ایران کد، پرتال اطلاعات ملی کالا، خدمات و مراجع عرضهکننده محصولات در زنجیره گردش کالادر جمهوری اسلامی ایران است. این سیستم در پی ایجاد زبان مشترک میان تمامی عرضهکنندگان کالا و مشتریان بوده و بستری را فراهم مینماید که گردش کالا در بازار و معاملات آن و همچنین مدیریت کالا در درون موسسات بزرگ تسهیل گردد. دستگاههای اجرایی و دولتی نیز از طریق این سایت به اطلاعات پایه و اصلی مربوط به کالاها، خدمات و عرضهکنندگان دستیابی دارند و خدمات شناسایی اقلام و عرضهکنندگان مربوطه را دریافت مینمایند. ایران کد، نمایشگاه مجازی و ویترین اطلاعات دقیق محصولات و دروازه تجارت الکترونیک در کشور است. اطلاعات کالا، دادههایی هستند که معرف هویت و شناساننده آن بوده و درزنجیره گردش کالا بین دو موسسه (B2B) بین یک موسسه و مشتری نهایی (B2C) و بین دولت و موسسه (G2B) نقش مهمی به عهده دارند. هرگونه خدشه در اطلاعات کالا منجر به وقفه در زنجیره گردش آن شده و عملیات تولید، توزیع، حمل و نقل، انبار کردن، فروش و خدمات پس از فروش را با اشکال مواجه میکند. موسسات تولیدی و توزیعی با استفاده از ایران کد، دادهها و اطلاعات ماهیتی و اعتباری مربوط به کالاها را برای عرضه محصولات خود به کار میگیرند و با بهرهگیری از پایگاهی با عنوان نمایشگاه مجازی عرضه محصولات، این اطلاعات را به صورت هماهنگ شده در اختیار همه کاربران قرار میدهند. وزارت بازرگانی که مسئولیت توسعه و تسهیل تجارت را در کشور به عهده دارد، بر تامین، توزیع و قیمتگذاری کالا نظارت نموده و از حقوق عرضهکنندگان و مصرفکنندگان کالا و خدمات حمایت مینماید پایهگذار سیستم مذکور است. ایران کد و نمایشگاه مجازی عرضه محصولات، با ایجاد اطلاعات مراجع عرضهکننده، اطلاعات مبنای محصولات، مشخصات فنی کالاهاو بطور کلی اطلاعات پایه اقلام و برقراری تناظرات با کدهای بینالمللیبه عنوان یک زیرساخت ملی، فواید قابل ملاحظهای را برای دستگاههای دولتی، واحدهای عرضهکننده کالا و مصرفکنندگان نهایی به همراه دارد. باعضویت موسساتدر این سامانه، علاوه بر تخصیص کد عضویت عرضهکننده معتبر و کد ملی و شناسنامهبرای هر یک از محصولات، یک صفحه وب اختصاصی به هر موسسه داده میشود که به منزله غرفه او در نمایشگاه مجازی خواهد بود. عرضهکننده میتواند اطلاعات کامل خود و شناسنامه و کاتالوگ محصولاتش را در این غرفه نمایش دهد. از آنجا که تمام اطلاعات عرضهکنندگان و محصولات در یک پایگاه داده طبقهبندی شده و ساختار یافته قرار میگیرد، جستجوی اطلاعات با روشهای مختلف میسر میباشد و تمام کاربران از جمله مشتریان محصولات با سهولت میتوانند در آن به جستجو بپردازند. ایران کد در پی توسعه و ترویج مفاهیم نوین کسب و کار الکترونیکی مانند شناسایی الکترونیکی محصولات، ردیابی محصولات، هوشمندسازی و تسهیل فرایندهای تجاریو ... است. این سیستم علاوه بر معرفی محصولات عرضهکنندگان، میتواند در مدیریت اطلاعات موجودیهای آنها شامل موجودیهای در انبار و اموال سازمان به کار گرفته شود. شرکتها و موسسات تولیدی و توزیعی کشور میتوانند از دو طریق به عضویت سیستم درآیند: ۱ـ مراجعه از طریق اینترنت به وب سایت مرکز (www.irancode.ir) و تکمیل فرمهای مربوطه ۲ـ مراجعه حضوری به یکی از شرکتهای نماینده که در قسمت دفاتر نمایندگی مرکز معرفی شده اند
|