ضرورت بهکارگیری RFID در گردشکار سازمانها و مراکزی که با حجم قابل توجهی از کالاها و اقلام مختلف محصول سروکار دارند، پدیدهای محتمل است. این فنآوری در بسیاری از مراکزـ دست کم در حد مطالعاتی مطرح است.کشور ما نیز از نظر کاربرد تگهای RFID در آغاز راه است، ولی شرکتهای نرمافزاری و IT با هوشیاری این روند را زیر نظر دارند و خود را برای ایفای نقش در این زمینه آماده میکنند. از آنجا که کاربردهای غیربسته بندی شانس بیشتری دارند، توجه این شرکتها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمانهای بزرگ است و صنعت بسته بندی به دنبال آنها حرکت میکند. . کشور ما آمادگی بهکارگیری این تکنولوژی را دارد و پس از استانداردسازی و ایجاد برخی زیرساختهای ضروری و نیز ارزان شدن نسبی سیستمهای RFID انتظار میرود طی دو، سه سال آینده با شتاب چشمگیری به تولید و کاربرد لیبلهای RFID روی بیاورد.با این شرایط کشور ما در باید در آستانه ی تحولات زیرساختی برای بکار گیری این تکنولوژی بصورت گسترده و عمومی قرار گیرد. بسترها در هاله ای از ابهام1- تولید و بسته بندی:مرحله ی اغازین و تعیین کننده ی تولید را می توان مهمترین مرحله ی بکارگیری زمینه ای در صنایع مختلف دانست.به واقع بکارگیریRFID در صنعت از همین مرحله شروع خواهد شد.ردگیری محصولات در حین تولید مخصوصا در صنایع بزرگ نظیر خودرو سازی از بدو ورود مواد خام به چرخه ی تولید آغاز می شود و محصول این ردگیری ،خط تولید منسجم با قابلیت برنامه ریزی های دقیق و کزارشکیریهای مدون برای مدیران خواهد بود.در پایان مراحل تولید،محصول دارای شناسنامه و گزارشی از زمان تولد تا کنون خواهد بود که این داده ها تا پایان دوران کاربری محصول همراه آن خواهد بود.در اینجا این سوال مطرح است که در مورد صنایع کوچک و با عمر تولید و مصرف کوتاهتر RFID چه کمکی خواهد کرد.بگذارید نظرمان را به سمت صنایع غذایی و مصرفی معطوف کنیم.در اینگونه صنایع بویژه صنایع غذایی که معمولا تولید محصول و بسته بندی بطور همزمان انجام می گیرد پای صنایع چاپی در عرصه RFID بطور جدی باز می شود. و از اینجا این صنایع چاپی هستند که با نفوذ در صنعت و همراه آنها به فروشگاه های پر تردد و بعد از آن به زندگی عموم مردم راه میابند.حال این سوال مطرح می شود که صنایع بسته بندی ما تا چه حد آمادگی تن دادن به این تکنولوژی را دارند و یا به عبارت دیگر تا چند وقت دیگر بستر برای تبدیل سامانه های بارکدی به سامانه ی تگ های RFID اماده خواهد شد.مزیت RFID نسبت به بارکدها ▪ عدم نیاز به دید مستقیم هنگام خواندن و نوشتن تگها ▪ خواندن همزمان چندین تگ با هم (هزار تگ در هر ثانیه) ▪ قابلیت خواندن تقریباً ۱۰۰درصد از تگهای RFID بجز مواردی که حاوی بارکد پرینت شده اما آسیبدیده هستند. • مشکلات بالقوه و کیفیت بد پرینت بارکدها، موجب عدم امکان دسترسی به اطلاعات درون آنها میشود، این مشکل با استفاده از RFIDها برطرف خواهد شد. ▪ تنها مشکل استفاده از RFIDها قیمت گران این فناوری در بدو شروع به کار با آن است. این مشکل، به مرور زمان و با پیشرفت فناوری، حل خواهد شد. ●و کاربردهای امنیتی به نظر می رسد تنها انتقال تکنولوژی برای این تحول کافی نباشد و عوامل دیگری نیز در این میان دخیل خواهند بود:الف- تعیین استانداردهای جامع در بکارگیری و یا حداقل هماهنگی سامانه قدیمی تر و RFIDب- ارائه ی تمهیدات کلانتر در تولید گسترده ی سخت افزاری و نرم افزاری به منظور کاهش هزینه ها2- نگهداری:پس از بسته بندی و طبقه بندی محصولات با RFID عرضهRFID را به خود اختصاص می دهند.هنگام استفاده از این فناوری در کالاها و کنترل انبارها، یک رایانه، داده های دریافتی تگهارا (از طریق (READER مدیریت کرده و با ثبت رکوردها، موجودی انبار را همیشه تحت کنترل داشته و در اختیار مدیر تولید قرار میدهد. آنتنهای قرائتگر در چارچوب درهای انبار کار گذاشته میشوند تا دادهها را از کالاها، کارتنها و پالتهای حاوی تگ بخوانند. قیمت استفاده از RFIDها ممکن است به اندازه کافی پایین نباشد تا از تگها بتوان برای انواع محصولات و سرویسها استفاده کرد. ممکن است مقرون به صرفه نباشد که به هر کالای ارزانی بتوان یک تگ اختصاص داد، اما از تگها میتوانند برای کنترل اقلام کوچک، با چسباندن تگ بر روی پالتها و کارتنهای حاوی آنها استفاده کرد. 3- عرضهاطلاعات روی برچسب، از قبیل شماره شناسایی، میتواند از فاصلهای چند متری بر روی RFID reader منتقل شود. اینreader ها در نقاط گوناگونی در سرتاسر فنآوری زنجیره عرضه نصب شدهاند. برای مثال: بر روی درهای یک مرکز پخش فنآوریRFID امکان شناسایی و ردپای اشیا را بدون دخالت نیروی انسانی و بدون هیچگونه وقفه زمانی فراهم میآورد. در واقع، کارخانهها میتوانند پروسه سازماندهی خود را با استفاده ازRFID به جای بارکد (شیوه سنتی شناسایی کالا در زنجیره تولید) بهینهسازی کنند. اطلاعات موجود بر روی برچسبها، وقتی که آنها از کنار آنتن ها عبور میکنند، خوانده میشود و این حرکت توسط یک سامانه، ثبت و مدیریت میشود. بدین گونه، سازمانها میتوانند جهان فیزیکی را بدون دخالت نیروی انسانی به جهان دیجیتال پیوند دهند. شیوه انجام کارها و شروع آنها بستگی به کاربرد شخصی دارد. از تهیه دوباره موجودی در این سری طیف گرفته تا آمادهسازی چرخه نیازها در سوی دیگر.کاهش هزینهها، جوابگویی سریعتر نسبت به تغییر نیازهای مشتری و تقویت توانایی برخورداری از محصول مورد نیاز در محل مورد نیاز و در زمان خواسته شده از جمله نتایج بهکارگیری از این نوع تکنولوژی است. 4-پس از عرضه:پیگیری محصولات در بازار،بر اساس استانداردهای بین المللی احترام به تولید کننده و مصرف کننده یکی از بزرگترین دستاوردهای RFID در عرصه ی تولید است.به گونه ای که هر محصول با شناسنامه ی غیر قابل دسترس برای عموم و صرفا برای شناسایی سرگذشت محصول چه در تولید و چه در نگهداری به بازار عرضه می شود.بطور خاص در صنایع غذایی،محصولات علاوه بر مشخصات درج شده بر روی بسته بندی ،اطلاعات تکمیلی و صحیح تری را به همراه در تگ های الصاقی خواهند داشت.مانند:تاریخ تولید،تاریخ انقضا،شناسه تولید کننده،کد استاندارد،قیمت مصرف کننده،و بطور کلی تمامی تقسیم بندی هایی که اکنون به خاطر محدودیت های تکنولوژیک بر روی محصولات یا درج نمی شود و یا قابلیت دستکاری و خرابکاری دارند. /font>
برگرفته از سایت پیشگامان عصر ارتباطات