فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

آشنایی با فناوری NFC (قسمت اول)

شاید زمانی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی و به‌ویژه امریکایی بیشتر بر افزایش امکانات دوربرد، پیچیده و پرهزینه شبکه‌ها و تجهیزات موبایل خود تمرکز کرده‌ بودند، شرکت‌های خاور دور به این فکر می‌کردند که چطور می‌‌توانند از تلفن‌های همراه در مواردی به ظاهر ساده، اما مفید نیز بهره ببرند، زیرا گاهی توجه به راهکارهای پیچیده و کلان، باعث می‌شود تا موارد ساده‌ اما با اهمیت از دیده‌ها پنهان بمانند. و این‌گونه شد که فناوری NFC که از مدت‌ها پیش نقش دستیار اطلاعاتی و خدماتی شهروندان را برای  برخی از کشورهای مشرق زمین بازی می‌کرد برای مردم مغرب زمین در حکم یک سرویس تقریباً جدید ظاهر شد؛ آن‌قدر جدید که به عنوان مثال تا چندی پیش هنوز مشخص نبود که آیا تا پیش از آغاز بازی‌های المپیک 2012 لندن طرح استفاده از NFC عملیاتی خواهد شد یا خیر.


NFC (سرنام Near Frield Communication) موضوع یکی از پرونده‌های ویژه این شماره است که تلاش شده هم از جنبه فنی و هم از جنبه کارکرد، مزیت‌ها و کاستی‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. ایده و اساس کار این فناوری ساده‌است، اما کاربردهای آن به قدری جالب و مفید است که درشگفت می‌مانیم چرا تاکنون چنان که باید، جدی‌گرفته نشده‌است. تصور این موضوع ‌که با گرفتن گوشی همراه جلوی تابلوی تبلیغاتی یک کالا یا سرویس فرضی، همه آن اطلاعاتی که برای دریافت آن‌ها باید با یکی از نمایندگی‌های شرکت مربوطه تماس می‌گرفتیم، به سادگی و به‌سرعت روی گوشی‌مان دانلود می‌شوند، هیجان‌انگیز است. این فناوری که شکلی تکامل‌یافته‌تر از RFID است می‌تواند چشم‌اندازهایی نو را در عرصه پرداخت‌های الکترونیک، امنیت فیزیکی-الکترونیکی، آگهی و تبلیغات و مواردی از این قبیل، فرارویمان بگذارد.


هرچند قابلیت‌های فنی NFC هنوز محدود است و برای مثال برد عملیاتی آن معمولاً از حدود چهار سانتی‌متر فراتر نمی‌رود، اما می‌توان آینده‌ای بهتر را برای آن تصور کرد. زیرا شاید بخشی از محدودیت‌های فعلی این فناوری از همان کم‌توجهی که شرحش در آغاز این مقدمه رفت سرچشمه گرفته‌باشد.  خبرهای منتشر شده درباره این فناوری نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند، از جمله گزارش جدید سی‌نت که در هشتم ژوئن سال جاری میلادی منتشر شده وبه نقل از مؤسسه تحقیقاتی ژوپیتر اعلام می‌دارد، حجم پرداخت‌های مالی که در سطح جهان توسط NFC انجام خواهد شدتا سال 2014 میلادی به پنجاه میلیارد دلار خواهد‌رسید. گوگل نیز با عرضه سرویس Google Wallet خود کاربران اسمارت‌فون‌های آندروئیدی مجهز به این فناوری را قادر می‌کند تا از مزیت‌های این فناوری نیز بهره ببرند و وجوه خود را با استفاده از آن به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.در پرونده‌ای که پیش‌رو دارید، در سه مقاله این فناوری را از جنبه‌های مختلفی نظیر فناوری، کاربردها، تلاش‌های گوگل در این زمینه و...  بررسی کرده‌ایم. 

 

منبع : ماهنامه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد