فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

GSM چیست ؟

مقدمه ای بر GSM :

 

مخابرات سلولی یکی از سریعترین Application های رو به رشد در صنعت ارتباطات است. هر روزه بر تعداد مشترکین این نوع ارتباط در جهان افزوده میشود.

تجارت ارتباطات موبایل به سرعت در CEPT (دفاتر پست و مخابرات اروپایی) در حال رشد و توسعه است. CEPT از طریق بازارهای پر قدرت موبایل، توسعه فناوری موبایل را رهبری مینماید و همکاریهای جدیدی در زمینه سیستمهای استادارد ساز ، پیاده سازی و اجرای این فناوریها به وجود آورده است.

یکی از مهمترین محصولات این استاندارها که در CEPT شکل گرفته است استاندارد GSM است. این استاندارد سیستم ارتباطات موبایل سلولی دیجیتالی نسل جدید را در CEPT اروپا توسعه داده است. برای اولین با کار استادارد سازی GSM جهت پیاده سازی این سیستم در سال 1991 صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معماری GSM :

 

سیستم GSM از ترکیب 3 زیر سیستم اصلی به وجود آمده است :

1. زیر سیستم شبکه

2. زیر سیستم رادیویی

3. زیر سیستم پشتیبانی و نگهداری

 

در سیستم GSM برای برقراری ارتباطات اپراتورهای شبکه با منابع مختلف و تجهیزات زیر ساختار سلولی، نه تنها رابطی هوایی بلکه چندین رابط اصلی دیگر برای مرتبط کردن قسمتهای مختلف این سیستم تعریف شده است.

سه رابط مهم در سیستم GSM در زیر آمده است :

رابط A که میان MSC و BSC قرار دارد.

رابط A-bis که میان BSC و BTS قرار دارد.

رابط UM که میان BTS و MS قرار دارد.

 

رابط دیگری نیز به نام MAP وجود دارد که پروتکلی است که میان عناصر EIR ، HLR،VLR  ،MSC و AUC در و بدل میشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. زیر سیستم شبکه :

این سیستم شامل تجهیزات و فانکشنهای مربوط به مکالمات end-to-end ، مدیریت مشترکین ، Mobility میباشد و نیز مانند رابطی میان سیستم GSM و مراکز تلفن ثابت (PSTN) عمل میکند.

زیر سیستم شبکه ، یک زیر سیستم سوئیچینگ میباشد که شامل MSC ها ، AUC ، HLR، VLR  و EIR میباشد.

در زیر تعریف کوتاهی از هر یک از این عناصر ارائه شده است :

MSC : یا مرکز سرویسهای سوئیچینگ موبایل فانکشنهای راه اندازی مکالمه (Call setup) را انجام میدهد ، رابطی نیز با مراکز تلفن ثابت دارد و فانکشنهایی نیز مانند ارایه صورت حساب مشترکین نیز بر عهده این مرکز است.

HLR : یا ثبت کننده محل HOME یک پایگاه داده متمرکز شامل اطلاعات تمامی مشترکین ثبت شده در یک PLMN است. ممکن است در یک PLMN بیشتر از یک HLR وجود داشته باشد ولی هر مشترک مشخص تنها به یک HLR میتواند وارد شود.

VLR : یا ثبت کننده محل visitor یک پایگاه داده شامل اطلاعات موبایلهایی است که در حال حاضر در حوزه MSC کنترلی در حال حرکت هستند.

در زمانیکه یک MS به حوزه MSC جدیدی وارد میشود VLR ای که به آن MSC متصل شده است ، اطلاعات MS مورد نظر را از HLR درخواست میکند. HLR نیز اطلاعات MS مورد نظر را به آن MSC که MS در حوزه اش قرار دارد ارایه خواهد داد. اگر یک MS بخواهد مکالمه ای برقرار نماید VLR تمام اطلاعات مورد نیاز جهت برقراری مکالمه را ارایه خواهد داد و لزومی ندارد که در هر لحظه از HLR سوال نماید. VLR در یک جمله میتوان گفت ، یک  HLR توزیع شده است و شامل اطلاعات دقیقی در مورد محل یک موبایل است.

AUC : یا مرکز تعیین هویت به HLR متصل میشود و وظیفه آن آماده سازی HLR به همراه پارامترهای تعیین هویت و کلیدهای رمز نگاری است که این عملیات برای اهداف امنیتی استفاده میشوند.

ٍEIR : یا ثبت کننده هویت تجهیزات یک پایگاه داده است که در آن شماره های بین المللی تعیین هویت تجهیزات موبایل (IMEI) برای هر دستگاه موبایل ثبت شده، ذخیره میشود.

یکی دیگر از ترکیبات زیر سیستم شبکه Echo Canceller است که مسایل آزار دهنده ای مانند انعکاس صدا که از طریق شبکه موبایل در زمان اتصال به مدار PSTN ایجاد میشود را کاهش میدهد.

شبکه IWF یا فانکشن داخل شبکه ای نیز رابطی میان MSC و دیگر شبکه ها (ISDN و PSTN ) میباشد.

(IWF = InterWorking Function)

 

2. زیر سیستم رادیویی :

شامل تجهیزات و فانکشنهای مرتبط با مدیریت اتصالات مسیر رادیویی، مانند مدیریت handover ها میباشد. این زیر سیستم شامل BTS ، BSC و MS است. MS به طور قرار دادی در زیر سیستم رادیویی قرار گرفته او همیشه آخرین مسیر یک مکالمه است و از برقراری یک مکالمه ، به همراه زیر سیستم شبکه ، جهت مدیریت Mobility ، محافظت میکند.

MS دارای قابلیتهای پایانه شبکه و همچنین پایانه کاربر است. هر سلول در سیستم GSM یک BTS با چندین گیرنده و فرستنده دارد. یک گروه از BTS ها توسط یک BSC کنترل میشوند. پیکربندیهای مختلفی برای BSC - BTS وجود دارد. برخی از این پیکربندیها برای وضعیت ترافیک بالا و تعدادی برای مناطقی با ترافیک متوسط طراحی شده اند. یک BSC فانکشنهایی چون handover و power control را نیز کنترل میکند. BSC و BTS با هم به نام BSS شناخته میشوند. BSS از دید MSC به صورت یک رابط که ارتباطات لازم را با MS ها در حوزه ای مشخص برقرار میکند، به نظر میرسد. BSS دائما با یک مدیریت کانال رادیویی ، فانکشنهای انتقال، کنترل link رادیویی و تخمین کیفیت و مهیا سازی سیستم برای handover ها، مرتبط است. BSS میتواند به n سلول پوشش بدهد که n میتواند یک یا بیشتر باشد.

 

3 . زیر سیستم مرکز نگهداری و پشتیبانی (OMC)

شامل فانکشنهای نگهداری و پشتیبانی تجهیزات GSM میباشد و پشتیبانی رابط اپراتور شبکه را نیز بر عهده دارد. OMC به تمام تجهیزات داخل سیستم سوئیچینگ و BSC متصل میشود. OMC در حقیقت فانکشنهای نظارتی GSM یک کشور را انجام میدهد (مانند صورتحساب دادن ) و یکی از مهمترین فانکشنهای آن هم ، فانکشن نگهداری HLR یک کشور است.

بسته به اندازه شبکه هر کشور میتواند بیشتر از یک OMC داشته باشد. مدیریت سراسری و متمرکز شبکه نیز توسط مرکز مدیریت شبکه (NMC) انجام میپذیرد و OMC نیز مسئول مدیریت منطقه ای شبکه میباشد.

GPRS چیست؟

تعریف ساده سیستم GPRS چیست؟

نسل 5/2 تلفن های همراه یا GPRS  مخفف General Packet Radio Service، یک سرویس رادیویی بی سیم ، جهت ارسال داده است که مرجله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است که امکان ارسال داده را با سرعت 2/171 کیلیو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می سازد.
سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکین قرار می دهد تا ارسال داده  با سرعت بیشتری انجام شود ، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می توانند از شبکه های تلفن ثابت،اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است. ارائه سرعت 171/2 کیلو بیت بر ثانیه  براحتیدستیافتنی است در حالیکه برای رسیدن به این منظور در حدود 2 تا 8 GSM بطور همزمان نیاز است که در این صورت هم عملاً کابر چیز های زیاد دیگری را از دست خواهد داد .برتری دیگر آن این است لازم نیست به میزان ارتباطتان که با GPRS پشتیبانی می شود پول پرداخت کنید بلکه هزینه شما معادل حجم اطلاعاتی می باشد که دریافت و ارسال نموده اید .

GPRS تمام پروتکل های IP را پشتیبانی می کند و بصورت یک لینک همیشه روشن می باشد و.این بدین معنی است که نیازی نیست پیام را از طریق Server ارسال کنید ، بلکه می توانید آنها را بصورت مستقیم به وسیله دستگاه های ارتباطی دستی یا موبایل بفرستید .امروزه اکثر اپراتورهای شبکه های بزرگ از شبکه GPRS استفاده می کنند ولی امکان اضافه کردن این قابلیت به تمام وسایل موبایل نیست .
 

تجهیزات مورد نیاز ؟
PC های کتابی و وسایل دستی می توانند به همراه آداپتورهای GPRS تکمیل شوند تا بتوانند با این تکنولوژی کار کنند البته اگر موبایل شما GPRS را پشتیبانی نمی کند باید آن را ارتقاء دهید .سیستم GPRS احتیاج به گوشی های سازگار با تکنولوژی خود دارد ، بنابر این از گوشی های فعلی نمی توان در شبکه GPRS استفاده کرد. به صورت کلی،گوشی های تلفن همراه نسل 5/2 به سه دسته تقسیم بندی می شوند: در یک دسته از آنها امکان برقراری ارتباط صوتی و ارسال دیتا به صورت همزمان وجود دارد و در دسته دیگر فقط یکی از شبکه های GSM یا GPRS برای برقراری مکالمه صوتی و یا ارسال دیتا به صورت اتوماتیک انتخاب می شود و در گروه سوم ، انتخاب شبکه به صورت دستی انجام می گیرد. سرعت در ارسال و دریافت دیتا به نوع گوشی موبایل نیز بستگی دارد ؛ گوشی های تلفن همراه جدید از نظر سرعت ارسال و دریافت دیتا به سه دسته تقسیم بندی می شوند؛ در دسته اول که از 1+2 کانال استفاده می کنند و با سرعت 8/26 کیلیو بیت بر ثانیه امکان Download و 4/3 کیلو بیت بر ثانیه امکان Upload دارند ؛ دسته دوم 1+3 کانال دارند و2/40 کیلو بیت بر ثانیه Download و 4/13 کیلوبیت بر ثانیه برای Upload دارند و گروه سوم ، تقریبا 6/53 کیلو بیت ثانیه امکان Download خواهند داشت و ما در آینده مجبوریم نوع گوشی خود را متناسب با سرویس هایی که از شبکه می گیریم ، انتخاب کنیم.

 ارائه این سرویس ها ، با دراختیارگذاشتن ظرفیت یک رادیو کامل در ایستگاه ها ،که در واقع 8 برابر امکاناتی است که در اختیار مشترکین جهت مکالمه تلفنی قرار می گیرد ، امکان پذیر است. ولی در حال حاضر، حداکثر سرعتی که در شبکه قابل پیاده سازی است 60 کیلو بیت بر ثانیه است ، که با استفاده از چهار برابر ظرفیت فعلی یک کاربر تلفن همراه و نیمی از ظرفیت یک فرستنده ایستگاه BTS امکان پذیر است.
 

امکانات  GPRS
امکاناتی از قبیل ارسال و دریافت ایمیل، انتقال فایل، جست وجوی وب، ارسال عکس و تصایر متحرک، اتوماسیون منزل ، چت و .. از آنجایی که فعلا تجهیزات لازم برای ایجاد کانال رادیویی، حتی برای مکالمات صوتی مشترکین نیز وجود ندارد و شبکه فعلی ، حتی پاسخگوی سرویس صوتی موبایل نیز نیست، در اختیار گذاشتن کانالهای GPRS با توجه به اینکه این کانال ها از کانال های GSM استفاده می کنند ، معقول به نظر نمی رسد. از طرف دیگر هزینه ارسال داده از طریق شبکه های تلفن همراه نیز نسبت به شبکه تلفن ثابت بسیار بیشتر است ؛ در نتیجه از نظر مشترکین نیز، این نوع ارتباط دیتای متحرک ،در حال حاضر مقرون به صرفه نیست. 

پرتاب 58 امین ماهواره GPS

پرتاب 58 امین ماهواره GPS و پنجمین ماهواره GPS از سری ماهواره های دارای سیگنالهای جدید، در 21 دسامبر سال قبل (2007) با موفقیت انجام شد. نام این ماهواره GPS IIR-18M است که با شماره پرتاب 57 قرار است جایگزین ماهواره GPS IIA-10 باشد که 2 روز قبل در 2 ژانویه 2008 روشن شده و رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است.

  با این پرتاب 32 ماهواره فعال در مدار قرار دارد. این ماهواره جدید، سیگنال کد P هفته 29 ام را تولید کرده و دارای سیگنالهای جدید نظامی M کد و سیگنال جدید غیر نظامی (عمرانی) CS کد و ساعت اتمی روبدیوم می باشد.

تاریخ پرتابهای بعدی

نام ماهواره

01-2008

GPS IIR-19M

06-2008

GPS IIR-07

08-2008

GPS IIF-1

10-2008

GPS IIR-08

 

به نقل از سایت اطلاعات موضوعی در علوم ژئوماتیک

http://www.geoinfo.blogsky.com

شرکت پیشگامان صنعت طاها

شرکت پیشگامان صنعت طاها با هدف آشنایی صنایع ایران با تکنولوژیهای جدید و به روزآوری آنها با توجه به رویکرد دولت و عزم ملت ایران برای فتح قله های علمی دنیا ، با همت جمعی از متخصصان و کارشناسان در سال 1385 تاسیس گردید . این شرکت در اولین گام ، آشنا کردن صنایع ایران با تکنولوژی های RFID و GPS و کاربردهای متنوع این تکنولوژی ها را در دستور کار خود قرار داده است و در نظر دارد با آشنا کردن صنایع با این سیستمها و استقرار سیستمهای شناسایی و ردیابی خودکار گامی مهم در استفاده از تکنولوژی اطلاعات (IT) ، بر دارد . همکنون این شرکت پروژه های بسار مهم و استراتژیکی در راستای کاربردهای این تکنولوژی ها مطرح کرده است که امید است با عنایت مسئولین و همت متخصصان این پروژه ها هرچه زودتر راه اندازی گردد .

آدرس دفتر قم :

خیابان امام خمینی (ره) /بین کوچه 18 و خیابان شرکت گاز / شماره 99 / تلفن : 6627600 -0251

فکس : 6612421-0251

Email: info@pstaha.com 

ادامه مطلب ...

مقاله ریسک های امنیتی سیستم های RFID

ریسک های امنیتی سیستم های RFID

 

مجید جان نثاری لادانی (1) ، حسین صفری(2) ، علی عظیمی (3)

 

 

1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز

2- کاندیدای دکترای مهندسی صنایع دانشگاه تهران

3- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فنـآوری اطلاعات دانشگاه شیراز

 

واژه­های کلیدی

RFID : سیستم شناسایی با امواج رادیوئی ، Security  امنیت

 

 چکیده :

RFID یک تکنولوژی بی سیم است که داده های دور افتاده را از دستگاهها بازیابی و ذخیره می کند . سیستم از تکنولوژی RFID که شامل برچسب (علامت) و غلط گیر در جلو و کاربرد و برنامه هایی که در عقب هستند استفاده می کند. این تکنولوژی اجازه می دهد که اطلاعات حساس برای خواندن و نوشتن برچسب ها و علائم محدودی در یک مسافت همزمانی بررسی شود. تکنولوژی RFID دارای قابلیت انعطاف پذیری و حمل می باشد و همچنین اطلاعاتی که در برچسب ها مستقرند نیازها را برای امنیت و کنترل های خلوت و پنهانی توسعه می دهند. اجزای سیستم های RFID   شامل  تگ  ،  قرائت کننده  ، آنتن ، ایستگاه می باشد که هر کدام در نوع خود دارای مشکلات امنیتی می باشند که ما در این مقاله مشکلات امنیتی را در بخش های زیر بررسی نموده ام :

خواندن تگ های غیر مجاز  ، استراق سمع ، ردیابی  ، تصادف تگ ها ، ویروس و کرم ها که راه حل هایی را برای رفع این مشکلات ارائه شده است .  

ادامه مطلب ...

شرکت شارنور

تاریخچه شرکت چاپ ارسال به دوست


شرکت شارنور ( با مسئولیت محدود ) در سال 1372   تاسیس شد و یکی از تامین کنندگان سیستمهای حفاظتی و  اتوماسیون برای مشتریان بخشهای خصوصی و دولتی است. فعالیت اصلی آن شامل بینایی ماشینی ، سیستم های حفاظتی و شبکه های ویدیویی می باشد.  
   

دیدگاه ، استراتژی و ارزشهای شرکت

دیدگاه شرکت کمک به پیشرفت مشتریان در دنیای در حال تغییر است . دنیایی که در آن زندگی می کنیم و شیوه ارتباطی ما در حال تغییر است. ما به پیشرفت،  رشد و امکانات معتقدیم .
می خواهیم به همه مشتریانمان کمک کنیم تا زندگی و کارخود را با محصولات و خدماتی بسازند که مناسب نیازهایشان باشد و آسان استفاده شود . این بمعنای نزدیک شدن بیشتر به مشتریان ، درک شیوه های زندگی و کار و ایجاد روابط درازمدت با آنهاست. ما نسبت به مشتریان خود حساس بوده و تلاش می کنیم تا نیازهای امروز آنها را برآورده ساخته و جهت رفع نیازهای آتی آنها نو آوری کنیم.


بینایی ماشینی

Imageسیستم های بینایی بررسی و آزمایش پارامترهایی را ممکن می سازند که اغلب به هیچ شیوه دیگری قابل کنترل نمی باشد.
یکی از فعالیتهای عمده در زمینه اتوماسیون صنعتی ، بینایی ماشینی است. مهندسین شرکت شار نور سیستم های بینایی را برای دامنه وسیعی از کاربردها در زمینه های مختلف ماشین آلات ، داروسازی ، صنعت خودرو و سایر صنایع بوجود آورده و توسعه می دهند. سیستم های بینایی مبتنی بر فن آوری PC بخاطر عملکرد و ثبات پیشرفت PC روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند. سیستم های بینایی بررسی و آزمایش پارامترهایی را ممکن می سازند که اغلب به هیچ شیوه دیگری قابل کنترل نمی باشد. سیستم های بینایی امکان بازرسی را از طریق بینایی و بدون کمترین تماسی بوجود می آورند که این مسئله جنبه مهم پیکربندی سریع و ساده آنها بعنوان یک کار بازرسی نسبت به سایر موارد است.

 

شرکت shar noor ارائه کننده خدمات زیر در زمینه سیستم های بینایی می باشد.

 Image

-بررسی امکان
-مستند سازی پروژه اصلی
-طراحی نورشناسی ، نورپردازی ،  لنزها و سیستم دوربینی
-تحویل ماشین آلات یا دستگاههای مناسب با کار
-نصب و سفارش
-خدمات پس از ضمانت
-کاربردهای رایج بینایی :
-بازرسی حضور قطعه
-بازرسی رنگ وسایه
-بازرسی حضور متن
-بازرسی شکل و ابعاد
-اندازه گیری ابعاد
-اندازه گیری نور
-سایر

آدرس:
تهران - شهرک غرب - بلوار فرحزادی - بالاتر از بلوار دادمان - خیابان سپهر - پلاک 10 - طبقه همکف
تهران
ایران

تلفن: 88575413 - 88372803
نمابر: 021.88360164

مقاله هوشمندسازی مدیریت زنجیره تامین تجارت الکترونیکی بین بنگاهی

هوشمند سازی مدیریت زنجیره تامین تجارت الکترونیکی بین بنگاهی با استفاده از

 RFIDو شبکه  EPC

"یک مطالعه  موردی در صنعت خرده فروشی"

 

محمد جمشیدی دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز

Jamshidi_moh@yahoo.com

 

 

چکیده

 

مقاله  پیش رو بر آنست تا در زمینه  فناوری RFID و شبکه  EPC اطلاع رسانی کرده و قابلیتهای بالقوه  آنها را در زمینه مدیریت زنجیره  تامین تجارت الکترونیکی B2B بررسی کند. بر مبنای داده های تجربی بدست آمده از چهار شرکت کاملا مرتبط از سه لایه یک زنجیره  تامین، چندین سناریو در زمینه تلفیق RFID و شبکه  EPC مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس فعالیتهای مربوط به انبار کردن در یکی از زنجیره های عرضه  خاص، نتایج بیانگر آن بودند که: 1) رویکرد فرایند تجارت(business) بمنظور بهره گیری از نیروی بالقوه  RFID و شبکه  EPC کاملا مناسب بوده است. 2) فناوری RFID و شبکه  EPC قادر به ارتقاء فرایندهای "ترابری" و "دریافت" میباشند؛ 3) بصورت خودکار میتوانند عامل محرک دیگر فرایندهای تجارت باشند؛  4) سطح بالاتری از اشتراک اطلاعات بین اعضای زنجیره  تامین را ایجاد میکنند؛ 5) سبب افزایش ضرورت فرایندهای تجارت همچون "فرایند-با-فرایند،" "فرایند-با-ماشین، " و "ماشین-با-ماشین" میشوند. این مقاله به ما در افزایش آگاهی در زمینه  قابلیت بالقوه  FRID و شبکه  EPC در فرایندهای تجاری کمک میکند.

 

واژه های کلیدی

 

RFID، شبکه  EPC، صنعت خرده فروشی، مدیریت انبار، مدیریت زنجیره  تامین، فرایندهای هوشمند، محصولات هوشمند.

 

ادامه مطلب ...

مقاله RFID توانمند ساز BI (هوش تجاری) در مدیریت زنجیره تامین

RFID توانمند ساز BI (هوش تجاری) در مدیریت زنجیره تامین

 

حسین صفری

هیئت علمی دانشگاه تهران

امین بابازاده سنگر

کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز

 

چکیده :

 

امروزه با تولد فناوری های نوین در سطوح مختلف سخت افزاری و نرم افزاری و بویژه تکنولوژی های هوشمند به مانند OLAPو سیستم های هوش تجاری (BI) کمتر مدیری استفاده از این تکنولوژی ها را فراموش می کند به شکلی که جهت گیری به سوی برقراری BIدر هر بنگاه و هر زنجیره تامینی به عنوان استراتژی اصلی مدیران در عصر حاضر تلقی می شود.

در این مقاله ما به صورت ضمنی لزوم برقراری این سیستم رادر زنجیره تامین بیان کرده و استفاده از تکنولوژی RFID را به عنوان توانمند ساز سیستم های OLAPو هوش تجاری در جهت افزایش بهره وری و داشتن تصمیمات تحلیلی و تحلیلی بلادرنگ بیان کرده و زوج این دو تکنولوژی را به عنوان استراتژیک ترین نیاز زنجیره تامین معرفی و توانایی آنها را بیان می کنیم.

 

 

کلمات کلیدی :

 

هوش تجاری (BI ) ، OLAP ،RFID،  تصمیم یار،پیش بینی،  DSS،SCM ،مدیریت زنجیره تامین

ادامه مطلب ...

مقاله طراحی سامانه جامع شناسایی و کنترل سرعت وسائط نقلیه

طراحی سامانه جامع شناسایی و کنترل سرعت وسائط نقلیه

با استفاده از تکنولوژی RFID

 

ابراهیم شریف نبوی1, آزاده اعتمادی2

 

1- کارشناس ارشد کامپیوتر مرکز تحقیق و توسعه سامانه‌های پایه- شرکت ایزایران

تهران-ایران

2-کارشناس کامپیوتر دفتر آموزش, پژوهش و فناوری- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تهران-ایران

 

واژه‌های کلیدی: شناسایی، کنترل سرعت, وسائط نقلیه, نیروی انتظامی، زیرساخت، RFID

 

چکیده

با عنایت به اینکه بخشی از تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز وسائط نقلیه اتفاق می‌افتد، استفاده از RFID در کنترل سرعت وسائط نقلیه می‌تواند گامی موثر در کاهش تصادفات باشد. نیروی محترم انتظامی جهت کنترل سرعت علاوه بر استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی و حضور خستگی‌ناپذیر در خیابانها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها از دوربینهای کنترل و ثبت سرعت و سیستم‌های GPS استفاده می‌کند. این طرح کمک دیگری به این نیروی محترم در پایش سرعت و نیز برخورد مستند با متخلفین و در نهایت کاهش تصادفات بر اثر عامل سرعت غیر مجاز وسائط نقلیه می‌باشد. همچنین از این فناوری می‌توان در شناسایی وسائط نقلیه بصورت خودکار استفاده کرد. با استفاده از برچسبهای RFID نصب شده روی اتومبیل و ثبت اطلاعاتی نظیر نوع، رنگ، پلاک، سریال موتور و هر اطلاعات مورد نیاز دیگر در حافظه برچسب می توان با استفاده از یک برچسب‌خوان اطلاعات مزبور را بازیابی کرد. با وجود دو برچسب‌خوان در فاصله‌ای مشخص از هم می‌توان سرعت وسائط نقلیه را محاسبه و ثبت کرد. همچنین افسران راهنمایی و رانندگی در حین انجام ماموریت می‌توانند با استفاده از یک برچسب‌خوان قابل حملِ به شناسایی وسیله نقلیه پرداخته و با ارسال اطلاعات به مرکز از سوابق اتومبیل آگاه شوند. با استفاده از برچسبهای RFID حتی شناسایی وسائط نقلیة به سرقت رفته و تعیین محل آنها به آسانی انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که استفاده از تکنولوژی RFID نیاز به زیرساخت‌های مناسب خود دارد.

ادامه مطلب ...