فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

304- تدوین استراتژی تولید تگ‌های RFID با استفاده از ماتریس SWOT

تدوین استراتژی تولید تگ‌های RFID با استفاده از ماتریس SWOT

و بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور

حسن دهقان دهنوی

دانشجوی دکتری مدیریت تولید، دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

سید حسن حاتمی نسب

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد

رضا طالعی فر

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد

سید امیرحسین حاتمی نسب

مدیر شرکت پیشگامان عصر ارتباطات

خلاصه

با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی استراتژیک در تصمیمات مدیریتی و راهبردی (کوتاه مدت و بلند مدت)، لزوم توجه به استراتژی‌های تولیدی و تدوین متناسب و درست آن‌ها بسیار لازم و ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاله حاضر به منظور تدوین استراتژی‌های مناسب تولیدی در صنعت RFID، پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت و تهدیدهای خارجی (تکنیک ماتریس SWOT) و بررسی تقابل سنجه‌های مؤثر بر هم در گروه‌های مختلف و به صورت زوجی، به تدوین استراتژی مناسب می‌پردازد. برای این منظور ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین در این بخش از تکنولوژی، از مشاوره اساتید دانشگاهی آگاهی به حوزه استراتژی، استراتژی‌های گوناگونی بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور تدوین گردیده است.

کلمات کلیدی:

استراتژی تولید ـ فناوری FRID ـ ماتریس SWOT ـ برنامه چهارم توسعه

1)              مقدمه

بدون شک استراتژی ساخت و تولید یکی از مهمترین فاکتورها در فرایند برنامه‌ریزی کسب و کار یک کارخانه است ولی متأسفانه در ایران به آن اهمیت داده نمی‌شود و می‌توان گغت ‌شناخت کافی از آن وجود ندارد.

درحالی که هر مدیری به راحتی با تاکتیک‌ها‌ی ساخت در فرایند تولید آشناست ولی ارتباط بخش تولید با استراتژی کلی کسب و کار هنوز برای اغلب آن‌ها بصورت یک راز باقی مانده است. با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه از سوی محققین بین‌المللی می‌توان گفت، بخش تولید و عملیات، هسته اصلی و موتور محرکه هر سازمانی است که در صورت توجه درست و به موقع دستاوردهای چشم‌گیری در پی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که استراتژی تولید، خود حلقه مفقوده استراتژی کلان سازمان و زمینه ساز پیشرفت‌های بیشتر و موفقیت‌های چشم‌گیرتر باشد.

این در حالی است که، تاکنون تحقیق جامع و تخصصی چندانی در رابطه با استراتژی‌های ساخت و تولید در صنایع ایران صورت نگرفته است (به جز اندک مواردی همچون اقدامات صورت گرفته جهت تدوین لستراتژی تولید در شرکت ایران خودرو)؛ اما، مقالات و تحقیقات بی‌شماری در سطح جهان وجود دارد که می‌تواند در این راه بسیار راه‌گشا باشد و بر این اساس سازندگان باید به تولید در سطح جهانی برسند تا بتوانند بطور اثربخش در بازارهای جهانی رقابت کنند. جهت کسب مزیت رقابتی، استراتژی بازاریابی و استراتژی تولید باید با استراتژی سازمان مرتبط و همراه باشند (اسکینر، 1969).

وقتی سازمان‌ها‌ نتوانند به ارتباط بین استراتژی تولید و استراتژی سازمان پی ببرند، با سیستم‌ها‌ی تولیدی غیررقابتی، که پرهزینه و وقت‌گیر است، مواجه خواهند شد. در دنیای رقابتی امروز، استراتژی تولید از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و مستلزم تحقیقات جدی در این زمینه می‌با‌شود: «استراتژی مجموعه ای از اهداف اصلی و سیاستها و ب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد