فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

بارکد، از نوع ژاپنی

از عنوان مطلب حدس زده‌اید که این پست درباره‌ی چه موضوعی صحبت خواهد کرد: بارکدهای موسوم به QR. این تصاویر که آدم را بیش‌تر یاد بازی‌های آتاری و میکرو می اندازند، می‌توانند تاچند صد برابر بارکدهای کنونی اطلاعات دربر گیرند.

QR چیست؟در سال ۱۹۹۴ یک شرکت ژاپنی مبدع نوع تازه‌ای از بارکد شد که نام QR را برای آن برگزید. بارکدهای QR متشکل از ماتریکس‌های دوبعدی هستند. این دو حرف مخفف عبارت "Quick Response" به معنی پاسخ سریع است و در واقع اشاره به رمزگشایی سریعی دارد که کدهای آن فراهم می‌کنند. در حال حاضر این بارکدها متوال‌ترین نوع در کشور ژاپن هستند و بیش‌تر گوشی‌های موبایل ساخت ژاپن توانایی خواندن آن‌ها را دارند.

کابردهای QR
جالب است بدانید که این نوع بارکد در ابتدا با هدف استفاده در تولید ماشین های سنگین ابداع شد ولی امروز گستره‌ی وسیعی از انواع کاربردها برای آن تعریف شده است. دلیل این استفاده‌ی گسترده هم چیزی نیست جزاطلاعات زیادی که QRکدها قادرند در خود دربر بگیرند.

یک QRکد معمولی می‌تواند:
تا ۷۰۸۹ کاراکتر نومریک،
تا ۴۲۹۶ کاراکتر آلفانومریک،
تا ۲۹۵۳ بایت داده‌ی باینری،
و تا ۱۸۱۷ کاراکتر کانا در خود نگه دارد.

از جمله‌ی کاربردهای QRکدها می‌توان به نشان‌گذاری مسیرها و نقاط درون شهری، درج اطلاعات شخصی بر روی کارت‌های ویزیت، لینک‌های مرتبط با خبر در روزنامه‌ها، اطلاعات مربوط به آثار تاریخی و فرهنگی، ارائه‌ی اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی تبلیغات بیلبوردها و ... اشاره کرد.

هم‌چنین باید اشاره کرد که، در صورت مخدوش شدن، این بارکدها از ۷ تا ۳۰ درصد قابلیت تصحیح دارند و خوانش و رمزگشایی آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود.

استفاده در آثار هنری و تجاری
شکل خاص بارکدهای QR این قابلیت را به آن‌ها داده است که از آن‌ها بدون مخدوش شدن اطلاعات درونشان، در آثار هنری نیز استفاده شود. برخی هنرمندان تصاویر خطای چشم و نقاشی درون QRکدها قرار می‌دهند.

در سال ۲۰۰۹، از QRکد در تبلیغات فیلم "۹" استفاده شد. به این صورت که، به مشتریان فیلم کارت‌های قرعه‌کشی که شامل QR نیز بودند، داده می‌شد. این کارت‌ها حاوی بارکدهایی شامل اطلاعات اختصاصی درباره‌ی شخصیت‌های فیلم نیز بودند.

چگونه یک QRکد ایجاد کنیم؟
امروز وب‌سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که به کاربران امکان می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها QR ایجاد کنند. می‌توانید از سایت‌های Qurify و کایوا برای این کار را استفاده کنید.

نکته‌ی جالب این که، می‌توانید از کاراکترهای عربی هم برای ایجاد بارکد استفاده کنید.

برنامه‌های خواندن QRکد برای موبایل
برای خواندن بارکدها دو برنامه‌ی Quickmark QR Code Reader و Kaywa Reader با پشتیبانی از اغلب گوشی‌های موجود از نوکیا و سامسونگ تا ال جی و سونی اریکسون وجود دارند. بر روی لینک‌ها کلیک کنید و با ثبت نام در آن‌ها برنامه‌ی مناسب گوشی‌تان را داونلود نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد