فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

استفاده از فناوری RFID در صنعت فولاد

یک شرکت از کره جنوبی سیستمی را مبتنی بر فناوری RFID و با استفاده از زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و مدیریتی شرکت IBM توسعه داده است که قادر است موقعیت پرسنل را در کارخانه Posco ردیابی کند. همچنین مدیران کارخانه را برای انجام امور مختلف از قبیل کاهش حوادث احتمالی، افزایش ایمنی پرسنل و بازدیدکنندگان و کنترل اتوماتیک روشنایی و کاهش مصرف انرژی یاری رساند.

Posco، چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا، بیشتر از 500 نفر پرسنل در کارخانه تولید محصول در Finex (که در Pohang کره جنوبی واقع شده) دارد. با وجود تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و فولاد مذاب، کارخانه حیطی پرخطر برای کارکردن است. برای اطمینان از ایمنی کارکنان و بازدیدکنندگان در کارخانه، Posco از سیستم مدیریت امنیت مبتنی بر فناوری RFIDاستفاده نموده است تا با استفاده از آن کلیه مکان‌های مهم کارخانه را نظارت و کنترل نماید. هر کدام از پرسنل و یا بازدیدکنندگان از کلاه ایمنی استفاده خواهند نمود که مجهز به تگ RFID فعال (دارای باتری) است که امکان ردیابی و مشاهده موقعیت افراد را در هر زمان خصوصا در شرایط وقوع حوادث مهم از قبیل آتش‌سوزی و یا نشت گاز فراهم می‌کند.

یکی از مدیران کارخانه می‌گوید: "اطمینان از ایمنی در محیط کارخانه حیاتی است و ما نیاز به سیستمی داشتیم تا بتواند کارکنان، بازدید کنندگان و حتی خودروها را نظارت و ردیابی کند و دسترسی آن‌ها را به محیط‌های پرخطر کارخانه محدود نماید. برای این منظور ما با شرکت IBM مشورت نمودیم تا راه‌کاری را برای رفع این مشکل ارائه دهد. این راه‌کار باید در شرایط محیطی کارخانه و وجود انبوهی از فولاد و فلزات، از دقت و کارایی بسیار خوبی برخودار باشد."

با وجود حجم زیادی از فلز در کارخانه، برد خواندن تگ‌ها کم خواهد بود و نیاز به استفاده از تگ‌خوان‌های بیشتر است. همچنین تگ و تگ‌خوان‌های مناسب و سازگار برای استفاده در این محیط فلزی و وجود دمای بالا مورد نیاز خواهد بود. تگ‌خوان‌ها در کلیه ورودی‌های مهم، راه پله‌ها و 12 طبقه تولید کارخانه نصب شده‌اند.

یکی از طراحان ارشد IBM می‌گوید: "این راه‌کار از دو جزء کلیدی تشکیل شده است: یکی فناوری شناسایی، ردیابی و موقعیت‌یابی لحظه‌ای (RTLS) مبتنی بر RFID و دیگری سرویس‌های میانی آگاه به موقعیت (LAS: Locating Awareness Services) است."

پرسنل و ماشین‌آلات مهم مجهز به تگ هستند. تگ‌ها دارای سریال منحصربفردی می‌باشند و در هر یک ثانیه سیگنالی را ارسال می‌کنند. تگ‌خوان‌ها این سیگنال‌ها را برای تشخیص موقعیت تگ دریافت نموده و این اطلاعات از طریق شبکه محلی (LAN) به سرویس‌های میانی LAS انتقال می‌یابند.

نرم‌افزار و سرویس‌های مدیریت رویدادها (با استفاده از شناسه منحصربفرد تگ و اطلاعات موجودیتی که تگ به آن تخصیص داده شده است) در هنگام ثبت جابجایی تگ، یکسری فرآیندهای پیچیده را انجام خواهند داد تا وضعیت ایمنی و عملکردی آن تشخیص داده شده و عملیات مناسب انجام گردد. در همین حال سیستم قادر خواهد بود گزارش‌ها و آمارهای لحظه‌ای مدیریتی و یا عملیاتی را در خصوص موقعیت و وضعیت موجودیت‌ها، روی نقشه و یا به صورت لیست ارائه نماید.

مدیر سیستم توضیح می‌دهد: "به عنوان نمونه اگر فردی به یک منطقه محدود شده که نیاز به استفاده از ابزار مونیتور گاز است وارد شود، سیستم ورود فرد را تشخیص می‌دهد. سپس سیستم تریگر رویدادی را برای انجام عملیات ترکیبی پردازش رویداد فعال می‌کند که تشخیص خواهد داد برای ورود به این منطقه نیاز به ابزار مونیتور گاز است. این ابزارها نیز دارای تگ هستند و که وجود یکی از آن‌ها در کنار تگ مربوط به شخص شناسایی خواهد شد و این کنترل مادامی که فرد در داخل محدوده است انجام خواهد گرفت. در هر زمان که سیستم تشخیص دهد که فرد مجهز به ابزار نیست، آلارم ایمنی فعال خواهد شد."

سیستم قادر است تا به یک سری رویدادهای مختلف را شناسایی و پاسخ دهد. از قبیل: رویداد سانحه، تشخیص سقوط ناگهانی، شرایط اضطراری، نقص ایمنی، تشخیص عدم همراهی بازدیدکننده توسط مسئول ایمنی، تشخیص حضور و یا عدم کارکنان و ...

یکی از مسئولین کارخانه اعلام نموده: "سیستم در مدت کوتاهی توانسته مزیت‌های قابل توجهی را برای بهبود ایمنی و شرایط کاری ارائه نماید. همچنین با استفاده از عملکرد خودکار کنترل روشنایی و تشخیص حضور و عدم حضور افراد در قسمت‌های مختلف کارخانه، در کاهش مصرف انرژی موثر باشد."


ترجمه: امیر رحیقی

منبع: سایت خبری RFIDJournal

www.rfidjournal.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد