فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

بارکدخوان

بارکدخوان وسیله ای الکترونیکی است که با تابش پرتوهای فروسرخ به بارکد کالا، نوع و اطلاعات مربوط به آن را تشخیص می دهد.از این وسیله در فروشگاه ها، انبارها و... استفاده می شود. 

بارکدخوان دستی

دستگاه بارکد خوان (اسکنر بارکد) یک دستگاه الکترونیکی برای خواندن بارکدهای چاپ شده است. مانند یک اسکنر مسطح، شامل یک منبع نور، یک لنز و یک حسگر نوری تبدیل کننده پالس های نوری به الکتریکی است. علاوه بر آن، تقریبا تمام بارکد خوان ها شامل مدارات دریافت کننده بارکد و تجزیه و تحلیل داده های تصویر ارائه شده توسط سنسور و ارسال مطالب بارکد به پورت خروجی میباشند.

انواع بارکد خوان ها

انواع روش ها

انواع فناوری

انواع نوع خواندن می تواند به شرح زیر باشد:

اسکنرهای نوع قلمی

بارکدخوان های نوع قلمی از یک منبع نور و یک دیود حساس نسبت به نور تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر در نوک یک قلم یا ترکه قرار داده شده است. برای خواندن بارکد، نوک قلم بصورت یکنواخت به حرکت در سراسر میله در می آید. دیود اندازه گیری حساس به نور شدت جریان نور منعکس شده از منبع نوری و شکل موج تولید شده و عرض میله ها و فاصله های آنها از یکدیگر را در بارکد اندازه گیری می کند. میله مشکی در نور جذب شده از بارکد و نور منعکس شده از فضاهای سفید نمایانگر شکل موج ولتاژ تولید شده توسط فتودیود است و میله و فضای خالی الگویی در بارکد است. این شکل موج توسط اسکنر به شیوه ای شبیه به مورس کد (نقطه خط تیره) رمزگشایی میشود.

اسکنرهای لیزری

بارکدخوان های لیزری به همان روش بارکدخوان های نوع قلمی کار می کنند با این تفاوت که از یک اشعه لیزری به عنوان منبع نور استفاده میکنند و به طور معمول به کار رفت و برگشتی آینه ای یا چرخشی برای اسکن پرتو لیزر در سراسر بارکد به جلو و عقب میرود. همانند اسکنر های نوع قلمی از یک دیود حساس به نور برای اندازه گیری شدت نور منعکس شده از بارکد استفاده شده است. در هر دو اسکنر قلمی و اسکنر لیزری، نور منتشر شده از بارکدخوان سریعاً تفاوت در اندازه روشنایی الگوی داده را بوسیله مدار دریافت کننده حساس به نور طراحی شده برای شناسایی سیگنال های یکسان با الگوی مدل سازی مشابه مقایسه میکند.

اسکنر های CCD

بارکدخوان های CCD از آرایه ای از صدها حسگر نوری بسیار کوچک خطی استفاده میکنند که در بالای اسکنر قرار گرفته اند. مستقیماً در مقابل هر یک از آنها حسگرهای اندازه گیری شدت نورقرار دارند. هر یک از حسگرهای نور در اسکنر CCD به تنهایی بسیار کوچک هستند و به دلیل اینکه صدها سنسور خطی در هر ردیف وجود دارد، یک الگوی ولتاژ یکسان به عنوان الگوی بارکد به وسیله اندازه گیری پی در پی ولتاژ مقابل هر حسگر در خط در بارکد تولید شده است. تفاوت مهم بین اسکنرهای CCD و نوع قلمی و یا اسکنر لیزری این است که اسکنر CCD نور محیط ساطع شده از بارکد را اندازه گیری می کند در حالی که قلمی یا اسکنرهای لیزری نور منعکس شده از یک منشاء فرکانس خاص از خود اسکنر را اندازه گیری میکنند.

اسکنر های مبتنی بر دوربین

اسکنرهای تصویربرداری دو بعدی از نوع چهارم و از جدید ترین بارکدخوان ها هستند. آنها از یک دوربین و روش های پردازش تصویر برای رمزگشایی بارکد استفاده مییکنند.

اسکنر دوربین ویدئویی از دوربین های فیلمبرداری کوچک با تکنولوژی CCD استفاده میکند و مشابه یک بارکد خوان CCD است با این تفاوت که به جای داشتن یک سطر از حسگرها، یک دوربین فیلمبرداری دارد که صدها سطر از سنسورهای مرتب را در یک آرایه دو بعدی طوری که می توانند یک تصویرتولید کنند قرار داده است.

گروه زیادی از بارکدخوان ها از دوربین های صنعتی با وضوح بالا برای خواندن بارکدهای متعدد به طور همزمان استفاده میکنند. تمام بارکدها در یک عکس رمزگشایی شده فوراً ظاهر می شوند (اختراع ثبت شده ImageID ۶۸۰۱۲۴۵ و ۶۹۲۲۲۰۸).

تعدادی کتابخانه کد باز برای خواندن بارکد از روی تصاویر وجود دارد. از جمله آنها پروژه ZXing، جهت خواندن بارکدهای یک و دو بعدی با استفاده از اندیشه و JavaME، پروژه JJIL، جهت خواندن بارکد های EAN - ۱۳ از دوربین های تلفن همراه با استفاده از جاوا ME، و ZBar، جهت خواندن بارکدهای مختلف یک بعدی در گروه C (مرتبه سوم). حتی وب سایت یکپارچه هم با ارسال تصویر (به عنوان مثال Folke Ashberg : EAN - ۱۳ اسکن کردن تصویر و ابزار ایجاد کد) و یا با استفاده از پلاگین ها (برای مثال Barcodepedia با استفاده از نرم افزار فلش و webcam برای پرس و جو از یک پایگاه داده)، گزینه هایی برای حل کردن وظایف داده شده است.

بارکد خوان های چند وجهی

بارکد خوان های چند وجهی با استفاده از "مجموعه ای از خطوط مستقیم یا منحنی، اسکن از جهات مختلف را در قالب ستارگان انفجاری، یک الگوی lissajous، و یا آرایش multiangle و یا سایر الگوها انجام میدهد به شکلی که یک یا چند از آنها قادر به عبور از نماد میله و فاصله بدون توجه به جهت گیری شان هستند. "

بارکد خوان های چند وجهی تقریبا همه از لیزر استفاده می کنند. بر خلاف اسکنرهای لیزری ساده تک خط، آنها از یک الگو پرتوهای در جهت های مختلف استفاده میکنند که به آنها اجازه می دهد بارکدهای زوایای مختلف را بخوانند. بسیاری از آنها با استفاده از یک آینه دوار چند ضلعی و یک آرایش از چند آینه ثابت برای تولید الگوهای اسکن پیچیده خود استفاده میکنند.

بارکد خوانهای چند وجهی بدلیل استفاده اسکنرهای افقی در سوپرمارکتها معروفترین آنها هستند، همان بسته هایی که مقابل یک صفحه شیشه ای و یا داخل چهارچوب کبودی قرار گرفته اند. طیف وسیعی از اندازه بارکدخوان های چند وجهی در دسترس میباشند که می توانند برای برنامه های مختلف اسکن، اعم از خرده فروشی با خواندن بارکد با فاصله چند سانتی متر دور تر از اسکنر و یا برای اسکن بارکد در نوار نقاله های صنعتی که در آنها بارکد می تواند چندین متر دورتر از اسکنر قرار گیرد. همچنین بارکد خوانهای چند وجهی در خواندن بارکدهایی که دارای چاپ ضعیفتر هستند، چین خورده و بارکدهایی که پاره شده اند کارایی بهتری دارند.

دوربین های تلفن همراه

از آنجا که دوربین های تلفن همراه بدون فوکوس اتوماتیک برای خواندن برخی از فرمت های رایج ایده آل نیستند، بارکد خوان های دو بعدی که برای تلفن های همراه بهینه سازی شده اند و همچنین کدهای QR و کدهای دیتا مانریکس را با دقت و به سرعت می توانند بخوانند با فوکوس اتومات و یا بدون آن وجود دارد.

اینها تعدادی از کاربردهای این دستگاه برای مصرف کنندگان است:

• فیلم : DVD فیلم کاتالوگ و VHS فیلم کاتالوگ

• موسیقی : CD کاتالوگ، پخش MP۳ با اسکن کردن

• فهرست کتاب

• برنامه غذایی، تقویت اطلاعات، ساخت لیست های خرید که در گذشته از یک آیتم استفاده میشده و غیره

• موجودی اموال شخصی (برای بیمه و اهداف دیگر)

• کارت تلفن : بارکد دو بعدی می تواند اطلاعات تماس را از ورودی ذخیره کند.

• فروشگاه همه چیز: اسکنر قابل حمل برای ذخیره موارد مورد علاقه و دنبال کردن آنلاین آنها در خانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

• مدیریت کوپنها: وجین کردن کوپنهای باطل شده.

• حسابداری شخصی: رسیدها را می توان در نرم افرار حسابداری شخصی در هنگام ورود کالا بوسیله برچسب بارکد و خواندن بارکد آن علامت گذاری کرد. بعد از آن، تصاویر رسیدهای اسکن شده می تواند به طور خودکار با یک ورودی مناسب ارتباط برقرار کند. گذشته از آن، بارکدها می توانند جهت حذف سریع نسخه های کاغذی که مثل علف هرز در حال رشد هستند و برای مالیات و اهداف موجودی دارایی غیر ضروری هستند استفاده شوند.

• اگر خرده فروشان در رسیدهایشان بارکدهایی را که اجازه دانلود یک نسخه الکترونیکی یا کد گذاری رسید وارد شده را در یک بارکد دو بعدی قرار دهند، مصرف کنندگان به راحتی می توانند داده ها را به حسابداری شخصی، موجودی اموال و نرم افزار مدیریت مواد غذایی خود الحاق کنند. رسید اسکن شده در یک اسکنر می تواند به طور خودکار شناسایی و ارتباط مناسب با ورودی را در نرم افزار اموال و حسابداری برقرار کند.

تعدادی از برنامه های سازمانی با استفاده از تلفن های همراه عبارتند از:

• کنترل دسترسی (مثال اعتبار بلیط در سالن)، گزارش موجودی (مثال پیگیری تحویل شده ها)، پیگیری دارایی (مثال ضد جعل).

انواع بدنه ها

بسته بندی این بارکد خوان ها به شرح زیر است :

اسکنر دستی
با یک دسته و به طور معمول یک دکمه ماشه برای تغییر در منبع نور.
اسکنر قلم (و یا اسکنر ترکه)
یک اسکنر به شکل قلم است که ضربه ای شده است.
اسکنر ثابت
بر روی دیوار و یا قفسه نصب میشود و بارکد از کنار و یا زیر آن رد میشود. این دستگاه معمولا جهت شمارش و کنترل خروجی در سوپر مارکت ها و دیگر خرده فروشان استفاده میشود.
اسکنر با موقعیت ثابت
دستگاه بارکد خوان صنعتی که برای شناسایی محصولات در جریان تولید و یا تدارکات مورد استفاده است. اغلب در خطوط انتقال برای شناسایی کارتن ها و یا پالت های چوبی که باید به یکی دیگر از فرایندها انتقال یابند و یا حمل و نقل شوند استفاده میشوند. دیگر کاربرد آنها در اسکنرهای هولوگرافی است که با بررسی وزن خواندن بارکدها از هر جهت و هر شکل قرار گیری و وزن بسته صورت می پذیرد. سیستم های شبیه به این در کارخانه ها و مزرعه ها برای اتوماسیون مدیریت کیفیت و حمل و نقل استفاده می شوند.
اسکنر PDA (یا Auto-ID PDA)
یک PDA یا یک دستگاه بارکد خوان داخلی دارد و یا یک بارکد خوان به آن متصل شده است.
اسکنر خودکار
تجهیزات دفتری اسناد بارکد شده را با سرعت بالا (۵۰۰۰۰ / ساعت) میخوانند.
اسکنر بی سیم
یک بارکد خوان بی سیم توسط یک باتری نصب شده در داخل آن عمل میکند و به برق شبکه برق متصل نیست.

روش های اتصال

رابط سریع سریالی

تمامی بارکد خوان های اولیه، از فرمت تقریباً بین المللی استفاده می کردند که در آن زمان RS - ۲۳۲ یا رابط سریالی بود. این یک نمونه ساده از اتصال الکتریکی بود و دسترسی نرم افزاری به آن نیز نسبتا ساده، هر چند که نیاز به رایانه های خاص و پورت های سریال برای نوشتن بود.

رابط های اختصاصی

چند رابط دیگر که کمتر استفاده میشوند نیز وجود دارد. آنها در سیستمهای EPOS بزرگ با سخت افزارهای اختصاصی، به جای اتصال به کالاهای موجود در کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفتند. در برخی از این رابط ها، دستگاه اسکن یک مقدار "خام"، سیگنال متناسب با شدت مشاهده را تا زمانی که بارکد اسکن شود بر میگرداند. پس از آن توسط دستگاه میزبان رمزگشایی می شود. در برخی از موارد دستگاه اسکن نماد بارکد را به چیزی که می تواند توسط دستگاه میزبان، به رسمیت شناخته شود، از جمله کد ۳۹ تبدیل میکند.

درگاه صفحه کلید

pS / ۲ صفحه کلید و ماوس پورت
با عمومیت یافتن کامپیوتر از رابط صفحه کلید استاندارد، ساده تر از قبل برای ارتباط سخت افزارهای فیزیکی به یک کامپیوتر استفاده می شد و همچنین به طور مشابه تقاضای تجاری برای کاهش پیچیدگی های ارتباط با نرم افزار وجود داشت. "درگاه صفحه کلید" سخت افزار اتصال دهنده بین کامپیوتر و صفحه کلید معمولی است، با این خاصیت که بارکد خوان دقیقاً چیزی را مانند اینکه بوسیله صفحه کلید تایپ شود می خواند. این ساخته علاوه بر اینکه توانایی خواندن بارکد را به سادگی دارد اجرای برنامه ها را نیز بسیار آسان و بدون نیاز به تغییر آنها انجام میدهد، هر چند این کار نیاز به کمی دقت کاربر دارد و در تعداد بارکدهای به کار رفته نیز محدودیت وجود دارد.

USB

بعدها بارکد خوان ها شروع به استفاده از اتصال دهنده پورت USB سریع تر از صفحه کلید با امکان انتخاب سخت افزار مناسب تر شدند. به منظور حفظ ساده یکپارچگی برنامه های اجرایی، یک راه انداز دستگاه به نام "درگاه نرم افزار" می تواند مورد استفاده قرار گیرد، به تقلید از مبدل قدیمی "درگاه صفحه کلید" سخت افزاری که همین وظیفه را داشت. در بسیاری موارد یکی از انواع رابط USB (HID،CDC) استفاده شده و بعضی از آنها USB تقویت شده هستند.

شبکه های بی سیم

بارکد خوان های دستی پیشرفته در شبکه های بی سیم بر اساس IEEE ۸۰۲٫۱۱g (WLAN) یا IEEE ۸۰۲٫۱۵٫۱ (بلوتوث) عمل میکنند. با این حال، برخی تنظیمات از جمله محدودیت های آنهاست، زمان استفاده از باتری یا باتری قابل شارژ و نیاز به شارژ مجدد باتری در کمتر از یک شیفت کاری.

وضوح خواندن

وضوح خواندن بارکد خوان از روی اندازه نقطه نور ساطع شده توسط بارکد خوان اندازه گیری می شود. اگر این نقطه نور گسترده تر از هر میله و فضای خالی بارکد باشد، پس دو عنصر (دو فاصله یا دو میله) روی هم افتاده اند و ممکن است در خروجی تولید اشتباه شود. از سوی دیگر، اگر نقطه خیلی کوچکتر از نور استفاده شده باشد، پس میتواند تفسیر اشتباهی از هر نقطه روی بارکد داشته باشد و خروجی نهایی اشتباه باشد.

عموماً ابعادی که بیشتر استفاده میشود ۱۳ mils (۳۳/۰ میلیمتر) است، هر چند بعضی از اسکنرها می توانند کدی با ابعادی به کوچکی ۳ mils را هم بخوانند. بارکدهای کوچکتر برای خواندن دقیق باید با وضوح بالا چاپ شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد