طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID
محمد جواد اسدی لاری شرکت لاله کامپیوتر | مهدی چشمه شرکت لاله کامپیوتر |
کلمات کلیدی: پلاک RFID خودرو - کنترل تردد - ردیابی خودرو
چکیده
کنترل تردد خودروها در محدوده های خاص (محدوده طرح ترافیک، محدوده اضطرار، محدوده شهری و ...) یا ردیابی آنها که در سیستم فعلی توسط ماموران پلیس انجام می گیرد، دارای مشکلات عدیده ای نظیر امکان سوء استفاده، تبانی با مامور پلیس، خطای دید پلیس و ... است. این مشکلات ریشه در شناسایی خودرو و کنترل مجوزها توسط نیروی انسانی دارد. برای رفع این مشکل بایستی از سیستمی استفاده کرد که توانایی شناسایی خودرو و کنترل مجوزها را بصورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی دارا باشد. برای این منظور، طرحی مبتنی بر تکنولوژی RFID پیشنهاد می گردد. دراین حالت، هر خودرو به یک RFID Tag حاوی اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و نیز وضعیت آن به لحاظ مجوزها مجهز می گردد. به هنگام عبور خودرو از مکانهای خاص، اطلاعات مورد نیاز از حافظه Tag خوانده می شود و توسط نرم افزار کنترلی، تحلیل و تصمیم گیری صورت می پذیرد.جهت جلوگیری از غیرفعال شدن غیرمجاز Tag نیز باید تمهیداتی اندیشید. در طرح ارائه شده کنترل سالم بودن Tag الف) به هنگام عبور از Gate پلیس؛ ب)کنترل Tag توسط مامورین پلیس به هنگام متوقف نمودن خودرو؛ ج)به هنگام سوخت گیری خودرو و تطبیق اطلاعات آن با اطلاعات ثبت شده در کارت هوشمند سوخت، انجام می پذیرد.
1- مقدمه
با گسترش استفاده از وسائط نقلیه در جوامع بشری، کنترل تردد خودروها تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت امور حمل و نقل گشته است. این کنترل در حوزه های مختلف جهت نیل به اهدافی خاص و به روشهایی مشخص اعمال می گردد. بعنوان مثال در حوزه درونشهری، جهت داشتن ترافیکی روانتر در محدوده های پرتردد و نیز کاستن از آلودگی هوا، این امر بصورت تعیین محدوده طرح ترافیک و طرح اضطرار و صدور مجوز ورود به این محدوده برای تعدادی محدود انجام می پذیرد. یا در حوزه های برونشهری کنترل سرعت حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی برای افزایش ضریب امنیت سفر یکی از موارد کنترلی است .
در سیستم فعلی جهت اعمال این کنترلها از نیروی انسانی آموزش دیده (ماموران پلیس) استفاده می گردد. دقت کم در اثر خطای دید یا خستگی، سوءاستفاده در اثر عدم حضور مامور مربوطه در سر پست خود یا تبانی راننده با مامور پلیس، نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده فراوان و به تبع آن هزینه جاری زیاد از جمله مشکلاتی است که این سیستم با آنها مواجه است .
در این مقاله سیستمی طراحی شده است که در آن، هر خودرو به یک RFID Tag مناسب مجهز گردد و اطلاعات لازم جهت شناسایی خودرو در آن بصورت امن قرار داده شود. در این حالت شناسایی خودرو با استفاده از این Tag بصورت الکترونیکی انجام می پذیرد. با استفاده از این قابلیت و ابزارها و نرم افزارهای جانبی، کنترل تردد خودروها بصورت مکانیزه انجام می گیرد. این روش نسبت به سیستم دستی دقت بالاتر، اطمینان بیشتر از عدم سوءاستفاده و تبانی، نیاز کمتر به نیروی انسانی آموزش دیده و بتبع آن هزینه نگهداری کمتر دارد که در ادامه به تشریح کاربرد این طرح در حوزه های کنترل محدوده طرح ترافیک و طرح اضطرار، کنترل عدم خروج تاکسیها از محدوده شهر، کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوسها، مسافربرهای سواری بین شهری، کامیونها و ...) و نیز پرداخت عوارض بزرگراهها پرداخته می شود .
2- تحلیل سیستم
هدف از این سیستم کنترل مکانیزه تردد خودروهاست. در سیستم کنونی کنترل توسط نیروی انسانی (پلیس) صورت می پذیرد. برخی از موارد کنترلی به اختصار شرح داده می شود .
2-1- کنترل محدوده طرح ترافیک
برای کنترل محدوده طرح ترافیک، مامورین پلیس راهنمایی و رانندگی در مبادی ورودی محدوده طرح ترافیک مستقر می گردند و خودروهای فاقد مجوز ورود به طرح را متوقف می نمایند. در این روش بدلیل اینکه کنترل توسط انسان (مامور پلیس) و بصورت مشاهده انجام می گیرد، امکان خطا و سوء استفاده وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود :
الف) تبانی: ممکن است راننده ای با مامور پلیس تبانی نماید و بصورت غیرمجاز وارد محدوده گردد .
ب) پنهان ماندن از دید پلیس: ممکن است به هنگام اعمال قانون درمورد راننده ای متخلف، راننده دیگری از فرصت سوء استفاده نماید و بصورت غیرمجاز وارد محدوده طرح گردد .
ج) عدم حضور پلیس: در مواقعی مانند زمان صرف نهار، اقامه نماز و ... در صورت عدم حضور بموقع پلیس جایگزین، امکان ورود غیرمجاز به محدوده طرح بوجود می آید .
د) استفاده از مجوز مربوط به خودروی دیگر: برخی افراد با استفاده از مجوز خودروی دیگر اقدام به ورود و تردد در محدوده طرح می نمایند که امکان تطبیق دقیق و کامل جهت جلوگیری از این امر عملا وجود ندارد .
ﻫ) ایجاد ترافیک در مبادی ورودی: در مبادی ورودی، به علت کنترل توسط نیروی انسانی (پلیس) و سرعت پایین این امر و نیز در برخی مواقع، متوقف نمودن خودروها جهت اعمال قانون، عبور و مرور به کندی صورت می پذیرد .
و) امکان به سرقت رفتن مجوز ورود به طرح: ممکن است مجوز ورود به طرح توسط افراد متخلف، با شکستن شیشه خودروی مجاز، سرقت گردیده و مورد استفاده واقع گردد که در این حالت نیز امکان تشخیص بسیار ضعیف است .
ز) استفاده از مجوز طرح ترافیک جعلی: برخی افراد سودجو، اقدام به جعل مجوز طرح و فروش آن می نمایند. در این حالت به دلیل عدم کنترل جامع مجوزها، همه موارد تخلف کشف نمی گردد .
2-2- کنترل محدوده اضطرار
برای انجام این کنترل، مشابه حالت قبل، مامورین پلیس با استقرار در مبادی ورودی طرح اضطرار و کنترل مجوز ورود به طرح یا شماره پلاک خودرو، از ورود خودروهای غیرمجاز جلوگیری می نمایند. در این مورد، علاوه بر ایرادات و اشکالات حالت قبل (کنترل محدوده طرح ترافیک)، مشکلات زیر نیز در مورد کنترل دقیق این محدوده به چشم می خورد :
الف) بدلیل اینکه خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک، مجاز به ورود به این محدوده - صرفنظر از شماره پلاک خودرو - می باشند، مامورین پلیس در برخی مواقع باید هم پلاک خودرو و هم مجوز طرح ترافیک را کنترل نمایند که این امر زمانبر و خسته کننده است و امکان خطا را افزایش می دهد .
ب) برخی رانندگان با دستکاری شماره پلاک خودرو، بصورت غیرمجاز وارد محدوده اضطرار می شوند و بدلیل حجم بالای عبور و مرور، تشخیص دقیق این تخلف بسیار مشکل است .
2-3- کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری
در سیستم فعلی، کنترل سرعت وسایل نقلیه بین شهری، از طریق بازبینی گراف سرعت (تاکو گراف) در پاسگاههای پلیس راه انجام
می شود. برخی رانندگان برای اینکه سرعت غیرمجاز، در صفحه گراف سرعت آنها ثبت نگردد، با قراردادن مانعی بر سر راه ثبات سرعت، آن را در بازه سرعت مجاز، محدود می کنند. در اینصورت اگر راننده با سرعت غیرمجاز حرکت کند، ثبات سرعت مجاز را ثبت می نماید که براحتی قابل تشخیص نیست. همچنین در برخی مواقع راننده متخلف در برخی پاسگاههای پلیس با مامور تبانی می نماید و از مجازات فرار می کند که متاسفانه در این حالت، جرمی شدیدتر رخ داده است .
2-4- ردیابی خودروها
درصورت تخلف یک خودرو، و یا به سرقت رفتن آن، مامورین از طریق اعلام شماره پلاک خودرو به پاسگاهها و مراکز پلیس، اقدام به ردیابی و یافتن خودروی متخلف یا مسروقه می نمایند. این شیوه دارای معایب بسیاری است؛ ازآن جمله :
الف) اعلام شماره پلاک به مراکز پلیس زمانبر می باشد؛
ب) به علت زیاد بودن موارد تخلف و سرقت، کنترل و تطبیق شماره پلاکها با خودروهای عبوری مشکل است؛
ج)درصورت تعویض غیرمجاز پلاک خودروی متخلف یا مسروقه، امکان پیداکردن آن از بین می رود؛
2-5- کنترل عدم خروج خودروهای ممنوع الخروج
برای خروج چنین خودروهایی نیاز به اخذ مجوز از مراکز ذیصلاح می باشد. مثلا تاکسی ها مجاز به خروج از محدوده شهری نمی باشند مگر با اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی؛ دراینصورت راننده خودرو در هر بازرسی باید مجوز خود را ارائه نماید. چنین کاری علاوه بر زمانبر بودن، دارای امکان تقلب در مجوز و تخلف در ارائه آن می باشد. همچنین امکان تبانی و تطمیع مامور بازرسی نیز وجود دارد .
2-6- اخذ عوارض بزرگراهی
در سیستم فعلی، هنگامی که شخص قصد مسافرت از طریق بزرگراه را دارد، زمانی که وارد بزرگراه می شود از محل پرداخت عوارضی عبور می نماید و هزینه تعریف شده را پرداخت و فیش، دریافت می کند. هنگام خروج از بزرگراه، فیش را به ماموران مستقر در انتهای بزرگراه تحویل می دهد که نشان دهنده پرداخت عوارضی توسط راننده است. درصورتیکه راننده فیش را به هرجهت تهیه نکند، مجبور است در خروجی بزرگراه، عوارضی را پرداخت نماید. این سیستم دارای مشکلاتی است، ازجمله :
الف) ایجاد ترافیک در محل اخذ عوارضی؛
ب) تخلف در پرداخت عوارضی؛
ج) گم شدن فیش پرداخت و پرداخت عوارضی مجدد؛
همانطور که ملاحظه می شود، سیستمهای کنترل کنونی که وابسته به نیروی انسانی می باشند، دارای خطاها، ایرادات و مشکلات زیادی هستند. چنین مشکلاتی ریشه در شناسایی خودرو و کنترل مجوزها توسط نیروی انسانی دارد. برای رفع این مشکلات، بایستی سیستمی جایگزین سیستم کنونی گردد که توانایی شناسایی خودرو و کنترل مجوزها بصورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی را داشته باشد .
3- طراحی سیستم
در این مقاله، برای حل مشکلات مذکور، طرحی مبتنی بر تکنولوژی RFID (شناسایی توسط فرکانسهای رادیویی) ارائه می گردد. علت استفاده از چنین سیستمی، امکان شناسایی تجهیزات موردنظر (در اینجا خودرو) از راه دور و بصورت بی سیم، و بررسی وضعیت آنها به لحاظ مجوزهای مورد نیاز می باشد. در این بخش به نحوه عملکرد سیستم مبتنی بر تکنولوژی RFID در رفع مشکلات، در دو بخش شناسایی خودروها، و کنترل مجوزها پرداخته می شود .
3-1- شناسایی خودروها
بدین منظور، هر خودرو به یک RFID Tag مجهز می شود. در این Tag، اطلاعات موردنیاز جهت شناسایی خودرو و نیز وضعیت آن به لحاظ مجوزها، ذخیره می گردد. جهت شناسایی خودرو، در مکانهایی که خودرو از آنجا عبور می نماید، Gate یا Reader هایی تعبیه
می گردد. با عبور خودرو از این Gate ها، مشخصات آن و نیز وضعیت مجوزها خوانده می شود و توسط نرم افزار کنترلی، بررسی و
تصمیم گیری صورت می پذیرد .
3-2- کنترل مجوزها
اطلاعات خوانده شده توسط Gate، جهت تحلیل و تصمیم گیری، به نرم افزار مربوطه ارسال می گردد. این نرم افزار با بررسی اطلاعات خوانده شده و قوانین تعریف شده، خودروهای مجاز و غیرمجاز را شناسایی و اعلام می نماید .
در ادامه، راه حلهای پیشنهادی برای موارد ذکر شده در بخش 1، ارائه می گردد .
3-2-1- کنترل محدوده طرح ترافیک
چنانچه ذکر گردید، در کنترل محدوده طرح ترافیک نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. در این بخش به نحوه حل این مشکلات با استفاده از طرح پلاک RFID پرداخته می شود. در Tag مربوط به هر خودرو، محلی جهت ذخیره مجوزها در نظر گرفته می شود. هنگامی که مالک خودرو مجوز طرح را دریافت می کند، اطلاعات مربوط به مجوز در حافظه Tag ذخیره می گردد. این کار توسط مرکز صلاحیت دار صورت می پذیرد. در ورودیهای محدوده طرح ترافیک آنتنهایی نصب می شود که به Reader متصل می باشند.Reader از طریق آنتن اطلاعات Tag هر خودرو را خوانده و به یک پردازنده منتقل می کند. پردازنده اطلاعات را که شامل شماره پلاک خودرو و وضعیت مجوز خودرو
می باشد، بررسی می کند. در صورتیکه خودرو فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک باشد شماره پلاک آنرا بعنوان خودروی متخلف ثبت می کند. در بازه های مختلف زمانی اطلاعات مربوط به تخلف ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جمع آوری و نسبت به اعمال قانون اقدام میگردد .
3-2-2- کنترل محدوده طرح اضطرار
مشابه کنترل محدوده طرح ترافیک، برای کنترل محدوده اضطرار نیز در ورودیهای این محدوده آنتنهایی متصل به Reader نصب
می گردد. هنگام ورود خودرو به این محدوده، بصورت خودکار اطلاعات Tag خوانده می شود و به یک پردازنده منتقل می گردد. پردازنده بر طبق زوج یا فرد بودن شماره پلاک خودرو، مجوز طرح ترافیک و یا هر سیاست دیگر، اقدام به تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن ورود به محدوده نموده و مشخصات خودروهای متخلف را جهت اعمال قانون در بازه های زمانی مشخص به مرکز مربوطه ارسال می نماید .
3-2-3- کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری
در این مورد از ترکیب Tag و سنسور برای سنجش سرعت استفاده می شود. در حافظه Tag محلی جهت ثبت تخلف سرعت غیر مجاز در نظر گرفته می شود. هنگامی که سنسور سرعت غیر مجاز را تشخیص داد شمارنده ای که مشخص کننده تعداد تخلف سرعت غیر مجاز است را یک واحد افزایش می دهد .
برای اجرای این طرح در محل ترمینالها گیتهایی نصب می گردد. در ابتدای مسیر سفر، مقدار شمارنده مزبور صفر می گردد. در طول مسیر در صورت تخلف راننده و حرکت با سرعت غیر مجاز، مقدار شمارنده افزایش می یابد. در ترمینال مقصد، مقدار شمارنده خوانده شده و در صورت تشخیص تخلف، تصمیمات لازم اتخاذ می گردد .
3-2-4- اخذ عوارض بزرگراهی
برای این منظور در محلهای مورد نظر (ورودی / خروجی بزرگراهها) گیتهای مربوطه نصب می گردند. خودروهای عبوری با خواندن اطلاعات از Tag مربوطه شان شناسایی می گردند و در صورت مشترک بودن و داشتن اعتبار کافی مجوز عبور دریافت می دارند؛ در غیر اینصورت به فرد مستقر در باجه اعلام می گردد که با دریافت عوارض اجازه عبور به خودرو داده شود .
در این حالت بر خلاف حالتهای قبلی، ذخیره مجوز مربوطه در حافظه Tag – بدلیل اعتباری بودن این مجوز و نیاز به تغییر محتویات حافظه که دارای اطلاعات بسیار مهمی است – توسط مراکزی غیر از مراکز ذیصلاح، امری پر خطر می باشد. برای این منظور 3 راه حل پیشنهاد می گردد :
الف ) استفاده از Tag جداگانه و ذخیره اطلاعات توسط خود شرکت بزرگراه .
ب ) استفاده از یک مرکز داده که با استفاده از خطوط پرسرعت، ایستگاههای اخذ عوارض به آن وصل شده و بصورت Online مجاز یا غیر مجاز بودن عبور خودرو از گیت را استعلام نمایند .
ج) هر ایستگاه عوارضی پایگاه داده ای داشته باشد که آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت اعتبار مشترکین را ذخیره نماید و در مورد مجوز عبور خودرو از گیت هر ایستگاه، بر مبنای باقیمانده اعتبار آن در پایگاه داده همان ایستگاه تصمیم گیری شود و در بازه های زمانی مناسب، میزان استفاده های هر خودرو از پایگاه داده هر ایستگاه، به پایگاه داده مرکزی منتقل و تجمیع گردد و پس از محاسبه اعتبار باقیمانده وضعیت جدید در پایگاه داده ایستگاهها بروزرسانی گردد .
3-2-5- کنترل عدم خروج خودروهای ممنوع الخروج از یک محدوده خاص
خودروهای از نوع خاص (مثلا تاکسی ها) – که جهت خروج نیاز به مجوز دارند – پس از دریافت مجوز به مراکز ذیصلاح معرفی می شوند. در این مراکز، مجوز و مدت اعتبار آن در حافظه Tag ذخیره می گردد. به هنگام عبور خودرو از گیت، اطلاعات مربوط به مجوز و همچنین زمان اعتبار آن خوانده می شود. درصورت غیرمعتبر بودن مجوز در زمان عبور، به مامورین مستقر در ایستگاه هشدار مناسب داده می شود تا نسبت به اعمال قانون اقدام نمایند .
3-2-6- ردیابی خودروها
جهت ردیابی خودروهای خاص (مثلا خودروهایی که سرقت گردیده اند یا تحت تعقیب می باشند)، مشخصات این خودروها توسط مرکز کنترل ذیصلاح در گیتهای مورد نظر بعنوان لیست سیاه (Black List) وارد میگردد. در صورت عبور خودرویی که مشخصات آن در این لیست وارد شده از یک گیت، هشدار لازم اعلام می گردد تا خودرو متوقف گردد. همچنین می توان با بررسی Log فایل ارسالی از گیتها در مرکز داده تشخیص داد که خودروی مورد نظر آخرین بار در کدام محدوده تحت پوشش، تردد کرده است .
4- کنترل سالم و فعال بودن Tag ها
ممکن است افرادی برای فرار از تشخیص تخلفشان توسط این سیستم، اقدام به مخدوش نمودن Tag خودروی خود نمایند. همچنین امکان دارد بر اثر برخی شرایط مانند تصادف، دستکاری غیر مجاز و ... Tag خودرویی غیر فعال گردد. جهت جلوگیری از این امر، کنترل سالم و فعال بودن Tag ها ضروری می باشد. بدین منظور 3 روش کنترلی زیر ارائه می گردد .
الف) در صورت عبور خودرویی با Tag مخدوش یا معیوب از گیت پلیس، هشدار مناسب به مامور پلیس مستقر داده شود تا خودرو متوقف گردیده و جهت بررسی و رفع ایراد به مرکز مربوطه راهنمایی گردد .
ب) در برخی مواقع که خودرویی توسط پلیس متوقف می گردد، اطلاعات ثبت شده در Tag خوانده شود و با اطلاعات واقعی خودرو مقایسه گردد. در صورت وجود مغایرت جهت بررسی و رفع مغایرت اقدامات لازم صورت پذیرد .
ج) با توجه به اینکه سیستم کارت هوشمند سوخت در حال عملیاتی گردیدن می باشد، می توان از این سیستم جهت کنترل نسبتا مستمر استفاده نمود؛ بدین صورت که به هنگام سوخت گیری خودرویی، اطلاعات ثبت شده در Tag و کارت هوشمند خوانده شده و مقایسه گردند. در صورت تشخیص مغایرت نسبت به انجام عملیات لازم اقدام نمود .
5- امنیت اطلاعات در سیستم
از آنجاکه اطلاعات ذخیره شده در Tag، به لحاظ امنیتی حائز اهمیت فراوان می باشد، لذا در اجرای چنین طرحی باید تدابیری جهت حفظ امنیت اطلاعات اندیشیده شود. در سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی RFID، متخلفان، به طرق مختلف سعی در دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم و سوء استفاده از آن می نمایند؛ مثلا با کارگذاشتن Reader غیر مجاز، اطلاعاتی را که بین Reader مجاز و Tag مبادله می شود را می خوانند و بسته به نوع کاربری سیستم، سعی در سوء استفاده از آنها می نمایند؛ لذا سیستم باید طوری طراحی شود که امکان سرقت اطلاعات و سوء استفاده از آنها به حداقل ممکن برسد و درصورت سرقت احتمالی، اطلاعات مسروقه کارایی خاصی برای سارق نداشته باشد. بدین جهت از الگوریتمهای حفاظتی برای ذخیره، فراخوانی و انتقال اطلاعات استفاده می شود. رمزنگاری اطلاعات از طریق الگوریتمهای معتبر جهانی مانند DES، 3-DES، RSA و ... و نیز استفاده از کلیدهای امنیتی جهت تایید اطلاعات دریافتی، روشهایی هستند که می توان برای برقراری امنیت استفاده نمود. Tag ها این قابلیت را دارند که الگوریتمهای رمزنگاری را پشتیبانی نمایند و نیز برای نوشتن و خواندن اطلاعات، سطوح مختلف دسترسی (Access Conditions) را برای آنها تعریف نمود. لذا در این سیستم می توان به سطح قابل قبولی از امنیت دست یافت .
6- تجهیزات مورد نیاز
در این سیستم، جهت ذخیره اطلاعات خودرو باید از RFID Tag استفاده نمود. از آنجا که خودرو در حال حرکت می باشد و فرصت جهت شناسایی محدود است و نیز فاصله خواندن نسبتا زیاد، باید از Tagهای نوع فعال(Active) و برد زیاد (Long Range) استفاده نمود. برای خواندن اطلاعات نیز از آنتن با توان مناسب و Reader استفاده می شود. در برخی مکانها نیز نیاز به گیت می باشد. در مراکزی مانند پمپ بنزین، خودروهای پلیس و ... می توان از Reader های قابل حمل نیز استفاده نمود .
فاصله ها و ابعاد و تعداد هر تجهیز بر اساس طراحی فیزیکی سیستم و شرایط محیطی حاکم، در هنگام طراحی محاسبه میگردد .
جهت ذخیره اطلاعات شناسایی مکمل و کنترلی مربوط به هر خودرو، پایگاه داده و نرم افزار کنترلی مربوطه باید طراحی و اجرا گردد. بدیهی است برای انجام امورات مربوطه در مکانهای مناسب وجود نرم افزارهای متناسب با کاربرد موردنظر در آن محل، در کنار تجهیزات نصب شده، ضروریست .
7- خلاصه و نتیجه گیری
کنترل فعلی تردد خودروها دارای مشکلات و ایرادهای متعددی می باشد که در حوزه های موردنظر، در بخش تحلیل ذکر شد. برای به حداقل رساندن این مشکلات و ایرادها، سیستمی مبتنی بر شناسایی خودرو از طریق RFID Tag پیشنهاد گردید که با استفاده از نرم افزارهای کنترلی مناسب و یک مرکز داده، عملیات کنترل مکانیزه را انجام می دهد .
از مزایای سیستم پیشنهادی می توان به موارد زیر اشاره نمود :
الف) امکان فرار راننده متخلف از اعمال قانون به طریق تبانی، سوء استفاده از عدم حضور ویا مشغول بودن مامور پلیس، به حداقل می رسد؛
ب) جعل یا سرقت مجوزهای مربوطه با استفاده از این سیستم تقریبا غیرممکن می شود؛
ج) در این سیستم، تجهیزات مکانیزه جایگزین نیروی انسانی می گردد؛ بنابراین، اولا اشتباهات ناشی از خطاهای انسانی از قبیل خطای دید، خستگی و ... از سیستم حذف می گردد؛ ثانیا حجم نیروی انسانی آموزش دیده مورد نیاز کاهش می یابد و به تبع آن هزینه های وابسته نیز کم می شود؛
د) استفاده از مجوزهای دیگران برای خودروی خود امکانپذیر نمی باشد؛
ﻫ) کنترل مجوزها بدون نیاز به توقف یا ایجاد گلوگاه، جهت مشاهده آنها انجام می گیرد، درنتیجه عبور و مرور خودروها از مکانهای کنترلی راحتتر و سریعتر صورت می پذیرد؛
و) دستکاری و یا تعویض پلاک خودرو، بمنظور عدم شناسایی آن، تقریبا کاری بیهوده است؛
ز) تشخیص حرکت با سرعت غیرمجاز خودروهای حمل و نقل عمومی سهلتر می شود، لذا امنیت سفرهای عمومی بالاتر می رود؛
ح) درصورت به سرقت رفتن ویا تحت تعقیب بودن خودرویی، این سیستم به کشف یا متوقف نمودن خودرو، به مامورین مربوطه کمک شایانی می نماید؛
ط) با اجرای چنین طرحی، سایر ارگانها نیز می توانند از سیستمهایی مکانیزه مبتنی بر شناسایی خودرو از طریق پلاک RFID در حوزه عملکرد خود استفاده نمایند. بدین ترتیب، استفاده از اطلاعات موجود در این سیستمها می تواند به بهبود عملکرد کنترلی پلیس در برخی مواقع کمک نماید؛ بدینصورت حوزه عملکرد کنترلی پلیس توسعه می یابد؛
ی) باتوجه به مکانیزه بودن تشخیص برخی تخلفات، واردنمودن اطاعات آنها در پرونده خودرو، به راحتی امکانپذیر بوده و نیاز به ورود دستی اطلاعات ذکر شده نمی باشد؛
همچنین، به لحاظ اهمیت داده های ثبت شده در RFID Tag، جهت اطمینان از صحت اطلاعات ذخیره شده در Tag و امنیت آنها، مکانیزمهایی ارائه گردید .
باتوجه به موارد ذکر شده، با اجرای چنین طرحی می توان به سطح قابل قبولی از کنترل و امنیت در سطح ملی دست یافت .
سیستم طراحی شده این قابلیت را دارد که توسعه یافته و با اضافه نمودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز جهت تشخیص تخلفاتی دیگر از قبیل سرعت غیرمجاز خودروهای شخصی، سبقت غیرمجاز، توقف در مکانهای ممنوع و ... حوزه عملکردی وسیعی را پوشش دهد .
منابع و ماخذ
1- Klaus Finkenzeller, "RFID HANDBOOK", 2nd Edition, John Wiley & Sons Ltd, 2003
2- Auto ID Center, "Technical Report", 2003
3- EPCglobal, "Standard Development Process", Version 1.2, 2006
4- EPCglobal, "Specification for RFID Air Interface", Version 1.0.2, 2005
خیلی ممنون از این کار خوبت