ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
نخست بگذارید مروری کوتاه داشته باشیم بر کاربرد بارکدها. بارکدهای دوبعدی می توانند حاوی اطلاعات مختلفی باشند (شماره تلفن، متن، عکس، آدرس سایت، غیره) و می توان با استفاده از دوربین موبایل این اطلاعات را "اسکن" کرد.
می توانید بارکدهای دو بعدی را هایپرلینک چاپی تصور کنید. اگر یک مشتری، موبایل مجهز به دوربین و نرم افزار مناسب داشته باشد (این نرم افزار به آسانی در دسترس و معمولا رایگان است)، او می تواند یک کد دو بعدی را با استفاده از موبایل اسکن کند تا انواع و اقسام اطلاعات را به دست آورد: کوپن، بخشهایی از بازاریابی ویروسی، بخشهایی از یک کتاب و غیره و غیره.
بعد از اسکن کردن، مرورگر موبایل بصورت خودکار مصرف کننده را به یک آدرس سایت اینترنتی هدایت می کند، چون می توان آن آدرس را در کد دو بعدی قرار داد. اگر بتوانید مصرف کنندگان را به نسخه موبایل سایت خود هدایت کنید، بدین ترتیب می توانید شمار مراجعه کنندگان به محصول مکتوب خود را افزایش دهید.
کاربرد بارکد دو بعدی برای گزارش نویسی یا پویشگری در زمینه بهداشت، محیط زیست، علوم: برخی سازمانها و دولتها برای کارزارهای اطلاع رسانی عمومی درباره بهداشت و بهزیستی شروع به استفاده از این بارکدها کرده اند. در منطقه ایباراکی ژاپن، یک شرکت تعاونی کشاورزی دولتی با همکاری گروه های مختلف بارکدهای دو بعدی را به برچسب محصولات غذایی اضافه کرده است.
برچسبها در مبدا الصاق می شوند و توضیح می دهند محصول در کجا پرورش یافته یا فرآوری شده و سایر اطلاعات درباره اجزای محصول را ارائه می دهند. مشتری می تواند در سوپرمارکت به کمک موبایل بارکد دو بعدی را اسکن کند و به یک بانک اطلاعات موبایل هدایت شود. این بانک حاوی اطلاعاتی درباره ترکیب خاک، کود ارگانیک، استفاده از آفت کش و علف کش و غیره است.
همچنین در ژاپن، شرکت "دابون ارگانیک" که موز تولید می کند، از بارکدهای دو بعدی برای ارائه تاریخ برداشت محصول و کشور مبدا استفاده می کند. بارکدهای دو بعدی به کانتینرها چسبانیده شده و هنگام ورود به سوپر مارکت چک می شوند.
سایر کاربردهای بالقوه برای بار کدهای دو بعدی عبارتند از:
ایمی وب مشاور رسانه های دیجیتال و رییس گروه وب مدیا Webmedia است. می توانید نکات و ایده های بیشتر درباره مالتی مدیا را در وبلاگش بیابید.