طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID
محمد جواد اسدی لاری شرکت لاله کامپیوتر | مهدی چشمه شرکت لاله کامپیوتر |
کلمات کلیدی: پلاک RFID خودرو - کنترل تردد - ردیابی خودرو
چکیده
کنترل تردد خودروها در محدوده های خاص (محدوده طرح ترافیک، محدوده اضطرار، محدوده شهری و ...) یا ردیابی آنها که در سیستم فعلی توسط ماموران پلیس انجام می گیرد، دارای مشکلات عدیده ای نظیر امکان سوء استفاده، تبانی با مامور پلیس، خطای دید پلیس و ... است. این مشکلات ریشه در شناسایی خودرو و کنترل مجوزها توسط نیروی انسانی دارد. برای رفع این مشکل بایستی از سیستمی استفاده کرد که توانایی شناسایی خودرو و کنترل مجوزها را بصورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی دارا باشد. برای این منظور، طرحی مبتنی بر تکنولوژی RFID پیشنهاد می گردد. دراین حالت، هر خودرو به یک RFID Tag حاوی اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و نیز وضعیت آن به لحاظ مجوزها مجهز می گردد. به هنگام عبور خودرو از مکانهای خاص، اطلاعات مورد نیاز از حافظه Tag خوانده می شود و توسط نرم افزار کنترلی، تحلیل و تصمیم گیری صورت می پذیرد.جهت جلوگیری از غیرفعال شدن غیرمجاز Tag نیز باید تمهیداتی اندیشید. در طرح ارائه شده کنترل سالم بودن Tag الف) به هنگام عبور از Gate پلیس؛ ب)کنترل Tag توسط مامورین پلیس به هنگام متوقف نمودن خودرو؛ ج)به هنگام سوخت گیری خودرو و تطبیق اطلاعات آن با اطلاعات ثبت شده در کارت هوشمند سوخت، انجام می پذیرد.
ادامه مطلب ...استفاده از RFID در خودروها با امکاناتی فراتر از کارت هوشمند سوخت
محمودرضا سمیعی زفرقندی
Email : astronomy@board.ir
واژه های کلیدی : RFID ، EPC ، ETC ، EVR ، شناسایی از طریق امواج رادیویی ، کد الکترونیکی محصول، عوارض الکترونیکی
چکیده :
امروزه فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی ( RFID ) با استقبال و کاربرد روز افزون در امور مردم مواجه شده است . در ابتدای این مقاله به تاریخچه RFID پرداخته و به چگونگی عملکرد و اجزای سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی ( برچسبهای RFID ، آنتنها ، دستگاه های قرائتگر اطلاعات ، نرم افزارها و پایگاه های داده ) می پردازیم و با بررسی انواع باند فرکانسی RFID و نمونه کاربرد در هر باند به EPC به عنوان کد الکتریکی استاندارد اشاره کرده و کلاسهای مختلف RFID را مطرح می سازیم ؛ سپس به مزایا و محدودیتهای RFID می پردازیم و با مطرح ساختن کارت هوشمند سوخت ، مقایسه ای بین کارتهای هوشمند و RFID ها خواهیم داشت و به مسئله عملکرد RFID در خودرو از جمله پرداخت عوارض و هزینه ها به صورت الکتریکی و مسائل AVI و EVR خواهیم پرداخت .
ادامه مطلب ...چکیده:
RFID بعنوان یک تکنولوژی رو به رشد، با توجه به مزایای قابل توجه آن، بسرعت در حال پیدا کردن جایگاه خود در سازمانهای مختلف کشورمان می باشد. این فناوری می تواند بعنوان ابزاری موثر در ردیابی اقلام و محصولات در زنجیره تامین قطعات، نقش مهمی در پیاده سازی استراتژیهای سازمانها داشته باشد. اما با توجه به هزینه های پیاده سازی و بکارگیری ملزومات مربوطه، فرآیند تجزیه و تحلیل، انتخاب و پیاده سازی سیستمهای مبتنی بر این تکنولوژی، فرآیندی دقیق و حائز اهمیت می باشد که می بایست در آن با سنجش دقیق جوانب امر، بهترین آلترناتیوها انتخاب شده و با انتخاب و طراحی مناسب اجزای مربوطه با توجه به فرآیندهای کاری جاری، سازمان را در جهت دستیابی به بالاترین سطح کارآیی و اثربخشی در بکارگیری این فناوری هدایت نمود. در مقاله حاضر، ضمن بررسی ابعاد مختلف پیاده سازی سیستمهای مبتنی بر RFID و آلترناتیوهای موجود در این ارتباط، مطالعات و بررسیهای انجام شده در این زمینه در کارخانه پرس مکانیزه شرکت ایران خودرو بصورت مطالعه موردی (case study) ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی: RFID – امکان سنجی– پیاده سازی
نویسنده: Martyn Williams
IDG News Serviceمترجم: مریم پویانپور
توکیو- آزمایش سرویسهای مبتنی بر محل در یک ناحیه معروف توکیو که با حدود 10000 تگ RFID یا radio frequency identification و دیگر ایستگاههای هدایت رادیویی پوشش داده شده اوایل ماه جاری آغاز شد. در پروژه Tokyo Ubiquitous Network فرستندههای بیسیم، مادون قرمز و RFID در سراسر منطقه Ginza توکیو که مشهورترین مرکز خرید در پایتخت است، نصب شده است.
Ken Sakamura، یکی از پروفسوران دانشگاه توکیو و سرپرست پروژه میگوید، این تگها و فرستندهها اطلاعات مربوط به محل را برای افرادی که خواندههای پیش نمونه تهیه شده برای آزمایش را حمل میکند، فراهم میسازند.
این سیستم با مطابقت دادن یک کد منحصر به فرد ارسال شده توسط هر ایستگاه هدایت رادیویی به همراه اطلاعات ذخیره شده بر روی یک سرور در اینترنت کار میکند. اطلاعات به طور اتوماتیک توسط ترمینال گرفته میشود که این ترمینال از طریق یک اتصال LAN بیسیم با سرور ارتباط برقرار میکند و اطلاعات مربوط به ایستگاه هدایت رادیویی مورد نظر را تقاضا مینماید.
به تصور Sakamura سیستم مورد نظر میتواند اطلاعات و مسیریابی ابتدایی درباره فروشگاههای یک منطقه را در حداقل 4 زبان ژاپنی، انگلیسی، چینی و کرهای برای کاربران فراهم سازد.
به عنوان نزدیککردن ترمینال به یک تگ RFID محل کاربر را مشخص میکند و سیستم میتواند فرد را به نزدیکترین ایستگاه راهآهن راهنمایی نماید یا با گذشتن از کنار یک ایستگاه هدایت رادیویی در جلوی یک فروشگاه اطلاعات مربوطه را در اختیار کاربر میگذارد.
Shintaro Ishihara در یک کنفرانس مربوط به پروژه گفت، Ginza مشهورترین منطقه خرید در ژاپن است. در هر ساختمان تعداد زیادی فروشگاه، رستوران و ... وجود دارد که احتمالاً پیدا کردن آیتم مورد نظر مشکل است. شما با این سیستم میتوانید تنها با فشار دادن یک دگمه مقصد مورد نظرتان را پیدا کنید.
ترمینالی که در آزمایش Ginza استفاده شده توسط مرکز تکنولوژی محاسباتی Ubiquitous توکیو تهیه شده که با همکاری دولت ژاپن و تعدادی از بزرگترین شرکتهای معروف کشور شامل شرکت فوجیتسو، NEC، هیتاچی و NTT East برپا شده است. این ترمینال دارای یک نمایشگر پانل لمسی OLED یا Organic Light emitting diode سه ونیم اینچ و مجموعهای از اینترفیسهای شبکه سازی است. در این آزمایش RFID، مادون قرمز و بیسیم 429 مگاهرتز برای تعامل با ایستگاههای هدایت رادیویی، WLAN برای اتصال به اینترنت و یک لینک بلوتوث موجود میباشد. آزمایشات عمومی در Ginza در 21 ژانویه آغاز شد و تا ماه مارس ادامه دارند.
این پروژه توسط Tokyo Metropolitan Government and Ministry of Infrastructure and Transport پشتیبانی میشود. در یکی از آزمایشات تگهای RFID در کاشیهایلاستیکی زردی که اغلب برای کمک به نابینایان یا افرادی که دید ضعیفی دارند در سنگفرش خیابان قرار داده میشوند، تعبیه میشوند. یک خوانده RFID در نوک عصا تگها را انتخاب میکند و یک دستگاه فرستنده نصب شده بر روی قسمت بالاتر عصا ID تگ را به ترمینال نمونهای که اطلاعات مربوطه را از سرور میگیرد، ارسال مینماید. در نمایشی از این سیستم، ترمینال به کاربر اخطار داد که سنگفرش به پایان رسیده اما یک سکو در سمت راست و تعدادی پله در سمت چپ وجود دارند.
مدیریت و سازماندهی مناسب برای پیشبرد تکنولوژی RFID در کشور
ارائه: همتمراد قلندری[1]، مهدی مرتضوی[2]
سازمان مربوطه: دانشگاه علامه طباطبایی- مرکز آموزشهای نیمه حضوری و فراگیر
چکیده: فناوری شناسایی با استفاده از تگهای فرکانس رادیویی(RFID) یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که به درستی، بزرگترین انقلاب پس از اینترنت نام گرفته است. اینترنت اشیاء(Internet Of Things) بر مبنای همین فناوری شکل گرفته و به سرعت فراگیر خواهد شد. سودمندی این پدیده هنگامی که برای شناسایی در یک زنجیره تامین بزرگ یا گستره وسیعتری مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر است؛ از همین رو باید در سطح واحدهای صنعتی و اقتصادی و سازمانهای کشور آمادگی لازم ایجاد گردد تا توانایی آنها در جذب و بکارگیری و کنترل این دستاورد شگفتآور فناوری اطلاعات افزایش یابد. این فناوری درست مانند اینترنت یک شبکه بزرگ است که با فراهم ساختن فرصتهای طلایی در عرصه کسب و کار، میتواند جریان فیزیکی اطلاعات -به خصوص اطلاعات کالاها- را تحت کنترل درآورد. برخی از کشورهای جهان برای ایجاد آمادگی، جذب، بکارگیری و گسترش استفاده از این فناوری، ساز و کارهایی را فراهم نموده و موضوع را مدیریت مینمایند. در این مقاله با مرور فرایند راهبری یک استاندارد فراگیر، فعالیتهای برخی از کشورهای دنیا در باره RFID بررسی شده و مدلی برای مدیریت این فناوری در کشور ارائه میشود.
کلمات کلیدی: ترویجRFID، فرایند مدیریت یک استاندارد فراگیر، سازماندهی کاربرد rfid
ادامه مطلب ...ترجمه : محمد ناصح
ماهنامه شبکه - مهر ۱۳۸۶ شماره 80
اشاره :
دنیایی را تصور کنید که در آن هر یک از اقلام تولیدی، همراه یک تراشه RFID ارائه میشود و این تراشه، اطلاعاتی را درباره محصول مربوطه ذخیره میکند. با جابهجایی یک محصول در زنجیره تأمین (برای مثال در صنایع داروسازی، هوافضا، دامپروری یا حتی تشخیص هویت انسانها) اطلاعات مختلفی جمعآوری و در نقاط متفاوتی از سیستمهای ترکیبی ذخیره میشود و سپس در دسترس قرار میگیرند.
منبع: ای ویک - هجدهم ژوئن نگاهی به پروژه مشترکMIT وSAP به منظور استفاده ازRFID
برای پیگیری مواد دارویی و شبیهسازی زنجیره تأمین
دنیایی را تصور کنید که در آن هر یک از اقلام تولیدی، همراه یک تراشه RFID ارائه میشود و این تراشه، اطلاعاتی را درباره محصول مربوطه ذخیره میکند. با جابهجایی یک محصول در زنجیره تأمین (برای مثال در صنایع داروسازی، هوافضا، دامپروری یا حتی تشخیص هویت انسانها) اطلاعات مختلفی جمعآوری و در نقاط متفاوتی از سیستمهای ترکیبی ذخیره میشود و سپس در دسترس قرار میگیرند.
هدف نهایی از این اقدام، کسب اطلاع دقیق از موقعیت همه اقلام (یا هر یک از آنها) در زمان خواسته شده است. چالش اصلی، تعیین نحوه پیادهسازی این طرح است: در صورتی که تمام مؤسسات سطوح بالا و پایین زنجیره تأمین با همکاری یکدیگر، در بین همکاران تجاری خود به مبادله و انتشار اطلاعات اقدام کنند، شبکه ارتباطی حاصله، چگونه خواهد بود؟
مؤسسه SAP و انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) در یک پروژه مشترک اقدام به بررسی توانایی ساختار شبکه مذکور در نگهداری از برچسبهای شناسایی کردهاند. این برچسبهای شناسایی از نوع امواج رادیویی هستند و به طور مشترک توسط مؤسسات سطوح بالا و پایین زنجیره تأمین، به منظور ردگیری محصولات از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده به کار میروند.
مؤسسه EPCglobal، که پایگاه اصلی استانداردسازی RFID محسوب میشود، در راستای شمارهگذاری محصولات موجود در سراسر دنیا، در حال ایجاد یک شناسه الکترونیکی محصول یا Electronic Product Code) EPC) است. این مؤسسه برای تبادل اطلاعات RFID استانداردهایی را ایجاد نموده و یک ساختار شبکه موسوم به EPC Network را برای فراهم ساختن امکان ایجاد پیوند بین تمام اشیا از طریق اینترنت پیشنهاد کرده است.
در همین زمان، سایر گروهها (برای نمونه، مؤسسات آموزشی و شرکتهای نرمافزاری) ساختارهای دیگری را برای شبکه ارتباطی پیشنهاد کردهاند که توانایی تطبیق تبادل دادههای RFID را در سراسر دنیا دارند.
با این حال، پیش از توافق درباره استفاده از یک ساختار شبکه، باید به چند سؤال اساسی پاسخ داده شود: میزان ترافیک اطلاعات ایجادشده در شبکهای که هریک از اعضای آن دادههایی را ارسال میکنند، چقدر است؟ چه نوع ساختاری قادر است افزایش حجم چنین شبکهای را پشتیبانی کند؟ برای ارزیابی صحت درخواستها از چه نوع سیستم امنیتی استفاده میشود؟ برای اداره این حجم از اطلاعات، چه منابعی مورد نیاز است؟
موارد فوق، تنها برخی از سؤالاتی هستند که توسط لابراتوارهای Auto-ID (جایگزین مؤسسه Auto-ID Center که در سال 2003 به دو بخش Auto-ID Labs و EPCglobal تجزیه شد) در MIT و لابراتوارهای SAP، در پروژهای مشترک موسوم به Utilizing Distributed EPC Data with Enterprise Applications پاسخ داده شد.
این پروژه هنوز در مراحل اولیه کار است و به منظور شبیهسازی یک زنجیره تأمین، شامل تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، عمدهفروشان و خردهفروشان، نحوه نقل و انتقالات روزمره کالاها در بین این عوامل، مورد بررسی قرار میگیرد.
هدف این پروژه، تعیین توانایی ساختارهای مطرح شده برای اداره ترافیک مورد پیشبینی در شبکه و احتمالاً تغییر استانداردها بر اساس نتیجه حاصل از این بررسی است.
جان ویلیامز، یکی از متخصصان شبیهسازی و مدلسازی دادههای با حجم زیاد، سرپرست تیم تحقیقاتی پروژه EPC Data در MIT است. او به سفارش یکی از مؤسسات دولتی، شبکههای مختلفی همچون اینترنت، شبکههای تلفن و سیستمهای آبرسانی را در شرایطی که ارتباط بین عناصر شبکه به گونهای قطع شده، شبیهسازی کرده است. ویلیامز ایدههای صریحی را درباره نحوه استفاده از دادههای RFID برای تسهیل ارتباطات در بین شرکتها و همچنین مشکلات مربوط به این کار مطرح کرده است.
ویلیامز به عنوان سرپرست لابراتوارهای Auto-ID و مدیر سرمایهگذاری پروژه در کمبریج ماساچوست، میگوید: «ایده اصلی این پروژه، کسب اطلاع از موقعیت هر شیء در زمان دلخواه است. یکی از مسائل (و چالش اصلی) کار این است که در طول یک سال یک تریلیون محصول متفاوت تولید میشود و ما همواره باید هزاران میلیارد محصول را ردگیری کنیم، اما تاکنون سیستمی که قادر به اداره این حجم اطلاعات باشد، ایجاد نکردهایم. در حال حاضر، بزرگترین شبکههای موجود، شبکه اینترنت و تلفن هستند، اما این نوع شبکهها (شبکههایی با قابلیت استفاده ازRFID) بسیار بزرگتر از شبکههای مذکور خواهند بود. یکی از مسائلی که ذهن مرا مشغول کرده، نحوه ایجاد این سیستم به گونهای است که بتوان وارد آن شد و درباره شیء مورد نظر پرسوجو کرد. هنگام پیادهسازی چنین ساختاری با چندین مشکل مواجهیم؛ تمام اجزای این سیستم باید ایمن و مقیاسپذیر باشند.»
همزمانی رخدادها
ویلیامز و لابراتوارهای SAP به منظور تعیین حدود قابلقبول برای پروژه، کار خود را روی صنعت داروسازی ایالت متحده متمرکز کردند؛ زیرا اغلب تولیدکنندگان دارو در مرکز ایالت مستقرند و قوانین فدرال امکان ارسال سابقه دیجیتالی هر یک از داروهای تولید شده را برای خرده فروشان، عمدهفروشان و توزیعکنندگان فراهم میکند.
روزانه در حدود 5/1 میلیون دارو در زنجیره تأمین صنعت داروسازی جابهجا میشود. دلیل اصلی استفاده از سابقه دیجیتالی داروها، حفاظت از بیماران در مقابل داروهای تقلبی است. این کار به واسطه ردگیری داروها از زمان شروع فرآیند تولید تا رسیدن آنها به دست مصرفکنندگان انجام میشود.
هم اکنون قوانین استفاده از سابقه دیجیتالی (epedigree) دارو در برخی از ایالات به تصویب رسیده است و آژانس نظارت بر دارو و مواد غذایی ایالاتمتحده نیز در حال انجام بررسیهای لازم برای تهیه یک لایحه پیشنهادی در این زمینه است.
با وجودی که هیچ یک از ایالات و نیز دولت فدرال، به طور مشخص نامی از RFID به عنوان ابزار ردگیری به میان نیاوردهاند، یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده دارو در جهان با نام Cardinal Health Systems در ساختار سه سطحی زنجیره تأمین خود، اقدام به استانداردسازی RFID در بخش توزیع داروی ایالت کالیفرنیا کرده است. این کار برای صنعت داروسازی نشانهای از آن است که RFID میتواند یک فناوری مناسب و استاندارد برای ثبت سابقه دیجیتالی باشد.
پروژه استفاده از برنامههای توزیع شده EPC data |
تعریف پروژه: یک پروژه تحقیقاتی متمرکز، به منظور تشخیص ساختار مناسب برای مدیریت دادههای حجیم توزیع شده که از اقلام برچسبگذاری شده توسط فناوری RFID دریافت میشوند. |
همزمانی رخدادها در صنعت داروسازی، منجر به ایجاد کاربرد عملی مناسبی برای پروژه مشترک EPC Data شد.
Krish رئیس بخش RFID ایجاد و مدیر زنجیره تأمین و راهکارها در لابراتوارهای SAP واقع در Palo Alto کالیفرنیا میگوید: «سابقه دیجیتالی مثال جالبی است؛ چراکه این کار عوامل بسیاری از زنجیره تأمین (شامل تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و عمدهفروشان) را به طور همزمان تحت تأثیر قرارمیدهد. بر خلاف سایر موارد که مشکلات به بخشی از زنجیره تأمین نسبت داده میشوند، بروز مشکلات احتمالی در این مورد موجب نگرانی تمام عوامل زنجیره تأمین میشود. هدف نهایی پروژه، حل مشکلات بسیار بزرگتر است، اما حل مشکل سابقه دیجیتالی بسیار سختتر از آن است که تصور میشد.»
لابراتوارهای SAP علاوه بر پیشنهاد بهترین طرحهای تمرینی برای کاربرد فناوری RFID در صنعت داروسازی، در حال نصب یک سیستم Enterprise Resource Planning) ERP) برای لابراتوارهای Auto-ID هستند. این نرمافزار که در مرکز MIT واقع در کمبریج اجرا میشود، وظیفه یکپارچهسازی دادههای SAP و فرایندهای کسب و کار را بر عهده دارد. اطلاعات مربوط به مصرفکنندگان واقعی، در مراحل بعدی پروژه وارد سیستم میشوند.
پل هافمن، مدیر روابط خارجی لابراتوارهای SAP، میگوید: «اساساً سؤال ما این است که چگونه باید یک سیستم ERP را به مفهوم EPCglobal مربوط کنیم؟ باید اقلام "برچسبگذاری شده" بسیار زیادی را به حجم عظیمی از اطلاعات مرتبط کنیم. سؤال، این است که چگونه این اقلام را شناسایی میکنیم و به اطلاعات مربوطه دسترسی مییابیم؟ برای رسیدن به پاسخ صحیح، باید از کدام سیستم، پرسوجو کنیم؟ در حال حاضر، هیچ سیستمی وجود ندارد که پرسوجو از آن موجب نگرانی مؤسساتی بیش از یک شرکت شود.»
تیمهای تحقیقاتی به منظور شبیهسازی شرایط موردنظر، از یک رویکرد دو وجهی بهره گرفتند؛ بدین معنی که از یک طرف سؤالاتی عینی را درباره خطمشی کاری SAP (شامل برنامههای مربوط به فناوری RFID و زنجیره تأمین) و از طرف دیگر سؤالاتی نظری را درباره جهان اینترنتمحور یا به تعبیر لابراتوارهای Auto-ID، «اینترنت اشیا» برای این لابراتوارهای تحقیقاتی مطرح کردند.
سؤالات عینی، اصول خودکارسازی زنجیره تأمین را مورد بررسی قرار دادند و سؤالات نظری بیشتر جنبه فلسفی داشتند و با فرض عدم وجود شبکههای EPC محور در جریان کاری مطرح شدند (و اغلب به دنبال کشف بهترین شیوه ارتباط شرکتها و شناسایی افراد در یک زنجیره تأمین مورد پشتیبانی توسط فناوری RFID بودند).
سیستم شبیهساز مؤسسه Auto-ID قابلیت شبیهسازی صد هزار ساختمان و تأسسیات و همچنین ده میلیون جابهجایی در بین این تأسیسات در طول یک روز کاری دارد.
ویلیامز که وظیفه شبیهسازی و جابهجایی اشیا و محصولات و همچنین ارسال سفارشهای خرید را در سطوح بالا و پایین زنجیره تأمین برعهده دارد، میگوید: «هر ساختمان در واقع یک ماشین تعیین وضعیت است که فرآیند چند رشتهای خود را اجرا میکند. هدف نهایی ما شبیهسازی زنجیره تأمین صنعت داروسازی است. ما بر این عقدهایم که با انجام این کار میتوانیم اطلاعات لازم برای شبیهسازی سایر صنایع، همچون خودروسازی و هوافضا را جمعآوری کنیم.»
ویلیامز به منظور انجام شبیهسازی، مدلی از تأسیسات کلی را (که میتواند تأسیسات تولید، توزیع، عمدهفروشی یا خردهفروشی باشد) ایجاد کرده و با انبوهسازی این مدل، تعداد صد هزار ساختمان و تأسیسات را شبیهسازی کرد. هر ساختمان دارای دو ورودی شامل سفارشهای خرید و کالاها بود.
سفارشهای خرید از طرف خرده فروش برای تولید کننده و کالاها از طرف تولیدکننده برای خرده فروش ارسال میشوند. توزیع کننده و عمدهفروش نیز بسته به نوع فرآیند در در موقعیتهای مختلف، نقش واسطه را بر عهده دارند. محیط شبیهسازی به منظور تعیین ظرفیت شبکه در زمانهای مشخص، میزان سفارشهای خرید و کالاهای در حال جابهجایی بین ساختمانها را تغییر میدهد. /font>
آژانس نظارت بر دارو و مواد غذایی به دنبال فناوریهای کمکی |
در ماههای گذشته، آژانس نظارت بر دارو و مواد غذایی (FDA)، در سه موقعیت مختلف موفق به کشف داروهای تقلبی شد که از طریق 24 سایت اینترنتی به فروش میرسیدند. بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، بیش از ده درصد تمام داروهایی که در سراسر دنیا به فروش میروند، تقلبی هستند. به نظر میرسد با گذشت زمان این مشکل شدیدتر خواهد شد. |
وی میگوید: «من میتوانم تمام سفارشهای خرید یک داروی خاص را از فروشگاهها دریافت کنم (و پس از جمعبندی تمام سفارشها) آنها را در اختیار عمدهفروش قرار دهم.» بدین ترتیب وی فرضاً میگوید: «من امروز پانصد بسته سفارش خرید برای این دارو داشتم. سپس میتوانم این سفارشها را به توزیعکننده ارسال کنم. بنابراین میتوان گفت ما یک ماشین تعیین وضعیت در اختیار داریم. سیستمها، وضعیتهای مشخصی دارند که از پیش به بهترین حالت ممکن تعریف و بر اساس دادههای ورودی (شامل سفارش یا خرید کالاها) دستخوش تغییر میشوند. ما در واقع این وضعیتها را شبیهسازی میکنیم.»
لابراتوارهای SAP و Auto-ID در حال بررسی و تحقیق به منظور یافتن بهترین ساختارها برای برقراری ارتباطات بین اقلام برچسبگذاریشده و همچنین تأثیر نتایج این تحقیقات بر استراتژی تولید محصول شرکتها و حتی صنعت RFID هستند.
هافمن میگوید: «ما اولین گروهی هستیم که نسبت به این فناوری جدید بصیرت کافی داریم و بهتر از هر کسی نحوه توسعه محصولات ابتکاری برای مشتریان خود را میدانیم. مشکلات و نیازهای بازار و همچنین انواع فناوریهای مورد نیاز برای یافتن راهحل بهتر را درک میکنیم. برخی از این فناوریها باید خریداری شوند و برخی دیگر را باید توسعه دهیم.»
در همین زمان، SAP و MIT برای همکاری و تبادل دادهها در اینترنت به طور مشترک، یک «مفهوم اساسی» معرفی کردند که همراه فناوری RFID، اداره اطلاعات را عهدهدار میشود.
ساختارهای متعارض
پروژه EPCglobal Data با استفاده از سابقه دیجیتالی، مدلهایی از ساختارهای مختلف را برای انواع شبکههای منفرد و توزیعشده شبیهسازی میکند. با وجود این، به غیر از صنعت داروسازی، چندین ساختار متعارض در حال اجرا هستند. یکی از این ساختارها که به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت، ساختار EPC Network نام دارد.
این ساختار با هدف اطمینان از تعمیم عملکرد برچسبهای اطلاعات در زمان نقل و انتقال محصولات در سطوح مختلف زنجیره تأمین، ایجاد شده است. ساختار EPC Network شامل سه مؤلفه EPC Discovery Service (یک زنجیره حفاظتی دیجیتالی برای برچسبهای EPC Information Services ،(EPC (مترجم برقرارکننده ارتباط بین پایگاهداده و برنامهها) و Object Name Service (که وظیفه شناسایی موقعیت سرور میزبان اطلاعات موردنیاز یک برنامه را برعهده دارد) است.
ساختار EPC Network که توسط مؤسسه EPCglobal معرفی شد، اساساً یک مخزن اطلاعات است. به علاوه، یک مدل ترکیبی نیز وجود دارد که در آن تمام دادهها به صورت دادههای محلی برای شرکتهای گوناگون فرض شده و برای یافتن اطلاعات موردنظر، از یک سیستم اکتشاف هوشمند بهرهگیری میشود.
پس از موارد فوق، مدلهای اسناد، مدلهای تقاضامحور و مدلهای ثبتی، از اهمیت بیشتری برخوردارند. بر اساس گفته یکی از مسئولان مؤسسه SAP: «این پروژه مشترک بین لابراتوارهای SAP و Auto-ID اولین تحلیل علمی است که در آن به دنبال ساختارهای مختلفی هستیم که مطرح شده و در صنعت و دنیای علم مورد استفاده قرار میگیرند.»
با توجه به این که پروژه مذکور پس از گذشت یک سال در مراحل ابتدایی کار است، لابراتوارهای SAP و Auto-ID تمایلی به انتشار نتایج اولیه تحقیقات مربوط به مدل ساختارها ندارند. با وجود این، توا لین (TOA LIN) یکی از محققان ارشد و مدیر پروژه EPCglobal در لابراتوارهای SAP میگوید که در مراحل اولیه کار، به یافتههایی رسیدهایم.
وی میگوید: «در برخی از ساختارها که توسط مؤسسه EPC یا خود شرکتها مطرح شدهاند، به فرضیاتی بر خوردیم که در ابتدا صحیح به نظر نمیآمدند. به عنوان مثال، وارد کردن تمام اطلاعات در مبدأ (فرضاً در یک کارخانه) کارآیی لازم را ندارد.» او همچنین معتقد است نتیجه پروژه، استراتژی تولید محصول مؤسسه SAP را تحت تأثیر قرار میدهد.
یکی از تبعات اصلی مطالعات مذکور این است که به دلیل جدید بودن مفهوم کالاهای برچسبگذاری شده با فناوری RFID، کسی به مشکلات بزرگتر فکر نکرده است. لین معتقد است اغلب فعالیتهای دانشگاهی و صنعتی به لایه فیزیکی پروژه و فرآیندهای مربوط به RFID مربوط هستند و به مدیریت ذاتی دادهها در RFID توجه اندکی شده است.
براساس گفته لین، بخشی از مشکل مدیریت دادهها در این امر نهفته است که با افزایش دادههای تولید شده توسط برچسبهای RFID، ممکن است این اطلاعات در هر سیستمی ذخیره شوند.
وی میگوید: «ما درباره هزاران و حتی میلیونها سیستم (شامل سیستمهای SAP و سیستمهای Oracle) صحبت میکنیم که این اطلاعات را ذخیره کردهاند. ممکن است این دادهها بخشی از یک درخواست باشند. بنابراین با مشکلی مواجه هستیم که پیش از این با مشکلات مشابه آن سروکار نداشتهایم. ممکن است دادههای مورد نظر در میلیونها ابزار ذخیرهسازی مستقر باشند. دادههای RFID و EPC یک بخش از فرآیند خودکارسازی کسبوکار محسوب میشود.»
به گفته لین هیچ کس از توانایی ساختار امروزی شبکهها در پشتیباتی از ذخیره این حجم از اطلاعات، آگاهی ندارد. با وجود این، گوگل عمل مشابهی را انجام داده است؛ این مؤسسه به منظور دسترسی سریع به اطلاعات با استفاده از درخواستها، مفهوم استفاده از دستگاههای حافظه را به جای ذخیره دادهها در یک بانک اطلاعاتی، مطرح کرد.
ویلیامز در MIT از این رویکرد با روی باز استقبال کرده است و در حال تحقیق برای یافتن روشهایی به منظور توزیع قابلیتهای ذخیرهسازی دادههای حجیم در بین سیستمها و دسترسی بسیار سریع به اطلاعات است.
ویلیامز، همراه لابراتوارهای SAP، در حال توسعه سیستمی مشابه گوگل است که قابلیت افزایش حافظه داخلی را داشته باشد.
او میگوید: «چالش اصلی، برقراری جریان اطلاعات است. چگونه حجم عظیمی از دادهها را به صورت بیدرنگ پردازش میکنید؟ این چالشی است که استفاده از فناوری RFID بهدنبال دارد. در زمینه مسائل امنیتی، افزایش ظرفیت و توزیعپذیری شبکه نیز مشکلاتی وجود دارد: چگونه انتشار بیدرنگ دادهها را پردازش میکنید و چگونه باید این فرآیند را ردگیری کنید؟ این شبکه باید با استفاده از سیستمهای توزیعشده و با ساختاری مشابه اینترنت طراحی شود. این تنها راه عملکرد مناسب شبکه است. ما نمیتوانیم دادهها را دریافت کنیم و آنها را مستقیماً در یک شبکه قرار دهیم، بلکه باید تدابیر صحیحی برای این کار بیندیشیم.»
با تلاش یکی از فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ردیابی افراد با استفاده از چند دوربین طراحی و اجرا شد.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایرنا، "محمد ایزدی" مجری طرح با بیان این مطلب گفت در سالهای اخیر نظارت ویدئویی یکی از موضوعات فعال تحقیقاتی در زمینه بینایی ماشین است، به نحوی که کنترل فضاهای خاص، آمارگیری از مکانهای شلوغ و تحلیل ازدحام، تشخصیص رفتارهای غیرعادی و نظارت بر فضای وسیع با چند دوربین را شامل میشود.
وی ادامه داد جهت ردیابی افراد در فضاهای باز و بسته از چند دوربین استفاده شده است که از چهار قسمت تقطیع حرکت، ردیابی افراد، مدیریت همپوشانی افراد و ترکیب دادههای دوربین تشکیل شده است.
وی بیان داشت با استخراج افراد از زمینه برای هر دوربین، عمل ردیابی انجام میشود.
فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد با نزدیک شدن افراد به یکدیگر گروه تشکیل شده و این گروه ردیابی میشود و با جدا شدن افراد از هم، افراد به صورت قبل از تشکیل گروه، تشخیص داده میشوند.
بازار فروش تلفن های همراه به کودکان بسرعت گسترش می یابد. شرکت تلفن همراه دیزنی در آمریکا خدمات تازه ای را عرضه کرده که والدین را قادر می سازد بر نحوه استفاده فرزندانشان از تلفن های همراه نظارت کنند.
آنها قادر خواهند بود پیام های صوتی، متنی، ویدیویی و تصویری نوجوانان را وارسی کرده و محدودیتهایی را بر تماس های تلفنی اعمال کنند.
این تلفن ها همچنین امکان ردیابی محل جغرافیایی کودکان را به وسیله سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) فراهم می کند.
دیزنی، شرکت بزرگ سرگرمی، امید دارد فعالیت های خود را به بازار نه چندان شناخته شده اما رو به رشد تلفن های همراه برای کودکان بین ۱۰ تا ۱۵ سال گسترش دهد. جرج گروبر، مدیر عامل شرکت تلفن همراه دیزنی می گوید: "این بازار هنوز در مرحله رشد است". شرکت دیزنی با این خدمات ۲۰ تا ۳۰ میلیون کودک را مورد هدف قرار داده است.
تصمیم به راه اندازی این خدمات در پی تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می داد والدین تمایل دارند از محل حضور فرزندانشان در زمانی مشخص مطلع شده و بتوانند در همان موقع با آنها صحبت کنند.
'بازار بزرگ برای نوجوانان'
در حالی که بازار تلفن های همراه در آمریکا تثبیت شده و ۷۰ درصد جمعیت، دارنده تلفن همراه هستند، این رقم درمیان نوجوانان بسیار کمتر است.
بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی ژوپیتر که در حوزه فناوری به تحلیل آمار می پردازد، حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد از ۱۳ ساله ها از تلفن همراه استفاده می کنند.
نزدیک دو سوم والدین هزینه تلفن های همراه نوجوانانشان را می پردازند. تلفن های جدید برای والدین از ماه ژوئن روی اینترنت فروخته خواهند شد. شرکت دیزنی هنوز هزینه این خدمات تازه را اعلام نکرده اما اشتراک ماهانه شرکت های دیگر برای هر عضو تازه خانواده، چیزی کمتر از ۱۰ دلار است.
این دومین سری از خدمات ویژه شرکت دیزنی در زمینه تلفن های همراه است. در ماه فوریه ۲۰۰۶ این شرکت خدماتی برای علاقمندان به ورزش راه اندازی کرده بود.
شرکت تلفن سازی نوکیا پیش بینی کرده که بازار جهانی تلفن های همراه در سال جاری ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.
برگرفته از سایت bbc
این حس گرها در طول مسیر نصب می شوند تا نواقصی را که در قطعات و آلات متحرک ایجاد می شوند مشخص کرده، بتوانند اطلاعات مربوط به این نواقص را منتقل کنند تا در صورت نیاز قطارها متوقف شوند و گروه نگهداری تعمیرات مورد نیاز را انجام بدهد. از جمله این نواقص که حس گرها آن را تشخیص می دهند می توان به چرخ ها و بالشتک های بیش از حد داغ شده بالشتک های معیوب و یا چسبیده به سطوح چرخ ها، چرخ های معیوب، چرخ های شکسته، چرخ های مسطح، چرخ های خارج شده از خط، Excessive Trucks Hunting، تجهیزات و اتصالات واگن ها، بارهای قائم و جانبی که بیشتر از حد گاباری بارگیری شده اند، اشاره کرد. ترکیب کردن برچسب خوان های AEI با حس گرها آمار دقیقی از خودروهای دارای نقص ارایه می دهد. در حال حاضر معمولاً اطلاعات دریافتی از حس گرها از طریق بی سیم مبادله می شوند. وقتی که شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات بطور کامل نصب و راه اندازی شوند، این اطلاعات از رابط های جانبی درون حس گرها به خدمه قطار مراکز کنترل و تاسیسات نگهداری ارسال می شوند.
این حس گر ها معمولا در اطراف خط نصب می شوند تا شرایط و موانعی که در طول ریل وجود دارند را مشخص کرده و اطلاعات لازم را برای توقف قطار یا کاهش سرعت آن ارسال کنند تا علاوه بر افزایش ایمنی تردد قطارها پرسنل تعمیر و نگهداری را نیز از بروز نقص در ریل آگاه نمایند تا تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. از جمله این شرایط و نواقص که توسط حس گرها مشخص می شوند می توان به ریل شکسته، خط آهن جدا شده، باران یا برف شدید (جمع شدن آب یا برف زیاد) ریزش بهمن و یا صخره ،تنش (فشار) بیش از حد ریل، ستون ها و پل های جدا شده، زیرگذرهای مسدود شده، اطلاعات مربوط به آب و هوا (دما، میزان تغیر دما، سرعت باد، بارش باران و برف و غیره)، زلزله، و موارد کلی ایمنی مربوط به خط آهن و سازه ها اشاره نمود. در حال حاضر اطلاعات دریافتی از این حس گرها از طریق سیستم ارسال پیام کنار ریل مبادله می شوند. وقتی که شبکه ارتباطات پیوسته اطلاعات راه اندازی شود، این اطلاعات بصورت لحظه ای از رابط های درون حس گرها به خدمه قطار، مراکز کنترل و تأسیسات نگهداری ارسال می شوند.
این حس گرها بر روی قطارهای بازرسی و تعمیر خط و حتی بر روی لوکوموتیوهای نصب می شوند تا بتوان معایب و مواردی که در طول ریل رخ می دهند را مشخص نمایند و در صورت نیاز قطارها را متوقف کنند و یا سرعت آنها را کاهش دهند تا گروه تأسیسات بتوانند تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. این معایب شامل ترک خوردگی ریل، شکستگی ریل، خطوط از هم گسسته و فشار (تنش) بیش از حد ریل می باشند. اطلاعات مربوط به آب و هوا را نیز گردآوری می کنند. اطلاعات دریافتی از این حس گرها در واگن بازرسی یا کابین لوکوموتیوران نمایش داده می شوند و از طریق شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات به مراکز کنترل و خدمه تأسیسات منتقل می شوند.
حس گرهای on-board قطعات واگن بر روی آلات غلتنده نصب می شوند تا معایب موجود مشخص شوند و از طریق این اطلاعات بدست آمده، بتوان قطار را متوقف نمود و گروه تأسیسات، تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. از جمله این معایب می توان به چرخ ها و بالشتک های بیش از حد داغ شده، ضربات یا لرزش های چرخ های شکسته یا خوابیده یا چرخ های موج دار، Excessive Track Hunting ، نیروهای طولی بیش از حد و وضعیت سیستم ترمز اشاره کرد. اطلاعات دریافتی از این حس گرها از طریق کانال ارتباطی سیستم ترمزهای بادی الکترونیکی ECP به لکوموتیو منتقل می شود و از آنجا از طریق شبکه ارتباطی پیوسته به مراکز کنترل و تأسیسات نگهداری ارسال می شود. پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است اما راه اندازی سیستم های ترمز ECP و شبکه خطوط ارتباطات پیوسته اطلاعات پیش شرط راه اندازی و استفاده از این حس گرهاست.
این حس گرها بر روی واگن های باری نصب می شوند تا وضعیت کالاهایی که حمل می شوند را مشخص و کنترل کنند. مؤلفه هایی که توسط این حس گرها اندازه گیری می شوند شامل دما، فشار، موقعیت بار، تابش و لرزش ها می باشند. امنیت و ایمنی محموله ها نیز کنترل می شود. اطلاعات دریافتی از حس گرها از طریق کانال ارتباطی سیستم ترمز ECP به لوکوموتیو منتقل می شود و از آنجا از طریق شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات به مراکز کنترل، تأسیسات نگهداری و مشتریان ارسال می گردد. اگر موارد مشکل آفرین مشاهده شد، قطار متوقف می شود و گروه تأسیسات، تعمیرات مورد نیاز را انجام می دهند.
بعضی از مشتریان با استفاده از حس گرهای اختصاصی و ارتباطات ماهواره ای و از طریق کانال اطلاعات راه آهن مستقیماً اطلاعات را از واگن ها دریافت کرده و می توانند از وضعیت محموله خود همواره آگاهی داشته باشند.
۱- در صفحه اول در جدول eBook Download یکی از موارد را انتخاب کنید (مثلاً Direct Download)
2- در صفحه دوم در قسمت Select Server یکی از موارد را انتخاب کنید (مثلاً Server 1)
3- در صفحه سوم بر روی Download eBook کلیک کنید
4- پنجره ای باز می شود. کلید Save را بزنید و فایل را در قالب WinZip در مسیر دلخواه در کامپیوترتان ذخیره کنید