ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
بررسی به کارگیری تکنیک FMEA در طراحی معماری سیستمهای شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID
نویسندگان:
1. الهام کارشناس – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات،دانشکده الکترونیکی
دانشگاه شیراز
2. دکتر فریبرز سبحانمنش، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
واژگان کلیدی: طراحی، سیستمهای شناسایی خودکار، ریسک، حالات خرابی، RFID، FMEA
امروزه فناوریهای محاسباتی به سرعت در حال تکامل و رشد هستند و در عین حال سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری همواره پیچیدگیهای خاص خود را داشتهاند. RFID یکی از فناوریهایی است که مزایای فراوانی را برای صنایع به همراه داشته است[1].
فناوری RFID (شناسایی بر اساس فرکانس های رادیویی) در حالت کلی به معنای تعیین هویت، با استفاده از امواج و فرکانسهای رادیویی است که به وسیله آن می توان یک شیء را تعیین هویت نمود. امروزه در کشورهای پیشرفته کاربردهای RFID در صنعت، تجارت و حتی زندگی روزمره مردم دیده می شود به طوری که در طی سال های اخیر این فناوری مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پیشرفتهای صورت گرفته در فناوریهای مختلف مانند ریزپردازندهها، آنتنها، میانافزارها، سیستم های اطلاعاتی، ERP و... از یک طرف و نیازهای تجاری از طرفی دیگر ، توجه اغلب سازمان های تجاری خصوصاً تامین کنندگان کالا را به سمت فناوری RFID معطوف گردانیده است به گونهای که دیگر به سختی میتوان سیستمهای اتوماسیون آینده را بدون فناوری RFID تصور نمود.
سیستمهای شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID به دلیل جدید بودن خصوصاً در کشور ایران، چالشهای فراوانی را بهمراه دارند. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه ناشناخته بودن مشکلات و نقاط بالقوه خرابی سیستمهای RFID در هر یک از اجزای زیرساخت و معماری سیستمی میباشد که اگر در زمان طراحی بدانها پرداخته نشود، هزینههای بسیار فراوانی را در زمان راهاندازی و بهرهبرداری به همراه خواهد داشت. روشهای مختلفی برای شناسایی حالات خرابی سیستمها مانند FMECA[1] ،HAZOP [2] ، FTA[3] و FMEA [4] وجود دارد که میتوانند در راه شناسایی نقاط خرابی سیستمها و کاهش بروز این حالات در سیستمهای مهندسی کمک شایانی ارائه نمایند. در این تحقیق، به بررسی بکارگیری تکنیک FMEA در سیستمهای شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID پرداخته شده است. هدف از انجام این تحقیق، ارائه نقطه شروعی برای سایر سیستمهای مشابه در استفاده از این تکنیک به منظور ارتقاء ضریب اطمینان سیستمها میباشد.
تکنیک FMEA باکاهش میزان ریسک خرابی، فرایند طراحی را استحکام میبخشد. همچنین با تصحیح نقصانها و اشکالات طراحی سیستم و با شناخت نقاط بالقوه خرابی سیستم، میزان خرابی را در دوره راهاندازی و بهرهبرداری کاهش داده و شکست های محتمل را نیز برطرف میکند. در این تحقیق ابتدا به اجزاء کلیدی زیرساخت و معماری سیستمهای شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFIDپرداخته میشود. پس از آن با معرفی مختصر انواع رویکردهای مختلف FMEA، کاربرد این تکنیک در سیستمهای شناسایی RFID مورد بررسی قرار میگیرد. شواهد