مردادماه هم به اتمام رسید. در مردادماه مطلب کم نوشتم چون رفتم تعطیلات و دستم شکست. ولی در مدت این 5 ماه (150 روز) 30,000 بازدید از سایت انجام شد و RANK وبلاگم در گوگول به 2 رسید.امیدوارم بتونم روند فوق را ادامه بدهم و در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهم.
در شهریور ماه قصد دارم کتابهای الکترونیکی بیشتری را در اختیارتون بگذارم و استانداردها را بیشتر براتون توضیح بدهم.
شرکت ارتباطات کنترل فراگستر با در نظر گرفتن نیازهای کشور به راهحلهای جامع در زمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات با هدف معرفی راهحلهای جامع Telematics از سال 1381 با مشارکت گروهی از فارغالتحصیلان دانشگاههای تراز اول کشور پایهگذاری شده است و با گردآوری مجموعهای از همکاران که تجربه فنی لازم را در کنار شناخت کافی از تکنولوژیهای روز دنیا دارند اقدام به معرفی راهحلهای مختلف کرده است.
برای یک شروع درست و پس از بررسی و رسیدن به شناخت لازم از نیازهای کاربران ایرانی و تکنولوژیهای روز دنیا، این شرکت اقدام به همکاری با شرکتهای بزرگ و با سابقه دنیا نموده است که ارایه دهنده راهحلهای جامع Telematics در دنیا میباشند. در این همکاری شرکت ارتباطات کنترل فراگستر، به عنوان نماینده فنی این تشکل در ایران، معرفی راه حلهای فوقالذکر و ارایه خدمات پس از فروش به کاربران شامل نصب و بهرهبرداری، آموزش و به روزرسانی سختافزاری و نرمافزاری این راهحلها را بر عهده دارد. همچنین با توجه به نیاز های متفاوتی که در ایران مطرح میباشد این شرکت بومی سازی راه حلها و دریافت نظریات کاربران برای ارتقاء سطح خدمات لازم را نیز در دستور کار خود دارد.
لازم به توضیح است با توجه به ماهیت مخابراتی تجهیزات مورد استفاده در این راهحلها، شرکت ارتباطات کنترل فراگستر اقدام به دریافت مجوزهای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان مرجع کشوری نمودهاست
با هدف ارایه راهحلهای جامع که دربرگیرنده همه نیازهای کاربران باشد این شرکت اقدام به مشارکت و همکاری با تعدادی از شرکتهای مطرح و شناخته شده دنیا در مورد هر راهحل نمودهاست. در این همکاری شرکت ارتباطات کنترل فراگستر، به عنوان نماینده فنی این شرکتها ارایه کلیه خدمات مورد نیاز به کاربران ایرانی را بر عهده دارد.
عمده خدمات این شرکت به شرح زیر میباشند:
مشاوره و بررسی راهحلهای مختلف و معرفی راه حل بهینه با بکارگیری فنآوریهای روز دنیا | |
ارایه خدمات و سرویسهای مورد نیاز شامل طراحی، تامین تجهیزات و سرویسها و همچنین آموزش کاربران | |
بومیسازی فن آوریهای روز و بکارگیری امکانات موجود برای رسیدن به بهترین راهحل | |
بومیسازی و تهیه نرمافزارهای مورد نیاز | |
ایجاد مراکز پشتیبانی فنی و ارایه خدمات مورد نیاز کاربران | |
دریافت نظرات و نیازهای کاربران و انتقال آن به شرکتهای همکار برای بهبود سطح خدمات |
راهحلهای ارایه شده توسط این شرکت در چارچوب راهحلهایTelematics میباشند و هدف از بکارگیری این راهحلها ایجاد کنترل، نظارت و مدیریت بر سیستمهای توزیع شده و بخصوص در حال حرکت کاربران میباشد. با بکارگیری این راهحلها، کاربران قادر خواهند بود در هر زمان و هر مکان نظام مدیریتی و کنترلی مورد نظر را بر روی سیستم زیر مجموعه خود اعمال کنند. برای راهحلهای کلی ارائه شده در قالب Telematics کاربردهای زیادی را میتوان متصور شد که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر میباشند:
- سیستمهای کنترل ترافیک جادهای - سیستمهای هواشناسی - سیستمهای اسکادا و سنجش از دور | ||||||||
یکی از کاربردهای عمده راهحلهای Telematics نظارت و مدیریت ناوگان حملونقل میباشد. با این هدف و برای پاسخگویی به نیازهای کاربران، شبکه اطلاعرسانی موقعیت ناوگان طراحی و پیادهسازی شده است. در این شبکه شرکتها با عضویت و معرفی ناوگان تحت پوشش و همچنین تجهیز و فعالسازی آنها قادر خواهند بود به اطلاعات مکانی تک تک ناوگان در هر زمان دلخواه دسترسی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر به سایت "شبکه اطلاعرسانی موقعیت ناوگان" مراجعه کنید. | ||||||||
انتقال و پردازش اطلاعات ایستگاههای دور دست بخش دیگری از راهحلهای ارایه شده تحت عنوان Telematics هستند. در این راهحلها با تجهیز ایستگاههای دور دست با تجهیزات اندازهگیری و انتقال مناسب اطلاعات، امکان جمعآوری دادهها در مراکز پردازش و بدست آوردن نتایج مورد نیاز فراهم میآید. همچنین در صورت نیاز، امکان انتقال اطلاعات از مراکز کنترل به ایستگاههای دوردست وجود خواهد داشت. |
آدرس:
تهران، خیابان شریعتی، سیدخندان، بنبست خیام، پلاک 1266، طبقه 4
کدپستی: 1541945885
تلفن: 6-22863185 (21 98+)
دورنگار: 22862836 (21 98+)
مقاله فوق در نشریه تخصصی چاپ و گرافیک منتشر شده است را از اینجا دانلود کنید
نقطه رسانه ای :ظرفیتسازی اقتصادی، تسهیل فرآیندهای تجاری، روانسازی و تولید فرصتهای اقتصادی و نوسازی مدیریت سنتی به مدیریت نوین مبتنی بر تجارت الکترونیک و اطلاعات ازجمله مزیتهای نظام کدینگ ملی ایران است. همچنین وجود بستری چون ایران کد بسیاری از مفاسد موجود از جمله قاچاق کالا، بیکیفیتی تولیدات، کمبود درآمدهای مالیاتی، دشواری تجارت و کاغذ بازیهای فعلی آن، هزینههای بالای تولید و واسطهها را از میان میبرد و به فعالیت های اقتصادی و تجاری شفافیت میبخشد و شاید بتوان گفت جره ای از نوشداروی اقتصاد در حال مدرن شدن ایران است. در این میان بسیاری از دستگاههای کشورمان از جمله وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از این بستر آماده برای رفع معضلات مستمر خود بهره جسته و این سیستم نوین را راهگاری در جهت استفاده از فن آوری های مدرن برای تسهیل امور می دانند . در پروژه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت است که بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم اجرا می شود همه بیمارستانها، داروخانهها و مراکز بهداشتی ـ درمانی دولتی و خصوصی به این سیستم متصل میشوند و اطلاعات پرسنلی، تجهیزات و خدمات پزشکی هر مرکز و نیز اطلاعات مربوط به سلامت هر فرد در این سیستم وجود خواهد داشت و اجرای آن امکان گزارش گیری از آخرین وضعیت سلامت و دارو را هر شهر و شهرستان برای تصمیم گیری مدیران فراهم میکند. در این میان وجود یک زبان مشترک لازم است تا بکارگیری این اطلاعا ت چه در توزیع داخلی و چه در توزیع خارجی برای همگان قابل فهم باشد که ایران کد این زمینه را فراهم آوره است . کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با نقطه رسانه ای ایران کد که در حاشیه بازدیدوی از مرکز امضای الکترونیک وزارت بازرگانی صورت گرفت ، ضمن تاکید بر این اصل معتقد است ایران کد زبان هماهنگی برای نظارت به هنگام و توزیع مسئولانه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور است . نقطه رسانه ای : با توجه به آنچه که در جلسه جنابعالی با مسئولان طرح ایران کد ارائه شد و مصوبه هیات دولت در این باره، تصمیم شما در خصوص بکارگیری ایران کد در وزارت بهداشت و درمان چیست ؟ ج – یکی از الزامات استفاده از فن آوری اطلاعات در ارائه خدمات بکارگیری نظام کدینگ است. درحال حاضر خیلی از دستگاهها در کشور در این زمینه اقدامات بسیاری را انجام داده اند که وزارت بهداشت و درمان نیز در زمره آنان قرار دارد. با این حال نبود یک زبان مشترک میان دستگاههای مختلف بخصوص زمانی که اقدامات این دستگاهها ابعاد بین المللی به خود می گیرد یکی از ضعفهای اساسی است که لازم است مرتفع شود . از نظر قانونی مجری اصلی این امر (یعنی ایجاد یک زبان مشترک) وزارت بازرگانی است . خوشبختانه از سوی دوستان ما در وزارت بازرگانی به عنوان مجری بحث تجارت الکترونیک که طرح کدینگ نیز جزوء زمینه های آن محسوب می شود، فعالیت های بسیاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است و بازدیدی را که ما از امکانات ایجاد شده در این زمینه داشتیم در این جهت قرار داشت که بتوانیم فعالیت ها را هماهنگ تر پیش ببریم . به طور مشخص در وزارت بهداشت ما در دوقسمت فوری و فوتی نیاز به این مسئله داریم و به آن می پردازیم . یکی از این قستمها بحث دارو است و دیگری موضوع تجهیزات پزشکی و متعاقب آن لوازم یدکی است که در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد . این دو مورد از جمله مواردی است که قطعاً در سیستم کدینگ مورد استفاده وزارت بهداشت بوده و بازدیدی که صورت گرفت زمینه ای بود برای اینکه بتوانیم در زمینه اجرایی و عملیاتی در سطح دارو و تجهیزات پزشکی از این تجربه استفاده کنیم . نقطه رسانه ای : به تهیه تجهیزات دارویی و لوازم پزشکی اشاره کردید ، سیستم کدینگ تا چه اندازه می تواند در تهیه داروهای حساس ، کمیاب و خاص و تجهیزات پزشکی مخصوص موثر باشد ؟ ج – یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم این است که از واردات اقلام به کشور اطمینان کافی پیدا کنیم . ما باید مطمئن شویم که واردات اجناس دارویی و پزشکی کشور به کشور با کیفیت مناسب از محل مورد تایید ما بوده است . همچنین در سیستم توزیع هم باید این کالاها تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد به نوعی حفاظت شود . استافده از این سیستم کدینگ کالا به همراه برخی از تمهیدات دیگر کمک می کند که ما بتوانیم بر چرخه توزیع و ورود نظارت بیشتری داشته باشیم و مطمئن شویم جنسی که به دست مصرف کننده می رسد کالایی است که کیفیتش مورد تایید وزارت بهداشت است . به عنوان مثال این امر در خصوص پروتزهای ارتوپدی و امثال آنها لازم است که لحاظ شود . ما باید اطمینان داشته باشیم جنسی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد همان جنسی است که ما اجازه واردات آن را داده ایم و خدای نکرده در این وسط تخلفی صورت نگرفته باشد . نقطه رسا نه ای: به نظر شما آیا می توانیم با استفاده از ایران کد شاهد ظهور اولین بازار الکترونیک دارویی و پزشکی در کشور باشیم ؟ ج – البته فضای خرید و فروش دارو با فضای تجارت الکترونیک یک مقدار متفاوت است . دارو کالایی نیست که ما بتوانیم با استفاده از رایانه آن را سفارش دهیم و بخریم . در جایی که این اقدام صورت می گیرد داروهایی وارد این فضا می شود که یا کیفیت ندارد و یا مورد اشکال است . اما ما اقلامی را نیز داریم که به صورت آزاد امکان مصرفش وجود دارد که ازجمله آنان تعداد محدودی از داروها هستند که احتیاج به تجویز پزشک ندارند یا برخی از مکمل ها و آنچه که به عنوان لوازم بهداشتی مصرف می شود در این زمره قرار دارند و می تواند در این نوع خرید و فروش قرار بگیرند. نکته ای که در این زمینه برای وزارت بهداشت اهمیت دارد و مهم است در اصل کنترل عرضه و تقاضا و نظارت بر مطالب اینگونه است و این امر در مقایسه با حضور دارو و تجهیزات پزشکی در بازار تجارت الکترونیک ترجیح دارد . دلیل این امر آن است که اصلاً فضای این کار همان زمانی که به مصرف کننده عرضه می شود نباید فضای تجاری باشد . البته قبل از عرضه شاید فضا یک فضای تجاری باشد اما آن قسمت که دارو به مصرف کننده عرضه می شود لازم است که بیش از آنکه کار تجاری بر آن صورت گیرد از پیشتوانه های علمی و مطالب پزشکی و اخلاقی نیز برخوردار باشد . نقطه رسانه ای: ورود وزارت بهداشت به سیستم کدینگ کالا تا چه حد می تواند در جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و قاچاق لوازم پزشکی موثر باشد ؟ ج – بخشی از موضوع نظارت که به آن اشاره کردیم در واقع به این امر بر می گردد . این سیستم در سطح خرد میانی و کلان توزیع کالا های دارویی ، بهداشتی و پزشکی می تواند چارچوب هایی را به ما بدهد که بر اساس آن می توانیم سیستم های نظارتی قوی تری را اعمال کنیم . نقطه رسانه ای : شما چه توصیه ای به شرکتهای دارو سازی و تهیه تجهیزات پزشکی برای استفاده از این سیستم دارید ؟ ج – با توجه به اینکه دولت مقرراتی را در خصوص استفاده اجباری از ایران کد به تصویب رسانده است به نظر می رسد که یکی از جاهایی که این موضوع سریعتر قابل وصول است بخش دارو و تجهیزات پزشکی می باشد . وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت بازرگانی طرحی را آماده می کند که ما بتوانیم در هر دو قسمت در یک فاصه کوتاه تری از سال 88 این کار را حداقل به صورت اختیاری تجربه کنیم و حتماً این تجربه باعث می شود که اقدامات در وزارت بهداشت با روند سهل تری انجام شود و این امر بدین معناست که وقتی قرار است که ثبت سفارش صورت گیرد و دارویی توزیع شود و اسنادی در رابطه با آن رسیدگی شود طبعاً استفاده از سیستم کدینگ این کار را تسهیل می کند ضمن اینکه امکان نظارت های به هنگام را برای ما فراهم می آورد . گفتگو : کتایون مافی |
مقاله « نقش ایران کد در تسهیل تجارت الکتورنیک » را که در چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک ارائه شده است از اینجا بخوانید
نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران امروز به اختصار ایران کد نامیده می شود. این نظام ملی با تهیه و تصویب آیین نامه قانونی توسط هیات وزیران به طور جدی کار خود را در قالب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت بازرگانی و معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه از آذر ماه 85 آغاز کرد.
ارکان تشکیل دهنده این نظام ملی به دو دسته تقسیم می شوند:
1) کد ملی کالا: شاید معروف ترین محصول ایرانکد را بتوان کد 16 رقمی محصولات دانست. این کد از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول هفت رقم است و بیان میکند که محصول مورد نظر از چه نوعی است و به چه گروهی از انواع محصولات در نظام طبقه بندی ملی کالا تعلق دارد. بخش دوم آن پنج رقم است و بیان میکند که این محصول را چه کسی عرضه میکند. بخش سوم چهار رقم است و مشخصات مورد نظر عرضهکننده برای توصیف و نامگذاری محصول را بیان میکند که براساس الگوهای استاندارد برای توصیف محصول صورت میپذیرد. در واقع ایرانکد یک استاندارد شناسایی، توصیف و نامگذاری کالا را در سطح ملی ایجاد می کند و توسعه میدهد.
2) پرتال ملی کالا: پرتال ملی کالا یک پرتال مجازی و الکترونیکی جامع است که کلیه کالا و خدمات موجود در کشور به تدریج روی آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام کالاهایی که کد ملی کالا(ایران کد) را دریافت می کنند روی پرتال ملی کالا نیز یک غرفه الکترونیک دریافت می کنند که می توانند کالاهای خود را روی آن نمایش دهند. هر نوع کالا به تناسب اینگه چه باشد به گروههای اصلی و زیرگروههای تخصصی تقسیم می شود که کاربر با توجه به نیازی که به یک نوع کالا – هر قدر ریز و تخصصی – هم که باشد ، از طریق دالان هایی که در پرتال تعبیه شده ، می تواند به آن کالا دسترسی یابد. در این حالت وی می تواند کلیه تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان مثلا یک پیچ را که در سطح کشور محصول مورد نظر را عرضه می کنند به طور یکجا مشاهده کند ، قیمت ، کیفیت ، پراکندگی جغرافیایی و سایر پارامترهای مورد نظر خود را مقایسه کرده و در نهایت با صرف کمترین وقت و هزینه با عرضه کنندگان کالا ارتباط برقرار نماید.
مزایا:
به طور اجمالی پیوستن کلیه جامعه تولیدی – توزیعی و تجاری کشور(اعم از صادرکننده و واردکننده کالا) به ایران کد مزایای زیر را دارد:
- هزینه تولید ، خرید ، حمل و نقل ، انبارداری ، بازاریابی ، فروش و ... را کاهش می دهد.
- امکان ورود کالاهای ایرانی به برخی بازارهای هدف غیر قابل دسترسی را فراهم میکند.
- سیستم اقتصادی کشور را شفاف و جلو تقلب در تولید ، فروش و تجارت کالا و خدمات را می گیرد.
- زمینه لازم جهت تحقق حقوق مصرف کننده را فراهم می نماید.
- کلیه کالاها و خدمات تولیدی کشور را دارای زبان مشترک کرده و بدین ترتیب جلو برداشتهای سلیقه ای از قوانین و رویه های اداری معمول فعلی را می گیرد.
- تجارت را تسهیل و تجارت الکترونیک را رواج می دهد.
- جلو قاچاق کالا را به آسانی و با شناسایی کالاهای مجاز از غیر مجاز با ملاک "ایران کد داشتن" را می گیرد.
- از خریدهای غیر ضرور به ویژه در بخش دولتی جلوگیری و جلو خروج ارز را می گیرد.
- امکان استفاده از حداکثر توان داخلی در تولید یا فروش کالاها را فراهم می کند. بسیار پیش آمده که گاها کالایی در داخل کشور تولید می شده اما نیازمند خرید آن کالا از این تولید بی خبر بوده است.
- واسطه ها را حذف می کند و هزینه مبادله را کاهش می دهد و ...
اقدامات قانونی:
مطالعه آیین نامه قانونی ایران کد نشان می دهد که دولت از سال 1388 محدودیتها و الزاماتی را برای جامعه اقتصادی کشور برای پیوستن به نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات – ایران کد- مقرر کرده است. لذا توصیه می شود محتوای این آیین نامه به طور کامل مطالعه گردد. اما اجمالا یادآوری می شود که بر اساس این آیین نامه تمدید یا صدور کارت بازرگانی ، دریافت مشوقهای صادراتی ، ثبت سفارش و خریدهای بزرگ و متوسط کلیه دستگاههای دولتی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که ایران کد دریافت نکرده باشند ، از سال 1388 مقدور نخواهد بود.
آفتاب: نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) پس از طی دوره آزمایشی روز چهارشنبه پنجم تیرماه 87 با حضور رییس جمهور رسما گشایش یافت و به چرخه بازرگانی کشور وارد شد.
به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت محمود احمدینژاد در این مراسم اظهار داشت: «همه زیرساختها برای تنظیم بازار و تجارت الکترونیک، همچنین تنظیم همه مبادلات فراهم شده است».
وی با بیان اینکه کار، کار سنگینی است که گوشهای از حجم آن را در اینجا دیدیم، اظهار امیدواری کرد که با کمک مردم و اصناف، این زیرساختها وارد شبکه تولید، توزیع و خرید و فروش شود و نظام کدگذاری نتایج روشنی داشته باشد.
احمدینژاد در ادامه با اشاره به فواید این نظام افزود: «حاصل آن این خواهد بود که قیمت هر کالا در هر جای کشور از قبل قابل پیشبینی است و اگر تغییری کرد، میتوانیم آن را کنترل کنیم، همچنین اگر نقضی در بازار یا اشکالی در روند تولید و توزیع پیدا شود، آنها را پیشبینی و برطرف میکنیم؛ در واقع تولید و توزیع کالا به نظم میرسد و بسیاری از وقتهای تلف شده و انرژیهای هدر رفته برمیگردد».
وی همچنین از دیگر نتایج این اقدام را صرفهجویی خواند و گفت: «حتی میتوانیم برای آینده برنامهریزی کنیم، مثلا برای این که سه ماه دیگر چه چیزی لازم داریم و چه چیزی چه وقت باید خریداری و چه موقع باید وارد انبار شود».
رییسجمهور افزود: «حتی جایی که کالا در انبار اضافه داریم و کسی مطلع نیست، اینها میتوانند وارد چرخه تولید شود و در بسیاری از هزینههای اضافی که در حال حاضر داده میشود، در تولید، توزیع و مصرف کالاها صرفهجویی شود؛ درواقع به این وسیله اصناف تکلیف خود را میدانند، مردم هم همین طور».
رییسجمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آثار این همه فعالیت به صورت نمایشگاه دائمی ، تجارت الکترونیک، حمل و نقل بینالملل و در واقع خرید و فروش کالا در سراسر کشور و تمام کالاهایی که از هر جای دنیا وارد ایران میشود و یا از ایران خارج میشود، صورت میگیرد و کالاها دارای یک کد واحد میشوند؛ چنان که دیگر این گونه نیست که ببینیم یک کالا در مغازهای یک قیمت دارد و در مغازهی دیگر، قیمتی دیگر، بنابراین قیمتها برای وزارت بازرگانی و خود مردم قابل کنترل میشود؛ یعنی مردم میتوانند قبل از مراجعه به بازار، با وارد شدن سیستم، قیمت کالای مورد نظر خود را پیدا کنند».
وی تصریح کرد: «حتی مردم میتوانند از خانه خود و محل کارشان سفارش کالا دهند و از همانجا پرداخت کنند و کالا در نقطهایی که آنها سفارش دادهاند، تحویل شود».
وی همچنین این نظام را موجب مدیریت صحیح بازار خواند و با تشکر از این اقدام گفت: «کار زیادی برده شده، برخی از اینها آرزوی 20 تا 25 ساله بوده که پروژهای کلید خورده، اما 20 سال همینگونه بخشهایی از آن ناقص یا کامل انجام شده که خوشبختانه تکمیل شده و انشاءالله بر اساس این زیرساختها همه مرتبط شوند و اطلاعات، وارد و پایگاههای اطلاعاتی تکمیل شود و مردم بتوانند از مزایای آن بهره گیرند».
احمدینژاد در ادامه در جمع خبرنگاران درباره سامانه افتتاح شده گفت: «اگر بنا باشد مجموعه تولید، توزیع و مصرف کالای ما یک سامان درست پیدا کند، باید این اقدامات صورت بگیرد. بعضا در بازار یک روز کالا کم است و یک روز زیاد و یا در گوشهای کم و در گوشهای زیاد و در یک جا یک قیمت است و در جای دیگر یک قیمت دیگر، همچنین تشخیص کیفیت و نوع کالا در بسیاری از اوقات مشکل است و کالاها با کیفیتهای متفاوت و قیمت نامناسب عرضه میشود و انرژی فراوانی برای پیگیری خرید و فروش کالا و توزیع آن در کشور، چه در سیستم بانکی و چه در خریدران و فروشندگان و چه در توزیعکنندگان و سیستم حملو نقل تلف میشود، در حالی که نتایج، آن گونه که باید حاصل نمیشود».
احمدینژاد در پایان این کار را ارزشمند دانست و گفت: «امید است این نظام منشاء تحول در شبکه توزیع، سفارش و خرید و فروش ما شود».
برگرفته از روزنامه آفتاب
نقطه رسانه ای : دومین همایش سراسری نظام ملی شماره گذاری کالاوخدمات ایران –ایران کد-یکشنبه 20 مردادماه درمرکز همایش های بین المللی صداوسیما وبااستقبال قابل توجه جامعه تولیدی-تجاری کشور برگزارشد.
به گزارش خبرنگارماطبق برنامه قبلی دکتر میرکاظمی وزیر بازرگانی،معاونین وخانواده بازرگانی کشور ،جمعی از اعضای برگزیده خانواده تولیدی،تجاری وصنعتی کشور ،نمایندگان ایران کددرکشوروجمعی از کارشناسان ارشد تجارت الکترونیک دراین همایش حضورداشتند.
همچنین حضور نمایندگان رسانه های گروهی دراین همایش چشمگیر بود.
هدف ازبرگزاری این همایش آشناسازی واطلاع رسانی به خانواده اقتصادی وتجاری کشور پیرامون تاثیرات والزامات ایران کد بود.براساس مصوبه قانونی دولت کلیه عناصر تولیدی،توزیعی وخدماتی کشور از سال آینده باید به عضویت ایران کددرآمده وشناسنامه ملی کالا دریافت کنند.در غیراین صورت برای ادامه فعالیت با محدودیت های قانونی همچون محرومیت از فروش کالا به دستگاهها وشرکت های دولتی وممنوعیت در یافت یا تمدید کارت بازرگانی مواجه خواهند شد.
باتوجه به این مصوبه، مرکز ملی شماره گذاری کالاوخدمات ایران به عنوان مجری ایران کددروزارت بازرگانی قصدداشت ازطریق این همایش تولیدکنندگان ،توزیع کنندگان وتجاررا با پدیده ایران کد ،مزایا، تاثیرات ونقشی که به زودی دراقتصاد کشور ایفا می کند آشنا ساخته ودر خصوص الزامات قانونی که به زودی برقرار می شود به آنان اطلاع رسانی نماید.
این همایش در2 نوبت صبح وعصر برگزار شده ودرنوبت صبح علاوه بروزیر بازرگانی و معاونین این وزارتخانه ،تنی چند ازمدیران شرکت های عضوایران کد سخنرانی کردند.همچنین به 17 عضو برترایران کد که نقش موثری در حمایت وپیشبرد اهداف این نظام ملی داشته اند تندیس ولوح تقدیر اهدا شد.
این گزارش می افزاید:در نوبت عصر نیز دو پانل علمی –تخصصی با موضوع ایران کد وتجارت الکترونیک وایران کد واطلاع رسانی برگزار شد.ریاست پانل اول رادکترجلالی محقق وپژوهشگر برتر تجارت الکترونیک کشور وریاست پانل دوم را دکترداود زارعیان استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برعهده داشتند.
ایران کد موثر دراصلاح نظام توزیع
براساس این گزارش سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در این همایش با اشاره به اجرای طرح "ایران کد" برای کالاها گفت : اصلی ترین بخش این طرح که طبقه بندی کالاهاست انجام شده است و اجرای این طرح در اصلاح ساختار نظام توزیع موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون درباره میزان و آمار تولید ، توزیع و فروش کالاها ساماندهی منسجمی وجود ندارد ، گفت : طرح هایی از جمله کدینگ و شناسایی اصناف ، طراحی شبکه خرده فروشی و فراهم کردن زیرساخت تجارت الکترونیک در حال بررسی و رو به اتمام است که راه اندازی آنها به مدیریت تولید و توزیع کالا کمک می کند.
وزیر بازرگانی در ادامه گفت: باید برای روان سازی جریان اطلاعات در اقتصاد کشور تلاش کنیم.
سید مسعودمیرکاظمی افزود: راه اندازی و گسترش شبکه کدینگ یا ارایه ایران کد به همه کالا ها و محصولات تولیدی کشور برای روان سازی جریان اطلاعات در اقتصاد ضروری است.
وی گفت: هنوز در عرصه تجارت و کسب و کار کشور ابهام ها و سوال های فراوانی در زمینه مشخص نبودن ابعاد مختلف تولید و انتقال کالا وجود دارد که لازمه پاسخ گویی به انها، اصلاح روش ها و تسهیل جریان اطلاعات است.
میرکاظمی گفت : از این طریق علاوه برارتقای کیفیت محصول ، هزینه های تمام شده نیز کاهش می یابد و سرعت خدمات دهی نیز بیشتر می شود.
وزیر بازرگانی با بیان اینکه به منظور تکمیل نظام کدینگ ، طبقه بندی همه کالاها و طراحی لازم صورت گرفته است افزود: تاکنون برای 80 هزار قلم کالا و محصول ایران کد تعیین شده است.
وزیر بازرگانی با اشاره به سیستمهای مطلوب موجود در ایران کد، گفت: طبقه بندی و شماره گذاری ملی اصناف یکی از این پروژه ها است که مراحل کار آن ادامه دارد.
سید مسعود میرکاظمی با اشاره به تحولات صورت گرفته در کسب وکار جهان، گفت: تنوع کالاها به صورت تصاعدی روز به افزایش بوده و در مقابل چرخه عمر کوتاه برای محصولات متصور است، این درحالی است که درخواستهای مشتری به سرعت باید اجابت شده و در نهایت خواست وی پیاده سازی شود.
وزیر بازرگانی افزود: این اتفاقات در اقتصاد و تجارت دنیا در حال شکل گیری است به نحوی که طبق آمارها در سال 2006 ، 25 درصد تجارت الکترونیکی بوده و رشد 35 درصدی را داشته است.
وی تصریح کرد: این امر نشانگر این است که در آینده نه چندان دور ایران نیز ناگزیر است افزایش نوع تعاملات خود با منطقه و حرکت پرسرعت به سمت برقراری ارتباط با بازار است.
به گفته میرکاظمی گردش دارایی ها پایین در یک بنگاه اقتصادی حاکی از عدم تحرک و گردش برخی کالاها در سازمان های اقتصادی است که نشانگر رسوب کالا و خواب سرمایه بالای در بنگاههای اقتصادی است. که این خود هزینه هایی را به همراه دارد.
وزیر بازرگانی اظهار داشت: یکی از تکالیف وزارت بازرگانی مدیریت اقتصاد در سطح ملی و بنگاههای اقتصادی با روشهای متداول جهانی است که باید تلاش شود با اصلاح روشها به دنبال ایجاد یک نظام بهبود مستمر باشیم . که البته این امر نیازمند سرعت در تبادل اطلاعات است.
وی جریان اطلاعات را به مثابه جریان خون در اقتصاد کشور است به نحوی که اطلاعات و تبادل پرسرعت آن می تواند به ارائه خدمات موثر منجر شود.
میرکاظمی ادامه داد: هم اکنون طبقه بندی تمامی کالاها تا 6 سطح انجام شده که بر مبنای آن به راحتی می توان کالاها را طبقه بندی و شماره گذاری کرد.
به گفته وزیر بازرگانی راه اندازی سیستم ایران کد شروع تحول جدی درنظام تامین و توزیع است که مزیت های از جمله گردش کالاها آزاد سازی فضای انبارها ودرنهایت ارتقا رشد اقتصادی را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: قطعا ایران اگر بخواهد قدرت برتر منطقه به لحاظ اقتصادی باشد باید با روش های علمی و بهبود یافته جای روش های سنتی و پرهزینه را پر کند.
میرکاظمی با اشاره به تهیه پروژه های متنوعی در وزارت بازرگانی در کنار سیستم طبقه بندی و شماره گذاری کالا، خاطرنشان کرد: ایران کد یک زیر ساخت بزرگ ملی است که در تمامی نظام های طبقه بندی جهانی معین شده و برترین ها در آن به چشم می خورد ، این در حالی است که ارتباط با سایر شبکه های موجود در وزارت بازرگانی از جمله اهداف این سامانه است.
به گفته وزیر بازرگانی یکی از طرح های تحول اقتصادی ، اصلاح و تحول در نظام توزیع است که تعداد زیادی کارگروه بر همین اساس در وزارت بازرگانی تشکیل شده است.
وی شناخت اصناف و کد گذاری ملی آنها را یکی از پروژه های مهم وزارت بازرگانی دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که شماره گذاری ملی برای آنها انجام نشده است.
میرکاظمی تاکید کرد: یکی از ضرورتهای مهم توزیع کالا به شیوه مناسب ، بهره گیری از روش های تجارت الکترونیک است به نحوی که در این بستر اعتماد و مشارکت بتوان مشتری را به کالای مورد نیاز رساند.
نظام توزیع کالا در ایران نیازمند بازمهندسی است
همچنین معاون وزیر بازرگانی درامور بازرگانی داخلی با اشاره به وجود نقضهای فراوان در سیستم توزیع کالای کشور، گفت: هم اکنون نظآم توزیع کالا در ایران هوشمند نبوده و نیازمند یک بازمهندسی است.
، محمد صادق مفتح در دومین همایش سراسری ایران کد در تهران افزود : در صحنه توزیع کالا ، کشور نیازمند رقابتی شدن است، زیرا طی 30 سال اخیر سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه صورت گرفته که غالبا منطق ساده ای برای پشتوانه خود دارد به نحوی که این منطق این گونه بوده که تولید بیشتر به معنای رقابت بیشتر در قیمت کالاها است.
وی اظهارداشت: بر خلاف تصورات اولیه زمانی که این حجم از کالای تولیدی قصد رد شدن از گلوگاه و قیف نظام توزیع را دارد به دلیل عدم رقابتی بودن سیستم توزیع این کار با مشکلات متعددی مواجه می شود.
وی تصریح کرد: اطلاع مردم از قیمت ، کیفیت کالا و گردش سریع اطلاعات از جمله فاکتورهای نظام توزیع رقابتی که هم اکنون نظام توزیع هوشمند نبوده و به همین دلیل کالاها به صورت یکسان درجامعه توزیع نمی شود.
مفتح ادامه داد: این باز مهندسی نظام اقتصادی نیازمند کاهش طبقات عمده فروشی است که متاسفانه بسترهای لازم برای کاهش این طبقات در حد استاندارد مهیا نیست در حالی که باید سطح توقع عمده فروشی را به حداقل کاهش داد.
این مقام مسئول در وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: هم اکنون ضریب همبستگی قیمتهای داخلی با نوسانات قیمت جهانی بسیار بالا و در حدود 80 درصد از که در هیچ یک از کشورهای اطراف ایران این موضوع شایعه نیست به نحوی که حتی کشورهایی که در همسایگی ایران قرارداشته و صد درصد مواد اولیه تولیدی خود را از خارج تامین می کند چنین وابستگی را به نوسانات جهانی قیمت ها تجربه نمی کند.
وی ادامه داد: باید در طبقات عمده فروشی اعم از مواد اولیه و محصول نهایی نیازمند بازنگری هستیم، ضمن اینکه وجود یک بانک اطلاعاتی قوی برای حرکت به سمت رقابتی کردن نظام توزیع امری ضروری است.
مفتح با تاکید بر اهمیت ایجاد یک مرجع یک لیدردر بازار اظهار داشت: یکی از خلاهای بزرگ در خرده فروشی نبود یک مرجع است که باید هر چه سریعتر ایجاد شود، ضمن اینکه در این میان ضرورت تغییر بازار از یک بازار فشاری به یک بازار کششی امری ضروری است.
معاون وزیر بازرگانی گفت: یکی از شاخصه های نظام توزیع سنتی نسبت به مدرن فشاری بودن بازار است که به نظر می رسد باید یک زبان مشترک فنی برای این قضیه ایجاد شود به نحوی که کالای بی هویت اجازه توزیع در بازار را نداشته باشد.
به گفته وی نظام کدینگ کالا فراتر از یک کار مفید ، نقطه شروعی برای تمامی تحولات در نظام بازرگانی کشور و بازمهندسی آن است که باید با توجه به تمامی مشخصات ایران هر چه سریعتر به صورت گسترده عملیاتی شود.
راه اندازی دو شبکه زنجیره توزیع کالا از اول مهر
از سوی دیگرمعاون وزیر بازرگانی درامور برنامه ریزی واقتصادی از راه اندازی دو شبکه زنجیره توزیع کالا از اول مهر ماه امسال خبر داد.
دکتر مسعود موحدی در دومین همایش سراسری ایران کد گفت: از سال 88 برخی خدمات دولتی فقط به بنگاههای ارائه می شود که به سیستم کد گذاری کالاو خدمات پیوسته باشند به نحوی که خریدهای کوچک ،متوسط و بزرگی که توسط بنگاههای اقتصادی انجام می شود حتما دارای ایران کد باشد چرا که ذیحسابان این مسئله را چک کرده و با تخلفات آن برخورد می کند.
وی افزود: مصوبه اخیر هیئت دولت نیز اجرای طرح ایران کد را الزامی کرده که این الزام به نحوی است که موسسه استاندارد و بهداشت ملزم هستند ارائه علامتها و مجوزهای خود را منوط به شرکتهای دارای ایران کد کنند.
وی تصریح کرد: اگر از دیدگاه کلان اقتصادی به مسئله به ایران کد بنگریم به این نتیجه خواهیم رسید که در فضای کلان اقتصادی کشور باید شرایطی فراهم شود که تولید کننده و تامین کننده کالا بتوانند کالا و خدمات خود را به بازار شناسانده و در سوی دیگر مصر ف کنندگان و مشتریان بتوانند در زنجیره تامین کالا ، کالاهای مطلوب خود را که دارای شناسنامه هستند در یک فضای رقابتی تهیه کنندو.
موحدی خاطرنشان کرد: وجود فضای رقابتی حق انتخاب را برای مشتری فراهم کرده، ضمن اینکه کد گذاری کالا و خدمات باعث فراهم آوردن شرایط عرضه کالا در سطح جهانی و شناساندن کالاهای ایرانی به سایر کشورها می شود.
این مقام مسئول در وزارت بازرگانی با اشاره به اهمیت مدیریت کلان کالا و خدمات تصریح کرد: باید در عرضه تامین ، توزیع ،حمل و نقل و ذخیره سازی کالا مدیریت اعمال شود.
وی به اهمیت چرخه اطلاعات در اعمال مدیریت کلان اشاره کرد و اظهار داشت: چرخه اطلاعات صحیح پایه اعمال مدیریت کلان است که باید شفاف ، سالم و روشن باشد.
به گفته موحدی طرح تحول اقتصادی 7 حلقه دارد که نیازمند چارچوب اطلاعاتی روشن است تا طرح بتواند به صورت کامل اجرایی شود.
معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: اهمیت چرخه اطلاعات در نظام توزیع بسیار روشن است چرا که با اطلاعات نادرست و روشهای سنتی نمی توان در نظام توزیع ، اطلاعات اصولی ایجاد کرد.
خریدهای دولتی از آذر ماه با ایران کد انجام میشود
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ومجری ایران کد نیز اعلام کرد: از آذر ماه سال جاری کلیه خریدهای دولتی باید بر اساس ایران کد صورت گیرد.
مهندس احمد غلامزاده در دومین همایش سراسری ایران کد در تهران گفت: دولت اخیرا مصوبه ای داشته که بر مبنای آن از آذر ماه سال جاری کلیه خریدهای دولتی باید بر اساس ایران کد صورت گیرد.
وی گفت: در راستای اصلاحات اقتصادی دولت و اصلاح نظام توزیع مصوباتی از سوی دولت تعیین شده که بر اساس آن، ظرف یکسال آینده در صنوف تولیدی و توزیعی 100 هزار عضو با 3 میلیون قلم کالا باید به شبکه ایران کد بپیوندد، البته این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است.
وی تصریح کرد: در فاز اول اقلام مایحتاج عمومی مردم باید وارد شبکه شود که ساماندهی این اقلام نیز از طریق ملت کارت اصناف شناسنامه دار کردن شبکه های پخش در پوشش فعالیتهای خدماتی انجام می پذیرد
غلامزاده گفت: بر اساس مصوبه جدید دولت از آذر ماه جاری تمامی خریدهای شرکتهای دولتی باید بر اساس ایران کد باشد که بر همین اساس نیز مصوبه ثبت سفارش کالا ، مالیات بر ارزش افزوده باید تحت پوشش ایران کد قرار گیرد.
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات خاطرنشان کرد: هم اکنون مهمترین مشکل ایران کد عدم تمایل فعالان اقتصادی به شفاف سازی اطلاعات و دریافت این کد است.
وی ادامه داد: 5 سال آینده در بخش خدمات 2 میلیون عضو وارد شبکه خواهند شد، این در حالی است که هم اکنون در بخش خدمات با ده هزار عضو و 50 هزار کد خدماتی این شبکه مشغول به کار است.
غلامزاده گفت: برای دستیابی به شبکه همزمان سازی داده های ملی و رعایت حقوق تمامی ذینفعان در حوزه کسب و کار باید بتوانیم استانداردهای توصیف کالا را تعیین کنیم که شامل نامگذاری کالا ،مشخصات فنی و استراتژیک کالاو استانداردهای ساختار اطلاعاتی هستند.
برگرفته از نقطه رسانه ای ایران کد
رئیس مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) از اعمال برخی محدودیتها برای عرضه کالاهای فاقد کد ملی شناسایی (ایران کد) از ابتدای آذر ماه در کشور خبر داد وگفت : از آنجا که دریافت ایران کد برای هر کالای تولیدی یکی از بسترهای اصلی اصلاح شبکه توزیع در کشور است و رئیس جمهور نیز اصلاح شبکه توزیع را از جمله محورهای هفت گانه طرح تحول اقتصادی اعلام کرده اند, هیئت وزیران مصوبه ای را از نظر گذراند که براساس آن از ابتدای آذر ماه علاوه بر اعمال برخی محدودیتها در عرضه کالاهای فاقد کد شناسایی ملی (ایران کد), دستگاه های دولتی نیز از خرید چنین کالاهایی منع شدند. به گزارش خبرنگار ایران, احمد غلامزاده دیروز در حاشیه همایش سراسری ایران کد در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این مصوبه بزودی جهت اجرا ابلاغ خواهد شد, اظهار داشت: براساس مصوبه هیئت وزیران, در مرحله اول و طی یک سال, 100 هزار تولید کننده کالا با 3 میلیون قلم کالای تولیدی شان با عضویت در سیستم ایران کد, کد شناسایی ملی دریافت میکنند.
ایران کد چیست ؟
سیستم ایران کد از دو بخش مجزا تشکیل شده است. بخش نخست یک کد 16 رقمی است که تمام اطلاعات پایه کالا براساس یک سری استانداردهای واحد, داخل آن منعکس شده و بر روی کالا نصب میشود. بخش دوم نیز, پرتال ملی کالاست. یعنی تولید کنندگانی که برای کالاهای تولیدی خود کد ملی شناسایی 16 رقمی دریافت کرده اند, در این پرتال صاحب یک صفحه اختصاصی می شوند و می توانند در آن مشخصات شرکت, تاریخچه, محصولات نمایندگی ها ولینک ارتباطی به وب سایت شزکت را ارائه کنند.
ممنوعیت عرضه در خرده فروشی ها :
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات همچنین با اشاره به این که از ابتدای آذر ماه وزارت بهداشت تنها برای کالاهای دارای کد ملی شناسایی, گواهی بهداشت صادر خواهد کرد, گفت براساس این مصوبه همچنین طی یک دوره زمانی 5 ساله, 300 هزار تولیدکننده با 9 میلیون قلم کالای تولیدی خود و 2 میلیون قلم خدمات با دریافت کد ملی شناسایی , در سیستم ایران کد به ثبت خواهند رسید. این مقام مسئول اظهار داشت : هماکنون بیش از 3 هزار تولید کننده کالا با 80 هزار قلم کالای تولیدی در ایران کد به ثبت رسیده اند. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایران, مهمترین چالش پیش روی فراگیر شدن نظام ایران کد را عدم تمایل فعالان اقتصادی به شفاف سازی اطلاعات عنوان کرد. براساس مصوبه جدید هیئت وزیران , از ابتدای آذر ماه عرضه کالاهای فاقد کد ملی شناسایی در واحدهای خرده فروشی نیز ممنوع خواهد بود.
محرومیت از خدمات دولتی:
مسعود موحدی, معاون اقتصادی وزارت بازرگانی هم در این همایش گفت : تمام بنگاه های دولتی که از سال 88 از سیستم ایران کد استفاده نکنند, از دریافت برخی خدمات دولتی محروم می شوند. وی با بیان این که مدیریت بازار کالا و خدمات تنها با ارائه اطلاعات شفاف و روشن امکان پذیر است, خاطر نشان کرد: ایران کد, حلقه وصل نظام توزیع با سیستم گمرک و مالیات است. وی با اشاره به این که در این سیستم هویت دهی کالا و خدمات مورد توجه قرار دارد, اضافه کرد : از طریق ایران کد , کالا و خدمات دارای چارچوب قانونی می شوند به طوری که با هویت مشخصی به مشتریان معرفی می شوند.
برگرفته از روزنامه ایران دوشنبه مورخ 21 مرداد 87
این تگها را الکترونیک چاپی هم میگویند، زیرا در تیراژ زیاد با چاپهای مخصوص تولید میشوند.
این مقوله به اینترنت اشیا نیز مربوط میشود. اما برای ما همین بس که در مرحله تولید و مصرف آنها، صنعت چاپ و بستهبندی بیشترین ارتباط را با آن پیدا میکند.
دو گرایش جالب در الکترونیک به تازگی همراه با هم و به شیوهای وارد بازار شدهاند که به عقیده برخی کارشناسان فرصتهای تجاری جدید و عمدهای را در چند سال آینده ایجاد خواهند کرد. یکی از این گرایشها قطعات الکترونیک ارگانیک و قابل چاپ (TOP)به صورت ورقه نازک است. دیگری گرایش به سوی کالاهای اهدایی است که هوش الکترونیکی در آنها تا حد امکان زیاد باشد، با این هدف که محیطهایی ایجاد کند که آسایش و بهرهوری در آنها افزایش یابد.
هدف نهایی گرایش دوم دیدگاهی دارد که با نامهای گوناگونی شناخته میشود، از قبیل <همهجا افزار> (everyware)، هوش محیطی، محاسبه نفوذ کننده، محاسبه همه جا حاضر (ubiquitous computing)، محاسبه هوشمند، و اینترنت اشیا (IOT).
اینکه کدام عبارت صحیحتر است تا حدودی بستگی دارد به اینکه در چه موردی از آن استفاده میشود. اصطلاح <همه جا افزار> به طور آشکار یک عبارت نرمافزاری است. IOTنیز به طور قطع یک اصطلاح سختافزاری است و به همین دلیل احتمالا مرتبطترین و بهترین واژهای است که در زمینه این مقاله میتوان مورد استفاده قرار داد.
تفاوتهایی در واژهشناسی وجود دارد که شرکتهای کامپیوتری و تولیدکننده قطعات الکترونیک مصرفی برای این گرایش از جنبههای متفاوت آن استفاده میکنند. اما تمام نامهایی که چشماندازی از آینده را در بر دارد، این حقیقت را پوشش میدهد که به واقع چیز جدیدی درباره بهسازی الکترونیک اشیا وجود ندارد.
دهها سال است که در کاربریهایی از قبیل نوارهای مغناطیسی موجود در کارتهای اعتباری و بلیطها، لامپها و بلندگوهای موجود در اسباببازیهای نه چندان گران، و بعضی از برچسبهای امنیتی خاص، از قطعات الکترونیکی ساده و ارزان استفاده میشود.
چیزی که پیشرفتهای اخیر در الکترونیک TOPانجام میدهد، آن است که قطعات الکترونیک (از قبیل موارد فوق) را قادر میسازد تا به طرف سطح بعدی پیچیدگی حرکت کنند. به دلیل وجود همین قطعات الکترونیک است که کارتهای اعتباری دارای نوار مغناطیسی را میتوان به کارتهای هوشمند ارزان قیمتی تبدیل کرد که با باتری کار میکند و صفحه نمایش خود را دارد و به عنوان مثال یک پردازشگر چاپ شده بر روی برد را نیز داشته باشد. چنین کارت هوشمندی با این همه قابلیت همچنان به اندازه کافی نازک است که بتوان آن را در کیف جیبی خود جای داد.
در حال حاضر اینگونه تبدیلها هنوز نتوانسته است مانع از پیشرفت دیدگاههای پرهزینه پدیدهای به نام IOTشود که در متون جدید مشاهده میشود. اما موج جدید محصولاتی که به صورت الکترونیک در کارتها قرار میگیرد در حال ایجاد فرصتهای جدید و مهمی است. در عین حال این محصولات مسیر آینده را نیز نشان میدهد. انواع کالاهایی را که میتوان با فنآوری مورد بحث در این مقاله تولید کرد، میتواند راه طولانی از <همه جا افزار> باشد، اما خیلی بیشتر از آنچه که قبلا دیدهایم به IOTنزدیک است.
یکی از دلایل اصلی این موضوع که هوش الکترونیک در همه جا مشاهده میشود آن است که این موضوع در چیزهایی وجود دارد که ارزش ذاتی خیلی کمی دارند و میتوان آنها را به راحتی دور انداخت یا کنار گذاشت. اینگونه محصولات اغلب از مواد ارزان قیمتی ساخته میشود که قرار نیست عمری طولانی داشته باشند و احتمال کمی وجود دارد که کاربران با دقت و ظرافت با آنها رفتار کنند. این مشخصات به طور معمول، ویژگیهایی نیست که سازندگان قطعات پیچیده الکترونیکی باید در نظر بگیرند.
اقتصاد اینگونه محصولات نیز همواره با دشواری همراه است. در بیشتر موارد نیازهای اکیدی درباره هزینه هر واحد وجود دارد، اگر چه افزودن عملگرایی الکترونیک ممکن است ارزش کافی ایجاد کند تا این نیازها قدری کاهش یابد. یک کارت اعتباری که ویژگیهای امنیتی آن از لحاظ الکترونیک زیاد شده باشد ممکن است اندکی بیش از کارتی که دارای این ویژگیها نیست، گرانتر باشد. به هر حال دیدگاه کلی درباره حساسیت قیمت همچنان تا حد زیادی وجود دارد.
نوع محصولی که با مشخصه ارایه شده در بالا مطابقت داشته باشد، همان چیزی است که در این مقاله با عنوان قطعات الکترونیک مصرفی از آن یاد شده است. البته چنین نیست که این محصولات واقعا پس از خرید و مصرف به سرعت دور انداخته شوند، اگر چه ممکن است اینگونه هم باشد. حقیقت آن است که ارزش اساسی این کالاها به قدری کم است که دور انداختن آنها به خودی خود موضوع مهمی نیست. امکان دارد که شما کارت اعتباری خود را چندین سال نگه دارید، اما هنگامی که تاریخ انقضای استفاده از آن فرا رسد، دور انداختن آن، کار دور از ذهنی نیست. پس به طور خلاصه میتوان گفت که قطعات الکترونیک مصرفی با دو ویژگی مشخص میشود: 1- حساسیت بالای هزینه در مورد مواد و قطعات و ساخت آن 2- نیاز به ایجاد عملگرایی الکترونیکی در محصولاتی که دوام چندانی ندارند.
اینگونه محصولات ممکن است مثلا از کاغذ یا پلاستیک نازک ساخته شده باشد. محصولاتی که این تعریف درباره آنها صدق میکند شامل این کالاها میشوند: برچسبهای RFIDو بستهبندیهای هوشمند، نمایشگرهای قفسههای هوشمند، بلیطها و کارتهای هوشمند، پارچههای هوشمند، بعضی از مواد مصرفی پزشکی، برخی از اسباببازیها و ابزارهای جدید. پیشرفتهای جدیدی که در الکترونیک TOPصورت گرفته است، هر دو مورد فوق را به چند روش تحت پوشش قرار میدهد. امکان تولید قطعات الکترونیک با پیچیدگی کم با استفاده از پردازش چاپ و انحلال به وجود میآید. اینگونه روشهای ساخت نسبت به فنآوریهای depositionو الگوسازی که اغلب در صنعت نیمههادی مورد استفاده قرار میگیرد، خیلی ارزانتر است. افزون بر آن گرایش الکترونیک جدید TOPبه سوی ساخت زیرلایههای انعطافپذیر و ارزان، به خصوص کاغذ و پلاستیک است. اینگونه زیرلایهها، استفاده از روش ساخت R2Rرا امکانپذیر میسازد، که خود این موضوع میتواند هزینهها را باز هم کاهش دهد. در ضمن این روش نیاز به عملگرایی در محصولاتی که دوام چندانی ندارند را هم پوشش میدهد. یعنی نیاز به ایجاد قطعات الکترونیکی بر روی زیرلایههای کاغذی و پلاستیکی. بنابراین الکترونیک TOPو قطعات مصرفی الکترونیکی به خوبی با هم پیش میروند. البته اهداف الکترونیک TOPگستردهتر از الکترونیک مصرفی است. آنها شامل نمایشگرهای تلویزیونی قابل پیچاندن (rollable)و سایر کالاهایی است که قطعا دورانداختنی نیستند.
بعضی از افراد به قطعات الکترونیک مصرفی به عنوان میوه در دسترسی برای الکترونیک TOPنگاه میکنند؛ جایی که اینگونه قطعات میتواند درآمدهای اولیهای در سطح پیشرفت تکنولوژیک فعلی خود ایجاد کند. شرکتهای زیادی وجود دارند که نگرش خود را بر روی نتیجه نهایی این محصول متمرکز کردهاند. این شرکتها به تفصیل در متن اصلی این گزارش مورد بحث قرار گرفتهاند، اما اگر بخواهیم تعدادی از آنها را نام ببریم به عنوان مثال میتوان به این موارد اشاره کرد Add- Vision :(سازنده OLEDهای خیلی ارزان)، Aveso(سازنده نمایشگرهای رنگی الکترونیک برای کارتهای هوشمند)، Cypak(سازنده حسگر و پردازشگر برای بستهبندی هوشمند)، Poly IC(برچسبهای شناسایی الکترونیکی پایین دستی)، Printed Systems(سازنده بازیها و قطعات الکترونیک مخصوص چاپ بر روی برد و کاغذ)، kovion(سازنده سیلیکان چاپ شده برای RFIDو کارتهای هوشمند).
فرصتها و چالشها
اگرچه الکترونیک TOPمیتواند یک نیرودهنده کلیدی برای الکترونیک مصرفی باشد، اما بعضی از چالشهای مهم را نیز مطرح میکند. فنآوری ایجاد مدارهای الکترونیک بر روی پلاستیک و کاغذ هنوز نیاز به تکامل دارد. فنآوریهای چاپ (صفحهای و جوهرافشان) که امروزه به طور گستردهای برای قطعات الکترونیک چاپی مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است به آسانی به تولید انبوه نرسد. بعضی از موادی که برای الکترونیک و چاپ استفاده میشود، میتواند قدری گران باشد. به عنوان مثال نقره به طور گستردهای در این قطعات به کار میرود و طلا نیز کاربرد رایجی در تحقیق و توسعه (RِD)دارد.
سایر مواد، که بیشتر شامل نیمه هادیهای ارگانیک میشود، در شرایط جوی مختلف و در دمای خیلی کم یا خیلی زیاد که مقدار زیادی بخار آب وجود دارد، پایداری کاملی ندارند. البته این موارد و مشکلات برای تمام قطعات الکترونیک TOPوجود دارد و در حقیقت کمتر به عنوان چالش برای کاربریهایی که در این مقاله به آن پرداخته شد، به شمار میرود. این مشکلات در مواردی که الکترونیک TOPمیتواند ارزش افزودهای برای محصولات مصرفی تولید کند، موضوعیت ندارد. این موارد به طور خلاصه و با بررسی فرصتها و چالشهای هر کدام، مورد بحث قرار میگیرد. همین فرصتها هستند که موضوع اصلی این مقاله را تشکیل میدهد.
پروژههای نانوتکنولوژی در مواد مصرفی الکترونیک
بر اساس گزارش جدیدی که از سوی شرکتNano Markets LC منتشر شده است، مواد مصرفی الکترونیک تا سال 2015 بازاری به ارزش 2/26 میلیارد دلار را تشکیل خواهد داد. فنآوریهای جدید ساخت و تولید (از قبیل چاپ کاربردی) و مواد جدید (مانند نیمه هادیهای ارگانیک) باعث شده است قطعات پیچیده الکترونیک در بعضی از چیزهایی که هر روز با آنها سروکار داریم (از قبیل بستهبندیها، کارتهای اعتباری، برچسب قیمت اجناس، اسباببازیها، پوشاک، و بعضی از محصولات پزشکی)، جاسازی شود. این بهسازیها باعث ایجاد هوش الکترونیک، افزایش فرصتهای درآمدی، هزینههای پایینتر و عملگرایی وسیعتری میشود که تاکنون در محصولاتی که پیش از این به عنوان کالاهای مصرفی در نظر گرفته میشد، دیده نشده است.
برچسبهای چاپی ارزانقیمتRFID باعث ایجاد درآمدی بالغ بر 4/12 میلیارد دلار تا سال 2015 خواهد شد و به تدریج جایگزین بارکدها، بستهبندی اجناس، و چندین محصول کم هزینه دیگر میشود که سطوح بالایی از هوش الکترونیک در آنها وجود داردRFID . فرصتی است که برحسب میلیاردها واحد اندازهگیری میشود و تحولی در مدیریت خردهفروشی کالا به وجود میآورد که تاثیر آن از بهبود در ردیابی موجودی کالا تا پیشرفت در مدیریت نوع کالا را شامل میشود.
در محیطهایی که قابلیت به روز بودن، امری حیاتی محسوب میشود، فنآوری کاغذ الکترونیک یک جایگزین حقیقی برای کاغذ معمولی به شمار میرود. به عنوان مثال شرکت نانومارکتس پیشبینی میکند که تا سال 2015 کاغذ الکترونیکی در نمایشگرهای POP (نقطه خرید و پرداخت در فروشگاه) تا حد زیادی جایگزین برچسبهای کاغذی نشاندهنده قیمت شود و نمایشگرهایی که از کاغذ الکترونیک استفاده میکنند در سال 2015 حدود 6/1 میلیارد دلار فقط برای کاربریهایPOP فروش خواهد داشت. سایر موارد و وسایل مصرفی الکترونیک که انتظار میرود نمایشگرهای کاغذ الکترونیک تاثیر مهمی در آنها داشته باشد، عبارتند از کارتهای هوشمند (به خصوص برای رمز عبور امنیتی یک مرتبهای) و بستهبندی هوشمند.
حافظهها و ترانزیستورهای ارگانیک، طبقات جدیدی از محصولات را تولید خواهد کرد که گستره آن از کارتهای چند منظوره تا بستهبندیهای دارویی را در برمیگیرد و روح تازهای را در بازیهای رایانهای، اسباببازیها و کارتهای تبریک میدمد و به تجارت آنها رونق میدهد. در حال حاضر فنآوریهایی برای وسایل الکترونیک چاپی وجود دارد که باعث میشود بازیهای رایانهای، اسباببازیها و سایر نوآوریها به طور مستقیم به اینترنت وصل شود و بدین ترتیب مرزهای تجارت بازیها گسترش مییابد.
تا سال 2015 ارزش بازار بازیها و اسباببازیها یی که از وسایل الکترونیک ارگانیک یا چاپی استفاده میکنند به 2/1 میلیارد دلار خواهد رسید.
ابزارهای مصرفی جدید الکترونیک بیانگر فرصت بزرگی برای عرضهکنندگان مواد است که در سال 2015 بیش از 5/17 میلیارد دلار مواد را در بخش الکترونیک مصرفی عرضه خواهند کرد. در آن سال تقاضای زیادی برای جوهرهای رسانای ارزانقیمت وجود خواهد داشت و این از لحاظ عملکرد خیلی کمتر از مقدار جوهر مورد نیاز برای نمایشگرهای بزرگتر و صفحات خورشیدی خواهد بود.
زیر لایههای کاغذی مورد توجه خاص قرار خواهند گرفت. دلیل این موضوع، کارهایی است که در دانشگاهها و بنگاههای تجارتی صورت گرفته است تا قطعات الکترونیک بر روی کاغذهای پوششدار و یا حتی مقواهای موجدار ایجاد شود. این کار باعث خواهد شد که زیر لایههای برد مدار چاپی و کاغذی برای وسایل مصرفی الکترونیک به فروشی بالغ بر 8/1 میلیارد دلار تا سال 2015 دست یابد.
محصول | <><>فرصتها | <><>چالشها |
RFID | <><>قطعات الکترونیک چاپی میتواند هزینه برچسب کالا را به چند پنی کاهش دهد و تولید انبوه برچسبها را امکانپذیر سازد | <><>ثبت و نگارش در چاپهای پرسرعت ممکن است به اندازه کافی خوب نباشد. در این حالت باید مواد بهینه را تعیین کرد. چاپ و عملیات تکمیلی پیوسته هنوز ایجاد نشده است. در حال حاضر باید منتظر نتیجه رقابت آن با تراشههای معمولی و متداول که در کارخانههای قدیمی تولید میشود، باشیم. |
بستههای هوشمند | <><>افزودن حسگرها و به احتمال زیاد نمایشگرها برای نشان دادن وضعیت کالاهای موجود در بستهبندی؛ و اینکه بستهها چند وقت یک بار باز شده است. بهبود کالا و تبلیغات و استفاده از ویژگیهای الکترونیکی نیز امکانپذیر است | <><>ارزش کار به طور عمده به کاربری های فرعی از قبیل بستهبندی مواد دارویی، لوازم آرایشی و کارتنهای بزرگ مواد شیمیایی محدود میشود که در این موارد ارزش را میتوان به روشنی ایجاد کرد و بودجه بهسازی در دسترس میباشد. فرصت تولید انبوه ممکن است محدود باشد |
نمایشگرهای نقطه فروش | <><>برحسبهای قیمتگذاری که بر اساس فنآوری کاغذ الکترونیک هستند، کم هزینه بوده و قابلیت به روز شدن دارند. این موضوع میتواند کارایی تجارت خردهفروشی را بهبود بخشیده و با توان کمتری به اجرا درآید که ناشی از به کارگیری باتریهای انعطافپذیر یا ورقه نازک (thin-film) است. پتانسیل تولید انبوه در این حالت بالاست. | <><>مفهوم این فنآوری هنوز به خوبی بررسی نشده است. ممکن است به باتریهای چاپی یا ورقه نازک که در حال حاضر قدری گران هستند نیاز نداشته باشد. کاغذهای الکترونیک نمیتواند رنگ ایجاد کند، اما شاید به زودی این قابلیت را پیدا کند. |
کارتهای هوشمند | <><>برای ایجاد امنیت بیشتر و سایر ویژگیها میتوان نمایشگرهای کاغذ الکترونیکی یا نمایشگرهای رنگی الکترونیکی را اضافه کرد. حافظههای الکترونیکی و ترانزیستورهای قابل چاپ حداکثر میتواند کم هزینهتر از تراشههای معمولی باشد. عامل شکلدهی کوچک باتریهای قابل چاپ میتواند سبب کاربردهای بهتر آن باشد. امکان تولید در حجم خیلی زیاد وجود دارد. | <><>تعداد کمی از شرکتهایی که در زمینه الکترونیک TOP فعالیت میکنند در حال حاضر بر روی این فرصت متمرکز شدهاند. تراشههای چاپی و ارگانیک در مقایسه با سیلیکان معمولی حتی کمتر از کاربری RFID در اینجا مطرح است. به کارگیری تراشههای باتریدار زمان کوتاهی است که آغاز شده است. اگر چه کارتهای هوشمند از قبل نیز چاپ شده است، اما فنآوری چاپ گرافیک یا الکترونیک مدارهای مجتمع هنوز به طور کامل فراگیر نشده است. گذاشتن چند ورقه نازک بر روی هم در حرارتهای بالا که در این کارتها از آن استفاده میشود، ممکن است به ترانزیستورهای ظریف ارگانیکی خسارت وارد کند |
منسوجات هوشمند | <><>پیشرفت مد، پیشرفتهای عملی برای پارچههای مخصوص که به وسیله بخشهای نظامی، امنیتی، پزشکی و سایر کارگران به کار برده میشود. بخش نظامی بودجه زیادی برای یونیفورمهای هوشمند اختصاص داده است | <><>هنوز کانون توجه بسیاری از تولیدکنندگان TOP قرار نگرفته است. به خصوص کاربریهای با حجم پایین که اغلب در معرض مد روز هستند. (همانگونه که از تعریف آن میتوان فهمید) |
بازیهای رایانهای، اسباببازیها و نوآوریهای دیگر | <><>افزودن ویژگیهایی به محصولات کنونی و یا تولید اسباببازیهای جدید | <><>بازیها و اسباببازیهایی که در شکست تجاری دچار بدنامی شدهاند. حجم آنها ممکن است خیلی کوچک باشد |
محصولات پزشکی | <><>پتانسیل زیادی برای بهسازی الکترونیک محصولات پزشکی وجود دارد که از طریق نوآوریهایی از قبیل باندپیچی هوشمند و محصولات کمهزینه، تشخیص بیماری صورت میگیرد | <><>فرایند تایید کالا در این مورد بسیار دشوارتر از هر زمینه دیگری است که پیشتر شرح داده شد. به همین دلیل تعداد کمی از شرکتهایی که در زمینه الکترونیک TOP فعالیت میکنند، به این محصولات توجه دارند |