فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فایل پاورپوینت کارت هوشمند

  • معرفی انواع کارت  
  • تاریخچه کارت هوشمند  
  • انواع دسته بندی  
    • تماسی و غیر تماسی  
    • سلسله مراتب تراشه   
  • سیستم عامل کارت هوشمند  
  • کاربردهای کارت هوشمند مطلب  

مطالب فوق را در قالب پاورپوینت از آدرس زیر دانلود نمایید : 

 

http://ce.sharif.edu/courses/85-86/2/ce438/resources/root/Students'%20presentations/Smart%20Cards-final.ppt

کارت ‌‌هوشمند ملی ‌کارتی‌‌ برای ‌همه‌ ایرانیان‌

توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال های اخیر تحولات شگرفی را در زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر به وجود آورده و در فعالیت های مختلف انسانها مزایای فراوانی داشته که از جمله آن می‌توان به بهبود بهره وری و کارایی، کاهش هزینه ها و استفاده از مدل های جدید کسب و کار اشاره کرد.
در این میان یکی از مهم ترین بخش های صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات طراحی و پیاده سازی ابزارهای ارائه خدمات متناسب با نیازها و ماهیت خدمات الکترونیک است و یکی از این ابزارها ارائه خدمات کارت ها است که در انواع کارت هوشمند، کارت مغناطیسی و کارت حافظه وجود دارد.
در این میان استفاده از زیر ساخت امن در ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات در کارت های هوشمند، آنها را به ابزار نیرومندی برای تشخیص هویت افراد و استفاده مدیریت پرداخت های الکترونیکی و به طور کلی خدمات الکترونیکی تبدیل کرده است.

در این راستا، مهندس عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار کلیک، درباره رویکرد سازمان ثبت احوال در پیوستن به طرح ایران‌کارت می‌گوید: سازمان ثبت احوال، تلاش فراوانی برای امکان‌سنجی استفاده از تراشه و هوشمند کردن کارت شناسایی ملی انجام داده و این تلاش همچنان ادامه دارد.

وی می‌افزاید: با توجه به وضعیت موجود در تعاملات اجتماعی و اهمیت فرآیند تشخیص هویت برای انجام امور مختلف مردم و نیز رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از کارت هوشمند برای احراز هویت می‌تواند در جهت سهولت خدمت‌رسانی به مردم از سوی دولت تاثیر چشم‌گیرداشته باشد.

ریاضی معتقد است: با توجه به این‌که هم‌اکنون ارائه هر خدمتی از طرف دستگاه‌های اجرایی نظیر صدور گذرنامه، صدور گواهینامه، پرداخت حقوق و مزایا، ثبت و ضبط اسناد رسمی و دریافت بیمه درمانی نیاز به احراز هویت دارد، با به کارگیری کارت هوشمند دستگاه‌های اجرایی با اطمینان و دقت و سرعت مناسب خدمات خود را ارائه می‌دهند.

وی درباره نیازمندی‌های مخابراتی و ارتباطی این بخش خاطرنشان می‌کند: با توجه به قول مساعد شرکت مخابرات ایران برای واگذاری خطوط اختصاصی به سازمان ثبت احوال، تخصیص و واگذاری بستر ارتباطی در روند پیشرفت و توسعه کارت هوشمند مفید است.

ریاضی، همچنین درباره نیازمندی‌های امنیتی این بخش تصریح می‌کند: ملاحظات امنیتی مورد نیاز کارت هوشمند در حوزه شناسایی شامل استاندارد 10373 ISO/IEC، خصیصه‌های امنیتی، طراحی امنیتی، چاپ امنیتی با مرکب‌های امنیتی، پوشش امنیتی، امضای دیجیتالی، مخفی‌سازی اطلاعات در زمینه کارت و یکی بودن کارت و کد ملی برای هر فرد است.

او استفاده مطلوب از خدمات کارت هوشمند ایران‌کارت درجامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب رسانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط برای اطلاع‌رسانی و طریقه استفاده صحیح از این خدمات می‌داند و می‌گوید: ارتباط با بستر مخابراتی در حوزه مشتریان و در حوزه بانک‌ها برای استقرار و استفاده از سیستم‌های مورد نیاز جهت ارائه سرویس پرداخت الکترونیکی حائز اهمیت است.

ریاضی، خاطرنشان می‌کند: گمرک نیز در حوزه ورود کالاهای مورد نیاز برای استقرار کارت هوشمند از بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از نهادهای تاثیرگذار محسوب می‌شود.

وی همچنین حمایت دولت در تحقق اهداف ایران‌کارت را مهم خوانده و تاکید می‌کند: این طرح، حمایت‌های لازم را به صورت جامع و فراگیرمحقق می‌سازد.

معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که مشکلات اولیه پیوستن سازمان‌ها به ایران‌کارت هموار شده است، تصریح می‌کند: وضعیت آمادگی الکترونیکی سه نهاد وزارت بهداشت، سازمان ثبت احوال کشور و بانک‌ها برای پیوستن به طرح ایران‌کارت، با چهار زیرساخت اصلی توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات شامل زیرساخت‌های ارتباطی و فنی و استانداردها و فرهنگ درون سازمانی قابل بررسی است.

ریاضی تصریح می‌کند: هم‌اکنون سازمان‌های مختلف برای پذیرش طرح ایران کارت در شرایط مناسبی از آمادگی قرار گرفته‌اند و زیرساخت‌های درون سازمان‌ها نیز پاسخگوی نیازمندی‌های طرح ایران‌کارت شده اند.

وی مهم‌ترین نکته مورد توجه و نیازمند برنامه‌ریزی مستمر و ویژه را حمایت دولت از این بخش‌ها ذکر کرده و با بیان این‌ مطلب که طرح ایران‌کارت به همراه خود، این حمایت را به صورت جامع و فراگیر محقق می‌سازد، می‌گوید: با این وصف، بسیاری از مشکلات اولیه برای ارتقای آمادگی سازمان‌ها برای پیوستن به طرح ایران کارت هموار شده است.

مهندس ریاضی، همچنین با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیوستن به طرح ایران‌کارت اظهار می‌دارد: در حوزه بهداشت و درمان، با این‌که استفاده از این فناوری دیرتر از سایر حوزه‌ها آغاز شده است، اما اساس بهداشت و درمان از دیدگاه ارائه‌دهندگان این نوع خدمات به صورت شبکه یکپارچه و مبتنی بر اطلاعات منتقل شده در اجزای این شبکه درسطح کلان است.

وی می‌افزاید: با توجه به مطلب فوق پی می‌بریم که فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش غیرقابل انکاری را در حوزه بهداشت و درمان ایفا کند.

ریاضی تصریح می‌کند: کارت هوشمند، به عنوان یکی از ابزارهایی که می‌تواند در ارائه بهتر خدمات بهداشتی و درمانی ایفای نقش کند، در نظرگرفته می‌شود و از طرف دیگر این کارت به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات ضروری بین ارائه‌دهندگان خدمات و مشتریان کاربرد دارد.

او ادامه می‌دهد: استفاده از این ابزار، سبب کاهش خطا حین خدمات‌رسانی شده و صرفه‌جویی اقتصادی و اتلاف زمان کمتر را در ارائه خدمات بهداشت و درمان در پی دارد.

ریاضی اهداف توسعه کارت هوشمند سلامت را در راستای توسعه استفاده از ICT در حوزه بهداشت و درمان می‌داند و می‌گوید: این موضوع باعث ایجاد بستری برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر برای مشتریان و ارائه خدماتی با هزینه و خطای کمتر و کیفیت و سرعت بیشتر برای ارائه‌دهندگان می‌شود.


منبع: کلیک

مجلات مجهز به تگ رادیو فرکانسی...

یک مجله فرانسوی جدید که Amusement  نام دارد، در وسط صفحه دوم آن ، یک تگ فرکانس بالا از نوع passive قرار داده شده است و به گونه ای طراحی شده است که به صورت خودکار مشتریان را به اینترنت وصل می کند.جایی که آنها می توانند به ارتباطات تعاملی ، منحصر به فرد و Online  دستیابی داشته باشند.

این مجله که تگ RFID را در خود دارد ، کوششی از شرکت Violet , GS1  فرانسوی است که مطابق با استاندارد ISO 14443-B ساخته شده است.این محصول برای کار با کارت خوان هایی که اخیراً توسط Violet  تولید شده، طراحی شده است که می تواند به پورت USB  کامپیوتر وصل شود. هنگامی که فردی صفحه ای تگ گذاری شده  از مجله را  می آورد، کارت خوان شماره منحصر به  فرد ID مربوط به تگ را اسکن نموده و ارتباط مستقیم و و منحصر به فرد ی را  راه اندازی می کند. این مجله که سالیانه 4 بار منتشر می گردد(فصلنامه)  از 20 مارس  منحصراً در فروشگاه های اختصاصی Colette به فروش می رسد .البته فروش آن درامریکا و دیگر نقاط اروپا  پیشنهاد شده است.

اولین ویرایش منتشر شده این نشریه شامل  دستیابی به مواردی که در زیر آورده شده است ، می باشد:

·       یک بازی ویدئویی طراحی شده توسط  Messhof

·       یک سخت افزار تعاملی چند کاربره با سایه دجیتالی

·       یک نصب تعاملی ارائه شده توسط   Pierre Nouvel, Valère Terrier

·       یک ویدئوی سه بعدی ساخته شده توسط  Gkastere 

·       کاغذ دیواری (wallpapers) توسط Philippe Jarrigeon

مدیر موسس این مجله ابراز داشته است:

با راه اندازی مجله Amusement ما امیدواریم، که تکنولوژی مطبوعات قدیمی را در عصر اینترنت دوباره به کار گیریم. 

 

برگرفته از سایت شرکت طراحان کنترل شرق

کارت هوشمند خودرو، رجحان هزینه بر درآمد و کارایی؟

توجیه اصولی این طرح کاری بس دشوار است. محاسبه نقطه سربه‌سر و زمانی که این طرح هزینه خود را تامین کرده و زمانی که به سود رسانی می‌رسد، با تیرگی و ابهام رو به ‌رو است. در زمانی زندگی می‌کنیم که تقریبا همه چیز بصورت آنلاین در آمده و حتی یخچال نیز به اینترنت وصل شده. موبایل در حال گذر از نسل 3 است و قدیمی‌ها را به یاد آقای اسپاک و سریال پیشتازان فضا و جدیدی‌ها را به یاد مانند آن می‌اندازد. در ایران خودمان صحبت از بانکداری با موبایل بجای بانکداری با اینترنت است. صفحات موبایل به کمک زبان جاوا و سیستم عامل سیمبین گویاتر از مرورگرهای مایکروسافت و دیگران شده است بطوریکه راحتی آن برای افراد عادی و کم سواد بیشتر از اینترنت است. خلاصه زمان آنلاین بودن است و توجیه آفلاین کار کردن، دهانی به بزرگی اقیانوس می‌خواهد.

     هر چه جستجو کردیم که مسولان مربوطه از ایران خودرو و بانک سامان با شرکت‌های اقماریش چرا وارد این گود شده‌اند، دلیل معتبری پیدا نشد. اما منافعی که برای بانک دارد کاملا واضح است حتی اگر فقط و فقط ذکر نام بانک سامان باشد و بس و هیچ حسابی هم باز نشود. ولی همین جا به بانک سامان توصیه می‌نماییم که گول آوازه و ظاهر کارت اعتباری را نخورد. بسیار هزینه می‌کنند و چیزی بدست نمی‌آورند. نقطه کسب درآمد از کارت اعتباری حتی بیش از شرکت پی.اس.پی است. ظاهر داستان این است که اگر تمام کار بصورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شد بهتر، ارزان‌تر و کاراتر بود. اما در ادامه با فرض آشنا بودن خواننده محترم با کارت هوشمند سوخت، بطور خلاصه به مقایسه دو روش آنلاین از طریق اینترنت یا شبکه اختصاصی و آفلاین با کارت هوشمند می‌پردازیم.
اما کاملا مختصر.

بعضی از مشخصات کارت هوشمند خودرو به قرار زیر است:
1- فعلا 64 هزار بایت حافظه دارد و بعد از مدتی می‌تواند اضافه شود
2- ایی.ام.ویی را پشتیبانی می‌کند
3- حدود 5 هزار تومان خام آن قیمت دارد
4- یک حساب بانکی (ترجیحا در بانک سامان) را روی نوار مغناطیسی آن نصب می‌کنند. البته هر حسابی از هر بانکی را که مشتری بخواهد می‌توان روی نوار قرار داد. تعویض آن نیز با هر حساب دلخواه در مغازه‌های پشت شهرداری ممکن است.
5- در اولویت اول، مشخصات خودرو روی آن است و در اولویت دوم حسابی بانکی نیز روی آن قرار می‌دهند.
6- کارت شناسایی خودرو نیست. از آن به عنوان حافظه تعمیراتی استفاده می‌شود. بنابراین اگر به مکانی دیگر غیر از ایران خودرو اگر مراجعه کنید (حتی تعویض روغن)، حافظه آن تکمیل نمی‌شود و باید فکری برای آن کرد.

اما اشکالاتی که این طرح دارد به قرار زیر است:
1- مراحل صدور کارت و رساندن آن در مرحله اول (غیر از گم شدن، کارت المثنی، تخریب و شکستگی و مانند آن) به دارنده خودرو حداقل 10 هزار تومان هزینه دارد که فعلا برای مشتری می‌گویند که مجانی است. اما همه می‌دانیم که ایران خودرو آنرا به نحوی از جیب مشتری در آورده است. بنابراین برای 100 هزار خودرو یک میلیارد تومان و برای یک میلیون خورو 10 میلیارد تومان هزینه دارد. مقدار فوق هنوز هزینه‌های دفتری و اداری و فنی و غیره را برای برپا نگهداشتن این خدمت لحاظ نکرده است.

2- حداقل یک رایانه با مدم و پشتیبانی برق و مانند آن و کارت خوان و سیستم پشتیبان در هر مرکز تعمیراتی لازم است که سر جمع آن کمتر از 2 میلیون تومان (برای یک حالت متوسط) نمی‌شود.

3- برای مشتری عذاب است. چرا یک مشتری محترم باید زحمت ایران خورو را بدوش بکشد. مگر چقدر به تعمیرگاه مراجعه می‌کند و چرا باید سوابقی را که تعمیرکار باید داشته باشد، او به همراه بیاورد و اگر کم کرد دردسر آنرا بپذیرد. مگر سوابق پزشکی بیمار را فعلا به خودش می‌دهند. اگر هم در آینده بخواهند بدهند، چرا باید گم کردنش آسان باشد.

     علاوه بر آن تحویل خودرو منوط به تسویه حساب با بانک سامان است. (یعنی مقداری معطلی و کاغذ بازی). برای نقل و انتقال باید برای غیر فعال کردن یا اعمال تغییرات در کارت، به نمایندگی ایران خودرو یا سایر مراجعی که معرفی می‌شود، مشتری مراجعه کند. (یعنی باز هم معطلی)

4- اگر دارنده خودرو بخواهد به تعمیرگاهی دیگر مراجعه کند چه باید انجام دهد. این کارت خودرو آیا چیزی مانند قانون ضد تراست آمریکایی درست نمی‌کند که مشتری را مجبور به استفاده از فقط یک تعمیرگاه بنماید؟ آیا تعمیرکاران دیگر حق شکایت دارند؟

5- مراجعه به دیگر تعمیرگاه‌ها قابل کنترل نبوده و بعد از مدتی سوابق را بی اعتبار یا کم اعتبار می‌کند. گم شدن کارت نیز مزید بر علت می‌شود.

6- صدور کارت المثنی برای گم شده‌ها و شکسته شده‌ها دردسر دارد. برای مراکز فروش که متولی آن شوند نیز هزینه و زحمت زیادی دارد.

7- اصلا مگر مشکلی وجود داشت که این همه دفتر و دستک راه بیاندازیم و کارت هوشمند به مشتری بدهیم که سوابق تعمیراتی را روی آن داشته باشد. همان اطلاعات مکانیزه قبلی را که به مرکز می‌فرستادیم برای همه جور آمارگیری کافی بود.

8- حافظه آن محدود است و در وحله اول ما را مجبور می‌کند که اطلاعات خودمان را محدود کنیم.

9- در هر صورت به مرکزی برای تجمیع اطلاعات برای بک آپ و آمارگیری و تمرکز اطلاعات نیاز است که در جای خود هزینه و زحمتی مضاعف دارد.

10- اگر در مجموع و دست کم 10 درصد خودروهای ایران را کارت هوشمند بدهیم، تقریبا و با مقداری مسامحه حدود 10 درصد کارت هوشمند سوخت باید هزینه کنیم.
11- متن درخواست افتتاح حساب بانکی و صدور کارت و شرایط آن نیز مشکلاتی دارد که ذکر نمی‌کنیم.

     در مجموع کارت هوشمند خودرو کاری از سر شتاب زدگی و به تعبیر ما کارت هوشمند زدگی است که اخیرا بسیار از متخصصان ما را گرفتار کرده است. اگر کاری باید می‌شد، راه حل آنلاین بود که یا از طریق اینترنت و وب سرور مرکزی باید برقرار می‌شد. یا از طریق شبکه‌ای خصوصی که فقط از طریق سرور مرکزی با کلاینت‌های مرورگر ارتباط بر قرار می‌کند باید خدمت ارایه می‌کرد.

روش آنلاین و کمی از مزایای آن به قرار زیر است:
1- هزینه‌های میلیاردی اضافی ندارد.
2- احتیاج به نرم‌افزار شعبه ندارد. فقط مرورگر کافی است.
3- سرور مرکزی در هر صورت لازم است و در این حالت کافی هم می‌باشد.
4- احتیاج به همراه داشتن چیزی ندارد. شماره ماشین یا شماره شناسایی ماشین که روی کارت آن نوشته شده کافی است.
5- تقریبا همه تعمیرگاه‌ها به یک تلفن مجهز می‌باشند که ارتباط را برقرار می‌نماید.
6- اگر مدتی نیز ارتباط قطع شود مانعی ندارد زیرا تعمیر، کاری آنچنان فوری لازم ندارد.

306- بررسی به کارگیری تکنیک FMEA در طراحی معماری سیستم‌های RFID

بررسی به کارگیری تکنیک FMEA در طراحی معماری سیستم‌های شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID

نویسندگان:

1.  الهام کارشناس دانشجوی‌ کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات،دانشکده الکترونیکی

دانشگاه شیراز

2. دکتر فریبرز سبحان‌منش، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

واژگان کلیدی: طراحی، سیستم‌های شناسایی خودکار، ریسک، حالات خرابی، RFID، FMEA


1.  چکیده

امروزه فناوری‌های محاسباتی به سرعت در حال تکامل و رشد هستند و در عین حال سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همواره پیچیدگی‌های خاص خود را داشته‌اند. RFID یکی از فناوری‌هایی است که مزایای فراوانی را برای صنایع به همراه داشته است[1].

فناوری RFID (شناسایی بر اساس فرکانس های رادیویی) در حالت کلی به معنای تعیین هویت، با استفاده از امواج و فرکانس‌های رادیویی است که به وسیله آن می توان یک شیء را تعیین هویت نمود. امروزه در کشورهای پیشرفته کاربردهای RFID در صنعت، تجارت و حتی زندگی روزمره مردم دیده می شود به طوری که در طی سال های اخیر این فناوری مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پیشرفت‌های صورت ‌گرفته در فناوری‌های مختلف مانند ریزپردازنده‌ها، آنتن‌ها، میان‌افزارها، سیستم های اطلاعاتی، ERP و... از یک طرف و نیازهای تجاری از طرفی دیگر ، توجه اغلب سازمان های تجاری خصوصاً تامین کنندگان کالا را  به سمت فناوری RFID معطوف گردانیده است به گونه‌ای که دیگر به سختی می‌توان سیستم‌های اتوماسیون آینده را بدون فناوری RFID تصور نمود.

سیستم‌های شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID به دلیل جدید بودن خصوصاً در کشور ایران، چالش‌های فراوانی را بهمراه دارند. یکی از مهمترین مسائل در این زمینه ناشناخته بودن مشکلات و نقاط بالقوه خرابی سیستم‌های RFID در هر یک از اجزای زیرساخت و معماری سیستمی می‌باشد که اگر در زمان طراحی بدان‌ها پرداخته نشود، هزینه‌های بسیار فراوانی را در زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری به همراه خواهد داشت. روش‌های مختلفی برای شناسایی حالات خرابی سیستم‌ها مانند FMECA[1] ،HAZOP [2] ، FTA[3] و FMEA [4] وجود دارد که می‌توانند در راه شناسایی نقاط خرابی سیستم‌ها و کاهش بروز این حالات در سیستم‌های مهندسی کمک شایانی ارائه نمایند. در این تحقیق، به بررسی بکارگیری تکنیک FMEA در سیستم‌های شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID پرداخته شده است. هدف از انجام این تحقیق، ارائه نقطه شروعی برای سایر سیستم‌های مشابه در استفاده از این تکنیک به منظور ارتقاء ضریب اطمینان سیستم‌ها می‌باشد.

تکنیک FMEA  باکاهش میزان ریسک خرابی، فرایند طراحی را استحکام می‌بخشد. همچنین با تصحیح نقصان‌ها و اشکالات طراحی سیستم و با شناخت نقاط بالقوه خرابی سیستم، میزان خرابی را در دوره راه‌اندازی و بهره‌برداری کاهش داده و شکست های محتمل را نیز برطرف می‌کند. در این تحقیق ابتدا به اجزاء کلیدی زیرساخت و معماری سیستم‌های شناسایی خودکار مبتنی بر فناوری RFID‌پرداخته می‌شود. پس از آن با معرفی مختصر انواع رویکردهای مختلف FMEA، کاربرد این تکنیک در سیستم‌های شناسایی RFID مورد بررسی قرار می‌گیرد. شواهد

فروش محصولات RFID در سال 2009 تقریبا برابر با 5.56 بیلیون دلار

  IDTechEx   اعلام نموده است ، طی تحقیقاتی که توسط این شرکت به انجام رسیده است، استفاده از RFID در جهان بین سال های 2009 تا 2019  مدام در حال افزایش است.این تحقیق برخی مسائل غیر قابل پیش بینی را در برخی از راه های کاربردهای این محصول ارائه اده است.

ارزش بازاری RFID در سال 2009:

IDTechEx ، طی تحقیقات انجام شده خود ، یافته است که در سال 2009  ارزش دلاری وارده به بخش RFID برابر 5.56 بیلیون دلار خواهد بود که این میزان نسبت به سال گذشته (2008)  که 5.25  بیلیون دلار بوده است افزایش در خور توجهی خواهد داشت.

این آمار خرید و فروش تگ ها ، کارت خوان ها، سرویس دهی های انجام شده در این زمینه و همچنین کارت خوان ها، ساعت ها، جلیقه ها و زنجیر هایی که تگ ها در آن ها تعبیه شده است را شامل می گردد. اکثر این پرداخت ها مربوط به بخش کارت های هوشمند RFID و سرویس رسانی های انجام شده در این زمینه خواهد بود که حدود 2.99 بیلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

 بازار RFID در حال رشد است و مقداری زیادی از این آمار و ارقام و سرمایه گذاری ها در این حوزه، توسط ادارات دولتی انجام می گردد. مقوله هایی چون  حمل و نقل و ترابری، پاسپورت، کارت های ملی و.. از این دسته است.

کاربرد های  مهم RFID  ، و مواردی که در سال 2009 پر رنگ تر جلوه خواهند کرد...

تگ گذاری لباس ها توسط شرکت های تولید کننده آن ها همانند شرکت و اسپانسر بزرگ امریکایی، apparel  ، یکی از این  نمونه هاست . این شرکت در حال حاضر  در حال اجرای یک فاز از پروژه خود است که برای انجام آن از 200 میلیون تگ RFID برای تگ گذاری البسه خود، تا پایان سال 2009 استفاده می کند.

تگ گذاری حیواناتی چون : خوک و گوسفند با سرعت قابل ملاحظه ای در حال افزایش است تا آن جا که  این موضوع در برخی کشور ها برای مراکز دامپروری به یک نیاز قانونی تبدیل شده است و بدون پیاده سازی این  طرح، آن دامپروری مجوز فعالیت نخواهد داشت. حدود 105 میلیون تگ از کل آمار داده شده برای استفاده از RFID در این زمینه  پیش بینی شده  است که بیشتر آن مربوط به دو کشر استرالیا و چین است.

تقریبا نزدیک به 350 میلیون بلیت هوشمند (مجهز به تگ رادیو فرکانسی ) در سال 2009 برای مقاصد حمل و نقل بین شهری و برون شهری پیش بینی شده است.

تگ گذاری محموله های باری و چمدان ها و کیف های مسافرتی ، با 225 میلیون تگ Passive از نوع UHF در سال 2009 انجام خواهد شد.  طبق این پیش بینی، در مجموع، 2.35 بیلیون تگ در سال 2009 به فروش خواهد رسید که با میزان فروش این محصول در سال 2008 که برابر 1.97 بیلیون دلار  ، و در سال 2006 که 1.74 بیلیون دلار  و در سال 2005 که 1.02  بیلیون دلار بوده است ، قابل مقایسه است. 

 

برگرفته از سایت شرکت طراحان کنترل شرق

ایجاد وبسایت فناوریهای شناسایی و ردیابی

با سلام 

     بالاخره دامنه www.traceability.ir را خریداری کردم و فعلا وبلاگ را به این مسیر منتقل کردم تا در آینده ای نزدیک کلاً مطالب را به این وبسایت منتقل کنم.

۳۰۵- SUPPLY CHAIN WASTE ZONES ANALYSIS BY RFID

            SUPPLY CHAIN WASTE ZONES ANALYSIS BY RFID

 

Alireza Feridooni

Renault car manufacturing Company, Renault IRAN supply manager

Key words: RFID, SC, SC intelligence, Lean, Agile, Leagile, Pull, push, Tag, reader 

Abstract:

Its people, its industry, its history and its products frame an organizations view of SCM. Today, the identification of SC waste zones has the most importance to have improvement from E-SC to SCI. Role of the new technologies like RFID has been high lighted by the advance companies as their experiences during current years.

In this paper, all shape of wastes SC zones will be introduced and after that we will have an advance application view about impact of RFID to change the SC status to SCI by waste zones reduction.

In this way, Lean, Agile and Leagile production models has been used as the RFID supply chain intelligence foundation. 

Some of these waste zones which are introduced in this paper are as below:

- INTRA-ORGANISATION WASTE ZONES

Design zone

            Information flow zone

Physical flow zone

Brink zone

- INTER-ORGANISATION WASTE ZONES

            Information zone

Strateragic decisions Zone

System variations zone.

Step by step, we will have analysis of RFID impacts on each waste zone by supply chain information system variations.

Finally, we will have compare in some cars manufacturing about RFID applications as a case study.  

ادامه مطلب ...

استفاده از RFID برای بهبود امنیت Laptop ها

شمار Laptop  های دزدیده شده در امریکا سالیانه بیش از یک میلیون عدد برآورد شده است که  این خود آماری وحشت آور و حیرت آور است و  تنها بر روی شرکت ها تا ثیر گذار نیست.

فاصله بین دانشگاه ها تا محل کار و یا خانه  و مکان های مربوط به معالجه بیماران، و آموزش و پرورش مواردی هستند که بیشترین سرقت ها در آنجا اتفاق افتاده است.

طی برآورد سازمان IT همه انواع سرقت های مذکور طی یک جریان عادی در مکان هایی شلوغ و با هزاران  دانشجو  یا بیمار و یا مشتری اتفاق افتاده است.

قبلا یک تصور غلط مردمی وجود داشت که علت سرقت Laptop ها جابه جایی  قطعات سخت افزاری آنان است. در این تصور خود Laptop ها هدف بودند یعنی ارزش اقتصادی که در طول زمان از آن کاسته می شد.

اما در سال 2000 شرکت RAND  در طی مطالعات خود منتشر کرد که هزینه جابجایی قطعات سخت افزاری یک Laptop بیش از 6000دلار است و این نمی تواند به عنوان عاملی موثر در سرقت Laptop    ها در نظر گرفته شود. 

 

برگرفته از سایت شرکت طراحان کنترل شرق

304- تدوین استراتژی تولید تگ‌های RFID با استفاده از ماتریس SWOT

تدوین استراتژی تولید تگ‌های RFID با استفاده از ماتریس SWOT

و بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور

حسن دهقان دهنوی

دانشجوی دکتری مدیریت تولید، دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

سید حسن حاتمی نسب

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد

رضا طالعی فر

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد

سید امیرحسین حاتمی نسب

مدیر شرکت پیشگامان عصر ارتباطات

خلاصه

با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی استراتژیک در تصمیمات مدیریتی و راهبردی (کوتاه مدت و بلند مدت)، لزوم توجه به استراتژی‌های تولیدی و تدوین متناسب و درست آن‌ها بسیار لازم و ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاله حاضر به منظور تدوین استراتژی‌های مناسب تولیدی در صنعت RFID، پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت و تهدیدهای خارجی (تکنیک ماتریس SWOT) و بررسی تقابل سنجه‌های مؤثر بر هم در گروه‌های مختلف و به صورت زوجی، به تدوین استراتژی مناسب می‌پردازد. برای این منظور ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین در این بخش از تکنولوژی، از مشاوره اساتید دانشگاهی آگاهی به حوزه استراتژی، استراتژی‌های گوناگونی بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور تدوین گردیده است.

کلمات کلیدی:

استراتژی تولید ـ فناوری FRID ـ ماتریس SWOT ـ برنامه چهارم توسعه

ادامه مطلب ...