فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

بررسی سیستم جمع آوری الکترونیک اشلون

با گسترش علوم جدید و بالا رفتن سطح آگاهی های جامعه بشری دولت ها و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی راه های تازه ای برای دخالت و سرکشی های پنهان یا آشکار نسبت به دولت ها و اشخاص دوست و دشمن خود پیدا کرده اند. بدین منظور شبکه های جاسوسی توسط دستگاههای امنیتی هر کشور برای اقدامات خرابکارانه پدید آمده اند . برخی از این کشور ها در غالب یک اتحاد کامل سیستم جاسوسی خود را بصورت بین المللی شکل داده و بر روی مردم خود و سایر دولت ها کار می کنند.

شاید شما هم با آژانس بین المللی امنیت ملی آمریکا یا  NSA  آشنا باشید. سیستم جمع آوری الکترونیک اشلون که اسم رمز می باشد  توسط این آژانس انتخاب گردیده و یا طراحی شده است. نام پیمانی که در آن اشلون طراحی و انتخاب شد UKUSA ‌است.

اشلون یک سیستم جاسوسی ماهواره ای بسیار پیشرفته است و این قابلیت را دارد که در یک زمان مشخص تعداد بسیاری زیادی از ارتباطات ماهواره ای ، مخابراتی بی سیم و با سیم ، پیام های الکترونیکی و حتی ارتباطات مودمی و فاکسیمیل را تحت کنترل خود قرار داده و آنها را مورد استراق شمع و شنود قرار دهد.

آمریکا ،‌انگلیس ، استرالیا و نیوزلند کشورهایی هستند که اشلون را هدایت و راهبری می کنند .در سال 1948 طی توافقنامه ای این دولت ها شبکه تار عنکبوتی اشلون را را ه اندازی نمودند. ایستگاههای زمینی اشلون در برخی از نقاط مهم و استراتژیک دنیا واقع شده است و کلیه مراودات ارتباطی و سلولی را ردیابی و کشف کرده سپس اقدام به بهره برداری از آنها می نماید. مکالمات و مکاتبات در این شبکه تحت کنترل است. در این بین خیلی کم اتفاق می افتد که سیگنالی از دیده اشلون دور باقی بماند.

سیستم کار اشلون بدین صورت است که یک مجموعه کلید واژه کلی دارد و پس از آنکه موردی نزدیک به این کلید واژه مبادله شد بلافاصله سیستم اصلی فعال شده و اقدامات بعدی را انجام می دهد. این کلید واژه از کد ها و کلمات رمز خاصی پیرویی می کند.

اتحادیه اروپا بر اساس گزارش های منتشر شده بواسطه وجود اشلون ضررهای مالی بسیاری را متحمل شده است. با این حال بسیاری از کشور ها از اطلاعات اشلون به نفع خود استفاده می نمایند. حوزه فعالیت اشلون بسیار گسترده است. این شبکه تار گونه در مسایل سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... مهارت داشته ولی نقطه توجه و تمرکز آن بیشتر بر روی مسایل صنعتی و تجاری در حوزه اقتصاد می باشد.

امروزه فعالیت سیستم جمع آوری اکترونیک اشلون برای همه آشکار گردیده است و اکثر کشورها در جهت مقابله با آن دست به اقداماتی زده اند . شاید بتوان یکی از راه های مقابله با آن را دقت در برقراری ارتباطات دانست. اما فرهنگ سازی و دادن اطلاعات کامل تر در خصوص اشلون خود باعث افزایش آگاهی های جامعه جهانی می تواند شود.

برای اولین بار اطلاعات درباره سیستم “اشلون” اواخر سالهای 1990 پخش شد. یکی از نشریات آمریکایی مطلبی درج کرده بود که ایالات متحده در چارچوب همکاری با بریتانیا، کانادا، استرالیا و زلند نو به ایجاد شبکه جهانی استراق سمع و تحلیل اطلاعات و داده‌های همه وسایل الکترونیکی اعم از انواع تلفن، فکس، اینترنت و ایمیل، پرداخته است. سیستم های ارتباطات کابلی که بر روی بستر دریا بین قاره‌ها ساخته شده‌اند، مورد توجه این سیستم قرار گرفت. بعد از انتشار این اطلاعات، کاخ سفید و شرکای آن در زمینه جاسوسی الکترونیکی جهانی رسماً به وجود سیستم “اشلون” اعتراف کردند.

این سیستم که در سالهای جنگ سرد ایجاد شده بود، مخصوص نظارت بر اتحاد شوروی، کشورهای عضو پیمان ورشو و دولتهایی که به اردوگاه سوسیالیستی گرایش داشتند، بود. اما امکانات آن برای کسب اطلاعات نه فقط نظامی بلکه اقتصادی و جاسوسی-سیاسی و دیپلماتیک- صنعتی و نیز نظارت بر سازمانها و اشخاص کافی بود.

اشلون” شامل حدود 120 ماهواره ارتباطات، اکتشافی و نظارتی مستقر در مدارهای ثابت دور زمین است. طبق اطلاعاتی که به مجمع پارلمانی اروپا ارائه شد، بسیاری از ماهواره‌های تجسسی مشغول استراق داده‌ها از کانالهای ارتباطی نه تنها روسیه بلکه اتحادیه اروپا هستند.

جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی در سراسر کره زمین صورت میگیرد. ایالات متحده، آمریکای لاتین، آسیای مرکزی و چین شمالی را کنترل می‌ کند. اروپا، قسمت غربی روسیه تا اورال و آفریقا در عرصه مسئولیت انگلیس قرار دارد. استرالیا مشغول استراق سمع مکالمات از منطقه جنوب شرق آسیا و چین جنوبی است. زلند نو در منطقه اقیانوسیه فعالیت می ‌کند.

اطلاعات به دست آمده به حافظه مدرنترین رایانه های موجود در مرکز بررسی اشلون ارسال و پیاده می شود. این اطلاعات از “دیکشنریهای اشلون” رد می شود که شامل پایگاههای کلمات کلیدی که این پایگاهها هر ماه در حال نوسازی مرتب است. این پایگاه واژه ها شامل اسامی افراد، ناوها، سازمانها و کشورها و یک سری اصطلاحات ویژه است. شماره تلفن و فکس، آدرس ایمیل در اینترنت که به اشخاص، تجار، سازمانها یا سرویسهای دولتی تعلق دارند، حکم کلید رمز را دارند. با استفاده از مجموعه معین کلیدها می توان اطلاعات ارزنده را کشف کرده و اطلاعات بی ارزش را بیرون انداخت. تجهیزات ویژه “اشلون” قادر است به طور اتوماتیک موضوع اطلاعات دریافت شده را طبقه بندی کند. دور کامل پردازش گزارشها از پیاده کردن ماشینی سخن شفاهی تا ترجمه اتوماتیک از بیش از 100 زبان، استخراج می شود.

سیستم “اشلون” همچنین دربرگیرنده ناوهای تجسسی و ایستگاههای گیرندهای است که به سازمانهای عضو پروژه )اداره ارتباطات وزارت دفاع استرالیا، دفتر ملی امنیت زلاند نو و اداره ارتباطات بسته کانادا) تعلق دارند. از این طریق پذیرش و انتقال اطلاعات پردازش شده صورت میگیرد (رجوع کنید به نقشه پیوست)

به گزارش خبرگزاریهای خارجی، با کمک “اشلوننظارت بر بیش از 10 خط تلفن متعلق به خالد شیخ محمد، بالاترین مقامهم رده با بن لادن، صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده همراه با اطلاعات به دست آمده از مأموران اجازه داد که این شخص را دستگیر کنند.

کشورها و سازمانهای مختلف مدافع حقوق بشر مکرراً آمریکاییها و شرکای آنها را به استفاده غیر تخصصی از این وسایل نیرومند متهم کرده اند. آنها مدعی هستند که این ابزار در جهت جاسوسی اقتصادی، صنعتی، سیاسی و دیپلماتیک، استراق سمع مکالمات خصوصی و نظارت بر مکاتبات الکترونیکی خصوصی مردم فعالیت می کند. ولی این اتهامات دارای مدرک و سند قابل توجه و محکمه پسندی نیست. در پارلمان اروپا حتی جلسه ویژه ای در این مورد تشکیل شد. کمیسیونی که مخصوصاً تشکیل شد، خاطرنشان کرد که در اتحادیه اروپا قوانینی وجود ندارد که فعالیت این گونه سیستمها را مقرر کند. این کمیسیون پا را فراتر از حدود بحث درباره کاربرد مشروع این سیستم نگذاشت.

آمریکاییها به استفاده گسترده از سیستم استراق جهانی داده ها ادامه می دهند تا طیف وسیع مسایل و از جمله مبارزه با گسترش مواد مخدر را حل کنند. در حال حاضر یکی از جهات اساسی فعالیت این سیستم، مقابله با تروریسم جهانی و جستجوی رهبران و فعالان القاعده و سازمانهای تروریستی دیگر است.

احتمال دارد که عملیات تروریستی در مادرید کشورهای اتحادیه اروپا را به شرکت در سیستم اکتشافی الکترونیکی جهانی سوق دهد. زمان نشان خواهد داد این سیستم تا چه اندازهای به برطرف کردن تروریسم کمک خواهد کرد. اما ادامه انفجارها نشان داد که سیستمهای عظیم الکترونیکی هنوز نتوانسته است جایگزین مطمئنی برای شیوه های  قدیمی مبارزه با چریکها یعنی استفاده از مأموران نفوذی باشد.

 

 منابع استفاده شده:

ولادیمیر ایوانوف، ولادیمیر یارمینکوبررسی مستقل نظامی”، 26/3/2004

ناسا، آژانس امنیت ملی آمریکا

سایت http://www.greaterthings.com/Word-Number/Organizations/Echelon

برخی از کلید واژه های مورد بحث در سیستم جمع آوری الکترونیک اشلون عبارتند از: قتل و کشتن، تروریست و ترور، بمب و بمب گذاری، جنگجویان و مجاهدین، القاعده،  موساد، اسلحه، ام آی 5، یورش، حمله، تجاوز، دزدیدن، راه زنی، آدم ربایی، اسامی اشخاص مسئله دار، مواد مخدر، اعلامیه و یا بیانیه، شورش و طغیان، اسامی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی جهان، انقلاب و کلمات دیگر که مرتبط با مسایلی که از دید امنیتی قابل توجه و کنکاش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد