ، توسط اشعه مادون قرمز ، به یک پایانه پرداخت POS مانند خودپرداز ها یا ماشین های خرده فروش [2]  صورت می گیرد .

خلق یک روش پرداخت الکترونیکی نمی تواند موفق باشد ، مگر آنکه پاسخگوی نیازهای کاربر بوده و مزیت های جدیدی خلق نماید . در غیر اینصورت کاربران آن قدر به استفاده از روش های سنتی ادامه می دهند تا راه حل مطمئن تر ، آسان تر و سریع تری به آن ها ارائه گردد . در عین حال طراحی یک سیستم پرداخت جدید نباید منجر به اضافه نمودن باری بر روی زیرساخت های سیستم مالی موجود گردد . به طور خلاصه ، یک سیستم پرداخت موفق باید مسائل اصلی نظیر امنیت ، قابلیت اطمینان و سادگی را در عین سریع بودن دارا باشد. در این مقاله تحلیل جامعی از عوامل اساسی یک سیستم پرداخت مناسبی ، در مدل IrFM صورت گرفته است.

احراز چندین امتیاز مهم در کنار هزینه کم و امنیت بالا و سادگی استفاده ، IrDA را به عنوان یک انتخاب مناسب برای بستر پرداخت های الکترونیکی مطرح نموده است . البته رقبای دیگری مانند RFID ، بلوتوث و شبکه های تلفن همراه ، در این حیطه برای این فناوری جدید مطرح هستند . در بخشی از این مقاله به مقایسه هر کدام از این فناوری ها با یکدیگر خواهیم پرداخت .

2-  درباره IrDA

IrDA ، گروهی صنعتی است که به تدوین استانداردهای ارتباطات بر پایه مادون قرمز می پردازد. در سال 2000 میلادی ، IrDA تصمیم به ارائه استانداردی برای پرداخت های بیسیم گرفت و بعد از 3 سال در ژانویه 2003 ، IrFM Point & Pay Profile را به عنوان نتیجه ، ارائه نمود ]2[ .

پروتکل IrDA برای ارتباطات مادون قرمز که در شکل 1 در قالب پشته پروتکل IrDA نمایش داده شده است ، به صورت گسترده به عنوان یک استاندارد صنعتی پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرد ]3[ . استفاده از مدلی مانند IrDA که دارای مقبولیت جهانیست و تا کنون در میلیون ها ابزار الکترونیکی پیاده سازی شده و کارایی خود را به اثبات رسانیده است ، می تواند نقطه قوتی برای سیستم پرداخت ارائه شده بر پایه این استاندارد باشد.

Point of sale terminal

Point of sale terminal

شکل 1 ساختار پشته پروتکل IrDA   ]1[

2-1-  معرفی لایه های پشته IrDA

·         "IrPhy" or "IrDA Hardware":  Specifies optical characteristics, data encoding, and framing for various speeds.

·         IrLAP: Link Access Protocol. It establishes the basic reliable connection.

·         IrLMP: Link Management Protocol. It multiplexes applications on the IrLAP connection.

·         IAS: Information Access Service. It Provides a "Yellow pages" of services on device.

·         TinyTP: Tiny Transport Protocol. It adds per-channel flow control to keep things moving smoothly.

·         OBEX: The Object Exchange Protocol. It is a session protocol which provides easy transfer of files and other data objects.

·         Core IrFM protocol performs many common commands needed for the IrFM applications.

·         Core IrFM services support the basic IrFM transactions used in all scenarios.

·         Proprietary services are defined by developers that provide support for different needs.[6]

3-  درباره IrFM

IrFM در ژانویه سال 2003 میلادی ، به عنوان یک مدل پرداخت الکترونیکی مبتنی بر استاندارد IrDA ، توسط گروه صنعتی IrDA ارائه گردید . همانگونه که در شکل 2 مشاهده می شود ، IrFM یک روش سریع و یکپارچه برای استفاده از IrDA موجود در دستگاه مورد اعتماد PTD مانند تلفن همراه ، برای پرداخت ارائه می دهد . این کار با ارسال کلیه اطلاعات پرداخت از مشخصات کارت اعتباری گرفته تا رقم قابل پرداخت ، بر روی یک ارتباط مبتنی بر اشعه مادون قرمز ، بین PTD  و POS صورت می گیرد .

شکل2- ارتباط PTD و POS ها در مدل IrFM

IrFM Point & Pay Profile شامل مشخصات معماری مدل ، نحوه استفاده کاربر ، نحوه طراحی پایانه ها برای دریافت و ارسال اطلاعات تراکنش ها و پرداخت ها بین PTD و پایانه های مورد نظر مانند POS می باشد] 4[ .

شکل 3 نمونه ای از جریان یک تراکنش مالی با استفاده از IrFM نمایش می دهد. به جای قرار دادن فیزیکی کارت پلاستیکی در کارت خوان یک پایانه POS  ، ارتباط بین دستگاه PTD و پایانه مجهز به مادون قرمز ، برقرار می شود . کاربر PTD خود را در فاصله و زاویه مناسبی نسبت به دستگاه Pos قرار داده و تراکنش را با انتخاب کالا یا سرویس مورد نظر آغاز می نماید . بعد از نمایش قیمت روی دستگاه PTD کاربر ، وی باید روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب نماید و پرداخت را معتبر نماید . این مبادلات از طریق ارتباط برقرار شده بین e-wallet نصب شده روی PTD کاربر و برنامه نصب شده روی POS صورت می گیرد . کاربر در برنامه e-wallet خود اطلاعات مربوط به کارت های پلاستیکی را وارد می نماید . این برنامه ها همه کارت ها را به صورت یک کارت نرم [3] واحد در اختیار کاربر قرار می دهد . بعد از انتقال اطلاعات معامله توسط اشعه ، پردازش پشت صحنه تراکنش ، همانند مدل سنتی کارت های پلاستیکی صورت خواهد گرفت .

شکل 3 سناریوی پرداخت در مدل IrFM

4-  ارزیابی IrFM با معیارهای مهم در سیستم های پرداخت الکترونیکی

اگر مهمترین معیارهای ارزیابی سیستم های پرداخت الکترونیکی را در سر فصل های زیر ارائه کنیم ]5[ ،بررسی های انجام شده جایگاه خوبی را برای IrFM در میان رقبای خود نشان می دهد.

4-1- تاخیر یا زمان انتظار در IrFM

یکی از معیارهای موفقیت IrFM می تواند نرخ کم زمان انتظار در این مدل باشد . کاربران به طور کلی سیستم پرداختی را که آن ها را مجبور کند مدت زمان زیادی صرف انجام یک تراکنش نماید  قبول نمی کنند. مطالعات انجام شده روی این معیار کلیدی ]1[ ، نشان می دهد که تاخیر قابل قبول برای یک سیستم پرداخت الکترونیکی نباید بیشتر از 1 ثانیه از لحظه ارائه دستگاه توسط کاربر به POS تا لحظه نمایش قیمت تمام شده روی دستگاه کاربر باشد .

تاخیرات IrFM متشکل از زمان برقراری ارتباط و زمان انتقال داده می باشد ]6[ . تحقیقات زیادی که تا کنون روی افزایش بهره وری ارتباطات IrDA صورت گرفته است ، معمولا با توجه به نا محدود بودن طول بسته ها ، با تمرکز بر کاهش زمان انتقال داده انجام گرفته است . در حالیکه در یک ارتباط IrFM که ذاتاً با ارسال بسته های کوچک صورت می گیرد ، کاهش زمان برقراری ارتباط تاثیر بیشتری در کاهش نرخ کلی تاخیر خواهد داشت .

4-2- امنیت و قابلیت اطمینان

IrFM نسبت به مدل های دیگر پرداخت بیسیم مانند بلوتوث و Wi-Fi از سطح امنیت بالاتری برخوردار است. مقید بودن بستر برقراری ارتباط به یک ›› خط مستقیم نور ›› که تا قبل به عنوان بزرگترین نقص ارتباطات مادون قرمز مطرح می گردید ]7[ ، در این مدل تامین کننده سطح بالایی از امنیت برای یک سیستم پرداخت خواهد بود . از آنجایی که یک ارتباط IrDA توسط کاربر با قرار دادن PTD در رو به روی پایانه POS در فاصله محدود تعیین شده و در راستای یک خط مستقیم و به صورت نقطه به نقطه آغاز می گردد ، شنود اطلاعات انتقال یابنده بر روی این خط ارتباطی بدون اگاه شدن کاربر ، کار تقریبا ناممکنی می باشد .

بنابراین بستر ارتباط مادون قرمز ذاتاً ، بستر ایده آلی برای تبادل اطلاعات محرمانه است . از طرفی امضای دیجیتالی ، احراز هویت از طریق رمز عبور و رمزنگاری نشست ارتباطاتی برای پرداخت های الکترونیکی ، به راحتی بر روی مدل IrFM قبل پیاده سازی است .  

به علاوه در مدل سنتی کارت های پلاستیکی ، گم شدن یا دزدیده  شدن کارت ، ممکن است تا زمانی که کاربر مجددا برای خرید دیگری به آن نیاز پیدا نکند ، حس نگردد و همین امر می تواند خسارات زیادی را ایجاد نماید . . اما گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه تلفن همراه ، به سرعت ادراک می گردد .

نکته مهم دیگر در امنیت مدل IrFM ، نوع خاصی از پرداخت با عنوان ›› پرداخت سریع ›› می باشد . برای نوع خاصی از تراکنش ها که ارزش مالی گم و تعداد رخداد بالایی دارند ، مانند خرید از ماشین های خرده فروش یا پرداخت در عوارضی ها ، حالت متفاوتی از پرداخت تعریف شده است که در آن نیازی به وارد نمودن رمز عبور برای احراز هویت و معتبر سازی پرداخت وجود ندارد . این مدل ، زمان تراکنش را بسیار کم می کند ، اما در عین حال سطح امنیت پرداخت را نیز به درخواست کاربر پایین می آورد . این مدل پرداخت می تواند بستر مناسبی برای تقلب های مالی محسوب گردد . پیاده کنند گان IrFM باید ملاحظات زیادی را در حین طراحی چنین سیستم هایی در نظر بگیرند .

مسئله دیگر در مورد امنیت و قابلیت اطمینان بودن IrFM ، عاری از خطا بودن آن است . با توجه به اینکه لایه های سطح پایین IrDA مسئله اصلاح خطا را با اتخاذ ساز و کارهایی  نظیر تشخیص خطا ، ارسال مجدد پیام و کنترل جریان مدیریت می نماید ، تراکنش IrFM کاملا عاری از خطا در نظر گرفته می شوند .

به علاوه برنامه های IrFM روی مفهوم سرویس طراحی و پیاده سازی می شوند . در محیط های پرداخت هر سرویس به طور یکتا قابل تشخیص است ، بنابراین قابلیت اطمینان در سطح مورد نظر تامین می گردد . هر سرویس به عنوان موجودیتی که یک تراکنش را انجام می دهد ، تعریف می شود . POS ها سناریوی IrFM را هدایت می کنند و PTD ها به درخواست های POS پاسخ می گویند . یک سناریوی IrFM ، با اجرای یک یا چند تراکنش در بین یک یا چند سرویس انجام می پذیرد . برای اجرای درست یک سرویس ، PTD  و POS باید هر دو دارای آن سرویس به صورت همسان باشند . سرویس ها به طور یکتا با کد 128 بیتی UUID [4] قابل ناسایی هستند . هر UUID به طور تضمین شده در زمان و فضای تعریف شده ، یکتا می باشد .

بروز قطعی ارتباط به صورت کوتاه مدت در مدل IrFM منطقی و طبیعی به نظر می رسد . به عنوان مثال ، کاربر دستگاه خود را از محدوده مادون قرمز POS حرکت می دهد تا قیمت مشاهده شده روی صفحه را بخواند و یا PIN را وارد نماید . بنابراین چنین قطعی هایی نباید باعث مخدوش شدن تراکنش و نیاز به  شروع مجدد آن از ابتدا گردد . با استفاده از UUID ، مدل IrFM می تواند قطعی های رخداده را در حین انجام یک تراکنش در گام های منطقی مانند لحظه ای که کاربر نیاز به وارد نمودن اطلاعات در دستگاه خود برای ادامه تراکنش دارد ، تحمل نماید . اما اگر زمان قطعی ارتباط از یک محدوده زمانی مشخص بیشتر شود ، تراکنش باید به طور کلی از سر گرفته شود . 

4-3- سادگی و همکنش پذیری[5]

برای جلب کاربران به پذیرش یک سیستم پرداخت جدید ، مدل جدید ارائه شده باید هزینه سرمایه گذاری اندکی نیاز داشته باشد و در عین حال بر روی زیر ساخت های موجود سیستم مالی تعریف گردد . در کنار این دو مورد ، سادگی مدل ارائه شده نیز حائز اهمیت می باشد .

IrFM نیز به عنوان یک مدل پرداخت الکترونیکی تازه ارائه شده ، نیازی به هیچ سخت افزار جدیدی نخواهد داشت و از سادگی قابل قبولی برخوردار است . برای استفاده از IrFM ، خریدار باید PTDای با استاندارد IrDA برای استفاده از مادون قرمز دارا باشد ، ( اکثر تلفن های همراه دارای سخت افزار مادون قرمز و پیاده سازی استاندارد IrDA می باشند ) و نرم افزار IrFM را بر روی آن نصب نمایند . با وارد نمودن اطلاعات تمامی کارت های پرداخت به نرم افزار e-Wallet ، کاربر کارت نرم خود را تعریف می نماید و می تواند از این پس از PTD خود برای پرداخت های الکترونیکی استفاده نماید .

برای فروشندگان نیز راه اندازی IrFM هزینه زیادی نخواهد داشت . پایانه های POS باید مجهز به IrDA Dongle ( رابط کاربری مادون قرمز) که بسیار کم هزینه می باشند ، گردند و برنامه IrFM را روی آن ها نصب شود . در عین حال همانند مدل سنتی کارت های پلاستیکی ، امکان برقراری ارتباط با نقطه پرداخت را برای احراز هویت و اعتبار سنجی اطلاعات کارت اعتباری داشته باشند . همانطور که در شکل 3 مشاهده شد ، هیچ  زیرساخت شبکه  ای دیگری برای سیستم IrFM مورد نیاز نیست .

پشته پروتکل IrDA بر روی میلیون ها سیستم در طی سالیان اخیر نصب شده و گذر زمان سازگاری آن را با محصولات شرکت های دیگر به وضوح نشان داده است . از آن جایی که IrFM فقط یک استاندارد برای پرداخت های الکترونیکی به IrDA اضافه نموده است ، انتظار می رود IrFM بالاترین سطح سازگاری را داشته باشد .

مطابق با استاندارد ، استفاده از نوع اشیاء [6] استاندارد تعریف شده ر IrDA ،  این اطمینان را به دست می دهد که اشیاء به طور کامل در تمام دستگاه ها قابل درک باشد . در عین حال دستگاه ها در صورتی که نتوانند شیئی را در دستگاه همتای خود به درستی تشخیص دهند ، به کاربر هشدار خواهند داد .

5-  جایگاه IrFM در میان دیگر مدل های پرداخت سیار

با نگاهی به دسته بندی مدل پرداخت الکترونیکی سیار بر مبنای نوع فناوری ارتباطات ]5[ ، جایگاه IrFM در میان رقبا بیشتر قابل درک خواهد بود .

1-  ارتباط شبکه تلفن همراه

·        GSM

·        HSCSD

·        EDGE

·        UMTS

·        SMS

2-  ارتباط مستقیم

·        WAP

·        I-Mode

3-  ارتباط همجواری

·        بلوتوث

·        IRFM

·        RFID

6-  رقبای IrFM

در کنار IrFM ، مدل های دیگری مانند RFID ، بلوتوث و شبکه های تلفن همراه نیز سیستم پرداخت الکترونیکی خود را ارائه نموده اند. در جدول 1 ، مزایا و معایب این مدل ها بر اساس مهم ترین معیارها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است .

6-1- RFID

RFID [7] نوعی فناوری است که با استفاده از امواج رادیوی قابلیت تشخیص اشیاء را به صورت خودکار فراهم می آورد. در سال های اخیر ، RFID ، به عنوان یک ساز و کار راحت برای پرداخت مطرح شده است و در قالب کارت های از پیش پرداخت شده در سیستم های پرداخت عمومی و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد . اخیرا تعداد کمی از شرکت ها نظیر Master Card's PayPass و ExxonMobil's اقدام به صدور کارت های اعتباری بر مبنای فناوری RFID نموده اند.

در مقایسه با IrFM ، مزیت خاص RFID سادگی درک نحوه استفاده از این مدل برای فروشنده و خریدار است . زیرا کارت های اعتباری بانکی مبتنی بر RFID از این نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به کارت های اعتباری بانکی است با این تفاوت که دارای یک تراشه مخصوص RFID روی آن می باشد . اما RFID قابلیت یکپارچه سازی ندارد ، به این معنی که نمی توان چندین کارت و مدل های متفاوت پرداخت را در یک کارت تعبیه نمود و به همین دلیل RFID نمی تواند مشکل تعداد بی شمار کارت ها و مدل های مختلف پرداخت را حل نماید . به علاوه کارت های RFID قابلیت ذخیره سازی رسیدهای الکترونیکی را ندارند و از رسیدهای کاغذی استفاده می نماید .

جدول شماره 1- مقایسه IrFM و رقبایش بر مبنای معیارهای ارزیابی سیستم های پرداخت الکترونیکی ]1[

IrFM

RFID

بلوتوث

شبکه تلفن همراه

تاخیر اتصال

متوسط

کوتاه

طولانی

طولانی

امنیت

بالا

متوسط

پایین

پایین

سادگی استفاده

متوسط

ساده

متوسط

متوسط

نیاز به تغییر زیر ساخت موجود

یا اضافه نمودن چیزی به آن

متوسط

متوسط

متوسط

زیاد

نیاز به سرمایه گذاری

کم

متوسط

کم

زیاد

امکان استفاده از چند کارت مختلف

به طور همزمان در یک دستگاه

(قابلیت یکپارچگی)

بله

خیر

بله

بله

رسید الکترونیکی

بله

خیر

بله

بله

ارائه خدمات جدید

بله

خیر

بله

بله

6-2- بلوتوث

مسائل امنیتی و محرمانگی در این مدل از اهمیت خاصی برخوردار است . با وجود تکنیک های رمزنگاری زیادی که می توانند روی مدل بلوتوث پیاده سازی شوند ف هیچ کدام نتوانسته اند مسئله امنیت پرداخت های مبتنی بر بلوتوث را حل نمایند . استفاده از تکنیک های رمزنگاری باعث پیچیده شدن سیستم ، پایین آمدن کارآیی و افزایش هزینه می گردد . مشکل دیگر بلوتوث ، زمان بالای تاخیر در برقراری ارتباط ( در حدود 5 ثانیه) می باشد . بنابراین بلوتوث هنوز نتوانسته است به عنوان یک فناوری مناسب برای پرداخت مطرح گردد .

6-3- شبکه های تلفن همراه

با این که مدل شبکه های تلفن همراه به صورت آزمایشی تجربه موفقیت آمیزی داشته است ، سه دلیل اصلی مانع مقبولیت عام آن خواهد بود .

1.  این مدل سربار زیادی روی زیرساخت موجود تعریف می نماید .

2.  زمان انجام تراکنش در این مدل بالاست .

3.  ارائه کنندگان شبکه های تلفن همراه باید درگاه های خاصی برای تفسیر و مسیریابی پیام های پرداخت تعبیه کنند .

در مقابل فناوری های رقیب ، IrFM چالش های مختلف پرداخت الکترونیکی را به صورت کارا حل نموده و شروع امیدوار کننده ای داشته است .

7-  وضعیت فعلی IrFM در بازارهای مالی

از همان اوایل تعریف IrFM ، شرکت های سخت افزاری و نرم افزار ی زیادی ، محصولات پشتیبان برای IrFM طراحی نموده اند . IrFM به بازارهای مالی کشورهایی نظیر امریکا ، ژاپن و کره جنوبی راه یافته و در حال حاضر مورد پیاده سازی و سرمایه گذاری می باشد . در میان بانک ها و شرکت های کارت های اعتباری ،  Visa ، با نام های  Proximity Payment  در اواخر سال 2003 راه اندازی شده و اکنون در حال بهره برداری می باشد . کره جنوبی به عنوان بزرگترین ارائه دهنده IrFM تا پایان سال 2003 با داشتن 500،000 دستگاه PTD با قابلیت مادون قرمز ، 2000 ماشین خودپرداز ، 1000 فروشگاه و 1500 ماشین خرده فروش ، 100 پارکینگ و 80،000 دستگاه POS از انواع مختلف و باجه های عوارضی که همگی مجهز به مادون قرمز هستند ، در سطح گسترده ای کارکردهای IrFM را تجربه می کند ]8[ .

8-  ویژگی های منحصر به فرد و کاربردهای توسعه یافته IrFM

یکی از مشخصات جالب توجه در مدل IrFM ، پتانسیل ذاتی و بالای این مدل برای پیاده سازی پرداخت های شخص به شخص و بدون واسطه است . در تمام بررسی هایی که تا کنون روی IrFM انجام شده ، PTD و POS به عنوان دو دستگاه متفاوت ، طرفین پرداخت الکترونیکی را تشکیل داده اند . در صورتی که به نظر می رسد به راحتی می توان این مدل را به حالت PTD-to-PTD تعمیم داد . اگر پول نقد الکترونیکی به درستی تعریف گردد و قابل نگهداری روی سیستم های تلفن همراه باشد ، پرداخت های نقدی شخصی قابل انجام خواهد بود .

نکته جالب دیگری که در طراحی IrFM به چشم می خورد ، انتقال کارکردهای سیستم پرداخت از پایانه به دستگاهی در دستان کاربر می باشد ]9[ .  خلق یک سیستم پرداخت الکترونیکی نیازمند طراحی واسط میان کاربر و سیستم پرداخت به صورت دیجیتال است . پایانه های محاوره ای که تا کنون طراحی شده اند ، ارزش افزوده محدودی برای کاربر خلق نموده اند . در صورتی که با انتقال کارکردهای سیستم پرداخت از پایانه به دستگاه کاربر ، قدرت انتخاب و مانور بیشتری در اختیار وی قرار خواهد گرفت .

با توجه به پیش بینی های انجام شده در باب یکپارچه شدن همه کارکرد ها و دستگاه ها و ارائه آنها در قالب تلفن همراه ، به نظر می رسد IrFM انتخاب خوبی در خصوص بستر سخت افزاری خود داشته باشد . همچنین IrFM از سخت افزاری استفاده می کند که علیرغم ارزانی هم اکنون روی اکثر سیستم های تلفن همراه موجود بوده و کاربران تا حدی با نحوه کارکرد آن آشنا هستند . به عنوان مثال دستگاه های خواننده چک های  الکترونیکی بقدری گران هستند که فقط 10%  فروشندگان توانایی خرید آن را دارند . اما میلیون ها فروشنده می توانند با نصب پایانه های فروش مجهز به مادون قرمز و یا تغییر کم هزینه روی پایانه های کارت خوان خود ، از امکانات مدل پرداخت بهره ببرند .

از آنجایی که اکثر تلفن های همراه قابلیت اتصال به اینترنت را دارا می باشند ، می توان ابزارهای مالی نظیر پول نقد یا چک الکترونیکی را از طریق بستر IrFM خرج نمود . حسن دیگر استفاده از تلفن همراه در پرداخت الکترونیکی به کمک مدل IrFM،  امکان پیاده سازی نحوه پرداخت روی قبض های تلفن همراه خواهد بود .

IrFM مدل مستعدی برای پرداخت در محیط های فراگیر و شبکه ای به نظر می رسد. دستگاه هایی که در این محیط ها به ارائه خدمات می پردازند ، می توانند به راحتی از طریق ارتباط IrFM مصرف کننده را بدهکار نمایند .

IrFM به شما این اجازه را می دهد که دستگاه های خود را با پول مجهز کنید. بدین ترتیب دستگاه ها می توانند به طور اتوماتیک در محیط پیرامون خود پول خرج کنند . همچنین به راحتی می توان از یک کارت برای چندین دستگاه استفاده نمود .

9-  نتیجه گیری

افزایش کارآیی ، ارائه کارت های اعتباری و مدل های مختلف پرداخت از طریق یک واسط یکپارچه و حذف رسیدهای کاغذی از مسائلی هستند که حل آنها توسط یک مدل پرداخت الکترونیکی ضروری به نظر می رسد . اگر بتوانیم بخش عمده ای از فرایند پرداخت را در دستان پرداخت کننده عملیاتی کنیم ، کارآیی ، امنیت و رضایت بیشتری برای کاربر ایجاد نموده ایم. IrFM مدل ارائه شده توسط گروه صنعتی IrDA ، یکی از نامزدهای مستعد برای موفقیت در بازار پرداخت الکترونیکی است . در این مقاله ، سنا ریو و ساختار IrFM و استاندارد IrDA را بررسی نمودیم . این مدل جدید پرداخت را از دیدگاه معیارهای مهم در سیستم های پرداخت الکترونیکی مورد ارزیابی و تحلیل قرار دادیم . در ادامه نکات مطرح در طراحی و عملیاتی نمودن سیستم های IrFM مورد بررسی قرار گرفت و مقایسه ای بین IrFM و رقبایش (بلوتوث، RFID، شبکه های تلفن همراه ) از دیدگاه معیارهای حساس در سیستم های پرداخت الکترونیکی انجام گرفت . تمامی این بررسی ها و ارزیابی ها ، نویدبخش آینده ای روشن برای مدل IrFM به عنوان سیستم پرداخت شخصی می باشد . 

10 - مراجع

[1] P.HUANG and A.C. BOUCOUVALAS," FUTURE PERSONAL E-PAYMENT: IRFM", IEEE Wireless Communication, February 2006

[2] IrDA, Infrared Financial Messaging Point and Pay Profile, version 1.0, Dec, 2003

[3] S.Williams and I. Millar, "The IrDA Platform", HP Laboratories.

[4] Infrared Data Association, "Te Guiding Principals behind Infrared IrFM", v1.0.

[5] "Critical Success Factors of Mobile Payment", M-Lab-The Mobile and Ubiquitous Computing Lab-University of St.Gallen, 2002.

[6] P.HUANG and A.C. BOUCOUVALAS,"Analysis of the IrFM Digital Payment System", Multimedia Communications Research group, Bournemouth University.

[7] M.Kalliola,"Mobile Payments", Helsinki university of Technology.

[8] IrFm (Infrared Financial Messaging) wireless mobile payment- background and market status, Dec.2002.

[9] White Paper: "Creating an End-To-End Digital Payment System", 1999.



[1] Personal Trust Device

[2] Vendor Machine

[3] Soft Card

[4] Universally Unique Identifier

[5] Interoperability

[6] Object type

[7] Radio Frequency Identification

نظرات 1 + ارسال نظر
بازدید چهارشنبه 28 بهمن 1388 ساعت 09:46

سرقت علمی
به اصل مقاله مراجعه کنید:
http://www.isi.org.ir/Magezin/178/15.asp

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد