فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

جابین، من اینجام، بدون GPS!

بسیاری از شهروندان تهرانی به‌دلیل آگاهی نداشتن از موقعیت مکانی یک اداره یا مؤسسه، پارکینگ، پارک و بانک یا نداشتن شماره تماس یک سازمان با مشکلات زیادی از قبیل اتلاف وقت، سرگردانی در خیابان‌ها و پیدا نکردن محل مورد نظر وسرگردانی مواجه شده‌اند.


هیچ شهروندی نتوانسته از این مشکل در امان بماند و گاهی ساعت‌ها وقت مفیدش را صرف پیدا کردن یک مرکز خاص کرده است.


افزایش ترافیک شهری، مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز از پیامد‌های نبود یک مجموعه اطلاعات جامع شهری بوده است اما خوشبختانه شهرداری تهران با همکاری یک مؤسسه خصوصی اقدام به تهیه یک نرم‌افزار جامع اطلاع‌رسانی شهر تهران – جابین - قابل نصب روی تلفن همراه کرده است که به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا این مشکل به‌تدریج حل و باعث کم شدن مسافرت‌های درون‌شهری غیرضروری، کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا شود.


این نرم‌افزار نخستین بار در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ارائه شده است.


احسان یعقوبی، مدیرعامل مؤسسه تهیه‌کننده و مجری پروژه نرم‌افزار جابین درخصوص دلیل انجام چنین پروژه‌ای به همشهری می‌گوید: این پروژه در حوزه اطلاع‌رسانی شهری است. یکی از مشکلات شهر بزرگی مانند تهران این است که دسترسی به اطلاعات شهری بسیار محدود است و بانک‌های اطلاعاتی موجود به‌خاطر نوع مدیا و دیتابیسی که دارند (که یا چاپی است و یا در سی‌دی گنجانده شده است) اطلاعات‌شان را دیر به دیر و سالانه آپدیت می‌کنند.


تاخیر یکساله در به‌روزرسانی اطلاعات سبب می‌شود شهروندان نتوانند استفاده مناسب و بهینه‌ای از این داده‌ها داشته باشند. به همین دلیل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران که یکی از اهدافش کمک به شهروندان از طریق فناوری‌های روز است، طرح ارائه شده جابین را از سوی مؤسسه پذیرفته و با اعلام همکاری، کمک بسیار بزرگی در تهیه این نرم‌افزار کرد.


این نرم‌افزار دارای بخش‌های مختلفی مانند نقشه، من اینجام، اطلاعات فرهنگی ورزشی، اطلاعات عمومی شهری، مراکز بهداشتی درمانی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.


به‌روز‌ترین نقشه تهران


احسان یعقوبی با بیان این بخش‌ها می‌افزاید: یکی از بخش‌های جابین نقشه است، که از سوی سازمان جغرافیایی شهرداری تهران ارائه شده و به‌روز‌ترین نقشه تهران است چون اطلاعات آن زود به زود آپدیت می‌شود.


نقشه مناطق 22 گانه نیز در آن تعبیه شده است. علاوه بر این بخشی به‌نام اطلاعات شهر داریم که در آن به‌صورت دسته‌بندی و طبقه‌بندی شده اطلاعات فرهنگی و ورزشی شهر اطلاعات عمومی مثل مساجد، اماکن مذهبی، دفاتر مختلف خدماتی حتی پارکینگ‌ها و فضاهای سبز در آن هست.


بخش دیگر مراکز بهداشتی - درمانی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها را در بر می‌گیرد، اطلاعات مربوط به بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری در بخش دیگر طبقه‌بندی شده است.


اطلاعات معابر نیز در یک بخش جداگانه موجود است.همچنین برای جست‌وجوی نام یک بانک می‌توانیم در بخش بانک‌ها - که اسم و مشخصات بانک‌ها در آن موجود است - یک بانک را انتخاب کنیم، نام شعبه ‌اش را بنویسیم و گزینه جست‌وجو را انتخاب کنیم، این نرم‌افزار در دیتابیس خود جست‌وجو می‌کند بعد تمام اطلاعات مربوط به آن بانک مثل شماره تلفن، فکس و کد شعبه روی صفحه نمایش داده می‌شود.


در ضمن این امکان وجود دارد که با انتخاب یک بانک و انتخاب نقشه، تمام شعب  این بانک بخصوص را روی نقشه ببینیم. ما می‌توانیم بدون اینکه از نرم‌افزار خارج شویم با تلفن آن بانک تماس بگیریم ضمن اینکه اطلاعات بانک و محل آن را روی نقشه به ما نشان می‌دهد.


به‌طور کلی اطلاعات مربوط به هر مکان، سازمان یا اداره‌ای که شهروند در تهران به آن نیاز پیدا می‌کند در این نرم‌افزار وجود دارد. بنابر این از مسافرت‌های درون‌شهری غیرضروری و اتلاف وقت و ایجاد استرس‌ها و ناراحتی‌های روانی برای پیدا کردن یک مکان خاص می‌کاهد و متعاقبا کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و ترافیک را نیز در برخواهد داشت.


وی در مورد زمان شروع پروژه می‌گوید: از یک سال و نیم پیش با یک تیم برنامه‌نویسی و یک تیم جمع‌آوری اطلاعات و نقطه‌گذاری مکان‌ها این پروژه شروع شده و تا‌کنون که نسخه آزمایشی آن آماده بهره برداری است، به طول انجامیده است ولی کار تمام نشده چون ما هم آن را به روز رسانی می‌کنیم و هم اطلاعات آن را کامل‌تر می‌نماییم.مدیرعامل مؤسسه تهیه‌کننده جابین ادامه می‌دهد: نسخه آزمایشی و بتای ما بیشتر اطلاعات شهری را دارد و دارای 13 هزار اطلاعات عمومی و حدود 40 هزار اطلاعات معابر است و ما همیشه در حال آپدیت کردن آن هستیم.


ما در غرفه از شهروندان ثبت نام می‌کنیم، ای‌میل و شماره تلفن آنها را می‌گیریم تا وقتی نسخه‌های جدید آماده بهره‌برداری می‌شود یا تغییری در اطلاعات موجود در جابین صورت می‌گیرد به آنها اطلاع دهیم یا فایل‌ها را از طریق ای‌میل برای آنها بفرستیم.


این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و از سایت www.mobile.tehran.ir هم قابل دانلود است همچنین در جشنواره رسانه‌های دیجیتال به‌صورت بلوتوث یا کپی در فلش مموری در اختیارشهروندان  قرار گرفت.


بعد از نمایشگاه هم مناطق و مراکز پر جمعیت مانند ایستگاه‌های مترو، باجه‌ها یا کیوسک‌هایی را فراهم خواهیم کرد تا نسخه‌های جدید و به روز شده را در اختیار شهروندان قرار بدهیم ضمن اینکه اطلاعات شهری را از مؤسسات بگیریم تا وارد نرم‌افزار شود.


جانمایی روی نقشه


هادی شیرازی، رئیس روابط عمومی مؤسسه مذکور نیز به همشهری می‌گوید: برای اینکه با کاربران در ارتباط باشیم فرمی را در اختیارشان قرار می‌دهیم و شماره همراه و ای‌میل آنها را دریافت می‌کنیم تا با پیامک از طریق سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران آنها را از آخرین به روزرسانی‌ها آگاه‌سازیم.


این غرفه یکی از غرفه‌های شلوغ و پرازدحام نمایشگاه بود که مدیر روابط عمومی مؤسسه مجری و تهیه‌کننده جابین دلیل آن را، اطلاع رسانی وسیع شهرداری تهران عنوان می‌کند و در توضیح دیگری درباره امکانات جابین می‌افزاید: در بخش من اینجام، کاربر بدون جی‌پی‌اس می‌تواند موقعیت خود را روی نقشه پیدا و جانمایی کند و آن را برای مخاطب خود که همین نرم‌افزار را در گوشی خود دارد بفرستد و فرد مخاطب در Inbox خود می‌تواند موقعیت آن فرد را روی نقشه تهران دقیقا ببیند.


احسان یعقوبی در پاسخ به این سؤال که چرا از نویگتور در این نرم‌افزار استفاده نکرده‌اید؟ پاسخ می‌دهد: ما تمام سرویس‌ها را یکجا نمی‌توانیم ارائه کنیم باید به‌تدریج باشد تا درصورت بروز اشکال آن را رفع کنیم ولی باید یاد آور شوم که ما این قصد را داریم و به همین منظور، در حال حاضر مکاتباتی را با بانک‌های اطلاعاتی و شرکت‌های مربوطه آغاز کرده‌ایم.


این نرم‌افزار روی چه گوشی‌هایی قابل نصب است؟ یعقوبی در این مورد می‌گوید: حجم این نرم‌افزار 7 مگابایت است و روی بیش از 70 درصد گوشی‌ها که جاوا را پشتیبانی می‌کنند و امکان دریافت بلوتوث دارند، قابل نصب است. بقیه گوشی‌ها هم از طریق جی‌پی‌آراس می‌توانند به سایت مذکور متصل شوند و نسخه آنلاین ما را ببینند.


نوشته: طاهره ساعدی
منبع: همشهری 

 

دانلود نرم افزار در ادامه مطلب

نرم افزار جابین سامانه اطلاع رسانی شهر تهران است. کاربران این نرم افزار می توانند با استفاده از بانک اطلاعاتی جامعی که به صورت آفلاین همراه نرم افزار بر روی گوشی موبایل نصب می شود از کلیه امکانات این نرم افزار بهره برده و موقعیت مورد نظر خود را جستجو و اطلاعات آن را مشاهده کنند. ویژگی های خاص این نرم افزار :

- امکان استفاده آنلاین با استفاده از GPRS
- نقشه بسیار کامل شهر تهران
- بانک اطلاعات بسیار کامل شهری
- نیازمندی های روز
- امکان موقعیت سنجی با اس ام اس



نرم افزار جابین سامانه اطلاع رسانی شهر تهران - www.Ir-Tci.org


 نرم افزار فوق بر روی کلیه گوشی های فوق قابل اجراست.
 برای نصب برنامه به 11 مگابایت فضای خالی نیاز دارید.
 دانلود - با حجم 6.63 مگابایت
 پسورد : www.ir-tci.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد