بررسی نقش تکنولوژی RFID در زنجیره تامین الکترونیکی
ناهید مژدهی، امیررضا مهربان ، دکتر علی اکبر جلالی
دانشگاه شیراز
واژههای کلیدی: شناسه تشخیص امواج رادیویی(RFID)، مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی(e-Supply Chain Management)، مدیریت زنجیره تامین(Supply Chain Management)، تجارت الکترونیکی (e-Commerce) و کسب و کار الکترونیکی (e-Business)
چکیده
در عصر جدید تکنولوژی، کمپانیها سعی دارند تا با بکار گرفتن ابزارها و تکنولوژیهای جدید، روند کاری خود را بهینه کرده، هزینههای خود را به حداقل رسانده و کارایی خود را بالا برند. افزایش در رقابت باعث شده که کسب و کارها درصدد بهینهسازی سطوح مختلف زنجیره تامین خود باشند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان فاکتوری است که باعث بوجود آمدن مرحله جدیدی از تکامل رقابت در بین سازمانهای تولیدکننده شده است. از طرف دیگر تکنولوژی RFID[4] پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش و کاربردهای نوین دارد که تحقق این امر بستگی به میزان موفقیت در کاهش هزینه و حل دیگر مشکلات آن دارد.
RFID تکنولوژی نسبتا جدیدی است که روش انجام تجارت در موسسات را تغییر داده است. RFID راهی برای پیگیری جریان مواد و محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین میباشد و در حال حاضر در صنعت بیشتر برای جلوگیری از سرقت، افزایش کارایی در کنترل موجودی و کاهش هزینههای بازرسی و حمل به کار میرود.
در زنجیره تامین، حلقه های مختلف زنجیره مانند تولید کننده، توزیع کننده، فروشنده و اجزای دیگر، از موجودی انبارهای خود اطلاع دقیقی ندارند؛ حال آنکه در اختیار داشتن این اطلاعات می تواند منجر به صرفه جویی زیادی در هزینه، زمان و در نتیجه بهرهوری بالاتر شود. سیستم های RFID راه حل بالقوهای در این زمینه میباشند. RFID فناوری جدیدی در صنعت حمل ونقل، توزیع و انبارداری و کل عملیات مدیریتی در این حوزه ها است که ارتباط تنگاتنگ با آینده زنجیره تامین دارد. RFID راهی برای پیگیری جریان مواد و محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین میباشد و در حال حاضر در صنعت بیشتر برای جلوگیری از سرقت، افزایش کارایی در کنترل موجودی و کاهش هزینههای بازرسی و حمل به کار میرود.
در این مقاله به بررسی تکنولوژی RFID به عنوان یکی از تکنولوژیهای نسبتا جدید در زنجیره تامین پرداخته خواهد شد و کاربردها و نقش آن در زنجیره تامین الکترونیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس مزایای کاربرد RFID در زنجیره تامین الکترونیکی، مسایل امنیتی که باید برای بکاربردن RFID در زنجیره تامین الکترونیکی مدنظر قرار گیرد، اینکه چگونه RFID موجب خودکارسازی زنجیره تامین خواهد شد و در نهایت وضعیت استفاده از RFID در ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مقدمه
امروزه برای شناسائی اتوماتیک افراد و اشیاء، در بسیاری از موارد از تکنولوژی چیپ فرکانس رادیویی یا RFID استفاده می شود. RFID به معنی ابزار تشخیص امواج رادیویی است و در حقیقت برچسب الکترونیکی کوچکی است که شامل یک تراشه کوچک و یک آنتن میباشد. این تراشه قادر به حمل حدودا 2000 بایت اطلاعات میباشد که داده ها را با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده و به وسیله ابزارهای خودکار یا Reader از کالاها در یک فاصله معینی استخراج کرده، گرفته و در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار ما قرار میدهد.
برچسبهای RFID امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند و در صنعت بستهبندی نیز استفاده از آن مورد توجه قرار گرفته، ولی به دلیل هزینه بالا هنوز فراگیر نشده است. پیشبینی میشود بازار RFID مشتمل بر سیستمها و خدمات مرتبط با آن از 71/2 میلیارد دلار در سال 2006 به 35/12 میلیارد دلار در سال 2010 و 23/26 میلیارد دلار در سال 2016 برسد.
به این علت که فنآوری RFID اخیرا گسترش و رواج قابل ملاحظهای یافته است، بسیاری از افراد تصور میکنند که این تکنولوژی، تکنولوژی جدیدی است، در حالی که RFID از حدود سال 1970وجود داشته است اما به دلیل قیمت بالا این وسیله تا سالهای اخیر در مصارف تجاری کاربرد زیادی نداشته است. طبق بررسیهای انجام شده مفهوم RFID از زمان جنگ جهانی دوم با کشف فنآوری تقریبا مشابهی به نام
اولین بار فنآوری RFID به شکل امروزی آن توسط "Mario Cardullo" کشف شد اما تا سال 1970 به علت گرانی استفاده تجاری نداشت.
بوسیله RFID، کالاها مجهز به برچسب و در واقع شناسایی های unique خواهند بود. سیستم دیگری به نام Reader از طریق امواج آن برچسب و یا علائم را روی کالاها مشاهده کرده آنها را می خواند و در محیطی که نیازمند به ارتباط مستقیم نیست در یک فضا می خواند و آن را به شیوه های مناسب به داده های قابل استفاده در شبکه قرار می دهد .
یکی از اجزاء این فناوری Tag RFIDمیباشد، که روی کالا چسبانده می شود. RFID Reader برچسبهایRFID را خوانده و سیستم کدینگی به نام (Electronic Product Code)
در این مقاله، ابتدا هر یک از اجزا، این فناوری و سپس جایگاه آنها در زنجیره تامین و نیز کاربرد این فناوری در مدیریت زنجیره تامین مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درمورد مزایا و معایب و چالشهای آن نیز صحبت میشود .
بررسی فناوری RFID
فرآیند تکنولوژی RFID با یک برچسب شروع می شود، که از یک میکرو چیپ با آنتن و یک Reader با آنتن تشکیل شده است. Reader RFID امواج رادیویی را ارسال میکند. وقتی این امواج به آنتن روی برچسب میپیوندند، یک میدان مغناطیسی را تشکیل می دهند. برچسب غیر فعال از این میدان مغناطیسی نیرو می گیرد و از آن برای فعال سازی مدار چیپ استفاده می کند. چیپ داخل برچسب، اطلاعات ثبت شده را توسط امواج رادیویی به Reader بر می گرداند و Reader امواج جدید را به اطلاعات رقمی تبدیل میکند. برچسب نیمه فعال برای بکار انداختن مدار چیپ از باتری استفاده میکند اما با نیرو گرفتن از امواج دریافتی ، ارتباط خود را با Reader برقرار میکند. در قسمت اجزاء تشکیل دهنده RFID این موضوع بصورت کامل تشریح میگردد.
سیستمهای RFID
در یک سیستم برچسبها برروی اشیاء چسبانده میشود. هر برچسب دارای حافظه داخلی بوده که اطلاعاتی درباره شی مانند شماره سریال، تاریخ تولید، ترکیبات محصول در آن ذخیره میشود. هنگامیکه این برچسب توسط یک Reader خوانده میشود، این اطلاعات به Reader انتقال یافته و بدین وسیله شی شناخته میشود. تاکنون در تکنولوژی RFID اکثر توجهات برروی برچسبها و Readerها که اطلاعات کمی روی آن ذخیره میشوند، بوده است. اما اکنون با تغییرات ایجاد شده بوسیله RFID در زنجیره تامین انتظار میرود که حجم زیادی از اطلاعات بگونهای که در سیستمهای IT مورد استفاده قرار گیرد، برروی آنها ذخیره میشود. برای حل این مشکل کمپانیها بستههای نرمافزارهای خاصی که Savant نامیده شده و به عنوان بافر بینFront end RFID و IT Backend عمل میکند. Savant ها به عنوان واسطهای نرمافزاری در صنعت IT شناخته میشوند.
تکنولوژیRFID
برچسبRFID
هر شی که به عنوان سیستم RFID شناخته میشود، نیازمند به برچسبی است که برروی آن چسبانده میشود. برچسبها در قالبهای متنوعی برای کاربردها و محیطهای مختلف طراحی شدهاند. برچسب RFID که به کالا الصاق می شود، حامل شماره
برچسب RFID
محتوای ICیا چیپ که
برچسبهای RFID به سه دسته غیرفعال، نیمه غیرفعال و Active تقسیم میشوند. در جدول زیر مزایا و معایب هریک آورده شده است: ]1[
|
مزایا |
معایب |
توضیح |
غیرفعال |
- طول عمر بیشتر - برچسبها بیشتر از لحاظ مکانیکی انعطاف پذیرند - قیمت پایین |
- محدودیت فاصلهای تا 4-5 متر - کاملا کنترل شده با مقررات داخلی |
- استفاده گسترده در برنامههای کاربردی RFID - برچسبها LF، HF یا UHF هستند |
نیمه غیرفعال |
- فاصله ارتباطی بیشتر - میتوانند برای مدیریت دیگر وسایل مانند سنسورها مورد استفاده قرار گیرند |
- گران: به دلیل داشتن باتری و بستهبندی برچسب - انعطافپذیری: تشخیص اینکه باتری آن خوب یا بد است خصوصا در محیطهای دارای چندین تقویت کننده مشکل میباشد |
- اکثرا برای ردیابی مواد با ارزش یا تجهیزات به کارخانه در سیستمها بلادرنگ بکار میروند - برچسبها UHF هستند |
فعال |
- مورد استفاده در حملونقل برای ردیابی کانتینر، کامیون و... - برچسبها UHF یا مایکروویو هستند |
RFID Reader
Tag Readerها، از اجزا کلیدی سیستم RFID بوده که قابلیت خواندن برچسب ها را دارند. .این Reader در واقع کد EPCیا Electronic Product Code ذخیره شده بر روی برچسب RFID را تشخیص می دهد. Readerها دو دسته هستند. دسته اول بصورت نصب شده بر روی ساختمانها، دروازه ها وگیت های ورودی ویا خروجی هستند و دسته دوم به صورت ابزارهای همراه بوده که دستی هستند و برای مثال می توان در انبارها ازآنها استفاده نمود.
اگر برچسب ها روی کالاهای موجود در انبار نصب شده باشند، برای مشاهده ویا خواندن برچسب ها و یا مدیریت آنها به این صورت عمل میشود که در یک لحظه برای انبارداری و تعیین اینکه الان چه کالاهایی در انبار وجود دارد، به جای اینکه شمارش دستی و چشمی انجام شود، میتوان دستگاهreader سیاری را نزدیک قفسه های اقلام در انبار حرکت داد تا تمام اطلاعات به سرعت بسیار زیادی خوانده شود. ]2[
RFID خوان
Electronic Product Code
EPC، شماره شناسایی منحصر به فردی است که به واسطه آن می توان اطلاعات منحصر به فرد هر قلم کالا را به دست آورد این کد قابل انطباق با سایر سیستم های شماره گذاری از جمله بارکد هست و در 3 کلاس 64 بیتی ؛96 بیتی و256 بیتی ارائه می شود. اکنون در ظرفیت ها و با کلاسهای بیشتری هم برای
کد الکترونیکی محصول
شماره
شماره سریال
واسطه نرم افزاری Savant
Savant در RFID به عنوان بافر نرمافزاری که بصورت غیرقابل مشاهدهای بین RFID Reader و سرویس دهندهای که اطلاعات محصول را ذخیره میکند، قرار میگیرد و به کمپانیها امکان پردازش دادههای غیر ساختاریافته و مرتبط برچسبها که از تعدادی RFID Reader خوانده شده را میدهد و آن را به سمت سیستم اطلاعاتی مناسب هدایت میکند. Savantها قادرند، عملیات مختلفی مانند مانیتور کردن دستگاههای RFID Reader، مدیریت Readerهای دارای مشکل، نگهداری دادهها و در نهایت پرس و جو از ONS را انجام دهند.
واسطه نرم افزاری Savant
سرویس دهندهONS
اکنون تکنولوژی مورد تائیدی است، که قادرست حجم دادهای مورد انتظار در سیستم EPC را مدیریت کند و کد EPC را با اطلاعاتی در مورد محصول از طریق مکانیزم پرس و جو مانند DNS در اینترنت مطابقت دهد. سرویس دهنده ONS آدرس پروتکل اینترنت در سرویس دهنده PML که اطلاعات مرتبط با EPC را ذخیره میکند، فراهم مینماید.
با استفاده از این تکنولوژی زنجیره های تامین دیگر محدودیت محیطی ندارند و گردش اطلاعات آنها در آینده میتواند بصورت اتوماتیک و الزامی در اختیار تمام حلقه های زنجیره تامین از سراسر دنیا قرار گیرد. همچنین این سرویس دهنده میتواند اینکه دادهها در چه محیط هایی و یا توسط چه Reader هایی مجازند تا چه سطح اطلاعاتی دریافت کنند وچه سطحی را نمی توانند دریافت کنند و اطلاعات محدود گیرند، را مدیریت کند.
سرویس دهندهONS
PML
علاوه بر اینکه EPC، قادر است محصول مشخص را تشخیص دهد، اطلاعات مورد استفاده واقعی در یک زبان استاندارد نرمافزاری جدید که PML نام دارد، نوشه شده است. PML خود برپایه XML که استفاده گستردهای دارد، استوار است و به عنوان قالب سندی برای تبادل داده در اینترنت طراحی شده است. PML برای ذخیره اطلاعات مرتبط با یک محصول مانند:
بکار میرود.
زبان نشانه گذاری فیزیکی
چگونه EPC زنجیره تامین را خودکار میسازد؟
در خط بسته بندی محصول
أ. برچسبها به کمک EPC منحصربفرد خود با Reader ارتباط برقرار میکنند و بدین ترتیب به سرعت و به نوبت آنها را خاموش و روشن میکند، تا همگی خوانده شوند.
ب. Reader، EPC به کامپیوتری که Savant نامیده میشود، فرستاده که آن نیز به نوبه خود EPC را برای پایگاه داده ONS که آدرس مربوطه را تولید میکند، میفرستد. ONS، EPC رابه سرویس دهنده دیگر (PML) که اطلاعات کامل محصول را دارد، مطابقت میدهد.
ج. سرویس دهنده PML جزئیات مربوط به ساخت محصولات را ذخیره میکند. از آنجاییکه مکان تولید محصول مشخص است، اگر مشکل ناگهانی رخ دهد، منبع مشکل میتواند ردیابی شده و محصول به سرعت فراخوانی شود.
Reader، قفسههای هوشمند را قادر میسازد تا بصورت اتوماتیک محصولات بیشتری را از سیستم سفارش داده و بدین وسیله بهرهوری انبار را بالا میبرد. ]5[
کاربرد RFID در زنجیره تامین
استفاده از تکنولوژیهای جدیدی نظیر RFID در زنجیره تامین باعث ایجاد تحولی شده که منجر به کاهش هزینهها در عملیات زنجیره تامین، ارتقاء در ارائه خدمات، امکان ارائه سرویسها و خدمات منحصر به فردی در زمینه محصولات میشود. قابلیتهایی که تکنولوژی RFID در شناسایی محصولات و بدست آوردن اطلاعات با منابع مختلف دادهای بصورت بلادرنگ میدهد، این است که میتواند باعث گشودن افق تازهای در عملیات زنجیره تامین و نیز پشتیبانی تصمیمگیری شود.
بوسیله RFID کمپانیهای مختلف میتوانند اطلاعات خود را برای پشتیبانی در استفاده رایگان، تبادل اطلاعات بصورت استاندارد و همکاری در پشتیبانی تصمیمگیری بصورت شفافی با شرکای تجاری خود به اشتراک گذارند.
از دید عملیاتی این روش باعث پشتیبانی در تصمیمگیری برای موارد زیر شده است:
بکار بردنRFID در زنجیره تامین به شرکا این امکان را میدهد که به راحتی بدانند یک محصول در چه مکانی از حیات خود قرار داشته، مکان فعلی آن کجاست و به کجا خواهد رسید. نسل جدید و کم هزینه برچسبها و Readerهای RFID، به کمک راهحلهای نرمافزارهای مرتبط بوجود آمده، قابلیتهای جدیدی نظیر دسترسی بلادرنگ به اطلاعات اقلام و نیز تغییرات اساسی در اینکه چگونه لیست اقلام در زنجیره تامین مدیریت میشود، را برای مدیریت زنجیره تامین بوجود آوردهاند.
در سیستمهای جدید ممکن است بدانیم که 10 قلم کالا در قفسه موجود است، به کمک RFID، ما میتوانیم راجع به 10 قلم کالا، عمر هریک از آنها، سری آنها، تاریخ انقضاء هریک و انبار آن را بدانیم. این مانند آن است که راجع به 1000 نفر در یک شهر بدانیم به کمک RFID بدانیم که نام هریک چیست؟ اگر به عنوان یک مدیر منابع انسانی در یک شرکت به این موضوع بنگریم این خیلی عجیب است که نام هر یک از کارکنان را بدانیم و این قابلیتی است که کاربرد RFID به ما میدهد.
حال مزایایی که کاربرد RFID در یک زنجیره تامین واقعی دارد را مورد بررسی قرار میدهیم. مهمترین مزیت RFID شفافیت سازی در زنجیره تامین میباشد.
شفافیتسازی در زنجیره تامین
مهمترین موضوعی که باعث نگرانی مدیران در زنجیره تامین میشود، عدم قطعیت در فهرست موجودیها و انبارداری میباشد.
که با استفاده از فناوری RFID این نگرانی به حداقل میرسد . در ذیل به برخی از مهمترین موارد کاربرد RFID در مدیریت زنجیره تامین اشاره شده است :
1. مدیریت فهرست موجودی
· پشتیبانی از دید کلی درباره فهرست موجودیهای برچسب گذاری شده به عنوان جریانی در زنجیره تامین
· ردیابی تغییرات ناپیوسته در فهرست اقلام برچسبگذاری شده
· هشدار به موقع در لیست اقلام هنگام بوجود آمدن تغییرات در قوانین کسب و کار
· امکان عمل بصورت درست بموقع (just in time)
2. به حداکثر رساندن فضای انبار
هنگامیکه بدانیم کدام کالا و چه مقدار باید در انبار بوده و کدام کالا نباید باشد ، این موضوع محقق میشود. که در نهایت منجر به پایین آوردن بسیاری از هزینهها خواهد شد.
3. به حداقل رساندن نقصان در کالاها
اگر سرقتی از مکانی که دارای مدیریت نادقیق لیست موجودی میباشد، رخ دهد، میتواند تداخل زیادی را در کالاهای مورد انتظار و در دسترس بوجود آورد. با نقصان در کالاها در خرده فروشی، محاسبه سود خالص میتواند چالشهای زیادی را بوجود آورد.
4. مزایا برای مشتریان
RFID مزایای نامحسوسی در درآمد حاصل از کاهش هزینهها از جمله در تضمین سالم بودن مواد غذایی، کنترل تقلب، برنامهریزی ضمانت محصولات دارد. همچنین شرکتها باید از قابلیتهای RFID برای ارتقاء کیفیت خدمات، به مشتریان استفاده کنند. در ضمن استفاده ازفناوریهای پیشرفته نظیر RFID در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده برای مشتری نیز خواهد شد .
5. نوآوری در سرویسدهی به مشتریان
Marks & Spencer یکی از خردهفروشان انگلیسی کوشید تا برچسبهای RFID را در لباسهای تولیدیش بکاربرده که به خرده فروشان این امکان را میدهد که سطوح انبار را در پایان هرروز کاری برای مطمئن شدن از وجود انواع سایزها، طرحها و رنگهای لباس در انبار کنترل کنند. این روش همچنین امکاناتی را نیز به مشتریان از قبیل بردن یک برچسب به یک کیوسک برای تطابق لباس با کروات را میدهد.
همچنین مزایای دیگری در این راستا در مورد ردیابی کالاها بصورت بلادرنگ برای تحویل کالاها وجود دارد. برای مثال، گم شدن ساک هرساله مبلغی حدود 100 میلیون دلار را برای خطوط هوایی به همراه دارد که نه تنها میتوان بدین وسیله این هزینهها را بشدت پایین آورد، بلکه میتوان خدمات به مشتریان را نیز از این طریق ارتقا داد.
براساس آنچه گفته شد، به نظر میرسد که بکاربردن برچسبهای RFID میتواند بسیاری از مشکلات را در زنجیره تامین حل نماید.
مزایای کاربرد RFID در زنجیره تامین
RFID یک تکنولوژی قابل انعطاف بوده که به راحتی برای انجام عملیات خودکار مناسب میباشد و نسبت به دیگر روشهای انتقال اطلاعات از مزایای ویژهای برخوردار است. در تکنولوژی RFID نیازی به نزدیکی گیرنده و کالا و تماس آنها با یکدیگر نیست و در هر محیطی قابل استفاده میباشد. در این روش اطلاعات برچسبهای مختلف بصورت همزمان دریافت شده و در سطحی بالاتر به جامعیت اطلاعات و دسترسی به کل آن اطلاعات کمک میکند. همچنین استفاده از این فناوری باعث بالا رفتن امنیت و دسترسی سادهتر به اطلاعات میشود. در زنجیره تامین، استفاده از تکنولوژی RFID مزایای زیر را به همراه دارد: ]6[
ü تعیین محل دقیق استقرار کالا در هر یک از انبارها
ü افزایش بهرهوری در تولید
ü کاهش هزینهها
ü کوتاهتر شدن سیکل سفارش
ü سریعتر شدن عملیات حمل و نقل کالا
ü سرعت بالاتر در تسویه حساب
ü از میان بردن حمل و نقل نادرست
ü کاهش وقفههای زمانی در حمل و نقل و تحویل به موقع سفارش
ü امکان ارزیابی سریع محصول
ü کاهش خطاها و وقفهها
ü بیمه حمل و نقل خصوصی
ü کاهش هزینههای تولید
ü حذف مسیرهای نادرست حمل و نقل
ü ارزیابی دقیق مراحل اجرا و تولید
ü کاهش هزینههای مربوط به نیروی انسانی از طریق کاهش نیروی انسانی به منظور ردیابی محصول و مدیریت انبار
ü افزایش سهام از طریق بهرهوری بیشتر
ü سرویسدهی مناسبتر به مشتری
چالشهای امنیتی RFID در زنجیره تامین
سناریوهای زیر میتواند در زنجیره تامین رخ دهد:
کلیه سناریوهای فوق ریسکهایی هستند که در صورت عدم وجود امنیت در پیادهسازی برچسب و Reader با آن مواجه خواهیم بود. اعتبار اطلاعات بکاربرده شده در زنجیره تامین بستگی به کاربرد آن و نیز استراتژی امنیتی که کمپانی در نظر گرفته دارد. در بعضی از موارد قانون اعمال نفوذ میکند. البته بارکدهایی که اکنون بکاربرده میشوند، براحتی خوانده شده، کشف رمز شده و حتی تخریب میشوند، اما این موضوع به گستردگی و بصورت خودکار همانندRFID نیست
مشکلات و معایب RFID در زنجیره تامین
· تداخل Reader ها: زمانی اتفاق میافتد که سیگنالهای ارسال شده از چند دستگاه Reader تداخل پیدا میکنند.
· تداخل برچسب ها: زمانی اتفاق میافتد که تعداد برچسب های بسیار زیادی در فضای کوچکی وجود داشته باشند.
وضعیت استفاده از فناوری RFID در ایران
به نظر میرسد نقطه شروع برچسبهای RFID در ایران مثل بعضی کشورهای دیگر، صنایع خودروسازی باشد. در حال حاضر شرکت ایرانخودرو در بخش مدیریت پارکینگ خودروهای تولید شده خود، این سیستم را بهکار گرفته است. پروژههای دیگری هم هستند، که مطالعات اولیه و مرحله فاز ابتدایی آنها انجام شده است.
از جمله ویژگیهای صنعت RFID در ایران حضور فعال شرکتهای IT است که نه تنها در این زمینه به اطلاعرسانی میپردازند، بلکه راهحلهای کامل نیز به متقاضیان و مشتریان عرضه میکنند. این راهحلها شامل راه حلهای سختافزاری و نرمافزاری میباشد. گرچه چاپ سهم عمدهای در تولید سیستمهای RFID دارد، اما در ایران هنوز در این زمینه سرمایهگذاری به عمل نیامده است، اما با در نظر گرفتن روند رو به رشد این تکنولوژی، سرمایهگذاری روی چاپ و تولید برچسبهای RFID عاقلانه به نظر میرسد.
RFID ابتدا همراه با سیستمهای Access Control (کنترل ورودی و خروجی کارکنان) به بازار ایران راه یافت و در حال حاضر شرکتهای خودروسازی به این تکنولوژی روی آوردهاند. ایران خودرو هم اکنون برای مدیریت پارکینگ خودروهای خود از این سیستم استفاده میکند. تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ، شناسایی و یافتن یک ماشین را با مشکل مواجه میسازد. ولی این سیستم جدید کمک میکند که با استفاده از برچسبهای RFID به کمک RFID Reader محل دقیق ماشین شناسایی شود.
ازدیگر نقاط شروع تکنولوژی RFID در ایران حمل و نقل دریایی است که توسط وزارت بازرگانی انجام شد. در چارچوب این پروژه برچسبهای 4/2 گیگاهرتری روی تمام کانتینرها نصب میشود.
صدا و سیما نیز برای مدیریت انبارهای خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان، تمرکز ویژهای روی این پروژه دارد. بهطور طبیعی همانطور که در کشورهای دیگر دیده میشود، ارتش و مراکز لجستیک نظامی هم بالقوه میبایست به پروژههای RFID متمایل باشند.
سازمانهای دیگری از جمله اتوبوسرانی و مترو نیز ظاهراً توجه ویژهای به RFID پیدا کردهاند. ولی صنعت بستهبندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده است. به نظر میرسد، در جهان نیز هنوز این تکنولوژی برای صنعت بستهبندی در ابتدای راه است. به گفته کارشناسان همه انتظار دارند، پس از اینکه شرکت وال مارت ـ که بزرگترین مجموعه فروشگاههای زنجیرهای در آمریکا را در اختیار دارد ـ تمام تولیدات خود را به این برچسبها مجهز کند، قیمت برچسبها کاهش پیدا کرده و دیگران از جمله کشور ما نیز به این تکنولوژی رو آورند.
نتیجهگیری
مزیت RFID برای کمپانیهایی که بصورت آزمایشی آن را بکار بردند پیشرفت سریعتر در جهت اهداف در بهینهسازی پیشبرد زنجیره تامین میباشد. این تکنولوژی هنوز بصورت گسترده درک و بکار گرفته نشده و مقدار هزینه بر برگشت سرمایه آن برای بکاربردن با پیادهسازی آن فاصله زیادی دارد. بدین علت بسیاری از کمپانیها با این مشکل در تصمیمگیری مواجه میباشند که آیا اکنون RFID را بکاربرند یا این که صبر کنند تا این تکنولوژی گسترش یابد. اکنون انگیزه قویی برای بکاربردن RFID در تبلیغات محیطی وجود دارد و این حقیقتی است که باعث شده کمپانیها به این فکر بیافتند که RFID چه منافعی برای آنها داشته و چه زمانی باید برای برخورداری از مزایای RFID آن را بپذیرند.
سرمایهگذاری در RFID در حد مورد نیاز برای زنجیره تامین تجربه پرهزینهای بوده که اگر به صورت صحیح مدیریت نشود، منجر به اتلاف هزینه زیادی میشود. این تکنولوژی Plug And Play نبوده و باید با هر کاربردی مطابقت داده شود. علاوه بر این، پیادهسازی ساختار پشتیبان داده EPC چالشی در سیستمهای فناوری اطلاعات موجود است.
حتی در گامهای اخیر برای تطابق RFID در زنجیره تامین، شواهد زیادی برای اثبات این استراتژی که RFID میتواند مزایایی را در برداشته باشد، وجود دارد. در نهایت این تکنولوژی بصورت گستردهای در زنجیره تامین گنجانده خواهد شد. کمپانیهایی که برروی آن سرمایهگذاری کردهاند نه تنها بزودی موفقیتهایی را کسب میکنند، بلکه برای آنها تجربه RFID مزایایی در توسعه کاربرد RFID در سرویسهای جدید را نیز در بردارد.
منابع
[2] http://ie.sharif.edu/en/courses/courses/spring2006/cis/files/RFID-notes.doc
[] http://www.indiainfoline.com/content/bschool/Your_Journal/2006/05/30052006/Chan.pdf
[5] http://som.utdallas.edu/c4isn/documents/c4isn-Impact-RFID-SC-Perform.pdf
[] http://www.hmwmedia.com/fv/brochures/Introduction_to_RFID_in_SCM_Laran.pdf