ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
تدوین استراتژی تولید تگهای RFID با استفاده از ماتریس SWOT
و بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور
حسن دهقان دهنوی
دانشجوی دکتری مدیریت تولید، دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد
سید حسن حاتمی نسب
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
رضا طالعی فر
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
سید امیرحسین حاتمی نسب
مدیر شرکت پیشگامان عصر ارتباطات
خلاصه
با توجه به اهمیت برنامهریزی استراتژیک در تصمیمات مدیریتی و راهبردی (کوتاه مدت و بلند مدت)، لزوم توجه به استراتژیهای تولیدی و تدوین متناسب و درست آنها بسیار لازم و ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاله حاضر به منظور تدوین استراتژیهای مناسب تولیدی در صنعت RFID، پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت و تهدیدهای خارجی (تکنیک ماتریس SWOT) و بررسی تقابل سنجههای مؤثر بر هم در گروههای مختلف و به صورت زوجی، به تدوین استراتژی مناسب میپردازد. برای این منظور ضمن بهرهگیری از نظرات کارشناسان و متخصصین در این بخش از تکنولوژی، از مشاوره اساتید دانشگاهی آگاهی به حوزه استراتژی، استراتژیهای گوناگونی بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور تدوین گردیده است.
کلمات کلیدی:
استراتژی تولید ـ فناوری FRID ـ ماتریس SWOT ـ برنامه چهارم توسعه
بدون شک استراتژی ساخت و تولید یکی از مهمترین فاکتورها در فرایند برنامهریزی کسب و کار یک کارخانه است ولی متأسفانه در ایران به آن اهمیت داده نمیشود و میتوان گغت شناخت کافی از آن وجود ندارد.
درحالی که هر مدیری به راحتی با تاکتیکهای ساخت در فرایند تولید آشناست ولی ارتباط بخش تولید با استراتژی کلی کسب و کار هنوز برای اغلب آنها بصورت یک راز باقی مانده است. با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه از سوی محققین بینالمللی میتوان گفت، بخش تولید و عملیات، هسته اصلی و موتور محرکه هر سازمانی است که در صورت توجه درست و به موقع دستاوردهای چشمگیری در پی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که استراتژی تولید، خود حلقه مفقوده استراتژی کلان سازمان و زمینه ساز پیشرفتهای بیشتر و موفقیتهای چشمگیرتر باشد.
این در حالی است که، تاکنون تحقیق جامع و تخصصی چندانی در رابطه با استراتژیهای ساخت و تولید در صنایع ایران صورت نگرفته است (به جز اندک مواردی همچون اقدامات صورت گرفته جهت تدوین لستراتژی تولید در شرکت ایران خودرو)؛ اما، مقالات و تحقیقات بیشماری در سطح جهان وجود دارد که میتواند در این راه بسیار راهگشا باشد و بر این اساس سازندگان باید به تولید در سطح جهانی برسند تا بتوانند بطور اثربخش در بازارهای جهانی رقابت کنند. جهت کسب مزیت رقابتی، استراتژی بازاریابی و استراتژی تولید باید با استراتژی سازمان مرتبط و همراه باشند (اسکینر، 1969).
وقتی سازمانها نتوانند به ارتباط بین استراتژی تولید و استراتژی سازمان پی ببرند، با سیستمهای تولیدی غیررقابتی، که پرهزینه و وقتگیر است، مواجه خواهند شد. در دنیای رقابتی امروز، استراتژی تولید از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و مستلزم تحقیقات جدی در این زمینه میباشود: «استراتژی مجموعه ای از اهداف اصلی و سیاستها و ب