فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

نماد‌شناسی سیستم کدینگ ملی

یک کد ملی، شماره‌ای منحصر بفرد و ۱۶ رقمی است که اطلاعات پایه و مشخصات یک قلم کالای مربوط به یک عرضه‌کننده را بیان می‌کند. ۷ رقم ابتدایی کد ملی، مطابق با ساختار طبقه‌بندی ملی کالاست که در خصوص کالاهای مشابه صرفنظر از عرضه‌کننده آن و یکسان می‌باشد. ۵ رقم میانی بیانگر کد تخصیص یافته به عرضه‌کننده بوده و ۴ رقم انتهایی، سریال یک قلم کالای منحصر بفرد را مشخص می‌کند. مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، ابزار مناسب برای تبدیل کدهای ملی تولید شده به خط‌نماد را، بر اساس مورد کاربرد و با استفاده از سیستم کد ۱۲۸ و استانداردهای بین المللی، پیش‌بینی کرده است.

برگرفته از سایت پرتال اطلاع رسانی ملی کالا http://www.irancode.ir

ادامه مطلب ...

تفاوت ردگیری و ردیابی (Tracing & Tracking)

درک تفاوت ردگیری و ردیابی و اینکه برای دریافت داده های مورد نیاز چگونه هر کدام از آنها میتواند بهتر بکار برده شود، کمک می کند که مدیران عملیاتی بدانند کدام یک جهت یک کاربرد خاص بهتر است. ردگیری به منظور افزایش کارایی شرکت، محل قطعات را در عملیات تولید و انبار مشخص می کند. تکنولوژی ثبت خودکار داده های (ADC) سنتی براساس بارکد عموما برای اقلام یکسان در نمونه های یکدست بکار برده می شود. این کار معمولا به وسیله علامت گذاری و ردگیری ظرفی که اقلام در آن چیده و بسته بندی شده اند، انجام می شود و در فعالیتهای بارگیری، دریافت و موجودی ثبت می شود. در اکثر اوقات ردگیری شامل استفاده از برچسب با بارکد پرینت شده و خواندن آنها به وسیله بارکدخوانهای دستی می باشد.

برای مثال در تولید مواد غذایی ، معمولا محصولات با یک برچسب با کد محصول جهانی (UPC) علامت گذاری می شوند. برای تمام مواد غذایی با آرم تجاری، نوع و اندازه یا وزن یکسان ، برچسب با UPC یکسان استفاده می شود. خرده فروشان نیز براساس مفهومی به نام SKU یا واحد نگهداری مواد ردگیری را انجام میدهند. بدون در نظر گرفتن اینکه چه چیزی در حال ردگیری است، یک SKU برای ردگیری همه مواد یک نوع استفاده می شود. گروه SKU یک بچ نامیده می شود و هر بچ ممکن است شامل صدها هزار کالای مشخص با یک کد UPC باشد.

ردیابی بر ثبت شجره نامه قطعات، مجموعه ها و زیرمجموعه هایی که محصول نهایی را تشکیل میدهند، تمرکز می کند. هدف ردیابی قطعات جمع آوری داده های محصول از زمان پیدایش تا زمان از بین رفتن می باشد. آئین نامه های جدید دولتی و محدود کردن ریسک در حالیکه هزینه گارانتی در شرکتها ماکزیمم است، حرکت اجباری در مسیر رشد را برای ردیابی ایجاد می نماید.

برای مثال مطابق سند مستندسازی، حساب پذیری و قابلیت فراخوان صنعت حمل و نقل که در مجمع سال 2000 آمریکا مورد تایید قرار گرفت به منظور امکان فراخوان لاستیکهای معیوب براساس شماره VIN خودرو میبایست نیازمندیهای لازم در شرکتهای خودرو سازی و تولید لاستیک فراهم شود.

در پاسخ به این نیاز، گروه صنایع خودرو سازی اقدام به توسعه استاندارد ردگیری و تعیین هویت قطعات B11 نمود که تامین کنندگان می بایست براساس یک روش یکسانی، برچسب RFID قابل خواندن و نوشتن غیرفعال را در محل مشخصی از لاستیک و چرخ قرار دهند. برچسب RFID به پشتیبانی فرایند مونتاژ و امکان ردیابی قطعه به قطعه لاستیک در چرخه عمر آن کمک می کند و چون می توان برچسب RFID را به عنوان یک پایگاه داده سبک استفاده نمود، برای ثبت VIN خودرو و اطلاعات خدمات لاستیک در تمام طول عمر آن مناسب می باشد.

بنابراین در حالی که ردگیری و ردیابی از بعضی از تکنولوژیهای ثبت خودکار داده های یکسان بهره می برند با روشهای کاملا متفاوتی به اهداف خاصی می رسند.

برگرفته از کتاب ردیابی

مقاله بهبود زنجیره تامین با ردیابی فرکانس رادیویی

یکی از اهداف مهم در مدیریت زنجیره تأمین، شناسایی و ردیابی کالا از زمان تولید تا مصرف است. به عبارتی این فرایند می‌تواند به وسیله بارکد و یا سایر وسایل شناسایی، صورت پذیرد. یکی از این ابزارها، ردیابی فرکانس رادیویی (RFID=RADIO FREQUENCY IDENTIFICATION) است. با استفاده از این فناوری، کارایی مدیریت زنجیره تأمین را می‌توان بهبود داد. این مقاله به تشریح برخی از چالشهای موجود در مدیریت زنجیره تأمین و بهبود آن به کمک فناوری ردیابی فرکانس رادیویی می‌پردازد. مشخص است که اساس دستورالعمل، شناسایی و ارزیابی یکپارچه ردیابی فرکانس رادیویی در زنجیره تأمین و تأثیر آن در عملکرد تجارت است.

ادامه مطلب ...

شناسایی به کمک امواج رادیویی

تاریخچه فـناوری RFID به جنگ جهانی دوم بر میگردد. پیشرفـتها در مورد رادار و ارتباطات رادیویی طی دهه ی 1950 و 1960 ادامه یافـت . در دهه 1980 به منظور بهـبود عـملیات ردیابی کالاها و کنترل دسترسی به اماکن خاص در محیط‌های صنعتی، به استفاده از روش  شناسایی بوسیله امواج با فـرکانس رادیویی توجه گردید که آغازی بر توسعه این فـناوری محسوب می‌شود. این توسعه باعـث شد تا از آن در صنعـت دامداری برای ردیابی دامها استفاده شود و بعـداً در فـروشگاه ها برای ردیابی اجناس استفاده شد و این فـناوری در قـرن 21 تقـریباً در تمام کشورهای پیشرفـته عـمومیت یافـت. RFID به مفهوم استفاده از سیگنالهای رادیویی برای شناسایی خودکار یک موضوع است. برخی از کاربردهای RFID عـبارتند از :

  • جمع آوری عـوارض بصورت الکترونیکی ( ETC  (Electronic Toll Collection

  • شناسایی خودکار خودرو و مدیریت ناوگان خودرویی
  • شناسایی واگنهای قـطار و ردگیری آنها
  • شناسایی تجهیزات و کالاها و ردگیری آنها
  • مدیریت فـروش و زنجیره تامین
  • انجام مراقـبتهای بهداشتی
  • کنترل دسترسی
  • شناسایی و رهگیری جانوران
  • کارتهای هـوشمند سوختگیری
  • موارد امنیتی
  • فـروشگاه ها
  • و دهـها زمینه دیگر
  •      در اینجا فـرکانس رادیویی به امواج الکترومغناطیسی اشاره دارد که دارای طول موج مناسب جهت استفاده در ارتباطات رادیویی است. این امواج با توجه به فـرکانس آنها که بر حسب واحد هـرتز (Hz) سنجیده می‌شود، دسته بندی می شوند. بازه فـرکانسهای رادیویی از فـرکانسهای بسیار پایین (VLF) در محدوده 10 تا KHz30 شروع شده و تا فـرکانسهای بسیار بالا (EHF) در محدوده 30 تا GHz300 ادامه می یابد.
ادامه مطلب ...

قابلیت ردیابی در آبزی پروری

متن حاضر مقاله ای است که در اولین کنفرانس غذاهای دریایی با ارزش افزوده اینفوسمک (قاهره – 26 تا 28 آوریل 2004 ) توسط آقای جان دالیمور با عنوان قابلیت ردیابی در آبزی پروری ارائه شده است.
مقدمه :
لغت traceability آنقدر جدید است که نمی توان آن را حتی در لغت نامه های جدید پیدا کرد. مطابق نظر Codex Alimentarius (ISO 8402): تعریف قابلیت ردیابی عبارتست از: قابلیت ردیابی از گذشتهو مشخص کردن یک ماهیت بوسیله شناسنامه هایی که از قبل ثبت شده اند. در واقع اگر قراراست از اصطلاحات عمومی تر استفاده شود می توان از اصطلاح از مزرعه تا میز غذا استفاده کرد و این دقیقا همان چیزی است که معنای قابلیت ردیابی را درخودمستتردارد. به دلایل مختلف از جمله جنون گاوی و موارد مشابه صنایع غذایی و قابلیت ردیابی باهم مترادفند.اطلاع از سالم بودن غذایی که می خوریم و عدم وجود هرگونه خطر آلودگی وبیماری حق مسلم تمامی مصرف کنندگان است چیزی که اغلب توسط تولیدکنندگان و فرآوران از قلم می افتد.
این حقیقتی است که اگر شما بتوانید سلامت کالای خود را تضمین نمایید و همچنین نامی رانیز برای این محصولات برگزینید. باز هم به فکر سود بازاریابی و منفعت تجاری خود هستید. اطمینان خاطر مشتریان هم به این معنا می باشند بازار بهتر قیمت بهتر و این درحالیست که هزینه های بالقوه قابلیت های ردیابی فراموش شده و نادیده گرفته می شوند.

ادامه مطلب ...

قابلیت ردیابی مواد غذایی

امروزه موضوع قابلیت ردیابی بحث روز سازمانهای بازرسی آبزیان و صنایع شیلاتی در دنیا است . از ژانویه سال 2005 میلادی صنایع غذایی و شیلاتی اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای ثالث که خواهان صادرات محصولات خود به اروپا هستند بمنظور انطباق الزامات قانون شماره 178 پارلمان و شورای اروپا مورخ 28 ژانویه 2002 میلادی بایستی این سیستم را اجرا کنند.
قابلیت ردیابی یا Traceability به معنی توانایی ردیابی کردن تعقیب و شناسایی محصول یا محموله مواد غذائی در تمام مراحل تولید فرآوری و توزیع است.
از نظر سازمان استاندارد بینالمللی (ISO )قابلیت ردیابی عبارتست از : توانایی ردیابی کردن تاریخچه محل و کاربرد محصول موردنظر هنگامی که این محصولات بیانگر مبدا محل مواد اولیه و تاریخ فرآوری میباشد. قابلیت ردیابی سلامتی مصرف کنندگان را افزایش میدهد.
قابلیت ردیابی کنترل سریع وآسان محصول را ممکن ساخته و شناسایی همه محصولات را برای مشتریان تضمین می کند.
قابلیت ردیابی توانایی شناسایی همه افزودنیها و مستندات فرآیند را برای محصولات تولیدی کارخانه تضمین می کند. همچنین ابزاری است که بوسیله آن مواد اولیه افزودنیهای غذایی محصولات و بسته بندی آنها در طول زنجیره عرضه ردیابی میشود. در نهایت قابلیت ردیابی یک سیستم کنترلی است.
مهمترین و مرتبط ترین قانون در این خصوص مواد 18 تا 20 قانون EC به شماره 2002/178 است.

ادامه مطلب ...

معرفی کتاب ردیابی

نام کتاب : ردیابی

عنوان کامل کتاب : « سلسله مباحث لجستیک به زبان ساده : ردیابی در زنجیره تامین براساس EAN.UCC »

مترجمین : مهندس محمد کرانی زاده - مهندس سید وفا حسینی

عنوان متن و مرجع اصلی :

EAN.UCC Traceability Implementation

TRACE-I Project Deliverable

TRACE-I Guideline

February 2003

 قیمت : ۱۸۰۰ تومان 

فهرست مطالب :

۱- مقدمه

۲- ردیابی :‌عنصر استراتژیک در زنجیره تامین

۳- استانداردهای EAN.UCC برای ردیابی

۴- تشریح یک سیستم ردیابی

۵- متدولوژی

۶- انتشارات و نوشته های بیشتری از EAN.UCC

۷- پیوست

درباره بارکد چه می دانید ؟

بسیاری از محصولات شرکت های تولیدی، در سراسر دنیا قابل فروش هستند. با توجه به این مسئله وجود بارکدهای منحصر به فردی که آنها را از یکدیگر متمایز سازد ضروری به نظر می رسد. تبدیل اعداد به بارکد خواندن بارکد نیاز به استاندارد مشخصی دارد. در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است که 103 کشور در دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود90 درصد تجارت دنیا را پوشش می دهد.

ادامه مطلب ...

تعریف ردیابی در ایزو

ردیابی بوسیله سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO به طریق زیر تعریف شده است :

‹ ایزو ۸۴۰۲ : ۱۹۹۴، مدیریت و تضمین کیفیت - لغات

ردیابی توانایی یافتن تاریخچه و کاربرد یا موقعیت یک موضوع یا فعالیت از طریق یک شناسه ثبت شده می باشد. ›

‹ ایزو ۹۰۰۰ : ۲۰۰۰، سیستمهای مدیریت کیفیت - لغات و اصول اساسی

۷.۵.۲ ) شناسایی و ردیابی

سازمان بایستی اقداماتی را جهت شناسایی وضعیت محصول/خدمات ، با توجه به فعالیتهای اندازه گیری و تایید مورد نیاز، انجام دهد و بایستی در صورت لزوم، محصول و/یا خدمات را با استفاده از ابزارهای مناسب در طول فرایند شناسایی نماید. این امر بایستی در کلیه بخشهای درگیر با محصول  و/یا خدمات که تعامل آنها در تطابق با نیازمندیهاست، صورت پذیرد. در صورتیکه ردیابی یک الزام باشد، سازمان بایستی منحصربفرد محصول و/یا خدمات را ثبت و کنترل کند.‌ ›

شروع

هر کسی که در فعالیتهای ساخت، نگهداری و توزیع محصولات حضور دارد، ارزش ردگیری محصولات از زمانی که تولید می شوند تا زمانی که فروخته می شوند را می داند. ردگیری روشی اولیه برای تعیین خروجی تولید و تعیین محل هر محصول در هر زمان مشخص می باشد. تقریبا برای 30 سال بارکدها به عنوان روش پذیرفته شده جمع آوری داده ها و تکنولوژی ردگیری شناخته می شدند. آنها در عرصه وسیع و متنوعی از موضوعات مانند تولید، انبار، لجستیک، توزیع، تعمیرات، خرده فروشی، پزشکی و ... بکار برده می شوند. بعضی از محصولات به دلیل ارزش بالا، گارانتی، ایمنی، رعایت قوانین یا اخذ تاییدیه به ردگیری نیاز دارند.

      اکثر محصولات در حین حرکت در فرایند تولید تغییر می یابند و حتی با تغییرات بیشتری در حین پیشروی در زنجیره تامین روبرو می شوند. ثبت تغییرات ایجاد شده در هر قسمت در طی چرخه عمر محصول یا به عبارتی نوشتن سوابق محصول به عنوان ردیابی قطعات شناخته می شود. در این وبلاگ قصد دارم در مورد ثبت خودکار داده ها و شناسایی و ردیابی در زنجیره تامین صحبت کنیم.