AS IF YOU WERE THERE Matching Machine Vision to Human Vision
Automatic Inspection System Using Machine Vision
Machine Vision for the Environment
Machine Vision for Quality Control
A MACHINE VISION FOR COMPLEX INDUSTRIAL PARTS WITH LEARNING ...
Machine Vision: the Answer to the Optical Debate?
Machine Vision: Proverbs, Opinions and Folklore
machine vision.indd
Electronic Shuttering for High Speed CMOS Machine Vision Applications
Machine Vision Applications in Industrial Inspection XV (EI118)
Session T2D ROBOTICS AND MACHINE VISION FOR INTRODUCTION TO ...
LabVIEW Machine Vision and Image Processing Course
Vision Development Module for LabVIEW, LabWindows/CVI, and ...
Multispectral Machine Vision for Improved Undercarriage Inspection ...
The Copyright of this paper is Reserved. Mechatronics and Machine ...
STEINA 0 MACHINE VISION " WOODY 0 DESCRIPTIONS
COSC 6390A Knowledge Representation Project Report Intelligent ...
Machine Vision for Object Detection and Profiling in an Unstru
Machine vision research in Oulu from 1970s to 2006
Machine Vision Systems SIMATIC MV 04/08
Summary of Roy’s Contributions to Machine Vision
DOLAN-JENNER INTRODUCES THE FIBER-LITE® DC950H MACHINE VISION ...
FOREWORD Special Section on Machine Vision Applications
Sodium vapour discharge lamps high-frequency electronic ballast ...
CALIBRATION OF MACHINE VISION SYSTEM OF PLANTS FOR NONDESTRUCTIVE ...
Design of a Generic, Vectorised, Machine-Vision library
Three-dimensional machine vision utilising optical coherence ...
Machine Vision for Robotics
Research articles Machine vision and intelligence incorporating ...
SERIES Ultra Small Monochrome Machine Vision Camera
A Machine Vision System for Generating Vehicle Trajectories over ...
Tutorial: Supervised Neural Networks in Machine Vision.
Estimation of a fluorescent lamp spectral distribution for color ...
MACHINE-VISION INSPECTION
Measurement Traceability and Uncertainty in Machine Vision ...
Assessment of fresh pork color with color machine vision
A Versatile Camera Calibration Techniaue for High-Accuracy 3D ...
Using Quantitative Statistics for the Construction of Machine ...
Machine Vision product brief
Photogrammetry & Machine Vision (103-0168-00 G)
MACHINE VISION
An Empirical Design Methodology for the Construction of Machine ...
Assessment of Post-Stroke Functioning using Machine Vision
COMP4O54 Machine Vision
Call for Papers for the Special Issue of The Machine Vision ...
Machine Vision for Sheet Metal Processing
Final Program May 16-18, 2005 Tsukuba Science City, JAPAN Machine ...
Katalog Catalogue Laser Optics Machine Vision Optics
کاربردRFID در زنجیره تامین گردشگری استان فارس
تهیه کننده:مهزاد فضلی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز
استاد راهنما :دکترحسین صفری
تهیه کننده: مهزاد فضلی
چکیده
امروزه، زنجیره تامین با استفاده از تکنولوژیهای جدید توانسته یک زنجیره همکاری در بین شرکتهای مختلف عضو خود و در یک محیط جهانی ایجاد نماید. برترین و مهمترین این تکنولوژیها RFID یا همان سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی می باشد. از طرفی با استفاده از مفاهیم زنجیره تامین و سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی وفناوری بی سیم و رایانه های همراه وهمچنین خدمات گردشگری می توانیم به مفهومی جدید و حرکتی نوین در ارائه یکپارچه خدمات گردشگری برسیم و آن را زنجیره ارزش گردشگری بنامیم
به این وسیله گردشگری از یک فعالیت فیزیکی به یک فعالیت توام فیزیکی و مجازی تبدیل میشود که دارای بهره وری بسیار بالاتری است و به بالاتر رفتن کیفیت و ظرفیت گردشگری استان کمک قابل ملاحظه ای میکند
. دراین مقاله ابتدا به معرفی سیستم RFID و تگهای آن می پردازیم و سپس به استفاده های مختلف این تکنولوژی در جنبه های مختلف گردشگری استان خواهیم پرداخت.
کاربرد RFID در حسابداری
:
دکتر عرب مازار یزدی
محسن راسخ و حمید راسخی
مقدمه:
اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و نوشتن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسائی1 گفته میشود .
رویه ای که شرکت ها درابتدا جهت شناسائی و ردیابی افراد یا کالاها ی خود بکارمی گرفتند تماما بصورت دستی انجام میگرفت. این رویه باعث بروز مشکلاتی از قبیل بالا بودن ضریب خطا2، عدم وجود اطلاعات قابل اتکا و .... در زمینه های دفتر داری، مدیریت و کنترل اطلاعات می گردید . با پیشرفت تکنولوژی، بشر به سیستم های شناسائی اتوماتیک ونگهداری داده ها3 دست یافت .
هدف این سیستم ها، شناسائی اشیا همراه با بالا بردن کیفیت اطلاعات و کاهش مشکلات سیستمهای دستی میباشد .
نمونه ائی از سیستم ها عبارتند از بارکد، کد های دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری، سیستم شناسائی با استفاده از قرینه چشم و صدا و... می باشد .
یکی از جدید ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسائی افراد و کالاها استفاده از سیستم شناسائی با استفاده از امواج رادیوئی4 می باشد .
این سیستم توسط فروشگاهای زنجیره ای بزرگی از قبیل مک دونالد5 ، وال مارت6 و نیز در سازمانهایی چون وزرات دفاع امریکا استفاده می شود .
در این مقاله سعی شده تا از منظر حسابداری, این تکنولوژی مورد بحث قرار گیرد.
2-تعریف RFID
فناوری شناسایی از طریق امواج رادیوئی موسوم بهRFID به سرعت به یک فناوری کلیدی و موثر در عرصه صنعت و خدمات امروزی تبدیل شده است. تا آنجا که این فناوری به عنوان انقلابی در عرصه شناسایی اجسام شناخته می شود. این تکنولوژی شناخت اتوماتیک و بدون تماس با اشیا را با استفاده از امواج رادیوئی , بدون نیاز به دید متقابل7 (اسکن از فاصله نزدیک و روبرو) برای انتقال اطلاعات مربوط ممکن می سازد(RALF Drauz.2006).
کاربرد این تکنولوژی امروزه در صنایع و خدمات مختلف از جمله انبارداری، کتابداری، امنیت اسناد و مدارک، مدیریت دارایی ها، ردیابی افراد و اجسام، کنترل تردد خودروها، زنجیره عرضه، دامداری و هزاران زمینه دیگر می باشد.
3-تاریخچهRFID :(www. Wikipedia.com)
سال 1946 میلادی لئون ترمین8 یک ابزار جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق اختراع کرد که در آن از رادیو در کنار امواج صوتی استفاده شده بود، سایر فناوری های مشابه از قبیل (IFF) 9 سالها قبل در زمان جنگ جهانی دوم در سال 1939 توسط ارتش انگلیس جهت تشخیص هواپیماهای بازگشتی خود از آسمان بکار گرفته شد. تحقیقات اولیه در زمینه تکنولوژیRFID با مقاله هری استاکمن10 در سال 1948 با عنوان"ارتباطات به کمک انعکاس قدرت11" شروع گردید. فناوریRFID عملا از سال 1960 میلادی شروع شد. طرح تجاری استفاده از تکنولوژیRFID برای سرمایه گذاران در سال 1969 در زمینه امور مختلف ارائه شد. در سال 1971 ماریو کاردولو12رسما به عنوان اولین مبدع تکنولوژی امروزیRFID شناخته شد. وی یک سیستم گیرنده و فرستنده رادیوئی را برای بنادر نیویورک بکار برد.
4-اجزای سیستم :
اجزای یک سیستمRFID از سه جنبه می تواند مورد بررسی قرار گیرد:
1- سخت افزاری13 2- میان افزاری 14 3- نرم افزاری 15
1-4 سخت افزارهای مورد استفاده :
1- تگ 162- دستگاه تگ خوان 173- کامپیوتر میزبان18
1-1-4- تگ:
تگRFID یک ابزار رادیوئی کوچک می باشد که به عناوین مختلفی از جمله فرستنده امواج19، تگ هوشمند20 یا بارکد رادیوئی21 نامیده می شود. تگ شامل یک ریزتراشه22 ساده به ابعادی کوچکتر از نیم میلیمتر است و به این ریزتراشه یک آنتن متصل است که روی یک لایه مخصوص قرار می گیرد. کل اجزای مذکور در داخل محفظه ای قرار می گیرد که جنس این محفظه بسته به نوع کاربرد تگ می تواند پلاستیکی (PVC) و... باشد(ICAEW.2005).
در نهایت این تگ که حامل یک کد الکترونیکی کالا می باشد، بر روی یک شی (کالا / پالت) نصب می شود.
1-1-1-4- کد الکترونیکی کالا EPC 23 :
شماره شناسایی منحصربفردی است که به واسطه آن میتوان اطلاعات منحصر به فرد هر قلم کالا را بدست آورد . این کد, قابل انطباق با سایر سیستمهای شماره گذاری از جمله بارکد است .
این سیستم شناسائی دارای قابلیت های بسیاری است که یکی از ویژگیهای مهم آن تکرار ناپذیری کدها می باشد. (با توجه به اینکه شماره سریال تگ ها 32 بیتی می باشد, بالغ بر 4 میلیارد تگ منحصر به فرد میتوان در نظر گرفت)
2-1-1-4-تگ هایRFID به دو گروه ذیل طبقه بندی می شوند:
1-تگ های فعال24
2-تگ های غیرفعال 25
تگ فعال :
این تگ ها دارای باتری بوده و با توجه به نوع آنتن و محیطی که در آن بکار گرفته شده اند توانایی دریافت و ارسال امواج به دستگاه تگ خوان به فواصلی حتی به شعاعی بیش از صد متر را دارند. باتری بکاررفته دراین تگ ها معمولا دارای عمری پنج ساله می باشد.
این تگ ها اغلب برای ردیابی کالاهای باارزش مانند وسایط نقلیه وکانتینرها استفاده می شود.
تگ غیر فعال:
این تگ ها دارای باتری نبوده و پس از قرار گرفتن در دامنه تحت پوشش (آنتن دهی) تگ, انرژی مورد نیاز تگ تامین می شود. حداکثر شعاع برای دریافت وارسال امواج در این نوع تگها, کمتر از 3 متر بوده و دارای قیمت کمتری نسبت به تگهای فعال میباشند و برای ردیابی اقلام با قیمت پایین مناسب هستند. این تگ ها نیز مانند تگ های فعال در 2 نوع با/ بدون حافظه می باشند.
تفاوتهای برچسپهای فعال و غیر فعال در جدول زیربیان گردیده است ICAEW.2005) و( RALF Drauz.2006.
شرح |
تگ فعال |
تگ غیر فعال |
منبع انرژی |
باتری |
امواج دریافتی از دستگاه تگ خوان |
طول عمر |
وابسته به عمر باتری |
نامحدود |
برد ارتباطی26 |
زیاد |
کم |
قیمت |
گران |
ارزان |
حجم ذخیره اطلاعاتی |
بالا |
متوسط/ پایین |
سرعت انتقال اطلاعات |
بالا |
متوسط/ پایین |
3-1-1-4- ریزتراشه های بکار رفته در تگهایRFID:
1- ریزتراشه های باقابلیت برنامه ریزی27
2- ریزتراشه های فقط خواندی28
ریزتراشه های با قابلیت برنامه ریزی:
زمانی که این ریزتراشه ها در دامنه امواج دستگاه تگ خوان قراردارند، میتوان در آنها اطلاعاتی را حذف و یا اضافه نمود.
ریزتراشه های فقط خواندی :
این ریزتراشه ها درکارخانه با یک سری اطلاعات منحصر به فرد برنامه ریزی شده و اغلب دارای یک شماره سریال می باشند. اطلاعات ذخیره شده قابل تغییر نبوده و فقط قابل خواندن می باشند.
4-1-1-4-تقسیم بندی تگ ها از نظر فرکانس کاربردی ICAEW.2005) و( RALF Drauz.2006:
شرح |
فرکانس کاربردی |
انرژی مصرفی |
قابلیت نفوذ |
دامنه (محدوده تحت پوشش) |
حجم اطلاعات انتقالی |
سرعت خواندن |
امواج با فرکانس کم29 |
125–134 KHz |
کم |
عدم قابلیت نفوذ در مواد فلزی |
حداکثر 1 متر |
کم |
کند |
امواج با فرکانس بالا30 |
13-56 MHz |
متوسط |
عدم حساسیت به آب و مواد فلزی |
حداکثر1.5 متر |
متوسط |
متوسط |
امواج با فرکانس خیلی بالا31 |
866-960 MHz |
زیاد |
عدم قابلیت نفوذ در آب |
حداکثر 3 متر |
زیاد |
سریع |
البته قابل ذکر است که محدوده فرکانس تحت پوشش تگ ها به 2 عامل فرکانس کاری و فعال/ غیر فعال بودن تگ بستگی دارد. (از چند سانتی متر تا چندین متر)
کاربردها:
امواج با فرکانس کم: این امواج معمولا جهت شناسائی حیواناتسوئیچ ماشین هاسیستم های دزدگیر و... بکار میروند . با جاسازی آنها در بدن حیوانات می توان آنها را ردیابی نمود.
امواج با فرکانس بالا : این امواج جهت ردیابی کتاب در کتاب فروشی ها یا کتاب خانه ها فروشگاهای البسه چمدان های فرودگاهپالت های کارگاهی وخصوصا جایگزین کارتهای شناسائی با نوار مغناطیسی می باشد.
امواج با فرکانس خیلی بالا : این امواج بیشتر در ردیابی پالتهاکانتینرهاکامیونها و تریلرهای اسکله بکار میروند.
2-1-4-دستگاه تگ خوان
این دستگاه به عناوین مختلقی از جمله فرستنده امواج32 یا اسکنر33 نامیده می شود و قادر است اطلاعات تگ ها را از طریق آنتن دریافت و ارسال کند و به دو دسته زیر تقسیم بندی میشود:
1- سیستم تگ خوان دستی
2- سیستم تگ خوان متحرک
1-2-1-4-سیستم تگ خوان دستی :
اطلاعات تگ ها را میتوان با استفاده از یک سیستم دستی قابل حمل شناسایی گردد. این سیستم دستی، یک کامپیوتر کوچک است که به فرستنده/ گیرندهRFID مجهز شده است. فرستنده/ گیرنده را میتوان به یک تگ نزدیک و عملیات خواندن/ نوشتن را انجام داد.
2-2-1-4- سیستم تگ خوان متحرک
فرستنده/ گیرنده هایRFID را میتوان روی لیفتراکها نصب کرد به این ترتیب دیگر نیازی به ثبت دستی اطلاعات تگ ها وجود ندارد زیرا گیرنده نصب شده بر روی لیفتراک بصورت خودکار کلیه اطلاعات تگ را به کامپیوتر میزبان منتقل می کند.
مزیت عمده این سیستم شناسایی اتوماتیک موقعیت و جلوگیری از قرارگرفتن موجودی ها در مکان اشتباه در انبار است.
3-1-4-کامپیوترمیزبان
دستگاه تگ خوان داده های دریافت شده از تگ را به کامپیوتر میزبان انتقال داده و سپس توسط نرم افزار، عملیات تحلیل و تهیه گزارش های مورد نظر انجام می شود.
کامپیوتر میزبان، کامپیوتری است که دریک سیستم چند کاربره نظارت وکنترل برسایر کامپیوتر ها را بر عهده دارد.
2-4- میان افزار
میان افزار داده های دریافت شده از دستگاه تگ خوان را به اطلاعات قابل استفاده در سیستم کامپیوتر میزبان تبدیل می نماید.
3-4-نرم افزارها
برای ذخیره سازی و استفاده از اطلاعات کامپیوتر میزبان، نیاز به استفاده از یک نرم افزار برنامه نویسی و بانک اطلاعات مانند VB 34 ، SQL 35 ، ACCESS و ... می باشد.
5-بارکد36 :
یکی دیگر از انواع تکنولوژی های شناسایی اتوماتیک بارکد می باشد. درحقیقت RFID به نسل بعدی بارکدها منتسب می شود و نسبت به بارکد دارای امتیازهای بیشتری است. تاریخچه استفاده از برچسبهای بارکدی که انقلابی را در سیستمهای شناسایی بوجود آوردند به دهه 1970 برمیگردد(RALF Drauz.2006).
درحال حاضر برچسبهای بارکدی ارزان قیمت و استفاده از آن یک امر معمول می باشد. هرچند این سیستم دارای محدودیت هایی به شرح ذیل می باشد :
1- قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در آنها پایین است.
2- قابلیت دوام37 بارکدها با توجه به اینکه برروی کاغذ چاپ می شوند پایین است.
3- نیاز به نزدیک شدن دستگاه بارکد خوان به برچسب بارکد به منظور خواندن اطلاعات بارکد.
4- دستگاه بارکدخوان تنها زمانی میتواند اطلاعات برچسبها را شناسائی کند که هیچ مانعی بین آن و بارکد وجود نداشته باشد.
5- برچسپهای بارکدی دارای قابلیت برنامه ریزی مجدد نمی باشد.
جدول ذیل به مقایسه سیستمRFID و سیستم بارکدی می پردازد
ICAEW.2005)و Daniel.2006 و( RALF Drauz.2006.
شناسایی از طریق امواج رادیوئی |
بارکد |
یارامترهای سیستم |
64-16 کیلوبایت |
100-1 بایت (کم) |
حجم اطلاعات مبادلاتی(بایت) |
خوب |
خوب |
قابلیت خوانده شدن بوسیله ماشین |
غیرممکن |
محدود |
قابلیت خوانده بوسیله انسان |
عدم تاثیر |
خیلی زیاد |
تاثیر محیط بر تگ ها(رطوبت و روغن و...) |
عدم تاثیر |
عدم شناسایی بارکد |
وجود مانع بین دستگاه تگ خوان وتگ |
متوسط |
خیلی کم |
قیمت |
خیلی بالا |
کم |
امنیت |
خیلی سریع |
آهسته |
سرعت خواندن |
m 5-0 |
cm 50-0 |
حداکثر فاصله بین تگ ودستگاه تگ خوان |
5 ثانیه |
29 ثانیه |
مدت زمان لازم برای اسکن (میانگین) |
چند کالا |
یک کالا |
شناسایی تعداد کالا در هر لحظه |
ندارد |
دارد |
سریال مشابه |
افزایش 99/99 درصدی |
------ |
قابلیت ردیابی نسبت به بارکد |
6-استانداردها
با توجه به افزایش مبادلات تجاری در جهان نیاز به وضع استانداردها و قوانینی به منظور ایجاد امنیت و کاربرد اطلاعات تگها و دستگاههای تگ خوان در سراسر مرزهای بین المللی امری بسیار مهم می باشد.،
استانداردها یک عنصر کلیدی در زمینه موفقیت بکارگیری سیستمRFID در دنیای تجارت جهانی می باشند. دو سازمان برجسته در ایجاد استانداردهای RFID ، سازمان استانداردهای بین المللی38و سازمان EPCGLOBAL 39 می باشند. EPCGLOBALمجری توسعه استانداردهای صنعتی در زمینه کدهای الکترونیکی در جهت استفاده از تگ هایRFID می باشد. فعالیت مذکور این اطمینان را ایجاد می کند که اطلاعات ایجاد شده در تگ ها در هرمکان دیگری نیز قابلیلت خواندن را داردICAEW.2005) و(RALF Drauz.2006.
7-کاربردRFID در حسابداری
برای نشان دادن تاثیرRFID در حسابداری یک تولید کننده دوچرخه ای را در نظر بگیرید که تکنولوژیRFID را در طی مراحل تولید بکار می گیرد.
در طی مراحل تولید ممکن است سئوالات روزانه به شرح زیر برای تولید کننده مطرح گردد:
1- موجودی کالای من چه هستند؟
2- موجودی کالای من کجا هستند؟
3- چه اجزایی از موجودی کالاها نیاز به تجدید سفارش دارند؟
4- درکجای چرخه تولید کدام موجودی را از دست داده ام؟
5- تاریخ ورود و خروج موجودی ها به انبار در چه زمانی بوده است؟
6- خریداران عمده محصولات شرکت چه کسانی بوده اند؟
با استفاده از بکارگیری تکنولوژیRFID, تولید کننده توانایی پاسخ گویی به سوالات فوق را دارد، به طور مثال هر لاستیک دوچرخه حاوی یک تگRFID می باشد که اطلاعاتی از قبیل نوع لاستیک، شماره سریال آن، تاریخ تولید و غیره را دارد. تولید کننده دوچرخه به طور دقیق در هر زمان می تواند تعداد و نوع لاستیک موجود در انبار را کنترل و مدیریت کند. در زمان رسیدن تعداد لاستیک دوچرخه به حد تجدید سفارش با هشدار سیستم اقدام به خریدن مجدد لاستیک دوچرخه می نماید. RFID می تواند همچنین عمل فراخوانی مجدد موجودی که مشکل مرسوم در انبار می باشد را کاهش دهد. برای مثال اگر کارخانه دوچرخه سازی دوچرخه هایی با لاستیک معیوب را در بازار پخش کند، آنها می توانند سریعاً این دوچرخه ها را فراخوانی کنند.
1-7-نظارت بر نحوه تولید:
بعد از اینکه بدنه هر دوچرخه در کارگاه اولیه آماده شد بدنه ها را به قسمت رنگ منتقل می کنند. بدنه ها بر روی پالت هایی حمل می شود که روی این پالت ها تگهای RFID نصب شده اند و حاوی اطلاعاتی درباره شمارة سفارش تولیدی و مقصد می باشد. با توجه به اینکه در های خروجی کارگاه اولیه مجهز به دستگاه تگ خوان می باشند سیستم به طور اتوماتیک در حالی که بدنه ها در حال حرکت است اطلاعات خود را بااستفاده از اطلاعات تگها بروز میکند. بعد از اینکه بدنه ها به قسمت رنگ رسید دستگاه تگ خوان سیستم را با اطلاعات ویژه هر سفارش بروز میکند.
سیستم می تواند کنترلی بر پالتها به منظور انجام عملیات صحیح بر روی هرسفارش در قسمت رنگ را داشته باشد، مثلاً یک بدنه ممکن است فقط یک رنگ موقتی برروی آن زده شود و یا بدنه دیگر به طور کامل رنگ شود.
بعد از اینکه کار در قسمت رنگ پایان یافت، بدنه ها به کارگاه اولیه برمی گردند. سیستم اطلاعاتی قسمت رنگ با سیستم اطلاعاتی کارگاه اولیه بصورت یکپارچه کار می کنند. بنابراین شرکت از زمان آماده شدن سفارش آگاه است و اگر مشکلی نسبت به هر سفارش وجود داشته باشد، از قبیل وجود مشکلی در ماشین رنگ پاشی چون این اطلاعات به قسمت کارگاه اولیه نیز منتقل می شود این کارگاه با انجام دادن یک سری اقدامات این تأخیر را جبران می کند. زمانی که تگ ها دوباره به کارگاه دوچرخه سازی برگشتند سیستم گروه را برای انجام مونتاژ نهائی به منظور تکمیل سفارش آگاه می سازد.
2-7-بهبود فرآیند تخلیه کالا در انبار:
وقتی یک محموله از کارخانه دوچرخه سازی به قسمت توزیع می رسد، پالت های حاوی دوچرخه در انبار تخلیه می شود. بر روی این پالت ها تگ های RFID نصب شده است. این پالت ها از مقابل یک آنتن عبور داده می شوند که این آنتن با دستگاه تگ خوان ارتباط دارد. این دستگاه اطلاعاتی را که در مورد کالا منتقل می کند، مستقیماً برروی یک صفحة نمایش نشان می دهد و راننده می تواند اطلاعات کالاهای تخلیه شده را مشاهده نماید.
بعد از اینکه عملیات تخلیه پایان یافت, راننده می تواند با مشاهده لیست اقلام کالا بروی صفحة نمایش، درستی و صحت عملیات تخلیه را تأیید کند. سیستم در هر لحظه خود را به روز می کند و یک متصدی برنحوة ذخیره دوچرخه ها در انبار نظارت می کند.
3-7-تأیید به پایان رسیدن عملیات تحویل:
در هر خروجی بخش توزیع یک دستگاه تگ خوان RFIDوجود دارد که اطلاعات همة پالت هایی که بارگیری شده را می خواند. بعد از اینکه پالت ها بارگیری شدند، اپراتور می تواند عملیات بارگیری را با استفاده از صفحة نمایشی که در هر خروجی وجود دارد، تأیید کند. همچنین سیستم می تواند عملیات را در مقابل اشتباهات انسانی محافظت کند، مثلا اگر اپراتور سعی کند قبل از اینکه همة پالت ها بارگیری شود عملیات بارگیری را تأیید کند، سیستم پیغام خطا می دهد.
نتیجه:
ظهور فناوری نوینی مانند RFID توانسته است تاثیرات بسزایی در حسابداری داشته باشد.
RFID با به حداقل رساندن عملیات دستی باعث افزایش میزان صحت و دقت عملیات و قابلیت اتکای اطلاعات تهیه شده گردیده است. این تکنولوژی توانایی ردیابی وتعیین موقعیت موجودی کالا را افزایش داده و این امکان را برای مدیران فراهم ساخته که اطلاعات دقیق وکاملی از موجودی کالای انبار، خط تولید، و محصولاتی که به فروش رفته در هر لحظه داشته باشند.
این تکنولوژی با افزایش سرعت و دقت در انجام برخی از فرایندهای شرکت نقش بسزایی در استفاده بهینه از زمان در شرکتها دارد.
در پایان می توان گفت، شرکتها با استفاده از این تکنولوژی می توانند عملیات خود را به نحوی ساده تر و موثرتر انجام داده که این خود موجب افزایش بهره وری کارکنان و رضایت مندی مشتریان و در نهایت افزایش سود دهی شرکت گردد.
پی نوشتها :
1. Identification system
2. Error rate
3. Automatic identification conservation
4. Radio frequency identification
5. Mc Donald
6. WALMART
7. Intervisibility
8. Léon Theremin
9. Identification friend or foe
10. Harry Stockman
11. Communication by Means of Reflected Power
12. Mario Cardullo
13. Hardware
14. Middleware
15. Software
16. Tag
17. Reader
18. Host computer
19. Transponder
20. Smart tag
21. Radio barcode
22. Microchip
23. Electronic product code
24. Active tag
25. Passive tag
26. Range
27. Read-write chip
28. Read only chip
29. Low frequency
30. High frequency
31. Ultra High frequency
32. Interrogator
33. Scanner
34. Visual basic
35. Structure Query language
36. Bar code
37. Durability
38. International standards organization
39. Electronic product code global
منابع:
1- Daniel A. Partsch The Implications and Economics of Implementing a RFID Based Real Time Location System for Warehouse Management: A Case Study in the Bottled Mineral Water Industry Thesis CRANFIELD UNIVERSITY2006
2- ICAEWintroducing RFID radio frequency identification – opportunity for business efficiency
THE INSTITUTE OF CHARTERED ACCOUNTANTSCHARTECHBOOKS
ISBN 1-84152-383-6- 2005
3- Ralf drauz Daniel Handel impact of RFID the information exchange in a retail supply chainbecholar Thesis School of Management and EconomicVäXjÖ university 2006
4- www. Wikipedia.com
کاربرد RFID در شهرداری و خدمات شهری
مرتضی سلیمانی
دانشجوی مهندسی نرم افزار دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
شهروند الکترونیک -خدمات شهری هوشمند- شهرداری الکترونیک
چکیده
با توجه به کاربردهای روز افزون RFID در جهان در حوزه های صنعت ،خدمات و ... در این مستند تلاش گردیده کاربردهای مختلف استفاده از این تکنولوژی در شهرداریها و خدمات شهری مورد بررسی قرار گیرد نظر به اینکه امروزه، شهرداری تهران با بکار گیری تکنولوژیهای جدید در حوزه خدمات شهری توانسته در بین مناطق مختلف شهرداری تهران و شرکتها و سازمانهای وابسته خود یک سیستم جامع خدمات شهری ایجاد نماید. به نظر میرسد RFID یا همان سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی بتواند یکی از مهمترین این تکنولوژیهای مورد استفاده باشد. از طرفی در سه حوزه این نهاد یعنی خدمات شهری، فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک با استفاده از سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی می توانیم به مفهومی جدید و حرکتی نوین در ارائه یکپارچه خدمات شهری و خدمت رسانی شهروندان دست یافت و به سمت سیستم جامع پایش شهر الکترونیک گام برداریم. و در نتیجه بسیاری از خدمات سه حوزه مذکور را در سطح شهرداری تهران یکپارچه نماییم. در این راستا با توجه به وجود سیستمهای اطلاعاتی، جمع آوری اطلاعات کاری ساده و کم هزینه خواهد بود. بنابر این در صورت موفق شدن و جمع آوری این اطلاعات در بانکهای اطلاعاتی جامع، امکان تبادل این اطلاعات بین ادارات و ارگان های مختلف در سطح کشور با در نظر گرفتن محدوده و قوانین امکانپذیر خواهد بود. استفاده از سیستمها و تجهیزات مخصوص در این زمینهها می تواند باعث مدیریت بهینه منابع و خدمات، کاهش هزینه و تسریع در امور گردد.
اهمیت کارت اعتباری
با افزایش روزافزون گردشهای مالی و انجام تجارتهای بینالمللی، هزینه تولید ، نگهداری و تبدیلات ارزی برای کشورها بار گزافی را در پی داشت.
برای همین در کنار روند رو به رشد فناوری، تشکیل مفهومی در بر گیرنده پول مجازی، با استفاده از ابزار الکترونیکی، باعث پیدایش تحولی در صنعت بانکداری و گرایشی با عنوان تجارت الکترونیکی گردید. در این ارتباط استفاده از ابزاری جهت بهرهبرداری از این خدمات نظیر کارتهای خرید، ترمینالهای خرید، دستگاههای خودپرداز و کیوسکهای اطلاع رسانی متداول شد و مفاهیم نوینی مرتبط با آنها گسترش یافت.
کارت و انواع آن
نخستین ابزاری که جهت استفاده در پرداختهای الکترونیکی در اختیار افراد متقاضی قرار میگیرد کارتهای پرداخت است. جنس این کارتها معمولاً از پیویسی است که مقاومت خوبی دارد.
در دیدگاه اول، کارتها از لحاظ پذیرش در دستگاه کارتخوان به دو دسته تماسی و غیرتماسی تقسیم میشوند، در کارتهای تماسی برای برقراری ارتباط کارت با دستگاه کارتخوان، قسمتی از کارت که حاوی اطلاعات است لزوماً باید درون دستگاه کارتخوان قرار بگیرد و Head دستگاه کارتخوان با آن در تماس فیزیکی باشد.
در صورتیکه در کارتهای غیرتماسی این ارتباط از طریق امواج رادیویی صورت گرفته و با توجه به نوع کارت و کارتخوان انتخاب شده، کارت میتواند با فواصل مختلف از کارتخوان قرار بگیرد. اخیراً نوع دیگری از کارتها نیز مورد توجه قرار گرفته که به کارتهای هیبرید مشهورند.
این کارتها در حقیقت ماهیت جدیدی نداشته و تنها از ترکیب چند تکنولوژی ساخته شدهاند. به عنوان نمونه در یک نوع از کارتهای هیبریدی، کارت علاوه بر داشتن قابلیت غیرتماسی، چیپ هم دارد و توانایی استفاده در سیستمهای تماسی نیز دارد.
کارتهای تماسی
همانطور که گفته شد، کارتهای تماسی بهطور مستقیم با کارتخوان در تماس بوده و اطلاعات از طریق Head کارتخوان به آنها منتقل میشود ، لذا بهطور نسبی امنیت بیشتری نسبت به کارتهای غیرتماسی دارند و اکثر کارتهای بانکی و مالی را شامل میشوند.
از انواع این کارتها میتوان به کارتهای مغناطیسی و کارتهای چیپدار اشاره کرد که طیف وسیعی از کارتهای امروزی را پوشش میدهند. در کارتهای مغناطیسی اطلاعات بر روی نوار سیاه رنگی که بر روی کارت است، بهصورت مغناطیسی نوشته و خوانده میشود، این نوار خود شامل سه تراک است که بر روی هر کدام از آنها اطلاعات خاصی نوشته میشود.
در طرف مقابل، کارتهای چیپدار از یک چیپ مدار مجتمع (IC) تشکیل شده که این چیپ میتواند شامل یک حافظه تنها و یا یک حافظه به همراه یک میکروپروسسور باشد.
کارتهایی که تنها از یک حافظه تشکیل شده باشند، کارتهای حافظه نام دارند که معمولاً برای نگهداری اطلاعات از آنها استفاده میشود و امنیت بیشتری نسبت به کارتهای مغناطیسی دارند، در سویی دیگر کارتهای پردازندهدار (هوشمند) قرار دارند که بهجز حافظه یاد شده از مزایای یک میکروپروسسور نیز سود میجویند و بدین ترتیب از لحاظ امنیتی ضریب بسیار بالاتری را دارند و طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
کارتهای مغناطیسی
اولین کارتهایی که بهطور گسترده در زمینه تجارت الکترونیک و به عنوان کارتهای بانکی مورد استفاده قرار گرفت کارتهای مغناطیسی بودند. این کارتها که با قرارگرفتن یک نوار مغناطیسی بر روی کارتهای پیویسی ایجاد میشوند، به علت محدودیتهای فیزیکی موجود حجم اطلاعاتی زیادی را شامل نمیشوند.
نوار مغناطیسی روی این کارتها بنا به «استاندارد ایزو 7811» از سه تراک تشکیل شده است که اطلاعات ویژهای بر روی هر تراک ثبت میشود. تراک 1 کارت معمولاً شامل اطلاعاتی از قبیل نام دارنده و شماره حساب شخص است و سایر اطلاعات کنترلی نیز بر روی تراکهای دیگر قرار دارد.
در برخی از خودپردازهای بانکها نوشتن بر روی تراکها نیز ممکن است. این کارتها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: HiCo و LoCo. کارتهای HiCo از کیفیت بهتری نسبت به کارتهای LoCo برخوردار بوده و تأثیرات کمتری در استفاده مداوم، همجواری با کارتهای دیگر و میدانهای مغناطیسی میپذیرند. همچنین بر اساس آزمایشات انجام شده، درصد صحیح خوانده شدن اطلاعات در نوع HiCo بسیار بیشتر از نوع دیگر بوده و با وجود هزینه بیشتر آن ، به صرفهتر هستند.
به علت امنیت پایینتر این کارتها نسبت به کارتهای هوشمند و سهولت خواندن تراکهای موجود بر روی آنها و توانایی کپی کردن اطلاعات آنها روی کارت دیگر (کپی کردن کارت) ، غالباً از این کارتها در ارتباطات آنلاین و یا به عنوان کارتهای شناسایی روزمره استفاده میگردد.
کارتهای حافظه
کارتهای حافظه (Memory Cards) در حقیقت کارتهای چیپ داری هستند که تنها از یک حافظه تشکیل شدهاند، که این حافظه میتواند غیر قابل شارژ یا با قابلیت شارژ نیز باشد.
به علت عدم وجود پردازنده کنترلی امنیت این کارتها کمتر از کارتهای هوشمند بوده ولی همچنان با تمهیدات در نظر گرفته شده امنیت بیشتری نسبت به کارتهای مغناطیسی دارند. این کارتها برای استفاده در تلفن های عمومی و پارکومترها مصرف میشوند.
کارتهای هوشمند
یکی دیگر از انواع کارتهای چیپدار، کارتهای هوشمند است که معمولا متشکل از پردازندهای جهت انجام امور کنترلی، حافظهای فقط خواندنی شامل سیستم عامل کارت (ماسک) و حافظهای تا 64 کیلوبایت جهت استفاده هستند. به علت وجود برنامههای کنترلی موجود و ساختار موجود در آنها ضریب امنیتی این کارتها بسیار فراتر از کارتهای مغناطیسی است.
کارتهای هوشمند از لحاظ ساختار دادهای موجود در آنها به دو دسته Data Card و Application Card تقسیم میشوند. در دسته اول تنها فایلهای دادهای ایجاد و قابلیت ذخیرهسازی دارند، در صورتی که در نوع دوم کارت قابلیت ذخیره سازی یک برنامه کاربردی ، اجرا و ذخیره سازی نتایج آن را دارد.
در دستهبندی دیگری، کارتهای هوشمند را میتوان به دو دسته کارتهای کاربردی و کارتهای SAM تقسیم کرد که کارتهای کاربردی برای استفاده پس از آماده سازی در اختیار مشتری قرار میگیرد، در صورتیکه کارتهای SAM به علت وجود الگوریتمهای پیچیده امنیتی برای نگهداری کلیدهای لازم درون دستگاه کارتخوان قرار میگیرد و مسلماً قیمت بیشتری دارند.
کارتهای غیرتماسی
در کارتهای غیرتماسی انتقال اطلاعات و تمامی ولتاژهای مورد نیاز بهصورت بیسیم از طریق سیگنالهای RF (فرکانسهای رادیویی) و روشهای تزویج القایی صورت میگیرد. سیستمهای RFID ( Radio Frequency Identification ) در ابتدا برای مسیریابی، تشخیص موقعیت اجسام و مکان سنجی استفاده گردید و بر حسب مسافت و برد لازم دو نوع Passive و Active بهوجود آمد که تفاوت اصلی در این موارد وجود باتری (منبع تغذیه) در نوع Active برای افزایش طول برد بود.
در حال حاضر در دنیای کارتهای غیرتماسی، با توجه به استفادههای مکرر، ابعاد کارتها و عدم نیاز به برد و مسافت بالا از نوع Passive این سیستمها استفاده میشود و لذا محدودیتهایی بر اساس فرکانس کاری و طول موج در این سیستمها ایجاد میشود.
شخصیسازی کارتها
با افزایش استفاده روزمره از کارتها ، شخصیسازی آنها نیز دچار تحولات شگرفی شده است. امروزه ثبت لوگوهای زیبا و جذاب در کنار موضوعات تبلیغاتی نقش بزرگی در جذب مشتری و چرخه کارت ایفا میکند.
عملیات و مراحل تبدیل یک کارت خام سفید که از شرکت تولید کننده کارت تحویل گرفته میشود به کارتی که در دسترس افراد استفاده کننده قرار میگیرد و مشخصات فردی دارنده کارت و شرکت صادر کننده را در بر دارد، شخصیسازی کارت میگویند. طبیعی است که شخصی سازی از فازهای گوناگون تشکیل یافته و از مراحل بسیار مهم در صدور کارت است.
یکی از جدیدترین تکنولوژیهایی که امروزه برای شخصیسازی مورد استفاده قرار میگیرد، ثبت متن و یا لوگوی خاصی که معمولاً نشان دهنده شرکت صادر کننده کارت است بر روی قسمت مرکزی کارت با لیزر است. به علت شرایط ویژه و هزینه بالای این تکنولوژی تعداد دستگاههای شخصیسازی محدودی از آن سود میجویند که میتوان از DataCard به عنوان مهمترین آنها یاد کرد.
چاپ بر روی کارت
یکی از متداولترین مراحل شخصیسازی کارت، چاپ لوگوی شرکت صادر کننده، نام فرد استفاده کننده، عکس فرد استفاده کننده، تبلیغات و سایر اطلاعات درخواست شده بر روی کارت است که به علت مواد تشکیل دهنده کارتها (پیویسی) از چاپگرهای مخصوص کارت با ریبونهای متفاوت استفاده میشود.
امروزه چاپگرهای جدید امکان بارگذاری دستهای کارتها، دریافت دستهای اطلاعات لازم و حتی چاپ همزمان دو روی کارت را دارند. بدیهی است که همزمان با خواندن اطلاعات چاپی از فایل یا پایگاه داده موجود و چاپ کارتها، گزارشی نیز از مراحل انجام گرفته در نرم افزار لازمه تولید و نگهداری میشود.
همچنین این چاپگرها به علت وجود چیپ و نوار مغناطیسی روی کارتها ، قابلیت تعریف و چاپ بر روی قسمتهای خاصی از کارت بدون لطمه زدن به سایر قسمتها را دارد و معمولاً چاپ آنها بهصورت حرارتی و با ترکیب رنگهای اصلی صورت میگیرد.
پس از اتمام چاپ رنگی کارت نیز در صورت نیاز برخی از چاپگرها قابلیت چاپ هولوگرام و یا یک لایه محافظ (لامینیت) طرحدار بر روی کارت برای جلوگیری از فرسایش رنگ چاپ شده بر اثر استفاده روزمره را دارند.
چاپ برجسته (Embossing )
از این تکنولوژی معمولاً برای درج برجسته نام مشتری، شماره حساب مشتری و تاریخ انقضای کارت مشتری بر روی کارت استفاده میشود. در دستگاههای جدید علاوه بر قابلیت تعریف اندازه قلم (Font)، توانایی تعریف قلمهای گوناگون نیز تعبیه شده است، به صورتیکه دستگاههای حاضر توانایی پشتیبانی از قلمهای فارسی را نیز دارند. در ارتباط با محل درج برجسته بر روی کارت نیز استانداردهایی موجود میباشند ولی در حالت عادی به جز محل خواندن Head محدودیتی برای محل درج وجود ندارد.
رمزنگاری چیپ/مغناطیس
پس از انجام کلیه مراحل چاپی در نهایت عمل رمزنگاری چیپ/مغناطیس صورت میگیرد. در این مرحله اطلاعات لازم مورد نیاز از طریق دستگاه به حافظه کارت انتقال یافته و کارت برای استفاده آماده میگردد.
در کارتهای هوشمند از آنجا که رمزهای تولید شده و سایر کلیدها نیز در این مرحله بر روی کارت منتقل میشوند، از الگوریتمها و تمهیدات ویژهای برای بالا بردن ضریب امنیتی استفاده میگردد.
در این قسمت رمز اولیه اختصاص داده شده به مشتری بر روی کاغذهای مخصوص چاپ و با پوششی مناسب پوشانده میشود. چون که رمزها جداگانه و مستقلاً در این ماجول استفاده میشوند، معمولاً بین محل نگهداری رمزها و این قسمت از سخت افزارهای امنیتی ویژه نظیر HSM استفاده میشود. بدیهی است که پس از چاپ رمزها به هیچ وجه رمزها نگهداری نشده و قابلیت دسترسی به آنها وجود ندارد.
پوشش کارت
پس از انجام کلیه مراحل و اطمینان از صحت آنها، کارتها توسط این ماجول بهطور اتوماتیک درون پاکتهای مخصوص از قبل چاپ شده قرار گرفته که حاوی نام صاحب کارت، مشخصات، آدرس و بروشرهای لازم جهت استفاده است.
طرح پیشنهادی در مورد تجهیز بزرگراه های کشور به فن آوری RFID
تهیه کننده : صدف صفوی
دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز
واژه های کلیدی
تکنولوژی AVI ( Automate Vehicle Identification )
سیستم های حمل ونقل هوشمند ( ITS , Intelligent Transportation System )
سیستم بزرگراه وسایل نقلیه هوشمند ( IVHS,Intelligent Vehicle Highway System )
کارتهای مغناطیسی ( magnetic stripe cards )
کارتهای هوشمند ( Smart Cards)
فرستنده های درون ماشین ( in-vehicle transponders)
بارکد های نصب شده در ماشین( vehicle mounted bar codes )
پرداخت الکترونیکی
مدیریت بزرگراهها
عوارضی بزرگراهها
تگ ها و Reader های RFID
چکیده
RFID جایگزین سیستم کدگذاری قدیم و بارکدها شده و مشکلات مربوط به آن سیستم را حل کرده است .
در این مقاله نگاهی به کاربرد RFID در بزرگراه ها و جاده ها شده است. در ابتدا تعریف مختصری از RFID می شود و اجزای آن تشریح می گردد . سپس جایگاه RFID در سال 2008 میلادی نشان داده شده و گزارشات عملکرد این تکنولوژی در سال 2007 بیان می گردد. نمودارهایی از مطالعه موردی بانک اطلاعات IDTechEx بر روی RFID آورده شده است. کاربرد RFID در وسایل نقلیه و بزرگراهها تشریح شده و مثالی در مورد پیاده سازی این تکنولوژی در بزرگراههای فلوریدا عنوان شده است. به هوشمند سازی وسایل نقلیه و بزرگراهها تاکید شده و آنچه مورد نیاز است برای زیرساختها و وسایل نقلیه بیان می شود. طریقه بکارگیری RFID در جاده ها و خواندن تگ آنان مطالبی ارائه شده و در آخر نیز طرحی از اجرای RFID در بزرگراههای ایران پیشنهاد می شود.
Product Traceability Mini-Tutorial
PRODUCT TRACEABILITY
Study Group on the Improvement of Product Traceability
STUDY OF THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM AND PRODUCT TRACEABILITY IN ...
Product Traceability (FoodTrace)
Product traceability: the Visidot alternative to RFID
The Role of Mechatronics in Crop Product Traceability
AIB Product Traceability.indd
Product traceability in food-supply chains
Product traceability integration within process for more precise ...
TRANSITION Use of Public Data aiming to Secure Partnerships ...
An Integrated IT Management System to Provide Full Product ...
Cost-effective Product Traceability System based on Widely ...
Right on track with product traceability
ACMF Statement on Product Traceability and Recall
Staving Off Liability and Creating Opportunity through Product ...
The creation of, and experimentation with, product traceability ...
Chocolaterie Hermes optimizes product traceability with Microsoft ...
WILLINGNESS-TO-PAY FOR INFORMATION: EXPERIMENTAL EVIDENCE ON ...
Our Commitment to Traceability
A Vision for Product Traceability based on Semantics of Artifacts
Product Traceability
EU Traceability 178/2002 Increase product traceability and ...
Product Traceability System
Training Modules Logistics
TRACEABILITY
Traceability - Val Support
you.trace.it for assuring product traceability and quality in cold ...
TPT - Total Product Traceability
Product traceability / Chain of Custody
MID AMERICA CROPLIFE ASSOCIATION (MACA)
Traceability and Identification Solutions for Secure and ...
SECTION 10 LEGISLATION AFFECTING FISH & SHELLFISH PRODUCTS
Core of paper industry guidelines for traceability.
A holonic metamodel for product traceability in Product Lifecycle ...
Banana Supply Chain Traceability Guideline FINAL
Forlì, September 2006 Product traceability: the new EC Directive ...
LT Generic-4P-F_1.ai
Microsoft PowerPoint - Traceability
Economic Research Institute Study Paper ERI #2003-12 WILLINGNESS ...
Focus Pharmaceuticals achieves critical product traceability with ...
• • • • • • • Visiprise and SAP: Manufacturing Solution for the ...
Two Food Manufacturers Improve Product Traceability with Shared ...
Fast Track Fast Track
PII: S0924-2244(98)00037-5
PARTNER SEARCH FORM
Risktopic: Document Control
107A L14BB YWWBB 107A 107A L14BB 107A L14BB YWWBB 107A 107A L14BB ...
گیرنده های سیستم GPS
در ابتدا قسمتهای یک گیرنده را شرح می دهیم و در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت .
بخشهای اصلی یک گیرنده GPS عبارتند از :
1_ آنتن با Preamplifier
2_ بخش RF ( Radio Frequency )
3_ بلوک ردیابی سیگنال
4_واحد ورودی دستورات و واحد نمایش
5_واحد خروجی و ذخره داده ها
6 _منبع نیرو
آنتن :
آنتن گیرنده وسیله ای است جهت تبدیل انرژی الکترومغناطیسی موج به جریان الکتریکی .
به عبارت ساده تر ، آنتن سیگنالهای ماهواره های بالای افق خود را دریافت و بعد از انکه نویزها را به کمک فیلتر هایی از ورودی سیگنالها برداشته آنها را به بخش RF انتفال می دهد .
یک مشخصه اصلی در آنتها الگوی حصول (Gain Panern ( آنها می باشد که حساسیت آنها در دریافت سیگنالهایارسالی از زاویه ارتفاعی مشخصی را نشان می دهد . بر طبق این الگو انتنها موظف می شوند که سیگنالهای ارسالی از ماهواره ها را تتا زائیه ارتفاعی مشخصی دریافت کنند . Gain آنتن باید متناسب با نوع کاربرد گیرنده باشد . به عنوان مثال در کارهای Static در مکانهای شهری ، Gain آنتن باید به گونه ای باشد که امواج ارسالی از ماهواره ها با زاویه ارتفاعپایین را دریافت نکند (جهت اجتناب از بروز پدیده چند مسیری ( Multipath ) ) و در کاربرد های ناوبری در دریا ها انتنهایی با Gain بالا نیاز است تا امواج مربوط به ماهواره ها با زاویه ارتفاعی پایین را نیز دریافت کند .
توضیح : یکی از اثرات و خطاهایی که در GPS با آن مواجه هستیم ، اثر چند مسیری
(Multipath ) می باشد . این پدیده در اثر انعکاس امواج از سطح منعکس کننده مانند ساختمانها به وجود می آید . در اثر این پدیده آنچه گیرنده دریافت می کند سیگنالی است که از دو یا چند مسیر مختلف به آن رسیده است . جهت اجتناب از این مسئله معمولاً الگوی حصول آنتن را به گونه ای طراحی می کنند که سیگنالهای ماهواره ها تا زاویه ارتفاعی مشخصی را ردیابی نمایند که به این زاویه ارتفاعی Cut of angle می گویند . معمولاً Cut of angle را 15 درجه اختیار می کنند . یعنی آنتنها سیگنالهای ارسالی با زاویه ارتفاعی کمتر از 15 درجه را دریافت نمی کنند . الگوی خصول آنتن باید به گونه ای باشد که اجازه ورود سیگنالهای چند مسیری را به گیرنده ندهد .
یک مشخصه دیگر آنتنها ، استحکام مرکز فاز آنها می باشد . مرکز الکترونی آنتنها باید بر مرکز فیزیکی آنها نزدیک باشد و همچنین باید نسبت به دوران هم غیر حساس باشد . این مسئله به خصوص در کاربردهایی که آنتن در حال حرکت است اهمیت زیادی دارد . برای آنتنهای مورد استفاده در کاربردهای دقیق تعیین موقعیتی ، مرکز فاز آنتن یعنی مرکز آلکتریکی آن که موقعیت به آن منسوب می شود باید از استحکام بالایی برخوردار باشد .
انواع آنتنهای GPS :
باید ذکر کنم که انواع مختلفی از آنتنها در سیتم GPS مورد بهره برداری قرار می گیرند اما عمده آنها عبارتند از :
Dipoles یا Monopole
Quadrifila helix یا Volutes
Spiral helix
Micro strip
Choke ring
لازم به ذکر است که برخی از آنتنهای ذکر شده مانند Micro strip به یک Ground Plane نیاز دارند که معمولاً این نیاز با قطعات فلزی که المانهای آنتن Micro strip روی آن قرار می گیرد مرتفع می شود .
خصوصیات آنتنها :
Dipoles یا Monopole :
_ به یک Ground Plane نیاز دارد
_ تک فرکانسه هستند
_ عمده مزیت آنها این است که اندازه آنها کوچک بوده و به آسانی قابل ساخت هستند
_ اندازه Ground Plane می تواند به گونه ای طراحی شود که خطای چند مسیری را کاهش دهد .
Quadrifila helix یا Volutes
_ به Ground Plane نیاز ندارند
_ تک فرکانسه هستند
_ از نقطه نظر ساخت پیچیده تر از گیرنده های Dipole می باشند
_ Gain Pattern خوبی دارند
Spiral helix
_ دو فرکانسه هستند
_ Ground Plane خوبی دارد
_ مرکز فاز این آنتنها از استحکام خوبی برخوردار نیست
Micro strip
_ ممکن است تک فرکانسه یا دو فرکانسه باشند
_ از نقطه نظر ساخت ساده هستند
_ با داشتن مقطع کوچک برای کاربردهای ناوبری ایده آل هستند
_ عیب عمده این آنتنها این است که Gain یایینی دارند
Choke ring
_ عموماً دو فرکانسه هستند
_ به یک Ground Plane نیاز دارند
_ شامل چندین حلقه متحدالمرکز به محور قائم آنتن هستند
_ Ground Plane به گونه ای طراحی شده اند که اثر چند مسیری را کاهش می دهند .
بخش Radio Frequency :
بخش RF بخش اصلی آنتن و در واقع قلب گیرنده می باشد . وظیفه اصلی این بخش ، تبدیل فرکانسهای سیگنال در یافتی در آنتن به فرکانس پایین تر که فرکانس متوسط IF یا فرکانس بیت می باشد .
یک قسمت مهم در این بخش ، تعداد کانالها و به عبارت دیگر تعداد ماهواره هایی است که می توانند به طور همزمان ردیابی شوند . در گیرنده های قدیمی ، تعداد کانالها محدود بود و ردیابی ماهواره ها به صورت متوالی روی همان کانال صورت می گرفت ( حدود هر 20 ثانیه یک ماهواره تعقیب می شد و در انتهای این زمان ماهواره بعدی تعقیب می شد ). امروزه بیشتر گیرنده ها ، ماهواره ها را در کانالهای جداگانه ردیابی می کنند و ردیابی ماهواره ها به صورت پیوسته صورت می گیرد . گیرنده های چند کاناله ، دقت بیشتری دارند و نسبت به گم کردن سیگنال و قطع Lock غیر حساس تر هستند ، اما دارای بایاسهای بین کانالی می باشد که این بایاسها در گیرنده های مدرن می تواند به طور کامل کالیبره شده و در سطح کمتر از 1/0 میلیمتر نگه داشته شوند .
المنهای اصلی بخش RF عبارتند از :
_ اسیلاتورها ، برای تولید فرکانس مرجع
_ فیلتر ها ، برای حذف فرکانسهای ناخواسته
_ Mixer ها ، جهت ضرب فرکانسها در هم